جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نتیجه اقدامات ولیعهد سعودی علیه ایران چه شد؟

پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب: 567791
خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی با توجه به عدم حمایت کشورهای عربی از تمایل عربستان سعودی برای تقابل‌جویی مستقیم با ایران نوشته اقدامات محمد بن سلمان علیه ایران ناکام مانده است.
نتیجه اقدامات ولیعهد سعودی علیه ایران چه شد؟
به گزارش جهان نيوز؛ یک رسانه انگلیسی در تحلیلی نوشته اقدامات اخیر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای وارد شدن به تقابل مستقیم‌تر با ایران نتایج مورد نظر وی را به همراه نداشته است. 
خبرگزاری رویترز با اشاره به نشست ضدایرانی چند روز پیش وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب در قاهره نوشته است: «سران کشورهای عرب، تهران و گروه حزب‌الله را به بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم کردند اما نتوانستند بر سر اقدامات ملموس علیه آنها به توافق برسند.»
مطابق این گزارش، نشست اتحادیه عرب پس از آن برگزار می‌شد که عربستان سعودی با انجام چند اقدام به تنش‌ها با ایران دامن زد.عربستان سعودی ابتدا مدعی شد که موشک‌های مورد استفاده برای حمله ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) ارتش یمن به فرودگاه «خالد ملک» در ریاض ساخت ایران بوده و آن را مصداق «اقدام جنگی» معرفی کرد. 
سران عربستان سعودی چند روز بعد تلاش کردند با وادار کردن «سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان به استعفا، فشارها علیه ایران و حزب‌الله را افزایش دهند. 
رویترز نوشته است: «این اقدامات، منعکس‌کننده سیاست خارجی ستیزه‌جویانه جدیدی هستند که ولیعهد محمد بن سلمان جلودار آنها است. او که در دوران حکومت پدرش، ملک سلمان، قدرت قابل توجهی کسب کرده مشتاق است که وارد تقابلی مستقیم‌تر با ایران شود.»
در ادامه این مطلب آمده است: «اما مجبور کردن حریری به استعفا و تشدید تنش‌ها با ایران بر سر یمن، برای این شاهزاده و مشاورانش، نتایج عکس به بار آورد. عدم حمایت کشورهای عربی از اقدام علیه ایران و حزب‌الله نشان می‌دهد که شمار اندکی از متحدان سعودی، مایل به مقابله مستقیم با ایران هستند.»
 «گمان سران سعودی آن بود که می‌توانند حریری را کنار بزنند و با پس گرفتن پوشش سیاسی از حزب‌الله، مقابله با آن را برای کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل آسان‌تر کنند. اما بعد از کناره‌گیری ناگهانی حریری، لبنانی‌ها از تمامی جناح‌های سیاسی به حمایت از او برخاسته و تأکید کردند که استعفای او به دلیل آنکه با فشار سعودی‌ها صورت گرفته اعتباری ندارد.»
رویترز در ادامه با اشاره به درگیر بودن عربستان سعودی در جنگ یمن و بحران روابط دیپلماتیک با قطر تصریح کرده که ریاض، بدون جلب حمایت‌های گسترده‌تر بین‌المللی عملاً توانایی به چالش کشیدن حزب‌الله در لبنان را نخواهد داشت.  
«ریاض که همین حالا به دلیل [جنگ] یمن و بحران دیپلماتیک با قطر تحت فشارهای مفرط قرار گرفته، بدون تشکیل ائتلاف بین‌المللی و عربی گسترده‌تر قادر به مقابله موثر با متحد اصلی ایران در لبنان، حزب‌الله نخواهد بود.»
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *