پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴

آمریکا روی جوانک سعودی شرط‌بندی نکند!

يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 568388
یک نشریه آمریکایی از کاخ سفید خواست روی جوانک سعودی(ولیعهد عربستان) شرط‌بندی نکند.
آمریکا روی جوانک سعودی شرط‌بندی نکند!
به گزارش جهان نيوز،  نشنال اینترست نوشت؛ ولیعهد سی و چند ساله عربستان با تجربه اندک در حکمرانی، در حال قمار برای به دست آوردن قدرت است. در حال حاضر نمی‌توان فهمید که او پیروز می‌شود یا خیر، اما با این حال، ایالات متحده به خوبی می‌داند که نباید خود را مانند وزنه‌ای به قایق در حال حرکت عربستان متصل کند، چرا که امکان دارد سیاست خاورمیانه خودش نیز به همراه آن غرق شود.

سیاست‌گذاری در منطقه به طور سنتی، توسط رهبران محتاط و نه خیره‌سر تبیین می‌شود. این افراد اغلب بیشتر سیاستمدارانی هستند که به تحکیم جایگاه خود توجه دارند و تمایلی برای به خطر انداختن آن با تلاش برای تغییر سیستم‌های داخلی، یا افزایش نفوذ خود در خارج از کشور از طریق اقدامات اصلاح‌طلبانه و صلح‌جویانه ندارند. رهبران عرب بهتر است به جای توجه به آینده، نیم‌نگاهی به عقب و گذشته بیندازند. اقدامات خیره‌سرانه، در این منطقه به ندرت صورت گرفته است.

در طول دو سال گذشته، پادشاه سلمان قدرت زیادی در زمینه سیاست خارجی، اقتصادی و نفتی به محمد بن سلمان اعطا کرده است. تابستان امسال، محمد بن نایف، ولیعهد اسبق عربستان، رئیس وزارت قدرتمند کشور و دوست قدیمی ایالات متحده در جنگ با تروریسم، احتمالا به تحریک محمد بن سلمان بازداشت شد و برای همیشه کنار گذاشته شد. سرکوب علیه مخالفان صورت گرفت و قدرت پلیس مذهبی محدود شد. اما پاکسازی هفته گذشته، اقدامی خیره‌سرانه بود. شاهزاده متعب رئیس گارد ملی که تنها مرکز قدرت نظامی خارج از کنترل محمد بن سلمان بود، بازداشت شد. علاوه بر وی، حداقل یازده شاهزاده و ده‌ها تن از مقامات سعودی دستگیر شدند.

محمدبن سلمان به هر کاری که دست می‌زند، خرابی و ویرانی به‌بار می‌آورد. کشتار وحشیانه و ویرانی به‌بار آورده از سوی عربستان در یمن، سیاست‌های ناعادلانه و بی‌ثمر عربستان در سوریه، جنگ بی‌دلیل با قطر، یا مسابقه کینه‌توزانه خطرناک با ایران قدرتمندتر از عربستان، برای به دست آوردن برتری در منطقه، ایالات متحده را در آن میان مقصر جلوه خواهد داد و اگر آمریکا اقداماتی در راستای منافع خود و نه منافع عربستان انجام ندهد، باید آماده به وجود آمدن مشکلات زیاد باشد.

در حال حاضر کاخ سفید و محمد بن سلمان با یکدیگر ارتباط خوبی دارند که خود مایه تمسخر  دونالد ترامپ و خطر کشیدن آمریکا به درگیری‌های بیشتر در خاورمیانه شده است. هیچ‌یک از اقدامات عربستان در یمن، قطر، سوریه یا لبنان، در راستای تقویت منافع آمریکا نبوده است. برعکس، اقدامات بی‌ملاحظه وی، منجر به تقویت داعش، القاعده و ایجاد تفرقه در شورای همکاری خلیج فارس، بی‌ثباتی بیشتر در یمن و لبنان، دخالت آمریکا در جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و تخریب وجهه آمریکا در منطقه و جهان شد.

عربستان سعودی با مشکلات فراوانی مواجه است: قیمت پایین نفت؛ اقتصاد وابسته به نفت، کسری بودجه ناشی از مزایای پرداختی از گهواره تا گور به شهروندان و عادت‌های پرهزینه خود خانواده سلطنتی،‌ جنگ طولانی در یمن که سعودی‌ها نمی‌دانند چه‌طور به پایان برسانند؛ و ایران که از تضعیف عربستان به نفع خود استفاده می‌کند. در حال حاضر، مانعی جلوی راه ولیعهد نیست. با این وجود سوال این است که آیا او دارای خرد، صبر و قضاوت درست نیز هست یا خیر. با توجه به عملکرد وی تاکنون، بهتر است آمریکا روی جوانکی که به نظر عجله زیادی برای انجام کارهای بزرگ دارد، شرط‌بندی نکند.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان جان یاد بگیر که حتی دشمنانت را با احترام خطاب کنی..این نشانه حرفه ای بودن یک خبرگزاری است ...استفاده از کلمات تحقیر آمیز بچه گانه سطح خبرگزاری شما را نیز پایین میآورد. رقیب حتی اگر ضعیف هم باشد باید محترمانه خطاب شود چون این قدم اول برای شکست اوست چراکه با این روش حواس ما برای مقابله بیشتر متمرکز میشود.
Iran, Islamic Republic of
آخه این خرس کنده کجا و """جوانک """ کجا مردک اشغال سقوطی دست به خون الوده کودک کش
سروش
Iran, Islamic Republic of
می خواهند از بن سلمان یه صدام دیگه بسازن، نسخه جدیدترش را.
Iran, Islamic Republic of
صحنه بسیار واضح است. عربستان ثروتنمد بود ولی بخشی از ثروت آن در دست شاهزادگان است.
ثروت خود را که به باد داد حالا به توصیه آمریکای کاسبکار رفته سراغ ثروت شاهزادگان.
بخاطر دارم که وقتی در اوائل انقلاب آمریکا پول های ایران را بلوکه کرد یکی از کشورهایی که برآشفت و اعتراض کرد همین عربستان بود. چرا که سرمایه های خود را در خطر میدید. میخواهم بگویم که هر حرکت خلاف عرفی حتی عرف رایج سرمایه داری میتواند هزینه هایی پنهان داشته باشد که فروپاشی نظام سرمایه داری لیبرال را نیز شامل میشود.
همانطور که شاهدیم هزینه ها به دلیل ملاحظات مختلف و از جمله تغییر سبک زندگی نه تنها در ایران که در کل جهان بالا رفته. دیری نخواهد بود که پول شاهزاده ها نیز تمام شود و این خطریست که عربستان و کل نظام سرمایه داری لیبرال را تهدید میکند. در نهایت مردم و از جمله مردم عربستان مجبور خواهند شد تا تکلیف را مشخص کنند. هر چند عمر ما کفاف ندهد تا نتایج را ببینیم. فراموش نکنید که ثروت عربستان از منابع تجدید نا پذیر یعنی نفت بدست آمده پس در اول صف است.