چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

ویرانی ۱۵۰۰۰ خانه

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۳
کد مطلب: 565625
پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۳۲ نفر اعلام کرد.
ویرانی ۱۵۰۰۰ خانه
به گزارش جهان نيوز؛ به دنبال وقوع زلزله شدید در منطقه مرزی کشورمان با عراق واقع در استان کرمانشاه، برخی مناطق غربی کشورمان با خسارات فراوانی مواجه شد که در پی آن تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شدند. نیمه‌شب یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر نوار غربی کشور را لرزاند که بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری کانون این زلزله شهر ازگله در استان کرمانشاه عنوان شده است.
بر همین اساس طبق گزارش‌های اعلامی از روز نخست حادثه تا به امروز، بیشترین آسیب‌ها به شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین وارد شده است که در پی این آسیب‌ها بیشترین تعداد تلفات و مصدومان نیز مربوط به همین ۲ شهرستان است. پس از وقوع این حادثه مهیب، بسیج همگانی متشکل از نیروهای امدادی، نظامی و پزشکی جهت یاری‌رسانی به حادثه‌دیدگان تشکیل شد.
فرماندهان ارشد کل ارتش و سپاه با حضور در منطقه و مدیریت نیروها کمک شایانی را به پیشرفت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان کردند. همچنین حضور سایر نهادها از جمله بسیج، جمعیت هلال‌احمر، آستان قدس رضوی، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی باعث پیشرفت عملیات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان شد. البته ناگفته نماند برخی خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و همچنین برخی رسانه‌ها حاکی از برخی بی‌تدبیری‌ها در حوزه امدادرسانی به مجروحان و همچنین اسکان بازماندگان زلزله حکایت دارد که انتقاداتی را هم در پی داشته است.
افزایش تعداد جان‌باختگان
پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۳۲  نفر اعلام کرد. تعداد افراد متوفی معاینه‌شده توسط پزشکی قانونی در شهرهای سرپل ذهاب ۳۱۷، اسلام‌آبادغرب ۲۳، کرند ۱۴، قصرشیرین ۲۸، جوانرود ۳، ثلاث باباجانی ۱۵، کرمانشاه ۲۹ و صحنه ۳  نفر بوده است. شایان ذکر است تعداد جان‌باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است و سایر جان‌باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می‌شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده‌اند.
دفن ۳۰ جان‌باخته بدون مجوز
کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اظهار کرد: حدود ۳۰ نفر از قربانیان بدون جواز فوت دفن شده‌اند و آمار دفن ۱۵۰ نفر بدون مجوز تکذیب می‌شود. وی تاکید کرد: بازماندگان به لحاظ حقوقی و قانونی به مشکل برخورد می‌کنند و باید برای دفن عزیزانشان حتما جواز دفن بگیرند.
تعداد مصدومان به ۷۴۶۰ نفر رسید
معاون وزیر بهداشت هم درباره آمار مصدومان زلزله کرمانشاه اظهار داشت: تعداد مصدومان حادثه در حال حاضر به ۷۴۶۰ نفر رسیده است و با همت و تلاش کادر درمان تاکنون ۴۳۱۳ نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند. وی گفت: خوشبختانه ۷۲۰ نفر از مصدومان زلزله غرب کشور با حال مساعد مرخص شده‌اند و ۹۶۰ مصدوم در حال حاضر بستری هستند.
حضور  نمایندگان رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده
روز گذشته هیأت اعزامی به نمایندگی از رهبر انقلاب وارد مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد. حجت‌الاسلام معزی (نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر) و حجت‌الاسلام‌ محمدی‌عراقی (نماینده مجلس خبرگان رهبری در کرمانشاه) در هیأت اعزامی از جانب رهبر انقلاب حضور دارند تا از نزدیک در جریان چگونگی عملیات امداد و نجات و میزان خسارات وارده قرار گیرند. نمایندگان‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌ در پایان‌ ماموریت‌ خود گزارشی‌ از مناطق‌ مورد بازدید و مسائل‌ و مشکلاتی‌ را که‌ مردم‌ با آنها در میان‌ گذاشتند به‌ استحضار ایشان‌ خواهند رساند.
حضور رئیس‌جمهور در مناطق حادثه‌دیده
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم با حضور در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب‌دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد.
روحانی با اشاره به نیاز مردم به چادر و امکانات زندگی موقت در مناطق زلزله‌زده، گفت: ستاد بحران در کرمانشاه تشکیل می‌شود و بودجه لازم برای بازسازی و جبران خسارت‌های وارد شده به مردم اختصاص داده خواهد شد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه‌های مسؤول نیز این بنیاد را کمک خواهند کرد. روحانی با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.
روند کمک‌رسانی ضعیف است
در همین حال شهردار ازگله با تاکید بر اینکه وجود چادر در این منطقه بسیار ضروری است، گفت: حدود ۸۰ درصد خانه‌ها تخریب شده و نیاز شدید به چادر داریم. نادر بارانی، شهردار ازگله با اشاره به اینکه این شهر در بن‌بست خبری بوده و اطلاع‌رسانی‌ها از این منطقه خوب نبوده است، اظهار داشت: ازگله کانون زلزله بود و ما هم فوتی داشتیم. وی با بیان اینکه متاسفانه روند کمک‌رسانی‌ها ضعیف است، افزود: روز گذشته وزرای کشور و بهداشت به این منطقه آمدند و قول‌های مساعدی برای کمک‌رسانی دادند. شهردار ازگله با تاکید بر اینکه وجود چادر در این منطقه بسیار ضروری است، گفت: حدود ۸۰ درصد خانه‌ها تخریب شده و نیاز شدید به چادر داریم. همچنین به اقلام خوراکی چون نان، خرما، شیر، خشکبار و لوازم بهداشتی نیاز داریم. بارانی با بیان اینکه در حال حاضر گازوئیل در منطقه تمام شده است، گفت: ۲ شب است که مردم بیرون می‌خوابند  و بچه‌های یک ساله و ۲ ساله و زنان و مردان پیر دچار مشکل شده‌اند.
گلایه‌های تند مردم از ضعف خدمت‌رسانی
تاکنون هر کمکی که به مردم ازگله شده فقط و فقط کمک‌های مردمی بوده و حتی یک چادر دولتی هم به دست ما نرسیده است. مردم منطقه ازگله که کانون زلزله کرمانشاه بود، بشدت از نحوه خدمت‌رسانی به مردم توسط ارگان‌های مختلف گلایه‌مند هستند. تعدادی از مردم اعلام کردند تاکنون هر کمکی که به مردم ازگله شده فقط و فقط کمک‌های مردمی بوده و حتی یک چادر دولتی هم به دست‌شان نرسیده است. یکی از اهالی می‌گوید: من مجبور شدم برای نجات از سرما، فرزندم را شب گذشته داخل گونی نگه دارم. مسؤولان از تهران به اینجا آمدند که فقط یک سلفی بگیرند؟ ۳۰-۴۰ خودروی هلال‌احمر آمدند اینجا اما مثل یک مانور فقط فیلم گرفتند و رفتند، دیگر هیچ خبری نشد. اینجا مرکز زلزله بود اما هیچ‌کس سراغی از ما نگرفت. درست است که تلفات کمی داده است اما ساختمان‌ها از بین رفته و فقط آوار مانده است.
توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده‌ مناسب نیست‌
وزیر بهداشت گفت: توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج بویژه درباره نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در جلسه شورای مدیریت بحران اظهار داشت: بعد از دستور رئیس‌جمهور به همراه وزیر کشور به کرمانشاه سفر و از مناطق زلزله‌زده مانند سرپل‌ذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی بازدید کردیم اما میزان تخریب در مناطق زلزله‌زده بویژه روستاها زیاد است. وی با اشاره به اینکه بیشترین امتیاز در حادثه زلزله غرب کشور را باید به مردم پرتلاش، دلاور و کم‌توقع این مناطق داد، افزود: توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج بویژه درباره نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود.
قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: ۲۶۹ نفر از موارد فوتی قبل یا ابتدای ورود به بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و حدس بنده این است که تعداد فوتی‌ها افزایش می‌یابد زیرا در بسیاری از روستاها قربانیان زلزله دفن شده‌اند و آمار دقیق آنها در روزهای آینده اعلام می‌شود. قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: برخی از مراکز درمانی در استان کرمانشاه مانند بیمارستان‌های سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب آسیب دیده‌اند که حتما علیه پیمانکاران و مجریان این بیمارستان‌ها اقامه دعوی می‌کنیم.
تخریب ۱۰۰ درصدی بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی
از سوی دیگر، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخریب ۱۰۰ درصدی ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی بر اساس جدیدترین بررسی‌های انجام شده خبر داد. عزیزالله مهدیان با یادآوری اینکه تا دیروز بر اساس بررسی‌های انجام‌شده حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی استان کرمانشاه به دلیل زلزله به صورت کامل تخریب شده بودند، اظهار کرد:‌ مطابق جدیدترین بررسی انجام شده توسط کارشناسان بنیاد مسکن حدود ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند. وی تصریح کرد: به طور کلی بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده‌اند. وی افزود:‌ با کمک ۵ استان حدود ۱۰۰ کارشناس ظرف یک هفته خانه به خانه میزان خسارت‌ وارد شده به ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی را محاسبه می‌کنند. معاون بنیاد مسکن گفت: پس از بررسی و تعیین میزان خسارت به واحدهای مسکونی، بلافاصله از هفته آینده بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده آغاز می‌شود.
تخریب ۲۰‌ درصدی آثار تاریخی شاخص
همچنین  معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از تخریب ۲۰‌ درصدی بناهای تاریخی شاخص استان کرمانشاه خبر داد. علی‌اصغر مونسان گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از گزارش تیم‌های اعزامی به قصرشیرین، دالاهو، سرپل ذهاب، اسلام‌آباد، ماهیدشت، ریجاب و گیلان‌غرب به‌صورت متوسط ۲۰‌ درصد بناهای شاخص استان شامل کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، زیج منیژه در سرپل ذهاب و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو  دچار تخریب و ریزش شده‌اند.
برپایی ۵ بیمارستان صحرایی
علاوه بر این، پیرحسین کولیوند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه‌ اظهار داشت: به‌دلیل تخریب بیمارستان سرپل‌ذهاب از صبح در نخستین اقدام بیمارستان صحرایی ۵۰ تختخوابی در این شهر برپا شد و بسیاری از درمان‌های اولیه مصدومان در این بیمارسان انجام می‌شود. سرپرست اورژانس کشور با اشاره به برپایی ۵ بیمارستان در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی اورژانس در سرپل‌ذهاب برپا شده است و یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی توسط ارتش و یک بیمارستان ۳۰ تختخوابی توسط سپاه در این شهر در حال استقرار و برپایی است. کولیوند افزود: در شهر ثلاث باباجانی نیز یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی برپا شده است و در اسلام‌آباد غرب نیز یک بیمارستان ۳۰تختخوابی ایجاد خواهد شد تا شمار بیمارستان‌های سیار مناطق زلزله‌زده به ۵ بیمارستان برسد و این بیمارستان‌ها تا بازسازی بیمارستان‌های اصلی این شهرها مستقر هستند.
انتقال مجروحان با هواپیماهای سپاه به تهران
از سوی دیگر، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی در تهران آماده پذیرش مجروحان زلزله استان کرمانشاه شده است. مجتبی نیک‌کردار  با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی در تهران آماده پذیرش مجروحان زلزله استان کرمانشاه شده است، اظهار داشت: کمک‌های استان‌های معین در حال ارسال است و شهرداری تهران نیز کمک‌های مناسبی ارسال کرده است.
دولت فضاهایی را برای سکونت رایگان قرار دهد
نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس گفت: دولت فضاهایی را برای سکونت به صورت رایگان در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد. فرهاد تجری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه یکبار پاکباخته جنگ و اکنون نیز پاکباخته زلزله شد. نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس گفت: این مردم محروم همواره به عنوان مرزداران وفادار انقلاب اسلامی بوده‌اند و از این حیث نیاز است دولت فضاهایی را به صورت رایگان در اختیار مردم زلزله‌زده قرار دهد.
مراحل پایانی امداد و نجات
رئیس جمعیت هلال‌احمر هم  با بیان اینکه بحث امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده به مراحل پایانی خود رسیده است، گفت: بیش از ۶۰۰ نیروی عملیاتی از هلال‌احمر به زلزله‌زدگان امدادرسانی می‌کنند. علی‌اصغر پیوندی در جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران کرمانشاه اظهار داشت: هلال احمر در قالب گروه‌های مختلف واکنش سریع و تیم‌های دارای سگ‌های زنده‌یاب، تیم تخصصی آواربرداری و اسکان و درمان اضطراری از همان ساعات اولیه در صحنه حاضر شد. وی با اشاره به اینکه ۸ شهر و تعدادی روستا با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز زلزله آسیب دیده‌اند، افزود: اقدامات بسیار خوبی در ساعات اولیه انجام شد و بحث امداد و نجات به مراحل پایانی خود رسیده است.
منبع: روزنامه وطن امروز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *