پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پشت پرده جفای دولت در حق مسکن مهر

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 565831
در حالی به نظر می‌رسد برخی مسئولان دولتی برای پنهان کردن ضعف عملکرد خود در زلزله کرمانشاه نقدهایی به طرح مسکن مهر وارد می‌کنند که بخش عمده‌ تکمیل واحدهای نیمه تمام این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
پشت پرده جفای دولت در حق مسکن مهر
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، از صبح روز وقوع زلزله (دوشنبه) هجمه‌ها علیه پروژه‌های مسکن مهر با اظهارات معاون اول رییس‌جمهوری کلید خورد. این جریان با انتشار گزارش و عکس‌هایی توسط برخی رسانه‌ها وارد فاز جدیدی شد و طی 72 ساعت اخیر این رویه همچنان ادامه داشته است. جهانگیری گفته که" بیشترین تخریب زلزله یکشنبه شب استان کرمانشاه مربوط به پروژه‌های مسکن مهر است."

این در حالی است که  بنا برای اظهارات مسئولان مسکن مهر استان کرمانشاه، پروژه‌های این طرح در زلزله اخیر کمترین تخریب را داشته‌اند و فقط دو نفر در سایت‌های این طرح جان خود را از دست داده‌اند. یک نفر از این جان‌ باختگان نیز بیرون از سایت مسکن مهر بوده که چون ساکن پروژه‌های مسکن مهر بوده آنرا هم به حساب این طرح گذاشته‌اند.

سقف هیچ مسکن مهری در زلزله فرو نریخت
یکی از موضعگیری‌های تاسف‌بار و قابل تامل دولت درباره زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه، مربوط به اظهارات معاون رییس‌جمهوری بلافاصله پس از وقوع این فاجعه بود. آقای جهانگیری صبح روز بعد از زلزله  گفته بود؛ «بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است، از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند را بررسی کند.»
به فرض این‌که ادعای معاون اول رییس‌جمهوری درست باشد؛ در اینجا باید به این نکته اشاره شود که بخش عمده‌ای از پروژه‌های مسکن مهر کشور از جمله سایت سرپل‌ذهاب در دولت‌ یازدهم تکمیل شده است. از این رو مقصر اصلی تخریب مورد نظر آقای جهانگیری دولت تدبیر و امید، وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار این طرح هستند. یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی که اتفاقا در مناطق زلزله زده نیز حضور دارد دیروز تاکید کرده بود که پروژه‌های مسکن مهر کرمانشاه طی دو سال اخیر ساخته شده اند.

مسکن مهر تخریب شده زلزله کرمانشاه 2 سال پیش ساخته شد
طی 5 سال اخیر مزخرف نامیدن مسکن مهر یکی از ترجیع بندهای همیشگی اظهارات برخی مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. شاید در پروسه تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر کشور از جمله سرپل‌ذهاب کم‌کاری‌های عمدی صورت گرفته باشد تا به این ترتیب همان "برخی مسئولان" بگویند دیدید 5 سال است که می‌گوییم مسکن مهر مزخرف است، این هم نشانه آن که دیوارهای کناری واحدهای این طرح با زلزله 7.3 ریشتری فرو ریخته است. از این رو باید کسانیکه که در ساخت ساخت مسکن مهر دخیل بوده‌اند جوابگوی ادعاهای مطرح شده از سوی معاون اول رییس‌جمهوری باشند.

از سوی دیگر این‌گونه به نظر می‌رسد طرح مسکن مهر یکبار دیگر باید جور عملکرد ضعیف دولتی‌ها را بکشد. اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم این طرح عامل اصلی تورم کشور معرفی شد، طی روزهای اخیر نیز طرح مذکور به دستمایه پنهان کردن ضعف دولت تبدیل شده است.

معاون بنیاد مسکن دیروز از تخریب 100 درصدی 15500 واحد مسکن شهری و روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داده است. بخش عمده این واحدها نیز خانه‌هایی است که در قالب طرح مسکن مهر ساخته نشده و شخصی‌ساز هستند. قطعا رعایت نکردن استانداردهای ساخت و ساز در این تخریب‌ها موثر بوده که در این رابطه دولت باید پاسخ دهد چرا ساخت و سازهای مسکن در کشور تا این حد بی کیفیت هستند و به جای پرداختن به مسائل غیرواقعی وظیفه خود را در این خصوص انجام دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *