جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گرد فراموشی روی گرد و غبار ‌

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 566974
برخلاف آنچه بعضا ادعا می‌شود، منشأ عمده معضل ریزگردها که سال‌هاست بلای جان مردم در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان شده است، در داخل کشور است؛ به طور مثال، کاهش شدت بارش و خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در سال‌های اخیر سبب شده است مناطق وسیعی از استان خوزستان به شنزار و شوره‌زار تبدیل شود.
گرد فراموشی روی گرد و غبار ‌
به گزارش جهان نيوز، حتی اگر منشأ اصلی ریزگردها از کشور عراق هم باشد و آنها در این زمینه با ما همکاری نکنند، باز هم مسئولان ما نباید دست روی دست بگذارند و با اقداماتی همچون آبگیری تالاب‌های خشک شده و تامین حقابه آنها و مالچ‌پاشی یا ترجیحا کاشت بوته و نهال در مناطق بیابانی، باید مانع گسترش کانون‌های داخلی ریزگردها شوند.

رهبر معظم انقلاب هم از سال‌ها پیش نسبت به مساله گرد و غبار در استان‌های گوناگون کشور دغدغه جدی داشته‌اند. ایشان در این زمینه طرح 550 هزار هکتاری توسعه زمین‌های کشاورزی استان خوزستان را ارائه کردند که تا پیش از دولت یازدهم فقط 17 درصد آن پیش رفته بود، ولی در دو سال اول دولت یازدهم، میزان پیشرفت آن به 55 درصد رسید. متاسفانه دو سالی است اجرای این طرح متوقف شده و باید در دولت جدید حقابه این زمین‌ها توسط وزارت نیرو تامین شود؛ چراکه اجرای کامل این طرح هم کمک بزرگی به کاهش ریزگردها خواهد کرد و منجر به رونق تولید و اشتغال در منطقه خواهد شد.

مشکلات ناشی از بحران ریزگردها بخصوص برای مردم خوزستان، بارها از سوی کارشناسان محیط زیست و مجمع نمایندگان این استان به اطلاع مقامات دولتی همچون رئیس‌جمهور، معاون اول او و رئیس سابق سازمان محیط رسیده و در این باره به آنها هشدار داده شده است. در جلسات مشترکی هم که گاهی نمایندگان استان با این مقامات داشته‌اند، اولویت‌های رفع این بحران را به آنان گوشزد و بودجه لازم برای آن را پیش‌بینی کرده‌اند. متاسفانه بودجه‌ای که تا کنون برای حل معضل ریزگردها محقق شده، بسیار کمتر از آن است که بتواند مشکل را حل کند.

با توجه به این مسائل احساس می‌شود اراده جدی برای رفع معضل گرد و غبار میان مسئولان دولتی و حتی مقامات استانی وجود ندارد و این مسئولان حل این بحران را در زمره اولویت‌های اصلی خود قرار نداده‌اند.
همچنین مسئولان سابق سازمان محیط زیست هم صرفا در قالب حرف و شعار به این موضع پرداخته و عزم جدی برای پایان دادن به این مساله در آنها وجود نداشت. امیدواریم مسئولان جدید این سازمان نسبت به این معضل بی‌توجه نباشند.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *