سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳۷

تسلیت سیاست زده، مردود است!

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۸
کد مطلب: 565626
بدون تردید داغ دیدگان این حادثه چنین تسلیت سیاست زده ای را نمی‌پذیرند.
تسلیت سیاست زده، مردود است!
گروه سیاسی جهان نيوز؛ رضا ادیب:دیپلماسی از دیرباز بعنوان ابزار ارتباط دولت ها شناخته شده است. در این ارتباط متعارف، دولت ها در واقع هویت خود را از ملت می گیرند و ملت های خود را نمایندگی می کنند. به همین دلیل، یکی از اهداف برجسته دولت ها در روابط خارجی، حفظ و تامین و تقویت کرامت ملت و شهروندان خود است. این اصل مورد اجماع موجب شکل گیری اصل کلیدی « احترام متقابل » در روابط بین دولت ها و ملت ها شده است. به سخن دیگر ، احترام به یک دولت، احترام به آن ملت دانسته می شود.
 
بخش قابل توجهی از دیپلماسی، معطوف به آداب روابط بین دولت ها است که با عنوان تشریفات یا پروتکل شناخته می‌شود. تشریفات دیپلماتیک در روابط بین الملل اهمیت کم نظیری دارد بگونه ای که تاثیر مستقیمی بر رویدادهای دیپلماتیک دارد به این معنی که می تواند برگزاری یک رویداد دیپلماتیک را تسهیل کند یا برعکس، برگزاری آن را غیرممکن سازد.

به همین دلیل، مذاکره و توافق در مورد ترتیبات دیپلماتیک، مقدمه تردیدناپذیر هر رویداد دیپلماتیک است. در عین حال، تشریفات اصول و رویه های شناخته شده ای دارد. یکی از این اصول، حفظ احترام جایگاه نمایندگی دولت ها بعنوان نماینده ملت مربوطه است که عموما ذیل مفهوم نزاکت شناخته می شود. 

در پی زلزله اخیر در مناطق غربی کشور بویژه استان کرمانشاه، بسیاری از دولت ها طبق عرف بین المللی پیام های تسلیتی برای رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده اند. در عین حال دولت آمریکا به رسم همیشگی خود با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است.
نخست وزیر کانادا و احیانا یک یا دو مقام دیگر هم این رفتار آمریکایی را تقلید کرده اند. بر اساس عرف و نزاکت دیپلماتیک، دولت های متمدن در اینگونه موارد ابتدا با دولت و ملت حادثه دیده و سپس با خانواده قربانیان ابراز همدردی می کنند و تسلیت می گویند. اگر هدف این کشورها نمایش یک ژست اخلاقی باشد، هم باید گفت جایگاه تردید ناپذیر نزاکت و عرف دیپلماتیک در این زمینه بگونه ای است که نادیده گرفتن آن موجب بی ارزش شدن چنین ژست اخلاقی می شود. 

اگر این کشورها با بروز کمترین مشکل برای کسانی که بصورت غیرقانون شهروندی آنها را دریافت کرده اند خود را محق و موظف می دانند از جایگاه نمایندگی حق شهروندی این افراد پیگیر سرنوشت آنها از دولت ایران باشند، طبعا نمی توانند حقوق حاکمیتی دولت ایران در نمایندگی ملت خود را نادیده بگیرند. تسلیت سیاست زده در عرف بین المللی ارزشی ندارد و هیچ ملتی آن را نمی پذیرد. 

این روش تسلیت گفتن صرفا شاید در قالب تعامل خصومت آمیز دولت آمریکا با ملت ایران قابل درک باشد، اما بدون تردید از هرکس دیگری که مایل باشد در قالب عرف و نزاکت بین المللی این حادثه ناگوار را به ملت و دولت ایران تسلیت بگوید، پذیرفته نیست. 

اگر قصد آمریکا و معدودی از سیاستمداران غربی، جدا دانستن یا جدا کردن دولت و ملت ایران با سوءاستفاده از یک واقعه تلخ است، ملت ایران با مشارکت بالای خود در آخرین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولت مورد نظر خود، پیشاپیش این رویکرد را رد کرده است. بدون تردید داغ دیدگان این حادثه هم چنین تسلیت سیاست زده ای را نمی بپذیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یکی نیست از این زنه بپرسه که میدونی چند بیمار بخاطر تحریمهای شما و نرسیدن دارو مردن ؟ آمریکا مردم و تو عراق و ویتنام و افغانستان و همین الان یمن میکشه حالا برای کشته شدن مردم ایران تسلیت میگه هنوز واکنش نفرت انگیز ترامپ بخاطر حملات داعش به تهران و فراموش نکردیم
علی
Iran, Islamic Republic of
شما که مدعی هستید ما به آمریکا و غرب نیازی نداریم. می گویید ما آنها را زیر پا میگذاریم. 39 ساله ازبام تا شام به آمریکاییها مرگ میفرستید. پرچمشون را آتیش میزنید. یعنی پرچم یک ملت را که ازش طلب دارو و تجهیزات هم میکنید. خیلی خنده داره. خوب عزیز من همون داروها را از کشورهای برادر و دوست مثل چین و کره شمالی و روسیه می گرفتید. کره شمالی که الگوی شماهاست. خیلی دوست دارید مثل اون باشید. شما که اینقدر نیازپزشکی دارید به آمریکا چرا دیگه بهش مرگ میفرساید. من ندیدم تا بحال یک امریکایی بگوید مرگ ایران یا هر کشور دیگه ای.
Iran, Islamic Republic of
شما که شب و روز هر هر، کر کر، داشتید با جان کری چه نتیجه ای گرفتید؟
کسانی که دست رد به سینه آمریکا زدند صنایع موشکی آفریدند و انرژی هسته ای و هزار تا پیشرفت دیگه
شما آورده تون از خورشید طالع برجام چی بوده؟ رو تون میشه از این کاغذپاره دیگه اصلا حرف بزنید؟
...
به علی
Iran, Islamic Republic of
اولا من پرچم آمریکا رو تا حالا آتیش نزدم به شدت مخالف آمریکام ولی پرچم آتیش نمیزنم چون این راه ضربه زدن به دشمن نیست اما در مورد نظر گهربارت لازمه بدونی که ایران از آمریکا دارو وارد نمیکنه یعنی اصلا اونا نمیفروشن که ایران بخواد بخره مساله اینه که آمریکا مشکل سر راه خرید دارو از کشورهای دیگه مشکل ایجاد کرده بود آمریکا اگر میخواد کشوری رو تحریم کنه بکنه ولی حق نداره ایجاد مشکل کنه در روابط اون کشور با دیگران تاکید میکنم هم با پرچم آتیش زدن و هم با سیاستهای آمریکا مخالفم اصلا سنمم به انقلاب نمیرسه ولی انقدر میدونم که اگه یه دوره تحت تاثیر تفکرات انقلابی سیاستهایی اتخاذشد که خودمم خیلیشون و تایید نمیکنم الان دیگه ما هم عقب بکشیم آمریکا عقده ای تر از اونه که کوتاه بیاد نمونه اش قذافی که از ۲۰۰۳ که آمریکا به عراق حمله کرد تغییر موضع شدید داد اما هم سر خودش هم سر مردم مخالفش می بینیم چی آوردن پس عوض سطحی فکر کردن همه ماجرا رو ببین در مورد پرچم آتیش زدن هم دشمن و باید جور دیگه زد نه با آتیش زدن پرچمش باید اون زمانیکه آمریکا تبلیغات شدید راه انداخت سر حمله به عراق و سرنگونی صدام با کار رسانه ای نشون میدادیم که این صدام همونی بود که تو حمله به ایران قهرمان میدونستنش و بعد حمله به کویت ظرف کمتر از بکماه همون صدام از نظرشون دیکتاتور و ظالم و لازم السقوط شد
Iran, Islamic Republic of
خرید دارو هیچ وقت جزو هیچ تحریمی نبوده است
Iran, Islamic Republic of
شمایی که میگی خرید دارو هیچوقت تحریم نبود چرا دروغ میگی من خودم سال ۸۹ بخاطر بیماری لثه ام باید نخ دندون اورال بی از اون نمونه اش که وسطش پنبه داشت و استفاده میکردم نه نخ دندون معمولی هیچ داروخونه ای نداشت و جوابی که دادن این بود که تحریمه نمیاد تازه سال ۸۹ اصل تحریمها از سال ۹۰ اعمال شد که تحریم سوئیفت و صنعتی و ...هم بهش اضافه شد درضمن من فقط مشکل بیماری لثه داشتم اوناییکه بیماریهای بدتری داشتن چی چرا انقدر راحت وقایع رو تحریف میکنید آمریکا پرستیتون باعث شده انقدر راحت دروغ بگید
Iran, Islamic Republic of
بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولین وقت بود وگرنه دارو در زمان جنگ هم هیچ وقت جزو اقلام تحریمی نبوده و نخواهد بود من عرض کردم که خواهر خودم را برای نبود دارو اصلی جهت شیمی درمانی در سال ۸۹ از دست دادم
مهدی
United Kingdom
ما از آمریکا هیچ موقع هیچی نخواستیم غیر از اینکه از دشمنی و کمک به کشتار مردم ایران دست بردارد. خودمان بلدیم مایحتاج مان را فراهم کنیم.
حرف ما این است که آنها که ادعای دوستی با مردم ایران را دارند چرا تحریمهایی میکنند که باعث ضرر به همین مردم شود.
افتاد؟ حالا فهمیدی چرا میگیم مرگ بر آمریکا؟
ضمنا ما به مردم آمریکا هیچ ضرری نرساندیم فقط جلوی زورگوییهای حکام آمریکایی و اذنابشان ایستاده ایم برای همین مردم آمریکا مرگ بر ایران نمیگویند. بفهم!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حمله کردن به سفارت خانه یک کشور جز اعلام جنگ کردن علیه اون کشور معنی دیگری میدهد گرفتند افراد یک سفارت به مدت ۴۴۴روز در حالت گروگانی جز اعلام جنگ معنی دیگری دارد همه ما مسایل عرف بین اللمل را میدانیم لازم نیست بگویید آنها جاسو س بودند یا چه و چه راستی میشود متن قرار داد الجزیره را چاپ کنید تا همه ما آنر ا بخوانیم .مگر الان حزب الله لبنان را ما حمایت نمی کنیم اگر کسی به او به چشم بد نگاه کند گلویش را تا خرخره میجویم و سعی در نابودیش میکنیم حال چگونه انتظار داری آمریکای جهانخور از متحدانش در منطقه تا سر حد مرگ حمایت نکند .باید سیاست های اشتباه گذاشته را کنار گذاشت و به درایت و حفظ منافع مردم و کشور گامهای بعدی را برداریم
برجام اینکار را نشان داد و انجام داد اینقدر سادگی هم نوبره به خدا/ کمال بالایی
Iran, Islamic Republic of
از برجام میگویی و سرت را زیر برف میکنی خود میگویی و خودت جواب برجامت را میدهی حساب دو دو تا چهار تا است
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جونم
تو جیب ما را نزن دارو دادنت پیش کش
مرگ بر آمریکا
انشاالله آن زمان نخواهد رسید که شما روشنفکرنماها با صدای چکمه آمریکایی ها از خواب بیدار شوید
هر چند از صدای خرد شدن استخوان طفل برجام هم بیدار نشدید
Iran, Islamic Republic of
استاد دادن شعار هستید
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
علی آقا، مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاستهای استکباری آمریکا، مرگ بر دولت متجاوز و وحشی آمریکا، مرگ بر کشتارها و دخالتهای نظامی آمریکا، مرگ بر گردن کلفتی و قداره کشی دولت آمریکا، در ضمن خود شهروندان آمریکایی پرچمشان را آتش می زنند، آن را چگونه توجیه می کنید؟؟؟ ما پرچم شیطان بزرگ را آتش میزنیم زیرا دست دولتمردانش به خون بیگناهان و ملتهای فقیر و محروم آلوده است، زیرا دولتمردان غربی، ملتهای دیگر حتی حضرتعالی را داخل آدم حساب نمی کنند، در دوران طاغوت از ایران حق توحش می گرفتند و این یعنی جنابعالی و سایر هموطنان وحشی هستید. لطفا آروغ روشن فکری نزنید که از این جماعت جز خیانت و وطن فروشی چیز دیگری عاید ملت نشده است
حسن
Iran, Islamic Republic of
یه خورده چشم و گوش خودت رو باز کن، آنها در شعار نمگن مرگ بر ایران، آنها مرگ بر ایران رو در عمل دارن اجرا می کنند.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اینها نمیتونن مرگ به ایران بفرستن چون:
چون ایران هیچ وقت هواپیمای مسافر بری شون رو نزد!
چون ایران هیچ وقت شدیدترین وظالمانه ترین تحریمهارو بر علیه شون اعمال نکرد!
چون ایران صدام رو تحریک و تقویت نکرد که با انها بجنگد.
چون ایران زیر قراردادش با انها نزد.
چون ایران داعش رو خلق نکرده برای انها!
چون ایران دانشمنداشون رو ترور نکرده!
چون ایران ملتشون رو تروریست خطاب نکرده.
چون ایران هر روز به بهانه های واهی به انها توهین نکرده.
چون ایران وارد حریم ابی انها نشده.
و
و
و
Iran, Islamic Republic of
خوب کردیم مرگ بر امریکا گفتیم باز هم میگیم این مطلب هم که نویسنده گفته شما با تحریم دارو باعث مرگ چه تعداد ایرانی شده اید برای روشن شدن افرادی چون جنابعالی است که ببین و بفهم چرا مرگ بر امریکا می گوییم چون از یک طرف با تحریم هایشان با ما دشمنی می کنند از طرف دیگر در موقع زلزله برای فریب افرادی چون شما دایه دلسوز تر از مادر می شوند وظاهرا این تبلیعاتشون در شماها اثر هم دارد مرگ بر آمریکا را محکم و با فکر باز و قدرت تحلیل سیاسی گفته ایم می گوییم و خواهیم گفت و الا چاره درد ما همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر بارها بر اون تاکید کرده تا تحریم ها را بی اثر کنیم اگه به اونجا برسیم آمریکاو دیگر کشور های پیرو امریکا التماس می کنند که از آنها جنس بخریم به خاط رونق اقتصادشان
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر این جهان نظر من را پخش کنه......

خیلی جالبه جای علت و معلول را عوض کردید. شیپور را ازسر گشادش میزنید. این جمهوری اسلامی که تولدش همراه با مرگ بر امریکا گفتن بود. من میخوام بدونم دشمنی با امریکا و اسراییل را چه کسی شروع کرد.
انگار یادتون نیست. خواهشا خواهشا شروع نکنید رفرنس بدید به 28 مرداد. که براش جواب زیاد هست. کی بود که ریخت در سفارت امریکا. اگر در سفارت ایران کسی بریزه و کارمنداش را 444 روز گروگااااااان بگیره و بعدش هر ساله این روز را جشن بگیره چه حالی میشید. یک مقدار هم برای اینکه بتونیم درکشون کنیم باید خودمون را جای اونها بگذاریم. این ما هستیم که دشمنی را شروع کردیم و نمیتوانیم خاتمه حتی اگر بخواهیم. چون فونداسیون جمهوری اسلامی بر پایه مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییله. یکبار یادمه اقای جنتی در نماز جمعه چند سال قبل (فکر کنم مربوط به 13 ابان سال 88 بود). حرف راست را زد. گفت اگر دشمنی با امریکا و مرگ بر امریکا نباشه نظام جمهوری اسلامی فرو میریزه. خوب چرا باید یک نظام سیاسی پایه هاش را بر روی اینجور افکار بگذاره که اگر نباشه فرو بریزه. واقعا حرف درستیه که اقای جنتی زده. از شما ها اگر مرگ بر امریکا و اسراییل را بگیرند دیگه هیچ حرفی برای گفتن ندارید. دیگه هیچ مبنای تحلیلی نخواهید داشت. چون یک عمر هستش که همین را بهتون یاد دادند. که بگید همه مشکلات دنیا تقصیر امریکا و اسراییله. این اگر نباشه جمهوری اسلامی دیگه هیچ فونداسیونی نداره. 40 ساله خودش را از این حرف ها پر کرده. حالا اگر نباشه انگار تو خالی میشه.
دوست عزیز اتفاقا این شما هستید که شیپور را از سر گشادش می زنید تمام وقایعی که قبل از انقلاب گفتید نتیجه ظلم هایی بود که غرب و آمریکا به ایران کرده بودند و بعد از انقلاب هم مربوط به قتل ها و کشتارهایی بود که مرگ بر آمریکا را واجب می کرد اگر خواهر یا مادر یا برادرت را شاه و آمریکا کشته بود بارهم قیافه روشنفکری می گرفتی و شپیور بی غیرتی را می زدید یا فریاد می زدید تمام مواردی که شما گفتید معلول علتی است بنام دولت غاصب آمریکا پس خواهشا به شعور ملت توهین نکنید که چیزی نمی فهمند. اگر آمریکا نباشد قطعا برای تمدن سازی و آبادانی کشور حرف های بسیار داریم نمونه اش فناوری هسته ای و موشکی و پزشکی و هها مورد دیگر که با پایان جنگ و بوجود آمدن شرایط مناسب دیدید که به کجا رسیدیم / فونداسیون جمهوری اسلامی شجاعت شهامت شهادت خانواده فرهنگ ایرانی اسلامی و رهبری است نه شعار مرگ بر آمریکا / سه دوره 8 ساله از جمهوری اسلامی را دولت هایی با تفکرات شبیه شما و یک دوره دولت لیبرال بازرگان و دو دوره نخست وزیر فردی با تفکرات حبیب الله پیمان و از شاگردان او بر خر مراد قوه مجریه تکیه زده و حتی لانه جاسوسی را کسانی اشغال کرده و شعار مرگ بر آمریکا را سر دادند که امروز فرزندانشان در آمریکا و اروپا درس و زندگی می کنند و نامه های غلط کردیم را برای غرب نوشتند و توبه کردند پس می بینید که شعار مرگ بر آمریکا شعار اصلی انقلاب است اما همه آن نیست و در ثانی اگر هم بخواهیم ریشه شعار را بررسی کنیم باید که به خون های ریخته این مرز و بوم توجه کنیم و ثالثا کسانی شعار مرگ بر آرمیکا را نهادینه کردند که خود در صف اول مخالفان ضد آمریکایی بودند به سوابق سیاسی آقایان و خامن ها از جمله :ابتکار اصغر زاده زیبا کلام و... رجوع کنید همه چیز را خواهید فهمید./ کمال بالایی
علی
Iran, Islamic Republic of
این اسامی چیه که میگی. دارم صحبت از کل نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تا الان میکنم. دارم صحبت از یک سیاست سازمان دهی شده تقریبا 40 ساله میکنم. شما چسبیدی به اینکه کی بود کی نبود. اصلا اینها کی هستند که اسم بردی؟؟ اینها همه متعلق به همین نظام هستند. مگه میشه سوا کنید. یعنی اینها جمهوری اسلامی نبودند؟ بعدش هم کی گفته اینهایی که مثلا در جریان انقلاب یا بعدش کشته شدند را امریکا کشته. اگر به جنگ. بگید که بیشترین کمک ها را روس ها کردند به عراق. پس با کل روس ها و کل غرب قطع ارتباط کنید و به آنها هم مرگ بفرستید. اینها بهانه های واهی شماهاست. اگر مرتب به زمان قبل رفرنس بدی، مگر روس ها در این مملکت به طور مستقیم کم جنایت کردند؟ انها بیشتر جنایت کردند یا امریکا؟؟ چرا اسمی از اونها نمیبرید؟ اخه تا کی میخواهیم اینده دور یک مملکت و چندین نسل از مردمش را گره بزنیم به یک گذشته خیلی دور. بابا جان در طول تاریخ روابط کشورها با همدیگه فراز و نشیب زیاد داشته. جنگ ها کردند ولی بعدش صلح کردند و اینده جدیدی را ساختند برا ملت هاشون. اگر همه کشورهای دنیا می خواستند اینطور که شما و امثال شما فکر میکنید عمل کنند هیچ دو کشوری نباید باهم در صلح به سر ببره. اروپایی ها دو دفعه فقط باهم جنگیدند. پس الان هی فکر گذشته را بکنند. همه کشورها همینطورند. اما ما تا کی میخواهیم اینطور فکر کنیم. تا چند سال. 70 سال؟ 100 سال؟؟؟ تا کی؟؟؟ به والله قسم عین شوروی یکجایی میشکنیم. چینی ها هم یکجا کوتاه اومدند. کوبایی ها هم کوتاه اومدند. نمیشه اینطور تا ابدالدهر ادامه داد. هی مرگ مرگ مرگ مرگ. اخه قضیه اینه هیچ کمکی هم به بشریت نکردیم تا الان. باید یکبار این شجاعت را به خرج بدیم و یک بازنگری اساسی در کل سیاست های جمهوری اسلامی بکنیم. اما چه کنیم که اونقدر 40 سال شب و روز این شعارهای توخالی را دادیم که اگر نباشه جمهوری اسلامی هیچی برا گفتن دیگه نداره. واسعه همین مجبوره همینجور بره جلو تا ببینه به کجا میرسه.
عزیز اگر ما هم ول کنیم آمریکا ول کن نیسن باور نداری یا شیپور را از سر گشادش بزنیم/ کمال بالایی
به علی
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه به لیبی بنداز قذافی با آمریکا راه اومد اونم سالها قبل از شروع بهار عربی تهش چی شد هم خودش و با حمله نظامی وادار به فرار کردن و بعدشم به دست مخالفانش به طرز مشکوکی کشته شد هم مردم لیبی حالا چه طرفداران و چه حتی مخالفان قذافی رو کشتن با حمله نظامی و ارسال تروریستهای چند ملیتی اگر فکر میکنی وضع ایران فرق میکنه سخت در اشتباهی یه راهی انتخاب شد ۴۰ سال پیش در رابطه با آمریکا چه ‌درست و چه غلط ایران الان کوتاه بیاد آمریکا دیگه قبول نمیکنه اولین جواب بهت و من دادم نه توهین کردم نه هیچ چیز دیگه در جوابی که به من دادی جوابت و دادم یه بار دیگه بخونش یه بارم وضعیت منطقه رو ببین همون عربستانیم که الان هواش و داره به قول خود ترامپ بعد دوشیدنش ذبحش میکنه غرب استعمارگر برخوردش با کشورهای نفت خیز خاورمیانه همینه ما فقط باید خودمون و قوی کنیم نه اینکه دولتمون دم از اقتصاد مقاومتی بزنه و دست تولیدکنندگان و برای واردات کالاهای با کیفیت نگیره یا این حجم واردات بشه وگرنه برخورد با کشورهای اسلامی خاورمیانه همینه اوناییم که هواشون و دارن مثل عربستان و چند وقت دیگه ذبح میکنن
علی
Iran, Islamic Republic of
برادر من هم که توهینی نکردم به شما و یا کسی دیگه. چرا فوری کشورهایی مثل لیبی و افرادی مثل قذافی را مثال میزنید. حالا قذافی خیلی ادم خوبی بود. انگار یادتون رفته که کسی کاری به قذافی نداشت تا رسید به این انقلاب های عربی. انگار یادتون رفته این قذافی بود که با جنگنده افتاد به جون مردم خودش. یادتون نیست. اگر ناتو دخالت نمیکرد که قذافی جانی مردم خودش را نابود میکرد. میگم که، نباید جای علت و معلول را عوض کنید. اگر در لیبی قذافی به جون مردم خودش نمیفتاد با جنگنده و تانک که کسی کاری بهش نداشتند. نکنه شما دلتون میخواهید اینطور باشه. به ولله قسم که اگر ناتو وارد لیبی نمیشد و کمک نمیکرد شما باز میگفتید ببینید غرب حقوق بشرش دوگانه است، هیچ کاری در قبال مردم لیبی نمیکنه، و از اینجور حرفها و دوباره میرفتید سر همون خونه اول.چون در موارد مشابه خیلی دیدیم این حرف ها را.
در ثانی من هم میگم بریم قوی بشیم. ازهر نظر. اما این راهش نیست. شما از یه طرف موشک میسازی و از یک صحبت ازمرگ بر کشورهای دیگه و نابودی یک کشور دیگه میکنی، روی موشکت نابودی یک کشور دیگه را مینویسی. خودت را جای امریکاییها و اسراییلی ها بگذار و ماجرا را ببین. ببیناگر خودمون بودیم قبول میکردیم. هیچ کس نمیتونه بگه من میخوام تا یک کشور دیگه را از بین ببرم. معلومه اونها واکنش نشون می دهند. من که نمیگم کوتاه بیایم و مملکت را در بست در اختیار امریکا بگذاری. یعنی یعنی واقعا نمیشه کشوری بود نه مثل عربستان نه.مثل لیبی. نمیشه؟؟ همه چیز را صفر و یک میبینید چرا؟ یعنی هیچ حد وسطی نیست که بتونی یک تعامل درست و نرمال با جهان داشته باشیم مثل خیلی کشورهای دیگه. فقط باید این شجاعت تاریخی به وجود بیاد که نقد کنیم گذشتمون را .
Romania
آقا علی من با شما بشدت موافقم،امروز جهان،جهان هم بستگی ملت هاست.دیگه مثل گذشته نیس ک مردم حکومت ها از هم بی خبر باشن.ما به عنوان یک مومن باید باهوش باشیم
به علی
Iran, Islamic Republic of
منم به شما توهین نکردم نظرم رو بخون خودت بودی که اولین بار بخاطر جوابی که به این خانم آمریکایی دادم بهم حمله کردی نظراتی که به اسم (به علی) دادم و بخون تو نظر آخرم تاکید کردم توهین نکردم که بدونی نظرات تندروانه ای که داده شد در جوابت مال من نبود اما جوابت اگر کمی جوابم و با دقت خونده بودی متوجه میشدی چرا لیبی رو مثال زدم این اتفاق برای هرکشور دیگه ای هم تو کشورهای نفت خیز خاورمیانه میتونه بیفته مشخصا این نقطه دنیا که خودم قلبا آرزو میکنم کاش اصلا نفت نداشت چون هیچ جایی مثل خاورمیانه نیست برگردیم به لیبی درست برخلاف نظر شما حمله ناتو به لیبی زمینه بروز داعش و تکفیریها رو در لیبی فراهم کرد فکرمیکنی ناتو عاشق چشم و ابروی لیبیاییها بود و بخاطر اینکه قذافی مردم لیبی رو میکشت به لیبی حمله کرد ؟ آیا ملک سلمان مردم کشور خودش در قطیف رو نمیکشه ؟ پس چرا به عربستان حمله نمیکنن ؟ چون به قول ترامپ عربستان گاو شیردهِ و تا زمانیکه شیرداره باید دوشیدش و بعد از اینکه شیرش تموم شد باید دوشیدش .آمریکا و غرب این نگاه رو به کشورهای خاورمیانه دارن ، یعنی یا گاو شیردهی که باید بهشون شیر بدی و تازه بعدش که تمام شیرت و مکیدن ذبحت میکنن این تنها منحصر به این منطقه (خاورمیانه ) است چرا ؟ چون بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا در اینجاست اگر انگلیسی یا عربی بلدی نظرات لیبیاییها رو بخون اونا از ناتویی که شما فرشته نجات میدونیش و شیخ زاید (شیخ نشین امارات ) و عربستان و حتی مصر متنفرن (کشورهایی که به لحاظ نظامی در لیبی دخالت کردن ، مثل ناتو و مصر که مستقیما حمله کردند ، و عربستان و امارات که تکفیریها رو تجهیز کردن و راهی لیبی کردن ) دربنغازی اولین شهری که علیه قذافی تظاهرات کردند الان مردم تو خیابون عکس قذافی رو بالا میبرن و شعار میدن الله ، لیبیا ، قذافی و بس . مردم لیبی خواستار آزادی پسر قذافی سیف الاسلام شدند وگرنه تا الان طبق حکم دادگاه باید اعدام میشد من نمیتونم برات سوییس و مثال بزنم چون اون تو خاورمیانه نیست باید کشورهای منطقه رو مثال بزنم آمریکا هرگز تا آخر از متحدانش حمایت نمیکنه نمونه اش خود شاه بود که ازش حمایت نکرد و ازش خواست از ایران بره تا با مهره ای دیگه فقط ایران و بتونه مستعمره خودش نگه داره و از بختیار حمایت کرد و بقیه ماجرا .
اما در مورد موشک به نظر خودت کسیکه با پرچم آتیش زدن مخالف باشه با شعار نویسی روی موشک موافقه ؟ خود موشک و چرا به شدت با داشتن و تقویت قدرت دفاعی مخصوصا در این منطقه دنیا موافقم و با مخالفانش(مخالفان موشک) مخالف، اما شعار نویسی اتفاقا دارن ضربه میزنه به ایران راه زدن دشمن شعار نویسی و پرچم آتیش زدن نیست .
چرا شما و همفکران شما اینطور به هرکسی که از آمریکا انتقاد میکنه حمله میکنید و متهمش میکنید به تندروی و .‌...؟ و چرا مخالفان تفکر شما اینطور حمله میکنند به هرکسی که حتی نظر بده پرچم آتیش زدن تاثیر تبلیغی منفی داره چون پرچم آمریکا اصلا ارزشی نداره پرچمیِ که بارها تو خود آمریکا خود آمریکاییها آتیشش زدن ؟ شرمنده ولی این طرز تفکر شما دو طیف چه شمایی که دنبال تعامل با آمریکایی و خیال میکنی آمریکا باهات تعامل منصفانه میکنه چه مخالفان تندرویی که هی دنبال نابودی اسراییلن و ...فقط آدم و یاد بوش میندازه که میگفت کشورها در جنگ با تروریسم یا با ما هستند یا با تروریستها ؟ نخیر من نه خوشم میاد شعارنویسی کنم و پرچم آتیش بزنم نه خوشم میاد موشکهامون و تو وحشی ترین نقطه دنیا کنار بذاریم .مشخصا در مورد شما نمیدونی که آمریکا و غرب از طریق استعمار و استثمار کشورها به اینجا رسیدن تعامل با خوش خیالی فرق میکنه امید بستن به اینکه اونا به تعهداتشون با شما عمل کنن خیال خامه ، توافق بکن اما نه دیگه سر همه چیز وقتی هنوز تعهدات برجامی رو عمل نکردن نرو سراغ مذاکرات بعدی وقتی هنوز تحریمهای بانکی رفعرنشده وقتی به بهانه تحریم حتی کمکهای نقدی ایرانیهای مقیم آمریکا بع زلزله زدگان بلوکه میشه و... توتال و نگاه کن بعد از برجام میخواست با ایران همکاری کنه جناب زنگنه هم هرچی بهش گفتن باباجان توتال یه بار ایران و قال گذاشت حفاری رو بده به شرکتهای ایرانی هزینه اش کمتر میشه ارز از کشور خارج نمیشه اشتغال ایجاد میشه شرکتهای حفاری داخلی توان استخراجش و دارن با توتال قرارداد نبند، به خرجش نرفت که نرفت جوگیر تعامل با دنیا شد حالا می بینیم که توتال جا زده حالا ممکنه بگید تو ایران جا زده تو عربستان جا نزده بله الان جا نزده صبرکنید برای اونم جا میزنه فعلا از گاوشیرده دارن شیر میگیرن تا بعدش ذبحش کنن فقط یک راه هست قوی شدن . با پرچم آتیش زدن و شعار دادن و حمله به هموطنی که همفکرتون نیست و تنش داخلی ایران چیزی نمیشه جز لیبی .
به حد کافی توضیح دادم دیگه حوصله بحث با شما رو ندارم خسته شدم از دست کسانیکه تا از آمریکا انتقاد میکنی متهمت میکنن به روسیه دوستی و تندروی و تا میگی پرچم آتیش نزنید بابا پرچم آمریکا هیچ ارزشی نداره تو خود آمریکا هم آتیشش میزنن اما جنبه تبلیغیش منفیه حمله میکنن بهت . فقط چون اطلاعات شما در مورد لیبی خیلی کمه و متاسفانه بیشتر مردم فکر میکنن الان مردم از قذافی متنفرن و نمیدونن الان بیشتر مردم لیبی قذافی رو میخوان خوهشا یکی از این دو زبان انگلیسی یا عربی اگه بلدی اگه هردوش و بلدی که چه بهتر با همون برو و نظرات مردم لیبی رو به چشم خودت ببین .ضمنا فعلا ایران به لیبی نزدیکتره نه گاو شیرده
Iran, Islamic Republic of
ببخشید یه سوال اگه آمریکا وناتو افتادن وسط لیبی به خاطر اینکه مردم رو از دست قذافی نجات بدن!!!!!!!!!!!!!!
پس چرا الان همینکار رو برای مردم میانمار انجام نمیدن
چرا مردم رو از شر سوچی نجات نمیدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
مگه غیر از این دلیل دیگری هم داشت؟؟ مثل اینکه ایجاد منطقه پرواز ممنوع با رای مثبت شورای امنیت بود. حالا اگر شما شورای امنیت را قبول نداری یک مساله دیگری است. من میگم قذافی با جنگنده به جان مردم خودش افتاد یادتون نیست یا سنتون به اون موقع قد نمیده؟؟ در این شرایط مداخله نظامی میکنند نه در هر شرایط دیگری. به صرف اینکه یک حکومتی داره بخشی ازمردمش را سرکوب میکنه که مداخله نظامی نمیکنند. اما وقتی حکومتی اعلان جنگ به مردم بی دفاع خودش میکنه و با توپ و تانک و جنگنده به جان مردمش میفته، به نظرت باید بقیه ساکت بنشینند؟؟ شماها این را میخواستید؟؟ حالا هم اگر امریکایی مثلا در میانمار مداخله نظامی کنند میدونید شماها چی میگید؟؟ میگویید ببینید این از اولش کار امریکاییها بود تا بتونند مداخله نظامی کنند. کلا چه اونها کاری بکنند چه نکنند پیش فرض شماها یک چیز است: مقصر تمامی مشکلات دنیا و اعماق اقیانوس ها و حتی در کره مریخ امریکا و اسراییله.
Iran, Islamic Republic of
من خواهرم را بخاطر نبودنداروهای تخصصی در سال ۸۹ از دست دادم و این بخاطر تحریم نبود بخاطر بی کفایتی دولت وقت بود که بجای دارو های اساسی لوازم آرایشی را وارد کشور میکرد بدون نظرات بر اعمال زیر دستان خود فقط شعار میداد
Iran, Islamic Republic of
فقط یک کلام
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
پیشاپیش اعلام می کنیم که تبریک عید نوروز و تسلیت حوادث طبیعی و کمک تبلیغاتی کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و کانادا را نمی خواهیم....
Iran, Islamic Republic of
مردم کرمانشاه سالهای جنگ و حمایت شما از صدام رو هنوز یادشون نرفته!
Iran, Islamic Republic of
اول می کشنت بعد میان سر قبرت تسلیت
Iran, Islamic Republic of
اینکمک 100 میلیارد دلاری ولیعهد ابو ظبی واقعیت داره
Iran, Islamic Republic of
امارات دشمنیش با ایران در حد عربستانه الانم حسابهای بانکی خیلی از تجار ایرانی مقیم امارات و بسته حالا میاد به ما کمک کنه اون ۱۰۰ میلیارد دلار امارات به متحدانش ۱۰۰ میلیارد نمیده چه برسه به ایران که ۳ جزیره اش و میخواد
Iran, Islamic Republic of
100 میلیارد دلار!!!
Iran, Islamic Republic of
دروغ که مالیات نداره بذار بگن ۱۰۰ میلیارد آمریکا با اونهمه کمکش به اسراییل حداکثر سال ۶ میلیارد کمکش میکنه حالا یه عده شیرین مغز میگن اماراتی که میخواد سر به تن ایرانی جماعت نباشه بخاطر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچیک اومده به ایران ۱۰۰ میلیارد کمک کرده .
Netherlands
دم خروس و باورکنیم یا قسم حضرت عباس و شما که گزینه نظامیتون روی میزه اونوقت آدمایی که بر اثر جنگ کشته میشن آدم نیستن که برای زلزله تسلیت میگید و از اونطرف دنبال حمله نظامی هستید
بوی خون
Iran, Islamic Republic of
اول برو دست و دهنت رو بشور بوی خون میده بعد دهن وا کن
ما به تسلیت تو نیازی نداریم
Iran, Islamic Republic of
تسلیت آمریکا و اون بعضیهای بی ادب بخوره تو سرشون، ماتسلیت بی ارزش اونها رو نمی خواهیم
Iran, Islamic Republic of
تسليت ، تسليت است ... شايد دوست داشتيد تبريك ميگفت !!! دست برداريد از اين سياست زدگي ها و به داد مردم مصيبت زده زلزله اخير برسيد ، يك طرف گير ميده به مسكن مهر ، يكي به نحوه تسليت !! مردم از اين سياست بازيها و سياست زدگيها واقعاً خسته شدند .... هر كدام هنر داريد همين حالا به داد مردم زلزله زده برسيد و اينگونه بحث ها كه نشانه عدم حركت و تنبلي است ، راه نيندازيد ....