چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آلمان در مسیر تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ

يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 568541
عرصه سیاسی آلمان بعد از فراز و نشیب‌های زیاد در دوران بعد از برگزاری نوزدهمین انتخابات پارلمانی حالا مجددا در مسیر تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ قرار می‌گیرد.
آلمان در مسیر تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم به نقل از روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، بعد از شکست مذاکرت جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا ( احزاب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) حالا کشور آلمان مجددا به سمت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات) تغییر مسیر داده است.

حزب سوسیال دموکرات که بعد از شکست سخت در نوزدهمین انتخابات پارلمانی و همچنین بعد از شکست ائتلاف جامائیکا سرسختانه اعلام کرده بود که دیگر در تشکیل دولت ائتلافی آلمان شرکت نمی کند و می خواهد به اپوزیسیون آلمان بپیوندد بعد از انجام مذاکراتی با رئیس جمهور آلمان موضع خود را کمی تغییر داده و مذاکرات در این باره را پذیرفته است.

 اشتاین مایر بعد از شکست ائتلاف جامائیکا ابتکار عمل را در دست گرفته و با روسای احزاب متحد مسیحی، سوسیال دموکرات ، لیبرال دموکرات و سبزها دیدار های جداگانه ای را برگزار کرده تا درباره دلایل شکست ائتلاف موسوم به جامائیکا آگاه شود و درباره اقدامات مورد نیاز بعدی گفت و گو کند.

وی همچنین در هفته های آینده می خواهد با روسای فراکسیون های همه احزاب پارلمان آلمان گفت و گو کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنگره ایالتی حزبش از تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان با حزب سوسیال دموکرات حمایت و برگزاری انتخابات مجدد در کشورش را شدیداً رد کرد.

مرکل اقدام اشتاینمایر در دعوت از احزاب برای گفت‌وگو با هم به‌منظور تشکیل ائتلاف بزرگ را تمجید کرده گفت: ائتلاف بزرگ در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام داده است.

در این اوضاع فریادها از اتحادیه احزاب متحد مسیحی برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان بلند تر می شود. هورست زیهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی نیز با استقبال از این مسئله در این باره به نشریه بیلد آلمان گفته است که ائتلاف اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات بهترین گزینه برای آلمان و بهتر از تشکیل ائتلاف جامائیکا، انتخابات مجدد و یا یک دولت اقلیتی است. هم زمان وی به حزب سوسیال دموکرات هشدار داده است که در مذاکرات درباره تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ شرایط زیادی را قرار ندهد.

زیهوفر در این باره گفته است که من می توانم تنها به حزب سوسیال دموکرات توصیه کنم با درخواست های بیش از حد وارد گفت و گوها در این باره نشود بلکه واقع نگر باشد. وی در عین حال تاکید کرد که یک ائتلاف بزرگ به هر قیمتی نباید وجود داشته باشد.به این ترتیب این طور به نظر می رسد که بعد از فراز ونشیب های زیاد آلمان بار دیگر به همان مسیر تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ باز می گردد.

در نظر سنجی اخیری هم که موسسه امنید به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام داده است اکثریت شهروندان آلمانی از تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در کشورشان حمایت کرده اند. بر این اساس 52 درصد شهروندان آلمانی خواستار پیشبرد ائتلاف بزرگ هستند و 39 درصد هم با آن مخالفت کرده اند.
رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم که مسبب شکست ائتلاف جامائیکا بود انتظار تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در کشورش را داشته و این طور ابراز عقیده کرده است که حزب سوسیال دموکرات هم در این راستا حرکت خواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *