جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۶
رمز و رازهای پیروزی بر نیروهای تکفیری در عراق

داعش چگونه در عراق تمام شد؟

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 566397
بسیج نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و کل منطقه برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه امری ضروری بود که تهران توانست با مدیریت بی مانند خود، صحنه تحولات را به تدریج به سمت کاهش قدرت داعش در عراق و سوریه به پیش ببرد. این در حالی است از سال 2014 عملیات های تروریستی داعش ابعاد جهانی گرفت و در هر گوشه ای از جهان به خصوص کشورهای غرب آسیا و برخی از کشورهای اروپایی عملیات های موفق و بزرگی را به اجرا گذاشت.
داعش چگونه در عراق تمام شد؟
گروه بین الملل جهان نيوز: تکفیری های تروریست در خواب هم نمی دیدند روزی آنچنان قدرتمند شوند که بتوانند دو کشور عراق و سوریه را به زیر سیطره خود ببرند، اما این واقعیت محقق شد با این حال رویای داعش در آستانه سه سالگی عقیم ماند.

به گزارش جهان نيوز، پروپاگاندای جهانی رسانه ای چند دهه تلاش کرده تا تروریسم را با نام اسلام گره بزند و تا حدودی نیز در این امر در میان افکار عمومی جهان موفق بوده است. زمانیکه هر حادثه تروریستی در جهان و به خصوص در کشورهای غرب آسیا، با نام گروه های افراطی یا پیکارجوی مسلمان در رسانه ها بازتاب داده می شود، ناخواسته نام اسلام و مسلمانان بیش از گذشته تکرار و تروریسم به وجهه ای از آن تبدیل می شود.

تفاوت گذاشتن میان حوادث تروریسی تا بدان حد است که در آمریکا قتل عام 100 نفر در کنسرتی توسط یک سفیدپوست آمریکایی، حادثه تیراندازی لقب می گیرد و حمله با چاقو توسط یک مسلمان آمریکایی، حادثه تروریستی نامیده می شود.

به هر حال القاعده و طالبان در دهه 1990 و گروه های تکفیری جدید در قرن بیست و یکم توانستند در راستای پروپاگاندای جهانی ضد جهان اسلام، خدمات ارزنده ای ارائه کنند که در این میان تحولات سوریه و عراق، محیطی را فراهم ساخت تا تروریسم تکفیری خشن و وحشی با رویکرد حکومت جهانی، از پشت صحنه اعتراضات اولیه به نقش اول بحران جدید منطقه ای تبدیل شود. سال 2011 و اوج گیری اعتراضات در سوریه علیه حکومت بشار اسد، به سرعت به جنگ مسلحانه ای تبدیل شد که از قبل مشخص بود که تدارکات این جنگ از سوی کشورهای خارجی تامین و سناریوی آن نگاشته شده بود.

گروه های مخالف اسد نقاب از چهره برداشتند و تبدیل به مخوف ترین گروه های تروریستی جهان شدند. سوریه به کانون جذب خطرناکترین افراد از چهارگوشه گیتی تبدیل شد و تروریست های آب دیده در عراق و زندان بوکا که محل نگهداری آنها توسط آمریکا بود، به عراق گسیل داده شدند. در میان آنها ابوبکرالبغدادی، که بعدها رهبر گروه داعش شد در ائتلاف اولیه با جولانی، نقشه ها را پیاده کردند اما بغدادی راهش را جدا و گروه جدیدی تاسیس کرد.

هیولای داعش در عراق
سناریوی بسط ناامنی در کشورهای منطقه خاورمیانه چنان گسترده بود که آینده ای بسیار خطرناک متصور بود. گروه تروریستی داعش در سال 2014 بیابان های شمال عراق را در نوردید و با ایجاد رعب و وحشت بی سابقه، توانست برخی از شهرهای شمالی از جمله موصل را اشغال کند. این تازه آغاز حرکتی برای تسخیر بغداد بود که این فتنه با ورود ایران متوقف شد.

سردار سلیمانی پس از چند ماه نبرد با این گروه در عراق و سوریه، در اظهارنظری درباره راهبرد مقاومت برای مقابله با فتنه داعش گفته بود: "داعش طاعون و بلای بزرگ جهانی است و ما باید در برابر اعمال وحشیانه داعشی ها که با سر دادن فریاد «الله اکبر» سر می برند ایستادگی کنیم. اگر امروز این طاعون در کشورهای همسایه سربلند کرده است باید مرزهای خود را قرنطینه کرده و به کشورهای مبتلا نیز کمک کنیم که از این آفت خلاص شوند تا به کشور ما سرایت نکند."

بسیج نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و کل منطقه برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه امری ضروری بود که تهران توانست با مدیریت بی مانند خود، صحنه تحولات را به تدریج به سمت کاهش قدرت داعش در عراق و سوریه به پیش ببرد. این در حالی است از سال 2014 عملیات های تروریستی داعش ابعاد جهانی گرفت و در هر گوشه ای از جهان به خصوص کشورهای غرب آسیا و برخی از کشورهای اروپایی عملیات های موفق و بزرگی را به اجرا گذاشت.

سازماندهی و هم افزایی نیروهای بومی در عراق و سوریه برای تشکیل نیروهای داوطلب در زیر لوای اسامی مانند حشدالشعبی و فتوای مراجع تقلید از جمله آیت الله سیستانی، سد محکمی را در برابر پیشروی های تروریست های تکفیری ایجاد کرد. نبرد فرسایشی و نقطه به نقطه در سال های 2014 تا 2016 در حالی ادامه داشت که جبهه کشورهای حامی تروریسم یعنی عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا، هر آنچه را در توان داشتند برای ارسال کمک های نظامی و مالی جهت تقویت تروریست های تکفیری به کار بردند.

تجهیز و آمادگی نیروهای شیعه عراقی در مبارزه با داعش نقش اساسی در عقب نشینی داعش داشت. نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در سه سال اخیر و به دنبال فتوای آیت الله سیستانی سازماندهی شدند و در زمانی که ارتش عراق متحمل شکست های سنگین و غافلگیرانه ای از سوی داعش می شد، این نیروهای مردمی شیعه در عراق بودند که با هجوم به مناطق تحت اشغال داعش، مناطق استراتژیکی را آزاد کردند.

به عنوان مثال در نبرد آزادسازی الرمادی این نیروها نقش تاثیرگذاری داشتند. نقس سردار سلیمانی در پیشبرد مبارزه نظامی علیه داعش غیرقابل انکار است. گفته می شود در زمان آزادسازدی تکریت، سردار قاسم سلیمانی، فرماندهی بیش از 30000 نفر را برعهده داشت و توانست تکریت را با متحمل کردن ضربات سنگینی از چنگ داعش آزاد کند. همچنین زمانیکه نواحی کردنشین شمال عراق توسط داعش مورد هجوم واقع شده بود، فرمانده سپاه قدس با دو فروند هواپیمای پر از تسلیحات نظامی در اربیل فرود آمد و تجهیزات پیشمرگ هایی را که در خط مقدم در حال نبرد با داعش بودند را تامین کرد. از آن زمان به بعد پیشمرگ های کرد به ایران بیشتر نزدیک شدند.

از سویی حزب الله لبنان به عنوان قویترین گروه شیعی در خاورمیانه که دارای تجربیات بسیار گرانبهای از جنگ های نامنظم در جنوب لبنان با اسرائیل است، توانست در سوریه به خصوص و در عراق عملیات های موفقی را علیه تروریست های تکفیری انجام دهد. نبرد القلمون و بازپس گیری این منطقه استراتژیک در مرز لبنان و سوریه از تروریست ها در سال 2015، یک نمونه موفق در صحنه نبرد سوریه بود.

هم افزایی گروه های مقاومت در کنار نیروهای نظامی عراق مانند ارتش و پلیس این کشور به تدریج قدرت سازماندهی متمرکز و عملیات های هماهنگ در سرتاسر عراق را افزایش داد. این نیروها توانستند زهر داعش را در عراق گرفته و به تدریج سرزمین های اشغالی را پاکسازی کنند.

تلاش ایران برای ایجاد اجماع بین المللی علیه تروریست های داعش بسیار موفقیت آمیز بود. ورود روسیه به صحنه نبرد سوریه تا حدی توانست نبرد علیه داعش و گروه های تکفیری را تسریع کند و ضرورت نابودی کامل تروریسم تکفیری در منطقه را به یک اولویت میان کشورهای ائتلاف علیه تروریسم یعنی ایران، عراق، سوریه و روسیه تبدیل سازد.

هرچند کشورهای حامی تروریسم تکفیری تمام تلاش خود را برای سنگ اندازی جهت جلوگیری از تضعیف تکفیری ها به کار بردند اما با بروز نشانه های نابودی داعش در عراق و سوریه، به تدریج مواضع کشورهای مانند ترکیه که اصرار بر رفتن بشار اسد داشتند، تغییر کرد و گروه های تکفیری در جنبه های مختلف با کاهش قوا از لحاظ تجهیزاتی و تزریق نیرو مواجه شدند.

باید این نکته را در نظر داشت منطقه غرب آسیا در چند سال گذشته توانست خطر بزرگی را پشت سر بگذارد. آنچه مدنظر قدرت های جهانی به سرکردگی آمریکا بود، تلاش برای تجزیه منطقه بود. پیاده نظام جدید اجرای این نقشه گروه های تکفیری از جمله داعش بودند تا با ایجاد ناامنی و بی ثباتی، شرایط را برای حرکت گروه های تجزیه طلب به سمت جداسازی از دولت ملت های مرکزی فراهم سازند.

با این وجود، محور مقاومت توانست نقشه شوم اتاق های فکر غربی را در تجزیه کشورهای منطقه در حال حاضر خنثی کند. محور مقاومت با صرف هزینه های بسیار توانست تنها سدی باشد که در مقابل تروریست های تکفیری قرار گرفته و آنها را شهر به شهر به عقب براند. همانطور که اشاره شد اگر تدبیر و حضور به موقع ایران در کمک به دولت عراق نبود، داعش بغداد را نیز تصرف کرده بود. در سوریه، عراق و یمن، نیروهای مقاومت از حزب الله لبنان گرفته تا انصارالله یمن، در حال خنثی کردن نقشه شوم آمریکایی – صهیونیستی خاورمیانه جدید هستند.

سید حسن نصرالله در یکی از اظهارات خود در اوج نبرد با گروه های تکفیری عنوان کرده بود که جنگ را تا درهم شکستن استخوان تکفیری ها ادامه خواهند داد: "در گذشته گفتیم که باید در سوریه باشیم و همچنان واجب است در آنجا باشیم و امروز هم هرگز اجازه نمی‌دهیم تکفیری‌ها و حامیانشان طرح خود را به سوی لبنان امتداد دهند. امروز می‌گویم درهر جایی و مکانی که لازم باشد با چشم‌هایی باز و بدون اینکه از طرفی اجازه بگیریم، می‌جنگیم و از هم اکنون هرگز سکوت نخواهیم کرد زیرا برگ‌های قوی زیادی در اختیار داریم که هنوز از آن‌ها در نبرد با تکفیری‌ها استفاده نکرده‌ایم."

بررسی تحولات سال های اخیر نشان می دهد که شکست فاز حمایت از گروه های تکفیری که با کمک محور مقاومت این شکست حاصل شد، با بر روی کار آمدن نیروهای افراطی و جنگ طلب در کشورهایی چون عربستان، فرصت جدیدی را برای آمریکا و غرب فراهم ساخته تا بتوانند با بهره گیری از این فرصت، ناامنی را به کشورهای دیگر  بکشانند.

بدون هیچ تردیدی کشورهایی مقصد بی ثبات سازی در دور جدید هستند که هسته های مقاومت در آنجا قرار دارند. بنابراین پیروزی در عراق علیه گروه های تکفیری و  نزدیک شدن به شکست نهایی تکفیری ها در سوریه، مقدمه ای برای هوشیاری و آمادگی با توطئه هایی به مراتب خطرناک تر خواهد بود که این بار به جای گروه های محلی تروریستی و تکفیری، کشورهای حامی آنها در صف مقدم مبارزه با مقاومت به صورت علنی قرار گرفته اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به امید روزی که جبهه مقاومت ریشه وهابیت را بخشکاند و جهان از تروریسم این شیادان نجات پیدا کند
نخبه ی بنفش!
Iran, Islamic Republic of
ظریف مذاکره هسته ای کرد داعش در عراق تمام شد!
درست مثل لرهاردی که پیچ اجاق گاز رو چرخوند و رادیو روشن شد

منفی ندینا خود ظریف گفت تموم شدن داعش نتیجه مذاکره بود!
به من چه!
Iran, Islamic Republic of
وب سایت احمدی نژادی
مسدود نموده بد نهادی
هرکس که مخالفت نماید
احضار شود به انفرادی
اصلاح طلب بدان خودت را
از نهی حریف گر تو شادی
در حذف رقابت اوستادی
گویا ز شمار حزب بادی
Iran, Islamic Republic of
فیلتر در جمهوری اسلامی معنای خوبی نمی دهد آن هم فیلتر سایت دولت بهار
بازگرداننده قطار انقلاب به ریل اصلی
جواد
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه زحمات مدافعان و در اصل اطاعت از ولایت فقیه و لبیک گفتن مدافعان به سیاست مقام معظم رهبری است.
اگر سیاستمداران اقتصادی هم به رهبر بزگوار لبیک بگویند مشکلات اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت. انشاالله
Iran, Islamic Republic of
خدایا مکر وهابی های احمق وسگ های صهیون وخوک های امریکایی وروباه های انگلیسی را به خودشون برکردان !!انشالله ! آمین یارب العالمین !