سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

اردوغان: با آمریکا درباره کُردها مذاکره می‌کنیم

سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 569010
رئیس جمهور ترکیه بر این باور است که گفتگوی وی با رئیس جمهور آمریکا طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
اردوغان: با آمریکا درباره کُردها مذاکره می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم،  به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: گفتگوهای من با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی هفته گذشته نخستین فرصت و موقعیت در یک مدت زمان طولانی بوده است که دو متحد ناتو در یک مسیر و مدار قرار داشته اند و این مذاکرات احتمالا طی هفته جاری ادامه خواهد یافت.

روابط دیپلماتیک آمریکا و ترکیه به خاطر اختلافات بر سر مسائل زیادی به خصوص حمایت واشنگتن از کردهای وای پی جی در سوریه به شدت متشنج شده است. ترکیه کردهای وای پی جی را یک سازمان تروریستی می داند ولی آمریکا با این نیروها علیه تروریست های داعش همکاری می کند.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: این گفتگوها بر سر کردهای وای پی جی، همکاری صنایع دفاعی و مقابله با شبکه فتح الله گولن طی روزهای آتی ادامه خواهد یافت.

ترکیه بارها گولن را به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام سال گذشته متهم کرده و خواستار استرداد وی شده است ولی گولن این اتهامات را رد کرده است. آمریکا نیز شواهد و اسناد ارائه شده برای استرداد گولن را کافی ندانسته است.
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در این باره تاکید کرده بود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید به قول خود برای متوقف کردن عرضه سلاح به کردهای پ ک ک- پی وای دی پایبند باشد.
وی در جمع خبرنگاران در شهر آنتالیا تصریح کرد: این حق طبیعی ترکیه است تا از ترامپ انتظار داشته باشد تا به حرف و وعده خود مبنی بر عدم ارسال سلاح برای کردهای پ ک ک و پی وای دی عمل کند. ما دوست داریم تا شاهد اجرای وعده ترامپ باشیم.

پنتاگون نیز روز دوشنبه اعلام کرده است که در حال ارزیابی تعدیل ارسال سلاح برای کردهای سوری است.
وزارت دفاع آمریکا در عین حال از اشاره به این مساله خودداری کرده است که قصد متوقف کردن ارسال سلاح برای کردهای سوری را دارد. پنتاگون گفته است که تصمیم برای متوقف کردن ارسال سلاح به کردهای سوریه بر اساس واقعیت های میدان جنگ اتخاذ خواهد شد.

اردوغان در این باره گفت: بیانیه وزارت دفاع آمریکا در نشست شورای امنیت ملی ترکیه مطرح خواهد شد. ترامپ نشان داده است که شاید یک گفتگوی تلفنی دیگر طی هفته جاری انجام شود. اگر او تماس نگیرد، من تماس خواهم گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *