پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۲۶
یادداشت حجت‌الاسلام حمید رسایی:

داستان احمدی نژاد و ما در ریاست مجلس هشتم

چه شد که احمدی نژاد از ریاست علی لاریجانی حمایت کرد؟!
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 569359
سئوال می کنند که چرا برخی از منتقدان جدی امروز آقای لاریجانی که آن روز از نمایندگان حامی دولت نهم بودند (از جمله بنده و دوستان دیگر) در سال اول مجلس هشتم به ریاست لاریجانی رای دادند. این سئوالات خصوصا وقتی بیشتر مطرح شد که آقای جوانفکر در پاسخ به سئوال برخی اعلام کرد که احمدی نژاد از ابتدا مخالف ریاست علی لاریجانی بود.
داستان احمدی نژاد و ما در ریاست مجلس هشتم
به گزارش جهان نيوز؛ حجت الاسلام حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از ماجرای چگونگی به ریاست رسیدن  علی لاریجانی در مجلس هشتم بواسطه حمایت محمود احمدی نژاد پرده برداشت.
 
 متن یاداشت وی که در کانال تلگرامی اش منتشره شده، به شرح زیر است:
 
دوستان زیادی در روزهای اخیر این سئوال را مطرح می کنند که آیا آقای احمدی نژاد در رسیدن آقای علی لاریجانی به کرسی ریاست مجلس هشتم - که تا امروز ادامه یافته - نقشی داشته یا نه؟ همچنین سئوال می کنند که چرا برخی از منتقدان جدی امروز آقای لاریجانی که آن روز از نمایندگان حامی دولت نهم بودند (از جمله بنده و دوستان دیگر) در سال اول مجلس هشتم به ریاست لاریجانی رای دادند. این سئوالات خصوصا وقتی بیشتر مطرح شد که آقای جوانفکر در پاسخ به سئوال برخی اعلام کرد که احمدی نژاد از ابتدا مخالف ریاست علی لاریجانی بود.
 
هر چند در این مقطع زمانی، قصد ورود به این بحث را نداشتم، اما تعدد سئوالاتی که مطرح شده و همچنین تحریفی که صورت گرفته، سبب  شد تا به چند نکته اشاره کنم:
 
در ماه های پایانی مجلس هفتم، تنش بین دولت مستقر و مجلسی که ریاستش با آقای حداد عادل بود، بسیار زیاد شده بود، هر چند این تنش، در مقایسه با سال های پایانی دولت دهم که ریاست مجلس را آقای لاریجانی برعهده داشت، قابل مقایسه نیست. 
 
نکته اینجا بود که آقای حداد عادل، علی رغم ویژگی های مثبت، اما به شدت تحت تاثیر طیفی از دوستان مجلس هفتم از جمله آقای توکلی بود که در مواجه با دولت وقت، گاهی از حد معمول خارج می شد و به تعبیر رهبر انقلاب، کینه ورزانه برخورد می کرد.
 
این تنش ها سبب شد تا مدینه فاضله ای که برخی اطرافیان احمدی نژاد با آمدن لاریجانی ترسیم کرده بودند، موثر واقع شود و در حالی که پیش از این در موضوعات شورای عالی امنیت ملی روابط این دو به تنش کشیده شده بود، رایزنی های پشت پرده احمدی نژاد برای ریاست لاریجانی بر مجلس آغاز شود.
 
از حق نگذریم البته آقای لاریجانی هم سوراخ دعا را پیدا کرده بود! او فهمیده بود برای نرم کردن احمدی نژاد و جلب نظر او، به جای مقاومت باید تعریف و تمجید کند. به یاد دارم در روزهای قبل از آغاز به کار مجلس هشتم که دولت نهم به سفر استانی قم آمده بود، استاندار وقت از آقای لاریجانی هم برای شرکت در جلسه استانداری دعوت کرد. بعد از جلسه دولت و مدیران استانی قم، لاریجانی چنان تعریفی از تسلط احمدی نژاد بر امور می کرد که کسی احتمال اتفاقات بعدی را نمی داد. لاریجانی حتی در جلساتی که بین برخی نمایندگان حامی دولت نهم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد، بر لزوم همکاری و تعامل با دولت برای حل مشکلات کشور، کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری و تخصصی بسته شدن کمیسیون ها و باج ندادن به جریان افراطی اصلاحات تاکید کرد اما در عمل ...
 
در میان نمایندگان اثرگذار حامی دولت نهم، سه دیدگاه وجود داشت: طیف چند نفره ای مانند آقای کوچک زاده و کوثری که با ریاست لاریجانی مخالف بودند، طیف اقلیتی که به دلایل مختلف لاریجانی را یک سر و گردن بالاتر از حداد عادل می دانستند مثل آقای حسینیان و طیف دیگری که علی رغم انتقاداتشان نسبت به لاریجانی، معتقد بودند برای حل مشکلات مردم و کاهش تنش های بین دو قوه، با توجه به تمایل شدید رئیس دولت نهم به ریاست لاریجانی، بهتر است به آن تن دهیم.  
 
از همه مهم تر این بود که آقای لاریجانی و حداد عادل، بعد از ملاقات های جداگانه ای که با رهبر انقلاب داشتند، هر دو یک روایت را نقل کردند که ایشان فرموده اند: برای من تفاوت نمی کند چه کسی رئیس مجلس شود، اما هر کس رئیس شد، با قوای دیگر بویژه دولت تعامل داشته باشد. طبعا این نگاه نیز با توجه به روحیات رئیس دولت وقت و عملکرد مثبت دولت نهم، از باب کاهش تنش ها و رسیدگی بیشتر به مشکلات مردم توسط دولت بود. همین دیدگاه رهبر انقلاب، سیب تقویت این نگاه شد که ببینیم دولت نهم با کدام گزینه بهتر می تواند کار کند.
 
آقای لاریجانی که از قم به مجلس راه یافته بود، با استفاده از اهرم های زیر به شدت برای رسیدن به ریاست مجلس تلاش می کرد: 
 
۱. بهره گیری از اصولگرایان سنتی (جامعه روحانیت، موتلفه، جامعه مهندسین و...) و لابی گسترده نمایندگان منتسب به آنها در مجلس مثل آقایان باهنر، بادامچیان، مصباحی مقدم و ...
 
۲. استفاده از نفوذ پر قدرت مرحوم آقای کردان و رحیمی که در آن مقطع، رئیس دیوان محاسبات بود وچند روز قبل از آغاز به کار مجلس هشتم، معاون پارلمانی احمدی نژاد شد و به دست آوردن دل نمایندگان را خوب بلد بود. هر چند بعدها لاریجانی برای لطمه زدن به دولت نهم، حاضر به عبور ناجوانمردانه از کردان و رحیمی شد.
 
۳. تحریک نمایندگان شهرستانی برای جبهه گیری در برابر نمایندگان تهران (که نمادش را حداد عادل قرار داده بودند) با طرح موضوع انحرافی نمایندگان تهران خود را نماینده تر از نمایندگان شهرستان می دانند.
 
تقریبا یک ماه بعد از ریاست لاریجانی بر مجلس، شاهد باج دادن های او به اصلاح طلبان افراطی بودیم. این باج ها در قبال آرایی بود که وی از اصلاح طلبان برای ریاست مجلس کسب کرده بود. از همان جا اصطکاک های ما با لاریجانی روز به روز بیشتر شد و این در حالی بود که دوستان حامی ریاست آقای حداد عادل که همواره ما را به خاطر رای دادن به لاریجانی سرزنش می کردند (و چه بسا امروز هم بکنند) تا شش سال بعد از آن هم، در حال تعامل و همراهی با سیاست های لاریجانی بودند که البته یکی از مهمترین دلایلش، اشتراک در مخالفت با دولت نهم و دهم بود. در سال اول ریاست لاریجانی بر مجلس، از جمله مجموعه هایی که ما را از زاویه ای دیگر ملامت می کردند، حامیان لاریجانی در دولت بودند. آقای رحیمی و تیمش معتقد بودند که مخالفت های ما با لاریجانی به ضرر دولت می شود و نباید با لاریجانی درگیر شد اما اندک اندک ...
 
بدیهی بود که احمدی نژاد کسی را مجبور به رای دادن به لاریجانی نکرد اما همه سیگنال هایی که او و اطرافیانش در مجلس به نمایندگان مخابره کردند، حکایت از تمایل او برای ریاست لاریجانی می کرد.
 
