کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میرسلیم مطرح کرد

مصوبه‌ای که اجرا نشد و تلفات زلزله را بالا برد

23 آبان 1396 ساعت 16:12

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل عملیاتی نشدن سیاست‌های کلی مقابله با سوانح طبیعی عذرخواهی کرد.


به گزارش جهان نیوز، سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی درباره زلزله غرب کشور نوشت که سیاست‌هاى کلى مقابله با سوانح، پس از 12 سال هنوز عملیاتی نشده است و اداره کشور صرفا با ابراز تأسف و عاطفه انجام نمی‌شود.

متن یادداشت مصطفی میرسلیم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله هموطنان متعهد، دولتمردان و نیروهاى مسلح و سازمانهاى امدادى به کمک زلزله زدگان شتافته‌اند و تاکنون قدمهاى مؤثرى برداشته‌اند که امیدوارم به کاهش فورى آلام مصیبت زدگان بینجامد. 

من شخصا خود را موظف مى‌دانم از هم میهنان عزیز بویژه زلزله زدگان عذر خواهى کنم چراکه سیاستهاى کلى مقابله با سوانح طبیعى بویژه زلزله در ١٣٨٤ تدوین و ابلاغ شده است و اکنون دوازده سال از آن تاریخ مى‌گذرد و قدم شایسته‌اى براى عملیاتى کردن آن مصوبه انجام نگرفته است. 

عذر خواهى من به مناسبت عضویتم در کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که هشدار لازم را بموقع درباره عدم اهتمام مجریان نسبت به این موضوع اساسى، نداده‌ام و امروز باید فقط ابراز تأسف و تسلیت و شرمندگى کنیم از بلایى که بر سرمان آمده است. 

کشور ما در نوار زلزله‌خیز قرار گرفته و آنچه در غرب کشور با زلزله اخیر رخ داد، نه اولین مورد بوده و نه آخرین مورد خواهد بود. البته پیش‌بینى زلزله هنوز روش قاطع و مطمئنى ندارد اما پهنه بندى کشور از نظر خطر زلزله میسر است تا بر آن مبنا، متناسب با حساسیت هر منطقه، قواعد ساخت و ساز و مقاوم سازى تدوین و از اجراى آن با همیارى مردم حمایت شود. هزینه آن قطعا از خسارت‌هایى جانى و مالى که بویژه مردم با هر سانحه متحمل مى‌شوند کمتر است. 

براى فرهنگ سازى و اطلاع رسانى درباره اقداماتى که باید قبل از سوانح طبیعى و بعد از وقوع آن انجام گیرد تا خسارات و ضایعات به کمترین مقدار برسد و امداد رسانى و بازسازى به سریعترین و مؤثرترین وجه صورت پذیرد، على رغم تأکیدات مصوبه بر پیشبرد اهداف تعیین شده در مدت ده سال و دستیابى به نتایج مشخص در برنامه پنجم توسعه، اقدام ثمربخشى نشده است. 

اداره کشور صرفاً با ابراز تأسف و عاطفه انجام نمى‌گیرد. اهتمام بر اجراى داهیانه و هوشمندانه و دلسوزانه و بموقع مصوبات و تصمیمات ناشى از اسناد بالادستى نظیر سیاست هاى کلى لازم است. براى دولت دوازدهم آرزوى موفقیت مى‌کنم.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 565547

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/565547/مصوبه-ای-اجرا-نشد-تلفات-زلزله-بالا-برد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com