سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۳
نوزاد برجام سرراهی می‌شود؛

برجامیون ذره ذره آب می‌شوند: از جدایی تخت‌روانچی و بعیدی‌نژاد تا سکوت عراقچی

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۶
کد مطلب: 566242
دیپلماسی منفعل ایرانی در برابر دیپلماسی فعال آمریکایی موضعی را رقم زده که آمریکایی‌ای که خود در برجام کارشکنی می‌کند در حال محکوم کردن ایران در حوزه نقض برجام است.
برجامیون ذره ذره آب می‌شوند: از جدایی تخت‌روانچی و بعیدی‌نژاد تا سکوت عراقچی
به گزارش جهان نيوز؛ هسته‌ اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بعد از گذشت حدود دو سال از تصویب برجام حالا که بایستی ناظر بر اجرای این توافق‌نامه و پاسخگوی عملکرد خود به مردم باشد، از هم پاشیده است؛ اعضای تیم هسته‌ای یا از تیم جدا می‌شوند و یا اینکه روزه سکوت گرفته و از آنها دیگر خبری در رسانه‌های جمعی نیست.  
دیروز خبر رسید که مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱ در موضوع هسته‌ای از وزارتخارجه جدا شد و با حکم محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان «معاون سیاسی دفتر رییس جمهور» منصوب شد.

پیش از وی نیز حمید بعیدی‌نژاد از اعضای تیم هسته‌ای کشورمان از تیم جدا شد و به لندن رفت تا سفیر تهران در انگلیس باشد. بعیدی‌نژاد از جمله دیپلمات‌هایی بود که به طرق مختلف از برجام حمایت می‌کرد و تریبوبی برای پاسخگویی به منتقدان برجام بود.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام بعد از محمد جواد ظریف فرد دوم تیم هسته‌ای محسوب می‌شود. وی تا مدتی بعد از تصویب برجام به مدافع درجه یک توافق هسته‌ای تبدیل شده بود و در رسانه‌های مختلف برای پاسخگویی به انتقادات و کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها علیه برجام پس از اجرای آن انجام می‌دادند، حضور می یافت. اما رفته رفته این حضور کم‌رنگ  شد تا اینکه دیگر کمتر از عراقچی در رسانه‌ها خبری است. او که مدافع اول برجام بود حالا روزه سکوت گرفته و دیگر در رسانه‌ها هم ظاهر نمی‌شود چه برسد به اینکه پاسخگوی مشکلات و انتقادات در این زمینه باشد. جالب اینجاست که وی بر اساس وظیفه‌ای که دارد یعنی ریاست ستاد پیگیری برجام بایستی بیشتر از بقیه به پاسخگویی درباره انتقادات و مسائل مترتب بر آن همت بورزد اما در حال حاضر غایب اصلی تیم هسته‌ای است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که با دیپلماسی خنده در مذاکرات شرکت می کرد، دیگر نیاز به معرفی ندارد. حضور وی تا چندی قبل از اجرای برجام و اکنون یک تفاوت ویژه دارد. بسیاری از سخنرانی‌ها و گفتگوهای وزیر خارجه کشورمان قبل و تا یکسال بعد از اجرای برجام درباره این توافق هسته‌ای بود اما حال وی بیشتر در مورد مسائل دیگر سخن می گوید.
جالب اینجاست که ظریف نیز به طور زیرپوستی یکی از ساکتین برجام در حال حاضر است. البته در برخی از موارد همچون کارشکنی‌های ترامپ و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل وی در مقام پاسخگویی برآمد اما دیپلماسی غیرفعال هسته‌ای کشورمان در حال حاضر به جایی رسیده است که آمریکا در برجام کارشکنی‌ می‌کند اما قصد دارد ایران را به عنوان کشوری که برجام را نقض کرده است، محکوم کند. دیدار نیکی هیلی با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی اتمی و دیپلماسی فعال آمریکا در همین راستا قابل توجه است که حاکی از فشار آمریکا بر آژانس برای تایید نقض برجام توسط ایران بود. با این حال تیم هسته‌ای کشورمان پس از حدود دو سال از اجرای برجام ذره ذره آب شده و در سکوت بسر می‌برد.  

حال معلوم نیست از هسته مرکزی تیم مذاکره کننده چه کسانی باقی می مانند و چه کسی پاسخگوی شق القمر برجام است؛ بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که عباس عراقچی نیز تمایل به جدا شدن از تیم مذاکره کننده است و شاید برای تصدی یکی از سفارت های ایران، به خارج از کشور سفر کند.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسيار خوب ! از اين بهتر براى شما چى شما كه از خدا مى خواستيد برجام نا فرجام بشه ! حالا چرا ناله ميزنيد ؟! انشاءالله همين روزها ترامپ رسماً لغوش ميكنه و شما جماعت هم سر تا پا به شور و شادى مى پردازيد، دلار هم باميد خدا به ده هزار تومان ميرسه و مردم هم دسته دسته و گروه گروه به شما اصول گراهاى دلسوز و انقلابى و وطن پرست رو ميارند از همين الان بايد لحظه شمارى كنيد تا به اميد خدا همه چيز بهم بخوره و شما هم موشك بازى ها رو اين دفعه پر قدرت شروع ميكنيد !
Iran, Islamic Republic of
... از تحلیل ونظرت شماسرتان رازیربرف برده بودیو همه ج راسفیدمیدیدید
Iran, Islamic Republic of
معلومه کاسبیتون بدجورررر خراب شده هی میزنید تو پربرجام!