پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
محمدحسین دیانی:

کودکان نیاز به خدمات ویژه کتابخوانی دارند

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 566374
محمد حسین دیانی، مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: راه اندازی بخش کودک و نوجوان برای کتابخانه‌هاامری خجسته است که البته بایدامکاناتش نیز از جمله فضا تا منابع و مواد لازم برایشا
کودکان نیاز به خدمات ویژه کتابخوانی دارند
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق،  محمد حسین دیانی، مدرس علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت هفته کتاب و اهمیت بحث کتاب و کتابخوانی بین کودک و نوجوان و راه اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد: در حال حاضر یک تعدادی از کتابخانه‌ها گویا مجهیز شده‌اند و این هم فعالیت مثمرثمری است.

وی در ادامه افزود: بهرحال دسترسی برای بچه‌ها خیلی مهم است همیشه باید یکی از کارهای اساسی کتابخانه‌ها تأمین منابع و مواد لازم برای همه اقشار باشد یک معنای دسترسی پذیری هم این است که نزدیکی به لحاظ فیزیکی باشد یعنی با فاصله کمی که انسان از خانه‌اش خارج می‌شود دست بچه را بگیرد و به کتابخانه ببرد.
دیانی با اشاره به گرانی زمین و ساخت و ساز کتابخانه و سخت بودن افزایش تعداد کتابخانه‌ها گفت: در برخی شهرها حتی کتابخانه برای بزرگسالان هم به میزان زیاد نیست چه برسد به کودکان.

این مدرس علوم کتابداری اظهار داشت: مسئله دیگر این است که کتابخانه‌ها گاه کوچک است و امکانی هم برای داشتن بخش کودک ندارند دراین زمینه باید کارهای دیگری کرد فرض کنید یکی از بخش‌های افغانستان که مدرسه ندارد یک اتوبوس بزرگی هم گذاشته‌اند که به دنبال بچهها می‌رود و فعالیت‌هایی مثل خواندن و فکر کردن و یاد گرفتن انجام می‌دهند چنین کاری هم می‌توان برای برخی محلات انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت توزیع کتب متنوع برای بچه‌ها گفت: الان کتابخانه‌ها اکثرا کتابدار کم دارند و نمی‌توانند به همه موارد برسند و کار خوب پیش نمی‌رود. بهرحال این بدین معنا نیست که کتابخانه‌های عمومی ما کتاب‌های مربوط به کودکان را نداشته باشد اما بهرحال وجود بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها در صورت امکان خیلی می‌تواند خوب باشد.
دیانی همچنین اظهار داشت:‌همه معتقد هستند که کودک باید از سنین پایین به کتابخوانی عادت کند بنابراین بخش کتابخانه کودک برایش واجب است مکان هایی مثل کانون پرورش فکری هم به همین منظور تعبیه شدند، بهرحال باید برنامه‌هایی داشت تا بچه‌ها جذب کتابخوانی شوند چرا که هم نیروی انسانی برای هدایت بچه‌ها می‌خواهد و هم مکانی برای مطالعه و حضورشان باید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه امکاناتی هم باید به جز بچه‌ها برای مادرانشان فراهم شود گفت: مثلا من در برخی کشورها دیدم که وقتی مادرها بچه ها را به کتابخانه می سپارند امکاناتی مثل تست فشار خون و اینها از آنها گرفت می شود یا فعالیت های تربیتی خانوادگی این می‌تواند در حاشیه کتابخانه ها خانواده ها را هم جلب کند.
دیانی در پایان گفت: نهاد کتابخانه ها با خرید کتاب و توانایی خاص کتابداران بچه‌ها را می‌تواند به کتابخوانی ترغیب کند بهرحال آنچه کتابدار باور و فکر دارد باید انجام دهد اگر علاقه مند باشد و دلیلی داشته باشد حتما با همین شرایط موجود هم می‌تواند به کودکان در کتابخانه های عمومی کمک رسانی کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *