جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تهران شهر مدارس ناامن

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 569735
تهران را همه با امکاناتش می‌شناسند شایدبه همین دلیل است مدارس فرسوده و ناامنش جدی گرفته نمی‌شوند، پایتخت ایران دارای ۷۰۰ مدرسه فرسوده و ناامن است که باید همچنان پابرجابایستند و پذیرای دانش‌آموزان باشند.
تهران شهر مدارس ناامن
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم،‌ کمتر از چند ثانیه کافی بود تا ساختمان 78 مدرسه بر اثر زلزله در غرب کشور آوار شود، مدارسی که حالا مسئولان مدعیند در لیست ساختمان‌های تخریبی آموزش وپرورش ثبت شده بود اما به دلیل نبود "پول" موفق به تخریب آنها و ساختن مدارس جدید نشده‌ بودند.

از این دست مدارس در مناطق مختلف کشور کم نیست، در حال حاضر 1.5 میلیون دانش‌آموز کشور در مدارس ناایمن تحصیل می‌کنند، مدارس ناامنی که عمر خود را کرده‌ و حالا در شرایطی که جزو لیست مدارس فرسوده و تخریبی قرار گرفته‌اند همچنان پذیرای دانش‌آموزان هستند و با وجود ناامن بودن توجه و حساسیت‌ها را به خود جلب نمی‌کنند مگراینکه زلزله‌‌ای رخ داده و مدارس آوار شوند.

* تهران پنجمین شهر دارای مدارس فرسوده
این مسئله در تهران به عنوان پایتخت به شکل ویژه‌‌تری به چشم می‌آید؛ تهران در کنار تمام امکاناتش به لحاظ فضای فیزیکی مدارس وضعیت نگران کننده‌ای دارد و رتبه پنجمین شهرصاحب مدارس فرسوده را در اختیار دارد، مدارسی باقی‌مانده ازدهه 30 در حالیکه به هفتمین دهه عمرشان نزدیک می‌شوند همچنان پذیرای دانش‌آموزانند.  چاره‌ای هم نیست چرا که معادله جمعیت بالای دانش‌آموزان و کمبود مدرسه در پایتخت همچنان حل نشده باقی است؛  مدارسی که ظاهر آنها (به دلیل رسیدگی) سرپوشی بر فرسودگی و عمر بالای آنهاست اما کافیست زلزله‌ای رخ دهد یا نه حتی ساده‌تر از آن شاهد بارش برف و باران باشیم، آن وقت است که فرسودگی مدرسه سرباز می‌کند.

* 700 مدرسه فرسوده که طاقت طوفان را هم ندارند
فرسودگی 700 مدرسه پایخت که حتی با یک طوفان دیوار آنها می‌ریزد، معضل 100 مدرسه پایتخت که به دلیل ناامنی تخلیه شده‌اند و 700 مدرسه که هر چند از نظر کارشناسان استاندارد و امنیت لازم را ندارند اما در حال فعالیت هستند، مطالبی بود که عباسعلی باقری مدیرکل آموزش‌وپرورش پایتخت در جمع شورای شهری‌ها از آنها به عنوان مشکلات جدی تهران یاد کرد، مدارسی که شاید برای حضور دانش‌آموزان محیط امنی نباشند اما کمبود فضای استاندارد، آنها را مجبور به تحصیل در فضایی فرسوده و ناایمن می‌کند.

البته فرسودگی مدارس پایتخت در نخستین روز آغاز سال تحصیلی حادثه‌ای را رقم زد، دانش‌آموزان منطقه 7 تهران، چند ماه قبل، تجربه دردسرساز شدن فرسودگی مدرسه را به خوبی لمس کردند، زمانی که دبستان دخترانه «طبرسی» به دلیل مشکل در سیستم برق‌کشی دچار حریق شد، اینبار نیز شانس با مسئولان همراه شدو حادثه در ساعات اولیه صبح و زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور نداشتند، رخ داد. مدرسه‌ طبرسی از سال 1338 تا به امروز پذیرای دانش‌آموزان است و پس از آتش‌سوزی، خانواده‌ها هر روز نگرانند تا مبادا بار دیگر حادثه‌ای این مدرسه فرسوده را به چالش بکشد.

* 25 درصد مدارس تهران 40 تا 50 سال عمر دارند
فرسودگی مدارس تهران، معضلی جدی است که مشکلات متعدد آموزش‌وپرورش فرصت پرداختن و اندیشیدن به آن را نمی‌دهد اما این مدارس هر لحظه می‌توانند جان دانش‌آموزان را تهدید کنند، در حال حاضر 25 درصد مدارس تهران بین 40 تا 50 سال قدمت و بیشتر آنها در مناطق مرکزی شهر قرار دارند؛  بیشتر آنها مربوط به دهه 30 و 40 هستند و به  دلیل کوچک بودن ساختمان، فضای لازم برای فعالیت و جنب‌وجوش دانش‌آموزان را ندارند.

* روایت والدین از فرسودگی مدارس فرزندشان
در همین رابطه مادری که فرزندش در یکی از مدارس فرسوده حوالی خیابان جمهوری تهران تحصیل می‌کند، از قدمت 7 دهه‌‌ای این مدرسه می‌گوید، از اینکه مدرسه‌ تا دو سال گذشته دولتی بود اما حالا هیئت امنایی شده است و باید سالانه 400 هزار تومان شهریه پرداخت کند، از اینکه فرزند بزرگش نیز در این مدرسه تحصیل می‌کرد و از آن زمان قرار است مدرسه به دلیل فرسودگی تخریب شود اما تا به امروز که فرزندش به کلاس نهم رفته و فرزند دومش وارد این مدرسه شده است خبری از تخریب مدرسه نیست.
وی می‌افزاید: کلاس‌های درس بسیار کوچک هستند و در هر کلاس 31 دانش‌آموز در نیمکت‌های سه نفره مشغول تحصیل هستند، به دلیل تراکم کلاس‌های درس و نگرانی از بیمارشدن بچه‌ها، خانواده‌ها پول گذاشته‌اند و دستگاه بخور برای کلاس درس خریده‌اند.

دبستان عیسی بهرامی که در خیابان منیریه تهران قرار دارد یکی دیگر از مدارس فرسوده است و حالا در دهه ششم فعالیتش فقط میزبان کلاس اولی‌هاست. به گفته مدیر مدرسه تا سال گذشته هر کلاس میزبان 40 دانش‌آموز بود اما امسال تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به 35 نفر رسیده است. 

همچنین با توجه به قدمت مدرسه برای حفظ ایمنی آن بسیار تلاش می‌شود و در این رابطه هزینه‌های مختلفی صرف می‌کنیم به عنوان مثال سال گذشته تمام سیم‌‌های برق مدرسه تعویض شدند تا خطر آتش‌سوزی وجود نداشته باشد.
یا حکایت آن مادربزرگی که با نگرانی از وضعیت مدرسه فرسوده نوه‌اش سخن می‌گوید، مدرسه‌ای که به دلیل تعداد بالای دانش‌آموزان و کم بودن تعداد کلاس‌های درس مجبور به ساخت یک کلاس درس در گوشه حیاط شده است و حالا حیاط  مدرسه به قدری کوچک شده است که دانش‌آموزان در آن حتی قادر به راه رفتن نیستند چه برسد به تحرک و دویدن!

در ذیل تنها تصاویر تعدادی از مدارس فرسوده پایتخت را مشاهده می‌کنید که به هفتمین دهه فعالیت خود نزدیک می‌شوند.

* 50 هزار دانش‌آموز ملاردی در مدارس در حال ریزش درس می‌خوانند
آنچه که هم‌اکنون به عنوان یکی از مشکلات جدی آموزش‌وپرورش تهران مطرح است، مدارس فرسوده، کمبود فضای آموزشی و به دنبال آن تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است البته این مشکل فقط به پایتخت اختصاص ندارد بلکه کل استان تهران را درگیر کرده است در همین رابطه محمد محمودی شاه نشین نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در مجلس گفته است: برخی مدارس ملارد با 50 هزار دانش‌آموز در حال ریزش است.

پیش از این به دلیل بازتاب‌های رسانه‌ای، عمده جامعه و خیران به این باور رسیدند که عمده مدارس فرسوده و تخریبی در مناطق محروم کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و شاید کمتر فردی بداند، در پایتخت مدارس فرسوده‌ای وجود دارد که جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

این روزها، فعالیت و کمک‌های خیران بیشتر معطوف به مناطق محروم کشور است این در شرایطی است که دانش‌آموزان پایتخت در مدارس فرسوده و کلاس‌های درس شلوغ مشغول به تحصیل هستند و این مدارس که باید سال‌ها قبل بازنشسته می‌شدند به دلیل کمبود مدرسه و نبود بودجه برای تخریب هر سال فرسوده‌تر از قبل می‌شوند اما باید سرپا بایستند و پذیرای دانش‌آموزان باشند و البته هر لحظه تهدید آنها برای دانش‌آموزان بیشتر از قبل می‌شود و ممکن است هر لحظه حادثه‌ای در راه باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *