کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نخست وزیر در دام؛

آیا حریری توان نافرمانی از عربستان را دارد؟

24 آبان 1396 ساعت 9:18

سعد حریری بلافاصله پس از اینکه ریاض او را فراخواند عازم عربستان شد و به دام افتاد و اکنون دیگر بازگشت او چندان اهمیتی ندارد بلکه آنچه پس از آن رخ خواهد داد، حائز اهمیت است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود نوشت: سعد حریری ده روز پیش بلافاصله پس از اینکه ریاض او را فراخواند عازم عربستان شد و به دام افتاد و اکنون دیگر بازگشت او چندان اهمیتی ندارد بلکه آنچه پس از آن رخ خواهد داد، حائز اهمیت است.

مشکل دو هویتی بودن سعد حریری
مشکل سعد حریری دوگانه بودن هویت او است که پدرش نیز از همین مشکل رنج می برد زیرا نیمه سعودی نیمه لبناننی است و بخش سعودی همواره قوی تر است مگر در موارد نادر به ویژه در دوره کنونی زیرا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خیلی طرفدارش نیست و اور هوادارجریان آل فهد در خاندان حاکم سعودی که بخش دیگری از قدرت در عربستان به شمار می آیند، می داند.

یکی از چهره های سرشناس آل فهد عبدالعزیز بن فهد است که پس از پدرش در یک قدمی تخت پادشاهی بود اما اکنون در یکی از قصرهایش در حصر خانگی به سر می برد.

سابقه ابتکار عمل حریری برای گشایش بحران سیاسی و ریاست جمهوری
وقتی روابط مالی و تجاری حریری با عربستان دستخوش بحران شد او با بازگشت به بیروت همه را  غافلگیر کرد و با حزب الله و میشل عون به توافق رسیده و موجب گشایش در بحران سیاسی و ریاست جمهوری لبنان شد و بر این اساس یک سال قبل خود نیز به نخست وزیری رسید.

لبنانی ها و یا اکثر آنان از این ابتکار عمل او قدردانی کردند وآگاهی و مسئولیت شناسی او را ارج نهادند و از هر نظر او را تحت حمایت خود قرار دادند زیرا هویت لبنانی او بر هویت سعودی تقدم یافته بود اما ده روز پیش پاسخ فوری حریری به عربستان پس از اینکه ریاض او را فراخواند، موجب شد به دام بیفتد که به نظر می رسد رهایی از آن دشوار است.
اما درک سریال بازگشت حریری دشوار است زیرا اگر او آزاد بود فقط لازم بود به فرودگاه ریاض می رفت و با اولین هواپیما نه فقط به بیروت بلکه به هر نقطه از دنیا که می خواست عزیمت می کرد.

حریری مصاحبه با تلویزیون المستقبل که مالکیت آن را در اختیار دارد گویی آنچه را بر او دیکته شده بود بر زبان می آورد و همین مصاحبه ضرر زیادی به او و میزبانان سعودی اش وارد آورد و نتایج معکوسی برجا گذاشت نه تنها به دلیل کارگردانی ضعیف و اینکه بینندگان هیچ اطلاعات جدیدی در مورد وضعیت بحرانی او به دست نیاورند بلکه تمام گمانه زنی ها مبنی بر بازداشت در عربستان و از دست دادن اراده اش را تایید کرد و به این ترتیب همدردی فراوانی که در آغاز بحران از آن بهره مند بود، از دست داد.

اکنون دیگر آنچه بیش از بازگشت حریری حائز اهمیت است اینکه پس از آن چه خواهد گفت؟ البته اگر بازگردد و چه ائتلاف هایی تشکیل خواهد داد؟ آیا بر ا ستعفا پافشاری خواهد کرد یا آن را ملغی و تحمیلی می داند و دیگر اینکه موضع او  در قبال عربستان چگونه خواهد بود و آیا این موضوع خانواده اش را در ریاض تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

لبنانی‌ها از حریری با هویت لبنانی استقبال می‌کنند نه چیز دیگر
اگر حریری به عنوان یک لبنانی به بیروت برگرد، که جای تردید است، به قهرمان همه لبنانی ها تبدیل خواهد شد اما اگر با هویتی نامشخص بازگردد و هویت سعودی اش غالب باشد، بهتر است که همانجا که هست بماند زیرا در این صورت بازگشتش به معنی رهبری طرحی است که چه بسا موجب انفجار اوضاع لبنان و بی ثباتی آن شده و این کشور را غرق جنگ هایی کند که معلوم نیست کی و  کجا پایان خواهد یافت.

باور ما این است که حریری در بحران به سر می برد و به خطری که زندگی اش را تهدید می کند پی برده است و متوجه است خطر و تهدید علیه او  در ریاض کمتر از بیروت نیست به ویژه اگر در صدد نافرمانی برآید و البته عربستان نیز برگ های برنده زیادی دارد که می تواند علیه او  استفاده کند به ویژه اینکه حاکم کنونی سعودی اکنون بیش از 200 نفر از جمله 11 شاهزاده از عموزادگان خود را بازداشت کرده است در نتیجه به نظر نمی رسد در ملحق کردن سعد حریری به آنان لحظه ای تردید کند.
 


کد مطلب: 565700

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/565700/آیا-حریری-توان-نافرمانی-عربستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com