سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۱۳

افسوس موگرینی از موشكی نشدن برجام

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 569716
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مسئله هسته‌ای اشتباه بوده و باید مسائل منطقه‌ای نیز شامل آن‌‌‌ می‌شد.
افسوس موگرینی از موشكی نشدن برجام
به گزارش جهان نيوز؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مسئله هسته‌ای اشتباه بوده و باید مسائل منطقه‌ای نیز شامل آن‌‌‌ می‌شد. اشاره موگرینی تلویحاً به بحث موشكی ایران مربوط می‌شود كه امریکا و كشورهای اروپایی مدعی هستند باید این مسئله نیز در برجام مورد بحث قرار می‌گرفت. 
 

به نظر می‌رسد فشارهای امریکا درباره ایرادات برجام و بازنگری در آن، سبب شده مقامات اروپایی نیز به ناقص بودن برخی مفاد توافق هسته‌ای اذعان كنند. فدریکا موگرینی كه همواره یكی از حامیان اجرای برجام بوده و بار‌‌‌ها از خروج احتمالی امریکا از برجام انتقاد كرده است، اکنون از ایرادات برجام سخن می‌گوید.

موگرینی روز جمعه در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم ایتالیا تأکید کرد که محدود کردن مذاکرات با ایران، به مسئله هسته‌ای درست بود یا اشتباه اکنون باید آن را به طور کامل اجرا کرد.

بر پایه گزارش جوان، موگرینی با اینكه از اجرای برجام حمایت كرده است اما نسبت به برخی مسائل كه می‌توانست در توافق هسته‌ای ایران مورد بحث قرار بگیرد ولی بنا به دلایلی مطرح نشده است، افسوس خورد و گفت: «مسائل دیگری هستند که در چارچوب این توافق نیستند و می‌توان درباره آنها رایزنی کرد، اما تصمیم بر این بوده که این توافق تنها مسائل هسته‌ای را شامل شود. اینکه این اشتباه بود یا صحیح، اکنون بحثی است که به تاریخ پیوسته است، زیرا این تصمیم که مذاکرات صرفاً به موضوع هسته‌ای محدود شوند به 14 سال پیش برمی‌گردد. 
 
شاید من شخصاً فکر می‌کردم که رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌ای می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد، چون در نهایت، مشکل این است که خاورمیانه و کشورهای خلیج [فارس] نیازمند این هستند که معماری امنیتی خود را شکل بدهند. اما این تصمیم در آن موقع گرفته نشد و مقرر شد مذاکرات صرفاً به مسئله هسته‌ای محدود شوند و اکنون این چیزی است که ما داریم، اما لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد.» ‌درحالی كه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید كه كشورهای اروپایی توافق هسته‌ای را مو به مو اجرا می‌كنند اما موگرینی از اینكه مسائل منطقه‌ای از جمله برنامه موشكی ایران در برجام مورد بحث قرار نگرفته است، افسوس می‌خورد. اشاره موگرینی درباره مسائل منطقه‌ای، تلویحاً به برنامه موشكی ایران مربوط می‌شود كه امریکا و كشورهای اروپایی، مدعی هستند كه باید برجام دیگری درباره محدود ساختن برنامه موشكی و رفتارهای منطقه‌ای ایران انجام گیرد؛ چیزی كه مقامات ایرانی به شدت با آن مخالفت كرده و گفته‌اند كه بحث موشكی قابل‌مذاكره نیست و به توان دفاعی ایران مربوط می‌شود. كشورهای غربی در حالی مدعی هستند كه برنامه موشكی و رفتارهای منطقه‌ای ایران، منافع آنها و متحدان‌شان را در خاورمیانه تهدید می‌كند، كه عربستان سعودی و دیگر شیخ‌نشین‌های عربی با حمایت از تروریست‌‌‌ها و دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای و امضای قراردادهای خرید تسلیحات چند صد میلیارد دلاری از كشورهای غربی، خلیج فارس را به انبار باروت تبدیل و بی‌ثباتی در این منطقه را بیش از پیش تشدید كرده‌اند. 
 
موگرینی در ادامه همچنین گفت که 28 عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا گفته‌اند که اجرای همه فصل‌های توافق هسته‌ای یک اولویت امنیتی اصلی برای اتحادیه اروپا است. موگرینی همچنین گفت:«توافق هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت ضمیمه است بنابراین شما نمی‌توانید از آن خارج شوید یا در اجرای آن گزینشی عمل کنید.» ‌به‌رغم گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبند بودن ایران به مفاد برجام، ترامپ دو ماه پیش در سخنانی مدعی شد كه نمی‌تواند پایبندی ایران را به تعهداتش تأیید كنند و تصمیم نهایی برای ماندن یا خروج از توافق ایران و 1+5 را به كنگره ارسال كرد تا در مدت سه ماه نظر نهایی خود را در این باره اعلام كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یلق
Iran, Islamic Republic of
الفاتحه آقای روحانی
Iran, Islamic Republic of
موگرینی مگه از خودش اراده داره تا اوباما بود از این حرفا نمیزد وقتی ترامپ اومد و گفت تو برجام باید مسائل موشکی هم مطرح میشد موگرینی و اروپاییها شروع کردن به عقده گشایی .موگرینی چرا از میلیاردها دلار تسلیحات فروخته شده اروپا به عربستان و امارات متاسف نیست ؟
نمایندگان تازه به دوران رسیده ای که بال بال میزدن برای عکس گرفتن با این زنه تحویل بگیرن
Iran, Islamic Republic of
لطفاً سعي كنيد اخبار را دقيق بخوانيد و صرف نظر از تيتر خودتان به قضاوت مستقل برسيد. حالا يكبار ديگر خبر فوق را ميخوانيم: "موگرینی با اینكه از اجرای برجام حمایت كرده است اما نسبت به برخی مسائل كه می‌توانست در توافق هسته‌ای ایران مورد بحث قرار بگیرد ولی بنا به دلایلی مطرح نشده است، افسوس خورد و گفت: «مسائل دیگری هستند که در چارچوب این توافق نیستند و می‌توان درباره آنها رایزنی کرد، اما تصمیم بر این بوده که این توافق تنها مسائل هسته‌ای را شامل شود. اینکه این اشتباه بود یا صحیح، اکنون بحثی است که به تاریخ پیوسته است»" در متن خبر افسوس هست اما در جمله خانم موگريني چنين افسوسي نيست. وي مي گويد اين توافق تمام شد. هر چه بود تمام شد و اينكه بخواهيم بحث كنيم توافق انجام شده، درست بوده يا غلط اصلاً موضوعيت ندارد. اين، بحثي است كه به تاريخ پيوسته است. حال به اين جمله وي هم توجه كنيد: "محدود كردن مذاكره با ايران به مسائل هسته اي، چه درست بوده باشد چه اشتباه، اكنون بايد آن را به طور كامل اجرا كرد"
در واقع وي دارد به ترامپ مي گويد هر كدام از ما، مي توانيم با اتكاء به دلايلي، با محدود شدن مذاكرات به مسائل هسته موافق باشيم يا نباشيم، اما در حال حاضر بايد اين توافق را محترم بشماريم و به طور كامل به آن عمل كنيم. (الباقي آنچه نوشته شده، نظرات شخصي روزنامه جوان است نه گفته هاي موگريني، هر چند اگر كسي در دشمني موگريني و ساير مقامات اروپايي با جمهوري اسلامي ايران ترديد داشته باشد، صرفاً نشانه ساده لوحي وي است)
نتیجه مذاکره با امریکا و اروپا....
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چدا که نه؟؟؟ اروپایی ها و امریکایی ها با برجام به تمامی اهداف خود رسیدند و چیزی هم عایدی ما نشد
مجید
Iran, Islamic Republic of
......منتظرند بخاطر این دیدگاه یک سلفی دیگر با شما بگیرند
شسیص
زبان تصویر در مورد عکسی که بیننده را مجبور کند صاحب تصویر را از پایین به بالا نگاه کند حاکی از اقتدار و قدرت صاحب عکس و کوچک شمردن بیننده تصویر است لذا تخصص حکم می کند تصویر تحقیرامیز از او استعمال شود نه تصویر با ابهت از نماینده اروپا
United States
نه بابا زبان تصویر یکی از کاهنان معبد که داره مقابل آمون برای تغییر برجام دعا میکنه رو نشون میده
من که آمون حساب نمی کنم
Iran, Islamic Republic of
میگم کاشکی تو برجام قدرت و اختیار کنترل سپاه و ارتش و کلیه نیروهای مسلح میگذاشتند تا کاملا صلح آمیز بودن برنامه های هسته ایی اثبات شود. اثبات دشمنی به این روشنی است.
یک بابایی یک روز گفت ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی رود ، همان بابا چند وقت بعد گفت مگه دیوانه اند با آمریکا مذاکره کنند!
حالا که این تجربه تلخ و گرانقیمت مثل یک توفیق اجباری به خورد ملت داده شده (که البته دم خروس از اول هم پیدا بود ولی خودشان را به ندیدن زدند) جواب های دیپلماسی دندان شکن به جای نشان دادن خنده های تا بناگوش و دندان های این ملت کنند ، مبادا یکوقت دندان های ما را بشمارند! که البته شمارش دندان ها هم توسط عناصر داخلی تحت عناوین مختلف و پر طمطراق (درست نوشتم؟) بواسطه ساعتهای مچی و ... انجام شده است.
اضافه عرضی نیست ، غرض به یاد آوری تاریخ معاصر ایضا 2 تا 3 سال گذشته بود.
Iran, Islamic Republic of
سردار جزائری،سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: تقاضای هرگونه مذاکره در خصوص توان موشکی جمهوری اسلامی ایران از اساس منتفی است.
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مجلسی ها ؟خصوصا برادران ؟(روحانی)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
موگرینی اگر ایران داعش را نابود نمی کرد الان نمی توانستی اینجوری با ارامش زندگی کنی یادت رفته که به خاطر کشته شدن هم وطنانت به خاطر داعش اشک می ریختی موشکهای ایران منطقه را نجات داد اما امریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه حامیان داعش بودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
طمع زیاد امریکا برای گرفتن امتیاز از ایران باعث خواهد شد که همان امتیازات قبلی را نیز از دست خواهد داد