پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران

سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب: 569046
سرفصل جدیدی از گردشگری در مازندران با عنوان 'گردشگری زمستانی ' برای دیدن جاذبه های این استان بویژه نقاط کوهستانی در فصول سرد کلید خورده که به علت عدم آگاهی به فنون و آموزش لازم برای این منظور برای مسافران عاشق طبیعت زمستانی مشکل ساز و خطرآفرین شده است .
چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران
به گزارش جهان نيوز، طی سالهای متمادی جنگل و دریا همواره مقاصد سفر مسافران به مازندران در فصول گرم سال و تعطیلات تابستانه به شمار می رفت اما در سالهای اخیر در فصل های پائیز و زمستان نیز مسافران زیادی برای کوهنوردی و یا طبیعت گردی به این استان سفر می کنند.

پیشتر که مازندران به داشته های طبیعی همچون ساحل دریا و طبیعت جنگلی مشهور بوده و مسافران زیادی را در آغوش داشته هایش میزبانی می کرد طی سالهای اخیر در منوی فضاهای گردشگری استان کوههای سر به فلک‌کشیده و برفی به عنوان مورد جدید مطرح شده است .

به طوریکه مسافران با شنیدن اوصاف زیبایی های کوههای برفی کوله بار سفر می بندند اما فغان از اینکه این کوله بار تهی از تجربه ، آموزش و تجهیزات کوهنوردی به تجربه گردشگری مبدل می شود که شاید به شیرینی هم نینجامد .

گم شدن گردشگران غیر بومی و حتی بومی در مسیرهای کوهنوردی و تلاش تیم های امدادی برای یافتن آنان نشانگر این است که این بسته گردشگری نیز می تواند اگر به دقت برنامه ریزی نشود همچون ساحل دریا تلفات رقم بزند .

**چند نکته طلایی برای گردشگران زمستانی مازندران
یکی از کوهنوردان مازندرانی به خبرنگار ایرنا گفت : علاوه بر مسیر جنگلی مملو از درختان با برگ های رنگارنگ ، کوههای برفگیر نیز بر زیبایی زمستانه مازندران می افزاید که مشتاقان به طبیعت را به سوی خود می خواند .

مونا احمدی که داشتن تجهیزات لازم را برای کوهنوردی و طبیعت گردی در زمستان بسیار مهم دانست، ادامه داد : این تجهیزات شامل باتم (عصای کوهنوردی) ، گتر(نوعی لباس کوهنوردی که بین کفش تا شلوار پوشیده می شود)، دستکش ، لباس زمستونه ،کوله ، پوتین و کت پر است .

وی ادامه داد : مسافران و گردشگرانی که بدنبال تجربه لمس گردشگری زمستانی در مازندران هستند بدون داشتن این امکانات و تجهیزات دل به کوه نزنند که مشکل ساز می شود .

این بانوی کوهنورد به حادثه کوهنوردی امسال در سوادکوه اشاره کرد و گفت که هشت نفر از اعضای یک خانواده تهرانی به دلیل ناآشنایی به منطقه 'پروچشمه' سوادکوه هنگام بازگشت از منطقه به دلیل مه آلودگی مسیر را گم کردند .

وی ادامه داد : سرگردانی چند ساعته این افراد در دل کوه و جنگل های منطقه که اضطراب نیز با خود به همراه داشت با تلاش و حضور امدادگران هلال احمر سوادکوه خاتمه یافت .

افشین احمدی که تا هفته گذشته ریاست هیات کوهنوردی استان مازندران را بر عهده داشت از حضور گردشگران و مسافران بدون امکانات و آشنایی به مسیرهای کوهنوردی با عنوان واژه 'اقدام کلافه کننده ' آنان نام برد .
وی گفت : تورهای مسافرتی بدون آشنایی به شرایط آب و هوایی و همچنین تجهیزات کوهنوردی در مازندران مبادرت به برپایی تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی می کنند .

احمدی که شالوده کوهنوردی ایمن را متکی بر داشتن اطلاعات و آگاهی در خصوص شرایط آب و هوایی و آشنایی به منطقه دانست ، ادامه داد : اما تورهای مسافرتی برای این منظور غالبا بدون شناخت از منطقه و شرایط ذکر شده ، بدنبال انجام چنین کاری هستند .

وی به زمین گیر شدن 18 مسافر فاقد تجهیزات لازم کوهنوردی و آشنایی به محیط در منطقه ارفع کوه مازندران اشاره کرد وگفت که رعایت نشدن استانداردهای لازم برای صعود زمستانی باعث می شود تا طبیعت گردان و کوهنوردان غیر حرفه ای در میانه راه باقی بمانند و دردسرساز نیز شوند .

احمدی که امداد و نجات مصدومان و حادثه دیدگان کوهنوردی را جز وظایف هیات کوهنوردی ندانست ، ادامه داد : با این همه برای جلوگیری و کاهش بروز چنین حوادث ، این هیات از سال 93 در فصول سرد سال و مسیرهای پرتردد کوهستانی ، ستادهای پیشگیری و اطلاع رسانی حوادث کوهستانی را ایجاد کرده است .

وی افزود : کوهنوردان متبحر و آشنا به منطقه در این ستادها مستقر هستند که با کنترل تجهیزات کوهنوردان آماتور و اطلاع رسانی مسیر به آنان بدنبال کاهش بروز حوادث هستند .

به گفته احمدی حتی کوهنوردان و طبیعت گردان فاقد تجهیزات استاندارد و لازم کوهنوردی نیز از مسیر بازگردانده می شوند تا از خطرات واتفاقات ناخوشایند برای آنها جلوگیری شود .

وی تاکید کرد : هرچند حضور و فعالیت این ستاد توانست در کاهش حوادث و صدمات ناشی از این مساله تاثیر بگذارد اما در این مهم دقت نظر مسافران برای داشتن آمادگی لازم تاثیر بسزایی را دارد .

*** جور جبران کوتاهی مسافران بردوش امدادگران هلال احمر
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران تعداد پایگاه های امداد و نجات استان را 32 پایگاه اعلام کرد و گفت که از این تعداد هشت پایگاه تخصصی امداد و نجات کوهستان است .

غلامعلی فخاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارائه خدمات به مصدومان حوادث جاده ای کوهستانی از جمله سقوط خودرو در دره و نجات در راه ماندگان برف و کولاک را از جمله وظایف تیم های امداد و نجات کوهستانی برشمرد .
وی افزود : پایگاه های امداد و نجات کوهستان براساس وسایل و تجهیزاتی که دارند خدمات رسانی به حادثه دیدگان را انجام می دهند .

معاون هلال احمر مازندران گفت : کوهنوردان آماتور که گردشگران و مسافران هستند بدون تجهیزات ، امکانات و ناآشنا به فنون به مناطق کوهستانی می روند .

وی ادامه داد : امدادگران هلال احمر خارج از حوزه کاری و تنها براساس حس انسان دوستانه برای نجات این افراد وارد عمل می شوند .

به گفته فخاری حتی در این میان برای کمک به این افراد استفاده از نیروهای بومی و محلی را به کار می گیریم تا جانی را نجات بدهیم .

وی که از این نوع فعالیت و کارهای گردشگران و مسافران ناآشنا به فن کوهنوردی و بدون امکانات به عنوان چالش پیش روی دستگاه های امدادگر مازندران نام برد، گفت که در فصول سرد سال بیشتر از 10 مورد حادثه گم شدن مسافران در جنگل و کوه و حوادثی از این دست در مازندران رخ می دهد .

وی بخش عمده کنترل و پیشگیری حوادث کوهنوردی بویژه برای افراد آماتور را منوط به نظارت و سخت گیری فدراسیون و هیات های کوهنوردی دانست و افزود : داشتن مجوز از فدراسیون و هیات مورد نظر باید بیشتر جدی گرفته شود .

فخاری ادامه داد : دادن مجوز می تواند براساس دارا بودن تجهیزات ، امکانات و همچنین اطلاع رسانی لازم برای مسیرهای کوهنوردی باشد .

به گفته کارشناسان حال که تلاش برای رونق گرفتن گردشگری زمستانی در مازندران به بار نشسته است ضرورت دارد تا برای جلوگیری و پیشگیری از آسیب های احتمالی برنامه ریزان و مسئولان در این خصوص برنامه ریزی لازم را انجام دهند .

در این میان تشکیل ستاد و یا مجموعه ای به عنوان کنترل کننده و یاری کننده امداد و نجات کوهستان در مازندران با برنامه ریزی می تواند در کنترل بروز حوادث اینچنین تاثیربگذارد تا گردشگری زمستانی ایمن را رقم بزند .
بنابر امارهای رسمی هرساله مازندران میزبان 30 میلیون مسافر است که براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تنها در ماههای مهر و آبان امسال بیشتر از سه میلیون نفر شب اقامت مسافر دراین استان ثبت شده است .

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *