کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لطفا مسائل را با هم قاطی نکنید:

اگر مردم زلزله زده این خبرها را ببیند خون گریه خواهند کرد

26 آبان 1396 ساعت 14:19

اطلاعات غلط، حاشیه سازی، اغراق در قدرت زلزله و آسیب های وارده و مطرح کردن موضوعات دیگر و ربط دادن آن به زلزله از جمله اقداماتی است که در زلزله اخیر در شبکه های اجتماعی به شدت دنبال می شود. ولی در این میان برخی نیز عامدانه و برای انحراف افکار عمومی جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان، مسائلی را که مشخصا نسبت به آن نقد یا حتی کینه دارند، به زلزله کرمانشاه ربط می دهند.


گروه سیاسی جهان نیوز: اکثر ما در طول زندگی عزیزی را از دست داده ایم یا شاهد تلخی هایی بوده ایم اما زلزله که می آید جان و مال و آینده مردم را نابود می کند حال در این میان عده ای بدون درک شرایط تزهایی ارائه می کنند که هیچ دخلی به ماجرا ندارند.

به گزارش جهان نیوز، همانگونه که آه و تاسف خوردن خشک و خالی دردی از زلزله زده های غرب کشور دوا نمی کند، تحلیل های حاشیه ای و توهمات ماورایی فضای عمومی را مسموم می کند. گسترش شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام در کشور در کنار پتانسیل خوبی که برای اطلاع رسانی دارند، بستری را برای شایعه پراکنی و اخلال در اطلاع رسانی درست و صحیح ایجاد کرده اند.

اطلاعات غلط، حاشیه سازی، اغراق در قدرت زلزله و آسیب های وارده و مطرح کردن موضوعات دیگر و ربط دادن آن به زلزله از جمله اقداماتی است که در زلزله اخیر در شبکه های اجتماعی به شدت دنبال می شود. ولی در این میان برخی نیز عامدانه و برای انحراف افکار عمومی جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان، مسائلی را که مشخصا نسبت به آن نقد یا حتی کینه دارند، به زلزله کرمانشاه ربط می دهند.

مرتبط کردن مراسم پیاده روی اربعین به زلزله کرمانشاه از این دست موضوعات است. کانال هایی مانند آمد نیوز، بی بی سی و خبرنگاران فعال در رسانه های معاند به صورت تعمدی، وجود امکانات و تجهیزات در مرز مهران و کشور عراق را در مسیر پیاده روی اربعین به زلزله کرمانشاه مرتبط ساخته و با مقایسه ای میان این دو پدیده، کمبود کمک ها یا عدم صحیح مدیریت بحران در روزهای نخست را به دلیل تمرکز مسئولان سازمان ها و نهادهای امدادی در اربعین در نظر می گیرند. بدین گونه شبهاتی در ذهن مخاطب ایجاد کرده و بدگمانی را در فضای عمومی نسبت به دو موضوع متفاوت افزایش می دهند. این درحالیست که در داخل کشور، امکانات ذخیره و آماده ای برای بحران ها وجود دارد که تنها با مدیریت صحیح می توان با کمترین اخلال به کمک آسیب دیدگان شتافت. در کنار این نیروهای مسلح کشور با تمام قوا در همان ساعات اولیه به کمک زلزله زدگان شتافتند. با این وجود خرابی راه های مواسلاتی و عدم وجود برآورد اولیه در ساعات نخست ممکن است هماهنگی ها را برای کمک رسانی به سایر نقاط کند سازد. در چنین شرایطی سواستفاده از زلزله برای تاختن به اربعین تنها از عهده کسانی برمی آید که نسبت به آن کینه داشته و آن را در جهت مقاصد سیاسی و خصمانه خود تفسیر می کنند.

علاوه بر این ایجاد ابهام نسبت به نهادهای دولتی و عمومی که مرجع جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی هستند یکی دیگر از حربه ها برای مسموم کردن فضای کمک رسانی هستند. برخی از رسانه ها و فعالین شبکه های مجازی و اجتماعی کمک به هلال احمر یا ارگان دیگر را توصیه می کنند و نسبت به مراجع رسمی در کشور ایجاد ابهام و تردید می کنند. حال در این میان مردمی که مشتاق ارسال سریع کمک به مراکز زلزله هستند در این فضای مسموم دچار شک شده و ممکن است از راههایی برای رساندن کمک ها بهره بگیرند که این راهها هرگز به مقصد نمی رسد! از سوی دیگر افزایش افراد و سازمان های غیر دولتی جمع آوری کمک می تواند به اغتشاش و بی برنامگی منجر شود و حتی زمینه را برای سواستفاده برخی از افراد فراهم آورد.

اما یکی از موضوعات خاصی که از سوی رسانه ای مانند بی بی سی فارسی و خبرنگاران آن در شبکه های اجتماعی به شدت پیگیری می شود؛ حضور ایران در منطقه و کشورهایی چون سوریه، عراق، لبنان و ... است. ارتباط دادن کمک های ایران در زمان جنگ لبنان از سوی یکی از خبرنگاران بی بی سی فارسی به زلزله کرمانشاه بسیار موذیانه صورت گرفت. این خبرنگار در شرایطی که همه نگاهها به زلزله است، بدون نام بردن از زلزله کرمانشاه، به بیان خاطری از ویرانی های جنوب لبنان در زمان حمله اسرائیل به این منطقه پرداخته و بازسازی مناطق جنگ زده را مرتبط با کمک های ایران دانسته است. بدون شک ذکر چنین تحلیل هایی تنها با یک هدف صورت  می گیرد و آن هم زیرسوال بردن حضور منطقه ای ایران و سرمایه گذاری در این بخش می باشد.

بنابراین ایجاد مصیبت و بلایی برای مردم ایران، علاوه بر اینکه باعث وحدت و همدلی میلیون ها انسان در سراسر کشور و حتی جهان برای کمک و یاری رسانی به مردم مصیبت زده می شود، بستری برای سواستفاده کسانی که همواره مترصد بهره گیری از چنین فضاهایی هستند فراهم می کند تا به تخریب همه جانبه نهادها و سازمان های دولتی، نظامی و عمومی و در نهایت ایجاد فضای بدبینی بپردازند.

این وضعیتی است که هیچ کمکی به آسیب دیدگان نمی کند و افکار عمومی کشور باید با شناخت چنین حربه ها و مقاصدی در دام دام کینه توزان و معاندان امنیت، سعادت و آبادنی کشور گرفتار نشوند


کد مطلب: 566189

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/566189/اگر-مردم-زلزله-زده-این-خبرها-ببیند-خون-گریه-خواهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com