سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲

زیرکی حزب‌الله در برابر چالش طلبی عربستان

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 566202
تمام تلاش های عربستان برای به چالش کشیدن لبنان و به عبارت بهتر حزب الله با زیرکی این حزب و درایت رئیس جمهور لبنان بی نتیجه مانده و به ضرر ریاض تمام شد.
زیرکی حزب‌الله در برابر چالش طلبی عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم،به نقل از پایگاه خبری النشره، عربستان ابتدا با مجبور کردن سعد حریری به استعفا در صدد برآمد لبنان را به چالش کشیده و محدودیت هایی را علیه حزب الله اعمال کند اما این نقشه ها با مواضع قاطعانه رئیس جمهور و زیرکی حزب الله بی نتیجه ماند.

حزب الله، نظاره گر آرام و ساکت
سعودی ها در جریان موضوع استعفای سعد حریری استقلال لبنان و توافق وین را نقض کردند اما حزب الله فقط نظاره گر بود و مانند یک ناظر آرام و ساکت رفتار کرد و فقط سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در موارد استثنایی سخنرانی کوتاهی در این خصوص  داشت.
در تمام این مدت که حریری از بازگشت به کشورش و تماس با مسئولان لبنانی منع شد و در جریان آنچه عربستان در حق لبنان مرتکب شد، حزب الله از نظر سازمانی، لوجستیکی و یا مالی تحت تاثیر منفی قرار نگرفت و رزمندگان خود را علیه نیروهای سعودی که علیه ملت یمن می جنگند، فرانخواند.

احساس خطر ریاض و عقب گرد در مقابل لبنان
با این توضیحات می توان گفت که عربستان به هر شکلی در صدد اعمال فشار بر حزب الله لبنان برآمد تا جایی که  سقف خواسته های خود را تا خلع سلاح حزب الله بالا برد و هنگامی که دید رئیس جمهور لبنان ذره ای از موضع خود در قبال مقاومت کوتاه نخواهد آمد و جامعه جهانی و فضای منطقه ای نیز علیه آن در حال شکل گیری است، عقب نشست و به حریری اجازه داد به فرانسه رفته و از آنجا به لبنان بازگردد.

تلاش عربستان برای جلوگیری از قوت گرفتن فضای منفی منطقه ای و بین المللی
این اقدام سعودی در آستانه برگزاری نشست وزیران خارجه عرب صورت گرفت که قرار است یکشنبه آینده در قاهره برگزار شود و در واقع عربستان پیش از اینکه شکایت لبنان از تجاوز به استقلال و حاکمیت این کشور به این نشست و شواری امنیت برسد در صدد مهار کردن اوضاع بر آمد.
ارزیابی حزب الله از این تحولات این است که عربستان با رهبری ماجراجویانه خود، در رویارویی با حزب الله پیروزی را در طبقی از طلا به آن هدیه کرد، حال آنکه این حزب نه به فکراین پیروزی بود و نه آن را در محاسبات خود لحاظ کرده بود، در نتیجه این پیروزی بدون هیچ امتیاز دهی و تلاش محقق شد.

خود زنی عربستان در ماجرای استعفای سعد حریری
در مقابل عربستان به دلیل اعمال فشار بر سعد حریری و اجبار او به استعفا، خودزنی کرد و با منع کردن حریری از ترک ریاض و بازگشت به کشوش از خود تصویر یک نظام دیکتاتوری ارائه کرد که با تمام تلاش های اخیر بن سلمان مبنی بر ترسیم یک کشور پیشرفته و آزاد از عربستان در تضاد است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این چار تا جوانک بی عقل و بیشعور می خواستند با چنین اقدامی منطقه را بحرانی کرده و به آشوب بکشانند اگر می دانستند که رهبران کشورها مثل آنها ، بی منطق رفتار نمی کند و مناسبات منطقه و جهان دنباله رو و تحت تاثیر چند نادان عرب قرار نخواهد گرفت خود را مایه مضحکه جهانیان میکردند ؟
حسین
Netherlands
زیرکی از خصوصیات مومن است. راستی بهترین سیاست و مومنان پیروز نهائی اند و این وعده پروردگار متعال است