همه این عوامل یعنی بازی دو روی لاریجانی، نرم شدن احمدی نژاد در برابر تعریف و تمجیدهای لاریجانی و مشاوره های غلط اطرافیان وی، لجاجت های حامیان آقای حداد عادل و اعتماد غلط ما به قول های لاریجانی در سال اول مجلس هشتم، سبب شد تا علی لاریجانی به قدرت برسد و با ترفندهایی آن را تا امروز حفظ کند.
 
بنابر این بر خلاف آنچه در حال حاضر توسط برخی اطرافیان و جریان رسانه ای حامی آقای احمدی نژاد القا می شود که احمدی نژاد همیشه مخالف لاریجانی بوده و علی لاریجانی همواره گزینه مطلوب مدیریت عالی نظام برای حضور در ریاست مجلس بوده و الان هم همان ها برای حفظش در این مقام، تلاش می کنند، واقعیت این است که احمدی نژاد در سال ۸۷ به دلایل مختلفی برای ریاست لاریجانی تلاش موثری کرد و مخالفتی با آن نداشت. البته ایشان و تیم همراه شان هم از سال دوم، حاضر به حمایت از لاریجانی نشد. 
 
شاید گفته شود که ملاک حال فعلی افراد است، بله تردیدی در این نیست. بحث بر سر این است که حضور علی لاریجانی در راس مجلس از آن روز تا امروز، برآمده از خواست عالی ترین مقامات سیاسی کشور نیست، بلکه محصول تلاش ها و تمایل شخص احمدی نژاد است. بدیهی است که سخن درباره لاریجانی سال ۸۷ است و نه لاریجانی سال ۹۶ کما اینکه احمدی نژاد سال ۸۷ با احمدی نژاد این روزها متفاوت است. احمدی نژاد آن روزها دو بار به مثل رسایی گفت: ما آمده ایم تیرها به ما بخورد نه رهبری اما حالا تیرهای ملامت حمایت از احمدی نژاد به چه کسی می خورد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
آقای لاریجانی هم سوراخ دعا را پیدا کرده بود! او فهمیده بود برای نرم کردن احمدی نژاد و جلب نظر او، به جای مقاومت باید تعریف و تمجید کند
زبان جسمانی و شکل بدن در عکس فوق هم این نکته را تائید می کند.
Canada
عکس بالا، قبل از اخراج لاریجانی از سمت ریاست شورای امنیت است! ما گول عکس و تحلیلهای بی سندِ آفای رسایی را نمیخوریم. وقتی لاریجانی از ریاست شورای امنیت برکنار میشود، یعنی دکتر احمدی نژاد، لاریجانی را لایق نمیداند. تمام! آقای رسایی هم مسئولیت اشتباهات خود و دوستانشان را، روی شانه دکتر احمدی نژاد نگذارند !
Netherlands
موافقم ، عکس کافی نیست.
بعمل نگاه کنیم در مدت ریاست مجلس و بیست دقیقه و جریان آقا فاضل و قبیله گرائی...
سقا
Iran, Islamic Republic of
میشه بگید تاریخ عکس رو چطور تشخیص دادید؟؟؟

یه نکته ی جالب اینکه شما احمدی نژادی ها کلا معتقدید همه اشتباه کردن و ومی کنن غیر عشق شما احمدی‌نژاد.....
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.....
هر کاری هم بکنید نمیشه کسی رو که با ولایت فقیه زاویه پیدا کرد ه تطهیر کرد، تقابل با امر ولایت که قوی ترین مانع برای جلوگیری از انحرافات در مسیر انقلاب هست نقطه ی مشترک جریان انحرافی واصلاحات شده نامه ی مشایی به خاتمی از همین رو بوده.
یقین داشته باشید عرضه ی وجود مقابل صاحب ولایت آدم رو میبره جایی که عرب نی انداخت ولو اونجا ظاهرا استخر فرح باشه، عاقبت امثال احمدی نژاد هم در صورت ادامه ی این رویه همون جاست.
مهسا
Iran, Islamic Republic of
دوست خوب اگه نرم کردن احمدی نژاد به این راحتی ها بود که الان نباید اینهمه از دست دوست و دشمن بکشه راحت مثل مابقی باج میداد و زندگیشو میکرد
حسین
Netherlands
با مقدمه موافق و با نتیجه مخالفم. نتایج سه قوه شاهد استکه کار ها جلو نمی رود. یعنی نیروهای مسئول توانائی ندارند. یکی از وسائل رسیدن در ناتوانی ، چاپلوسی است. شلید یکی بفکر نیرو سازی باشد ولی با ذهنیت چاپلوس به این هدف نمی توان رسید زیرا با تغیر قدرت تمرکز و توجه چاپلوس هم تغیر می کند.
اگر توجه کنید اغلب اموری که در مورد آن بحث می شود در فرهنگ اسلام جائی ندارد. از لابی را امر بمعروف ترجمه کردن تا حرفهای مسئولین بر ضد هم. در مورد آخر به احتمال یا هر دو غیر واقع را واقع می گویند یا حداقل یکی از آنان. در چنین فضائی ناتوان هم اعتقادش ضعیف شده و فریب دنیا را میخورد و همه کار می کند تا بر مصدر نشیند.
با تشکر از توجه شما
Canada
در نائید سخنان مدبر و حکیم فرزانه و عارف متقی و مفسر امور سیاسی و بین المللی و اقتصاددان کبیر و تاریخ شناس عالیقدر و متخصص ادبیات عرب و عجم و درهم کوبنده منافقین و الکافرین و علی المعانی اصلاح طلبان الضالین یعنی جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رسائی ادام الله ظله علی رئوس المومنین من اقصی النقاط العالم البشری - حقیر سراپا تقصیر پیشنهاد مینماید تا برای کوبیدن دهان احمدی نژاد و برخلاف خواسته باطل او شخص ... را از صحنه سیاست پائین بکشیم.
من انقلابی ام
Iran, Islamic Republic of
از یه بزرگ واهل معرفتی نکته ی معرفتی جالبی شنیدم ایشون فرمودن از یاران خاصه ی امیر المومنین علیه السلام حرف و حدیث چندانی روایت نشده مثلا شما با وجود تقرب خاص سلمان و عمار ومقداد ومیثم و....به آل الله قال سلمان وقال مقداد وقال میثم رو خیلی نمی شنوید بسکه این صحابه ی عالی قدر ولی شناس بودن وقبل وبعد مولاشون حرف نمیزدن،اصلا حرفی غیر حرف اونها نمیزدن،چنان تسلیم ومحو ولایت بودن این بزرگواران که تو راه رفتن ظاهری هم پاشون رو دقیقا جای پای مولاشون میذاشتن حالا هر چی به آقای احمدی نژاد نگاه می کنم بخصوص به این نامه ی اخیرش بوی ولایی بودن نگارنده ی نامه آنچنان به مشام نمیرسه....
شبیه 11روز خانه نشینی
ونادیده گرفتن نهی رهبری و...
عدالت خواهی ومبارزه با فساد اگر زیر پرچم ولایت نباشه ثمره اش شیرین نیست واصلا به نتیجه ی مطلوب نمیرسه.
حسین
Netherlands
الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم
نکات جالبی را صمیمانه بیان کردید اما مشکل بشود در هر موردی بکار برد.
انَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
Iran, Islamic Republic of
به درک و فهم خود شک کن عموجان ................
یک کم دار دوا بخور تا فهمت بالا بیاد
من انقلابی ام
Iran, Islamic Republic of
از یه بزرگ واهل معرفتی نکته ی معرفتی جالبی شنیدم ایشون فرمودن از یاران خاصه ی امیر المومنین علیه السلام حرف و حدیث چندانی روایت نشده مثلا شما با وجود تقرب خاص سلمان و عمار ومقداد ومیثم و....به آل الله قال سلمان وقال مقداد وقال میثم رو خیلی نمی شنوید بسکه این صحابه ی عالی قدر ولی شناس بودن وقبل وبعد مولاشون حرف نمیزدن،اصلا حرفی غیر حرف اونها نمیزدن،چنان تسلیم ومحو ولایت بودن این بزرگواران که تو راه رفتن ظاهری هم پاشون رو دقیقا جای پای مولاشون میذاشتن حالا هر چی به آقای احمدی نژاد نگاه می کنم بخصوص به این نامه ی اخیرش بوی ولایی بودن نگارنده ی نامه آنچنان به مشام نمیرسه....
شبیه 11روز خانه نشینی
ونادیده گرفتن نهی رهبری و...
عدالت خواهی ومبارزه با فساد اگر زیر پرچم ولایت نباشه ثمره اش شیرین نیست واصلا به نتیجه ی مطلوب نمیرسه.
Iran, Islamic Republic of
آقای رسایی تعجب است همه میدانند آقای احمدی‌نژاد لاریجانی را برکنار. کرد از ریاست شورای امنیت شما نمی دانید البته هیچ دلیلی برای اثبات فرمایشت هم نیاورردی انسان تعجب می کند از تحلیل بی پایه و اساس این تحلیلگر ان
صادق ذوالفقاری شاهینشهر
Iran, Islamic Republic of
خب حالا دفاع هم کرده باشه از انتخاب لاریجانی... چرا اصولگراها نمیگن ک چه سهم خواهی هایی دوره حداد عادل تو مجلس هفتم از محمود کرده بودن و چقدر فشار آوردن به محمود ک تسلیم خواسته های اصولگرایان بشه..

اصلاحات ک تماما تو کار خرید و فروش آرمانهای این مملکتن و اصلا از ما نیستن ک بخوایم حرفی در موردشون زد..
ولی تفکر اصولگرایی رو داریم تو این ۱۰سال اخیر تو قوه قضاییه و مجلس هفتم و هشتم و نهم و دهم میبینیم و مخصوصا تو داستان ننگ نامه برجام تمام و کامل خودشون رو نشون دادن...
فقط جالب بود تو هسته ای ک اقتدار ملی خوب خودتون رو میچسبوندین به محمود.. نون به نرخ روز خوری هم خودش شغله دیگه
Iran, Islamic Republic of
آقا صادق گل گفتی برادر
دو لبتو می بوسم با این گفتار ناب
خیلی ها که ادای فهمیدها رو در میارن هنوز در الفبای بصیرت گیر کرده اند باباجان.
Iran, Islamic Republic of
استاد و صاحب نظریه چوب خشک بد نیست بدانید همین آقای لاریجانی را دکتر احمدی نژاد از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی برکنار کرد..
ضمناً تیتر درشت پست کانال تلگرامی تان را به حساب افزایش عضو کانالتان می گذاریم
و الا متنی که نوشتید به اندازه یک چوب خشک ارزش ندارد
Iran, Islamic Republic of
براى ردّ ادعاهاى بى اساس رسائى فقط به عكس نگاه كنيد كه چطور محموت مجيز لاريجانى را ميگه ؟!
Iran, Islamic Republic of
جالب است کسی مثل رسایی دیگران را افراطی و تند رو می داند
Iran, Islamic Republic of
یک سوال
وقتی دادستان کل کشور احمدی نژاد را دروغگو و ... خطاب می کند و وقتی معاون اول قوه قضاییه احمدی نژاد را دروغ گو لات و دارای پرونده های متعدد می داند چگونه است که با این اوصافی که دادستان کل کشور معاون قوه قضایی و دل سالن تهران یعنی عالی رتبه ترین مسئولیت قضایی کشور در مورد احمدی نژاد گفته اند اما همچنان احمدی نژاد در مجمع تشخیص نشسته است.
Iran, Islamic Republic of
عزیز برادر
اگه به اینها بود و دست اینها بود که الان پوست احمدی نژاد و دوستاش پر از کاه بود و کسی جرات نام احمدی نژاد رو نداشت
احمدی نژاد رو خدا بزرگ کرده و خدا حافظ اوست
تا رو سیاه شوند اونهایی که با او مخالفند
حسن
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است .
حضرت امام خمینی
صادق ذوالفقاری شاهینشهر
Iran, Islamic Republic of
حال فعلی برخی ها از گذشته و حال و آینده خیلی از مسئولین بهتره.. شما لطفا از انحرافت حوزه بندیسین بگین ک رهبر چندساله داره فریاد میزنه و انگار ن انگار..
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد مرد است.
Iran, Islamic Republic of
درود درود درود
Iran, Islamic Republic of
جهان جون بیا و شرافتاً پرسش منو منتشر کن تا رسائی در مورد هشتصد میلیارد تومانی که از بودجه ارشاد اسلامی قم در زمان مدیریت او هاپولی شده به خاطر رضای خدا توضیح بده و اگر میشه دادنامه صادره از دادگاه ویژه روحانیت در این مورد رو منتشر کنه . خیر ببینی الهی
لبیک یا مشایی
Iran, Islamic Republic of
فقط مردمی نژاد

سفر دکتر احمدی نژاد به بانه
را هم بایکوت کردید!
Iran, Islamic Republic of
بانه ای ها گل کاشتند
احسن بر مردم بانه
آفرین مردم بانه شما از همه مسئولیت بی بصیرت بهترید