پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

انطباق ناشیانه با تئوری‌های کلاسیک انقلاب‌ها

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۲
کد مطلب: 565335
جواد اطاعت، فعال سياسي اصلاح‌طلب دليل قيام مردم عليه حكومت پهلوي را به عدم توسعه سياسي تقليل داده و...
به گزارش جهان نيوز؛ جواد اطاعت، فعال سياسي اصلاح‌طلب دليل قيام مردم عليه حكومت پهلوي را به عدم توسعه سياسي تقليل داده و معتقد است كه «رژيم پهلوي اگر در كنار رشد و توسعه اقتصادي از دهه 30 و حتي اوايل دهه 40 شمسي فرايند توسعه سياسي را هم مد نظر قرار مي‌داد و امكان ورود نخبگان حاشيه‌اي را در قدرت فراهم مي‌كرد و به تعبيري مكتب نخبه‌گرايي چرخش نخبگان به صورت واقعي و نه صوري اتفاق مي‌افتاد اصولا نيازي به انقلاب نبود، چرا كه به تعبير مكتب اليتيسم دعوا اصولاً بين توده‌هاي مردم و اشراف يا  بين مردم و حاكمان نبوده و نيست. زماني كه از راه‌هاي مسالمت‌آميز امكان گردش نخبگان وجود نداشته باشد، تنها مفري كه نخبگان حاشيه به آن مي‌انديشند كسب قدرت از راه‌هاي قهرآميز از طريق شورش‌هاي اجتماعي و انقلاب خواهد بود.»
 
اين سخنان يعني اولاً جدال با حكومت پهلوي جدال مردمي نبود و نخبگان انقلابي از سويي و حاكمان پهلوي از سويي ديگر اين جدال را شكل دادند... ثانياً انگيزه خواص و بزرگان انقلاب از قيام عليه پهلوي را كسب قدرت از طريق شورش اجتماعي معرفي مي‌كند. به همين سادگي و با چند جمله، انقلاب اسلامي و قيام ميليوني مردم ايران دعوايي بر سر قدرت معرفي مي‌شود، آن هم دعواي نخبگان و حكومت و نه دعواي مردم. در حالي كه مردم ايران از اقشار مختلف از حكومت پهلوي به ستوه آمده بودند و امام خميني و خواص يارانش فقط اين نارضايتي‌ها را مديريت و رهبري كردند؛ نه آنكه چون در قدرت نقشي نداشته‌اند، مردم را به خيابان كشانده‌اند كه به قدرت برسند!
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *