جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حدادعادل: برخی از تحول علوم انسانی می ترسند

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب: 567209
رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: متاسفانه بعضی اشخاص دانسته یا ندانسته از تحول علوم انسانی وحشت ایجاد می‌کنند.
حدادعادل: برخی از تحول علوم انسانی می ترسند
به گزارش جهان نيوز به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاح پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با راه اندازی این پژوهشکده یک گام در فضای علوم انسانی به پیش برداشته می‌شود که این امر نتیجه همدلی و همکاری این دانشگاه و شورای تحول علوم‌انسانی است.

وی افزود: اهمیت تاسیس این پژوهشکده حکایت از آن دارد که کار تحول علوم انسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول وارد دانشگاه‌ها می‌شود.

رئیس شورای تحول علوم انسانی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه‌ها همراه نشوند و دچار سو تفاهم شوند و همکاری نکنند، اثر گذار نخواهد بود.

حدادعادل اضافه کرد: زمانی می‌توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم‌ که این نیاز حس شود و جامعه دانشگاهی پای این ‌کار بیاید.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی اشخاص دانسته یا ندانسته از تحول علوم انسانی وحشت ایجاد می‌کنند، گفت: اسلامی کردن علوم انسانی در همه رشته‌ها معنا ندارد و در رشته‌های مختلف متفاوت است.
رئیس شورای تحول علوم انسانی عنوان کرد: واقعیت این است که در ورود علوم انسانی غربی به دانشگاه‌ها هیچ اراده‌ و خودآگاهی‌ای وجود نداشت.

حداد عادل اظهار داشت: در درجه اول، اسلامی کردن علوم انسانی را می‌خواهیم که تبدیل به یک آگاهی برای جامعه اسلامی ایجاد شود بنابراین تکلیف ما با این علوم انسانی چیست. بعضی‌ها را باید بپذیریم و ایرادی هم ندارد. بعضی را باید نقد کنیم و بعضی را باید رد کنیم. ‌

وی گفت: این مساله به هیچ وجه مخالفت با علم نیست و نکته دیگر اینکه اسلامی کردن علوم انسانی بخشی از کار ما است و این کار سه جز دیگر بومی ‌سازی، روزآمدی و کارآمدی است که مقولات ایدئولوژیک نیست.

رئیس شورای تحول علوم انسانی افزود: در جامعه ما هنوز باور عمومی به کار آمدی و گره‌ گشایی علوم انسانی ایجاد نشده است و مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلفی وجود دارد که کلید آن به دست متخصصان علوم انسانی است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: پیشرفت در زمینه ‌مهندسی، یک زمینه فرهنگی می‌خواهد که باید آن ‌را علوم انسانی ایجاد کند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *