پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چراغ سبز چین برای حل بحران مسلمانان روهینگیا

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 568091
در دیدار ژنرال ارشد ارتش میانمار و رئیس جمهور چین، دو طرف بر همکاری‌های بیشتر برای پایان دادن به بحران مسلمانان روهینگیا تاکید کردند.
چراغ سبز چین برای حل بحران مسلمانان روهینگیا
به گزارش جهان نيوز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز گذشته در پکن میزبان ژنرال «مین آنگ هلاینگ»، فرمانده ارشد ارتش میانمار بود. این دو مقام عالی رتبه درباره تقویتهمکاری‌های چین و میانمار بر سر حل مناقشات منطقه‌ای تاکید کردند.
 
ژنرال هلاینگ روز پنجشنبه وارد چین شد و علاوه بر «شی» با بسیاری از مقامات عالی رتبه ارتش چین نیز دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه‌ای که در صفحه فیس بوک ژنرال هلاینگ منتشر شده، آمده است او و رئیس جمهور چین بر سر توسعه همکاری‌های ارتش دو کشور توافق کردند و پکن تاکید کرد در خط مقدم تلاش‌های بین الملل درباره ایالت راخین (محل پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا) در طرف میانمار می‌ماند.

ژنرال هلاینگ در ادامه افزود: مذاکراتی درباره برقراری گفتگو‌های صلح میان دولت میانمار و «گروه‌های شورشی» متعدد قومی، که برخی از آن‌ها در مرز مشترک با چین فعالیت می‌کنند، انجام شد.

این در حالیست که خبرگزاری چینی شینهوا درباره دیدار شی و هلاینگ به گفتن این نکته بسنده کرد که رئیس جمهور شی اعلام کرد به دقت و از نزدیک روند صلح را در میانمار زیر نظر دارد و امیدوار است پکن نقش سازنده‌ای در برقراری امنیت و ثبات میان خط مرزی دو کشور ایفا کند.

شینهوا در گزارش خود هیچ اشاره‌ای به ایالت راخین نکرد و در مقابل نوشت: رئیس جمهور شی به ژنرال هلاینگ تاکید کرد «چین همواره حق حاکمیت و تمامیت ارضی میانمار را محترم می‌شمارد.»
میانمار صادر نشدن قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور را مدیون چین است، زیرا نماینده چین در جلسه شورای امنیت، صدور قطعنامه علیه میانمار را وتو کرد و اجازه نداد محکومیت شدیدی علیه این کشور صادر شود.

خشونت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، طی سه ماه گذشته موجب فرار بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها به بنگلادش شده است. فشار‌های بین المللی علیه میانمار موجب شد این کشور برای بازگرداندن اقلیت روهینگیا به کشور اعلام آمادگی کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *