جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۴
لطفا مسائل را با هم قاطی نکنید:

اگر مردم زلزله زده این خبرها را ببیند خون گریه خواهند کرد

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 566189
اطلاعات غلط، حاشیه سازی، اغراق در قدرت زلزله و آسیب های وارده و مطرح کردن موضوعات دیگر و ربط دادن آن به زلزله از جمله اقداماتی است که در زلزله اخیر در شبکه های اجتماعی به شدت دنبال می شود. ولی در این میان برخی نیز عامدانه و برای انحراف افکار عمومی جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان، مسائلی را که مشخصا نسبت به آن نقد یا حتی کینه دارند، به زلزله کرمانشاه ربط می دهند.
اگر مردم زلزله زده این خبرها را ببیند خون گریه خواهند کرد
گروه سیاسی جهان نيوز: اکثر ما در طول زندگی عزیزی را از دست داده ایم یا شاهد تلخی هایی بوده ایم اما زلزله که می آید جان و مال و آینده مردم را نابود می کند حال در این میان عده ای بدون درک شرایط تزهایی ارائه می کنند که هیچ دخلی به ماجرا ندارند.

به گزارش جهان نيوز، همانگونه که آه و تاسف خوردن خشک و خالی دردی از زلزله زده های غرب کشور دوا نمی کند، تحلیل های حاشیه ای و توهمات ماورایی فضای عمومی را مسموم می کند. گسترش شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام در کشور در کنار پتانسیل خوبی که برای اطلاع رسانی دارند، بستری را برای شایعه پراکنی و اخلال در اطلاع رسانی درست و صحیح ایجاد کرده اند.

اطلاعات غلط، حاشیه سازی، اغراق در قدرت زلزله و آسیب های وارده و مطرح کردن موضوعات دیگر و ربط دادن آن به زلزله از جمله اقداماتی است که در زلزله اخیر در شبکه های اجتماعی به شدت دنبال می شود. ولی در این میان برخی نیز عامدانه و برای انحراف افکار عمومی جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان، مسائلی را که مشخصا نسبت به آن نقد یا حتی کینه دارند، به زلزله کرمانشاه ربط می دهند.

مرتبط کردن مراسم پیاده روی اربعین به زلزله کرمانشاه از این دست موضوعات است. کانال هایی مانند آمد نیوز، بی بی سی و خبرنگاران فعال در رسانه های معاند به صورت تعمدی، وجود امکانات و تجهیزات در مرز مهران و کشور عراق را در مسیر پیاده روی اربعین به زلزله کرمانشاه مرتبط ساخته و با مقایسه ای میان این دو پدیده، کمبود کمک ها یا عدم صحیح مدیریت بحران در روزهای نخست را به دلیل تمرکز مسئولان سازمان ها و نهادهای امدادی در اربعین در نظر می گیرند. بدین گونه شبهاتی در ذهن مخاطب ایجاد کرده و بدگمانی را در فضای عمومی نسبت به دو موضوع متفاوت افزایش می دهند. این درحالیست که در داخل کشور، امکانات ذخیره و آماده ای برای بحران ها وجود دارد که تنها با مدیریت صحیح می توان با کمترین اخلال به کمک آسیب دیدگان شتافت. در کنار این نیروهای مسلح کشور با تمام قوا در همان ساعات اولیه به کمک زلزله زدگان شتافتند. با این وجود خرابی راه های مواسلاتی و عدم وجود برآورد اولیه در ساعات نخست ممکن است هماهنگی ها را برای کمک رسانی به سایر نقاط کند سازد. در چنین شرایطی سواستفاده از زلزله برای تاختن به اربعین تنها از عهده کسانی برمی آید که نسبت به آن کینه داشته و آن را در جهت مقاصد سیاسی و خصمانه خود تفسیر می کنند.

علاوه بر این ایجاد ابهام نسبت به نهادهای دولتی و عمومی که مرجع جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی هستند یکی دیگر از حربه ها برای مسموم کردن فضای کمک رسانی هستند. برخی از رسانه ها و فعالین شبکه های مجازی و اجتماعی کمک به هلال احمر یا ارگان دیگر را توصیه می کنند و نسبت به مراجع رسمی در کشور ایجاد ابهام و تردید می کنند. حال در این میان مردمی که مشتاق ارسال سریع کمک به مراکز زلزله هستند در این فضای مسموم دچار شک شده و ممکن است از راههایی برای رساندن کمک ها بهره بگیرند که این راهها هرگز به مقصد نمی رسد! از سوی دیگر افزایش افراد و سازمان های غیر دولتی جمع آوری کمک می تواند به اغتشاش و بی برنامگی منجر شود و حتی زمینه را برای سواستفاده برخی از افراد فراهم آورد.

اما یکی از موضوعات خاصی که از سوی رسانه ای مانند بی بی سی فارسی و خبرنگاران آن در شبکه های اجتماعی به شدت پیگیری می شود؛ حضور ایران در منطقه و کشورهایی چون سوریه، عراق، لبنان و ... است. ارتباط دادن کمک های ایران در زمان جنگ لبنان از سوی یکی از خبرنگاران بی بی سی فارسی به زلزله کرمانشاه بسیار موذیانه صورت گرفت. این خبرنگار در شرایطی که همه نگاهها به زلزله است، بدون نام بردن از زلزله کرمانشاه، به بیان خاطری از ویرانی های جنوب لبنان در زمان حمله اسرائیل به این منطقه پرداخته و بازسازی مناطق جنگ زده را مرتبط با کمک های ایران دانسته است. بدون شک ذکر چنین تحلیل هایی تنها با یک هدف صورت  می گیرد و آن هم زیرسوال بردن حضور منطقه ای ایران و سرمایه گذاری در این بخش می باشد.

بنابراین ایجاد مصیبت و بلایی برای مردم ایران، علاوه بر اینکه باعث وحدت و همدلی میلیون ها انسان در سراسر کشور و حتی جهان برای کمک و یاری رسانی به مردم مصیبت زده می شود، بستری برای سواستفاده کسانی که همواره مترصد بهره گیری از چنین فضاهایی هستند فراهم می کند تا به تخریب همه جانبه نهادها و سازمان های دولتی، نظامی و عمومی و در نهایت ایجاد فضای بدبینی بپردازند.

این وضعیتی است که هیچ کمکی به آسیب دیدگان نمی کند و افکار عمومی کشور باید با شناخت چنین حربه ها و مقاصدی در دام دام کینه توزان و معاندان امنیت، سعادت و آبادنی کشور گرفتار نشوند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطلب از نظر استدلالی صحیح است اما مردمی که میخواهند به هموطن خود کمک کنند چرا باید از ریسمان سیاه و سفید بترسند ؟چون با عدم نظارت در ارکان کشور مار گزیده شده اند ااطمینان مردم ضربه دیده نمونه بسیار است تا اعتماد مردم بر نگردد عکس العمل مردمروال منطقی نخواهدداشت
Iran, Islamic Republic of
یکی از این اقایون روحانی که ظاهرا امام جمعه هم هستند زلزله را به رفراندوم کردستان عراق ربط داده است
Iran, Islamic Republic of
منبع خبر هم حتما کانال ضد انقلابی و دروغگوی آمدنیوز هست
Iran, Islamic Republic of
عین صحبتهای ایشان را می توانید در اینترنت ببینید.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آدرس بده. در غیر این صورت دهنتو ببند.
Iran, Islamic Republic of
مردم حق از باطل را خوب تشخیص میدهند با وجود شبکه های اجتماعی دیگر موقع این حرفها گذشته است انان که خدمت میکنند تا انان که خیانت و کم کاری و راه چاپلوسی را برای خود انتخاب کرده اند تشخیصش برای مردم بسیار سهل و اسان است
ناشناس
United States
جهان بیسوادی مواسلاتی نداریم مواصلاتی داریم حتما منعکس کن
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، حسب حجمه های مستقیم و نیابتی برخی جناح های سیاسی و هوادارانشان به یکدیگر در جراید و فضای مجازی در خصوص کاستی های مسکن مهر و هرآنچه به ساخت بناهای عمومی و دولتی مربوط می باشد - آنهم پس از زلزله ی اخیر کرمانشاه - خواهشمندم ترتیبی اتخاذ تا با دعوت از کارشناسان مجرب و البته بی طرف ، میزان مقاومت این بناها در مقابل زلزله ها تبیین و با بیان اعداد و ارقام قابل فهم عمومی بفرمایند آیا انتظاری که از بناهای ساخته شده ای همچون مسکن مهر یا بیمارستان فلان شهرستان تخریب شده می رود ، همان انتظاری است که از بنای نیروگاه اتمی بوشهر می رود ؟ یا اینکه اصولاً زلزله های مسبوق به سابقه هفت ریشتر به بالای ایران به قدر کافی قوی هست که هربنایی در مقابل آن تاب نیاورد ! .
همچنین توضیح داده شود که ساخت یک بنای مقاوم در برابر زلزله ی هفت ، هشت ریشتر به بالا در ایران چقدر هزینه بر می دارد ؟ آیا اصولاً چنین مساکنی در ایران بصورت فراگیر تولید شده یا می شود ؟ ! .
آیا کسی بر روی میزان مقاومت چنین بناهای احتمالی به فرض وجود قسم حضرت عباس خورده است ؟ ! .
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز نیرو گاه بوشهر در ۵۰ سال پیش و با با دانش آن زمان مقاوم سازی شده است تا ۷/۵ ریشتر و سازنده اش آنرا تضمین کرده است ولی پیشنهاد خوبی است موافقم ولی مطمن باش انجام نخواهد شد شک نکن چون اینجا ایران. است ... البته در عمل چنین هست و در اخبار و گفتگوها صد درصد جایگاه علم بسیار بالاست
جمشید
Iran, Islamic Republic of
چرا از واقعیت فرار میکنید؟ عدم اعتماد حکومت به مردم و مردم به حکومت
اتفاق افتاده است. مردم خرج برای سوریه و لبنان و ... از جیب این مردم را میدانند. باید مسئولین این اعتماد را به معنای عملی و واقعی برگردانند
Iran, Islamic Republic of
احسنت .الحق که سخن حق گفتی
Iran, Islamic Republic of
درود بر فرزند ملت
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که ما دیدیم و ارتش همو لحظه اومد ، ولی دست خالی اومد ، چادر و پتو هم دیر رسوندن ! اینکه دیگه نیاز به گفتن از ظرف آمد نیوز نبود!
Iran, Islamic Republic of
آی چی می شد دوباره تحریم همه جانبه می شدیم یک کاسبی می کردیم ها!!!
چی می شد دوباره محمود می امد و میلیاردها دلار به اسم مسکن مهر به جیب می زدیم
آی چی می شد جنگ می شد به یک نان و نوایی می رسیدیم!!

برادران دلواپس