جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

شرط لاریجانی برای تفکیک وزارتخانه‌ها

پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 569522
رئیس مجلس با اشاره به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: در صورتی لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس تصویب خواهد شد که تمرکز اهداف کلی وزارتخانه جدید بر روی توسعه صادرات باشد.
شرط لاریجانی برای تفکیک وزارتخانه‌ها
به گزارش جهان نيوز، علی لاریجانی امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم  با اشاره به مشکل گرانی قیمت تمام‌شده محصولات ایرانی اظهار داشت: باید با حمایت از تولیدکنندگان و کاهش حامل‌های انرژی در کاهش قیمت تمام‌شده انرژی به تولیدکنندگان کمک کنیم.وی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین صادرات در بهبود صادرات کشور افزود: برای بهبود اقتصاد کشور باید به صادرات نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و با ایجاد احساس امنیت برای تولیدکنندگان و حمایت‌های لازم  از صادرکنندگان و تدوین سند امنیت اقتصادی در جهت رونق اقتصاد کشور و تشویق تولیدکنندگان گام‌های مؤثری برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تولیدکنندگان را رکن اصلی کشور دانست و تصریح کرد: برای رونق اقتصاد کشور باید  احساس تحقیر تولیدکنندگان را از بین برده و دغدغه‌های آن‌ها شنیده‌شده و رفع شود، زیرا راه نجات کشور صادرات بوده و این در حالی است که متأسفانه مشوق‌های صادراتی در کشور پنچر است.

وی با تأکید بر لزوم تغییر و افزایش مشوق‌های یک‌ساله از صادرکنندگان خاطرنشان کرد: همه کشورها برای راه‌اندازی اقتصاد کشور خود از صادرکنندگان حمایت‌های ویژه‌ای می‌کنند اما متأسفانه در ایران این حمایت‌ها سازوکار درستی نداشته و احساس امنیت لازم را در این حوزه ایجاد نکرده‌ایم.

لاریجانی از انعکاس حمایت از صادرکنندگان در بودجه کشور خبر داد و افزود: در جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد لزوم اعمال تعرفه بر واردات برخی از کالاها مطرح‌شده و در کمیسیون  تخصصی مجلس طرحی با این عنوان در حال تهیه بوده و چون این‌گونه طرح‌ها بار مالی نداشته اگر دولت لایحه ندهد می‌تواند در قالب طرح در مجلس پیگیری شود.

وی با پیشنهاد به وزارت صنعت و اتاق بازرگانی برای ارائه نظرات و طرح‌های حمایتی بیان کرد: پشتیبانی از صادرات باید دائمی باشد و صادرکنندگان نیز باید با نگرش صحیح به بازارهای جهانی تنها به کشورهای همسایه اکتفا نکرده و به کشورهای دیگر مانند روسیه که روابط دوستانه‌ای با ایران دارند نیز توجه کافی برای صادرات کالای خود داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی صادرات فرش استان قم را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: باید برای رونق صادرات فرش در استان قم روش‌های جدید موردبررسی قرا گرفته و از تبلیغات و مشوق‌های صادراتی بهره کافی را در این زمینه ببریم تا بتوانیم این کالا را به بهترین شکل به کشورها صادر کنیم.

وی با اعتقاد به این واقعیت که دولت  تاجر و انباردار خوبی نیست تأکید کرد: متأسفانه بعد از گذشت 100 سال و تذکر شهید مدرس که دولت تاجر و انباردار خوبی نیست هنوز این مشکل در کشور حل‌نشده و باید در جهت کوچک شدن دولت و کاهش هزینه‌های دیوانی هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام شود و بااینکه این موضوع زمان‌بر خواهد بود اما باید فرهنگ نظارت دولت بر همه امور تغییر کند.

لاریجانی با ابراز تأسف از ناکام ماندن اصل 44 در دولت بعد از گذشت 10 سال تصریح کرد: 10 سال از اجرایی شدن اصل 44 و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم می‌گذرد اما به دلیل درست اجرایی نشدن آن متأسفانه این قانون دچار سقط شده و رقابت،اقتصاد مردمی و کاهش قیمت‌ها نتوانست مسیر درست خود را در کشور طی کند.

وی با اشاره به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها  بیان کرد: در صورتی لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس تصویب خواهد شد  که تمرکز اهداف کلی وزارت خانه جدید  بر روی توسعه صادرات بوده تا بتواند بارونق صادرات کشور به  اقتصاد کشور کمک کرده و حکایت‌های لازم را به تولیدکنندگان ارائه دهد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *