جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نگاهی به روند پیگیری پرونده فساد نواز شریف

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 567407
سرانجام نواز شریف به همراه دختر و دامادش بازهم در دادگاه پاکستان حاضر شدند تا به سوالات قضات درباره فساد اقتصادی پاسخ دهند.
نگاهی به روند پیگیری پرونده فساد نواز شریف
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم سرانجام نواز شریف به همراه دختر و دامادش بازهم در دادگاه حاضر شدند تا پاسخگوی سوالات قضات در مورد فساد اقتصادی و دیگر اتهاماتی باشند که از سوی سازمان بازرسی پاکستان به آنها زده شده است.

مهمترین اتهامی که در حال حاضر علیه نواز شریف وجود دارد وضعیت املاک و دارایی‌های خارج از کشور اوست که اکثر آنها در کشور انگلیس قرار دارد.
نواز شریف پیش از ورود به ساختمان دادگاه در گفتگو با رسانه‌ها از احضارهای بی‌دلیل و سوالات بی‌اساسی که صورت می‌گیرد گله کرده و عنوان کرد: همه شما شاهد هستید که برای حضور در دادگاه باید از چه راه دوری به پاکستان سفر کنیم!

وی به عمران خان و تحریک انصاف نیز حمله کرده و آنها را افرادی دانست که برپایه دروغ علیه او پرونده سازی کرده‌اند ولی اینک خود گرفتار پرونده فساد اقتصادی شده‌اند .

در پرونده فساد اقتصادی نواز شریف نام چهار نفر دیگر نیز وجود دارد که دو نفر از آنها هیچگاه در دادگاه حاضر نشده و شک و تردیدها نسبت به خود را به شدت افزایش داده‌اند. این چهار نفر عبارتند از « مریم نواز و کاپیتان صفدر» دختر و داماد نواز شریف و همچنین « حسن نواز و حسین نواز» پسران او .

گفته می‌شود حسن نواز و حسین نواز در عربستان به سر می‌برند و به دلیل وجود تخلفات اقتصادی هیچگاه برای پاسخگویی در دادگاه حاضر نشده‌اند و همین باعث شده تا حکم جلب هر دو صادر شود.
در این زمینه نگاهی به تاریخچه و سیر پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه فساد اقتصادی نواز شریف و خانواده‌اش، برخی ابهامات را روشن می‌سازد.

با شکایت سازمان بازرسی پاکستان علیه رئیس رد صلاحیت شده حزب نواز، اولین دادگاه در تاریخ 13سپتامبر تشکیل شده و با وجود صدور احضاریه‌های مکرر برای حضور خانواده نواز شریف در تاریخ 19 سپتامبر هیچکس در دادگاه حاضر نشد.
شاید تا آن تاریخ هیچکدام از اعضای خانواده گمان نمی‌کردند که این احضاریه‌ها تا چه اندازه جدیست، و همین باعث شد تا آنها به احضاریه 26سپتامبر توجه کرده و نواز شریف برای اولین بار در دادگاه حاضر شده و سوالات قضات را پاسخ دهد.
در تاریخ 26سپتامبر دادگاه حکم دستگیری حسن نواز ، حسین نواز، مریم نواز ، و کاپیتان صفدر را صادر کرد و البته تاکید کرد که آنها می‌توانند به قید ضمانت آزاد شوند. این افراد باید درتاریخ 2 اکتوبر در دادگاه حاضر می‌شده و با پرداخت مبلغ یک میلیون روپیه به عنوان ضمانت می‌توانستنند آزاد شوند.

در تاریخ 2 اکتوبر تنها نواز شریف در دادگاه حاضر شد و بقیه افراد خانواده او به پاکستان بازنگشتند همین باعث شد تا حکم دستگیری سه نفر از آنها صادر شده و آزادی به قید ضمانت نیز برای آنان حذف شود.
مریم نواز دختر نواز شریف تنها کسی بود که می‌توانست شخصا به دادگاه مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ یک میلیون روپیه آزاد شود.

نواز شریف پس از حضورش در این دادگاه برای مراقبت از همسرش که به سرطان مبتلا شده بود به لندن سفر کرد و مریم نواز به همراه شوهرش کاپیتان صفدر در تاریخ 9 اکتوبر برای حضور در دادگاه و پایان دادن به اتهاماتی که در رسانه‌ها منتشر می‌شد به پاکستان سفر کردند، نیروهای نظامی پاکستان بلافاصله پس از فرود هواپیما کاپیتان صفدر را بازداشت کرده و به مریم نواز اجازه خروج دادند ، هرچند داماد نواز شریف ساعاتی بعد به قید ضمانت آزاد شد.
پس از برگزاری دادگاه در تاریخ 9 اکتوبر هر یک از اعضای خانواده نواز شریف ملزم به پرداخت 5میلیون روپیه به عنوان ضمانت جهت آزادی شدند.

عدم حضور نواز شریف در دادگاه تاریخ 20 اکتوبر باعث شد که برای او نیز حکم دستگیری و آزادی به قید ضمانت صادر شود ولی او در تاریخ 3 نوامبر در دادگاه حاضر شده و به همراه مریم نواز و کاپیتان صفدر خواستار برگزاری فوری تمام جلسات دادگاه شدند.

با این درخواست دادگاه بعدی در تاریخ 8 نوامبر برگزار شده و با توجه به شواهد و مستنداتی که وجود داشت برای اولین بار علیه شخص نواز شریف هم جرایمی به اثبات رسید.
از تاریخ 15 نوامبر نوازشریف به مدت یک هفته اجازه عدم حضور در دادگاه را یافته و به جای خود ظافرخان نماینده اش رابه جلسات دادگاه فرستاد.

گفتنی است عدم حضور مکرر حسن نواز و حسین نواز باعث صدور حکم جلب فوری آنان شده است که کار را برای حزب نواز و شخص نواز شریف به شدت سخت خواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *