جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۴
سوء‌استفاده سياسي از داغ و درد هموطنان زلزله‌زده تيتر برخي رسانه‌ها را شكل داد

فعاليت مضاعف لاشخورهاي رسانه‌اي پس از زلزله/ ربط دادن به اربعین!

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۷
کد مطلب: 565333
لاشخورهاي مجازي و رسانه‌اي يك اصطلاح است كه طي چند سال اخير درباره افراد و رسانه‌هايي كه موضوعات مصيبت‌بار اجتماعي چون حادثه پلاسكو و زلزله و سيل در نقاط مختلف كشور را با رويكرد صرفاً سياسي و جناحي دنبال مي‌كنند...
فعاليت مضاعف لاشخورهاي رسانه‌اي پس از زلزله/ ربط دادن به اربعین!
به گزارش جهان نيوز؛ لاشخورهاي مجازي و رسانه‌اي يك اصطلاح است كه طي چند سال اخير درباره افراد و رسانه‌هايي كه موضوعات مصيبت‌بار اجتماعي چون حادثه پلاسكو و زلزله و سيل در نقاط مختلف كشور را با رويكرد صرفاً سياسي و جناحي دنبال مي‌كنند و نگاه انساني به اين فجايع را كاملاً ناديده مي‌گيرند، استفاده مي‌شود. 
 
سوء‌استفاده سياسي از يك مصيبت ملي، رويكردي است كه روز گذشته از سوي برخي رسانه‌هاي جناحي به طرزي پر‌رنگ به چشم مي‌خورد. عجيب‌ترين تيتر با اين رويكرد در روزنامه شرق به چشم خورد، «زلزله عراق ايران را لرزاند» تيتري كه اين روزنامه انتخاب كرده‌‌بود. سوء‌استفاده سياسي از حوادث مرگبار در كشور موضوع تازه‌اي نيست، اما هر قدر جلوتر مي‌رويم، اين تمايل بيشتر از پيش در رسانه‌هاي جناحي و حزبي به چشم مي‌خورد. رويكردهاي پوپوليستي به عالم سياست هر وقت در فضاي اجتماعي يك كشور غلبه پيدا كند، رسانه‌هاي آن كشور به هر رويدادي به عنوان طعمه‌اي براي تسويه‌حساب سياسي نگاه مي‌كنند و در اين شرايط همواره حقيقت ذبح‌شده و باطل فرصت جولان دادن پيدا مي‌كند. عملكرد سياسي رسانه‌هاي معاند در پي حوادث مرگبار سال‌هاي گذشته به گونه‌اي بوده كه از همان ساعات اوليه‌اي كه خبر زلزله غرب كشور در شبكه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شد، بازار پيش‌بيني تيترهاي سياسي هم داغ بود، برخي در فضاي مجازي تيترهاي سياسي را كه احتمال مي‌رفت از سوي رسانه‌هاي معاند با رويكردهاي ضد ملي رقم بخورد، از همان ابتدا پيش‌بيني مي‌كردند، براي مثال يكي نوشته بود:‌«‌آزمايش هسته‌اي سپاه در عمق چند هزارپايي زير‌زمين در مرز عراق با ايران موجب زلزله هفت ريشتري شب گذشته شد.» 
   
ربط دادن زلزله به اربعين
به گزارش جوان، اما اين تيترها در حد گمانه‌زني باقي نماند. كانال ضد انقلاب آمد‌نيوز پا را از دايره پيش‌بيني‌ها فراتر گذاشت و زلزله را به راهپيمايي اربعين ربط داد: «‌اگر اين زلزله پس از 7 آبان ماه و سالروز گراميداشت كوروش مي‌آمد، ولايت‌معاشان مي‌گفتند تجمع كفار! در پاسارگاد موجب قهر خدا شد.‌» اين كانال در ادامه با درج تصويري از راهپيمايي اربعين نوشت: كدام عمل موجب نزول قهر خدا چهار روز پس از اربعين شد!»
 
آمد‌نيوز نتوانسته از عقده‌گشايي نسبت به موضوع اربعين اجتناب كند، موضوع زلزله را به كوروش و پاسارگاد و خدا و عاشورا ربط داده است. رسانه‌اي كه نمي‌تواند هر‌از‌گاهي دشمني‌اش با اصل دين و خدا را پنهان كند و در لابه‌لاي دروغ‌پراكني‌هايش خودش را لو مي‌دهد. آمدنيوز حتي به محتواي كامنتي معترض مي‌شود كه با كمي دقت مشخص مي‌شود خود اسكرين گيرنده كامنت را گذاشته است، يعني تا اين حد كار عجولانه و غيرحرفه‌اي انجام شده كه كامنت‌گذار، اسكرين‌گيرنده و انتشار دهنده و معترض به كامنت همه يكي هستند و اين كاملاً با نگاه اول معلوم مي‌شود. تيتر سياسي روزنامه شرق نيز واكنش عليرضا قزوه، شاعر انقلابي را نيز با سرودن اين بيت شعر برانگيخت: «‌برد آبروي مشرق و مغرب را اين «شرق » كم شعور عقب‌مانده». قزوه نوشت: حالم از اين تيتر به قدري بد شد كه ارتجالاً اين بيت هجو را در‌باره اين ناشي‌گري و مرض نوشتم. البته ناشي نه، همان مرض! همان بي‌رنگي، همان شيطنت، همان نفاق، همان شيطان. به نظر من شرق غربزده‌ترين روزنامه ماست.
   
حمله به مسكن مهر 
حمله به مسكن مهر رويكرد ديگري بود كه لاشخورهاي مجازي اتخاذ كردند. از يك سو ياشار سلطاني، فعال اصلاح‌طلب در رسانه‌اش تصوير ساختماني مربوط به كشور مصر را كه به دليل رعايت‌نكردن اصول فني تخريب‌شده به عنوان تصوير يكي از ساختمان‌هاي پروژه مسكن مهر كرمانشاه جا زد. اين تصوير پس از درج در رسانه وي بارها در رسانه‌هاي ضد انقلاب بازنشر شد. اين بازنشرها در حالي انجام شد كه دروغ بودن اين موضوع بارها در فضاي مجازي و رسانه‌هاي ديگر مطرح مي‌شد. تصاويري از مسكن مهر كه در آن برخي ديوارهاي كناري اين ساختمان‌ها در زلزله كرمانشاه تخريب‌شده بود، دستمايه‌اي ديگر براي انتقامجويي و مجال تازه‌اي براي كينه‌ورزي لاشخورهاي مجازي و رسانه‌هاي حزبي و سياسي بود، با اينكه حتي يك مورد از تلفات انساني درباره ساكنان مسكن مهر گزارش نشده بود، اما تخريب برخي ديواره‌هاي اين ساختمان‌ها به مجالي براي تسويه‌حساب‌هاي سياسي بدل شد. آمد‌نيوز البته تصاوير تخريب ساختمان‌ها در لبنان در حمله سال 2006 رژيم صهيونيستي به اين كشور را نيز به جاي تصاوير زلزله غرب كشور و ساختمان‌هاي مسكن مهر جا زد. جالب است، رسانه‌هاي ضد‌انقلاب به هيچ عنوان سمت و سوي دروغ‌ها و انتقادهاي خود را به گونه‌اي شكل ندادند كه دولت دوازدهم ذره‌اي در تيررس آن قرار بگيرد. 
   
بازار داغ دروغ و بي‌صداقتي رسانه‌اي 
تلاش‌هاي هلال احمر، سپاه، ارتش و بسيج براي نجات و اسكان زلزله‌زدگان نيز چيزي نبود كه رسانه‌هاي ضدانقلاب علاقه‌اي به بازتاب آن داشته باشند. اين رسانه‌ها در پرداختن به موضوعاتي چون زلزله همواره از دو روش استفاده مي‌كنند كه هيچ‌كدام در علم خبرنگاري و رسانه جزو شيوه‌هاي مرسوم علمي محسوب نمي‌شوند و استفاده از اين روش‌ها كاملاً غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي به شمار مي‌آيند، روش اول كه كاربرد بيشتري دارد، توسل به دروغ و درهم تنيدن حق و باطل يا دروغ و راست با هم است، روش ديگر نيز كه باز حرفه‌اي و اخلاقي قلمداد نمي‌شود، بايكوت بخشي از واقعيات صحنه و ضريب دادن به برخي وجوه منفي است كه فرعي و حاشيه‌اي محسوب مي‌شوند. 
 
شايد در هيچ كجاي جهان مانند ايران برخي رسانه‌ها از همان ساعات اول رخ دادن فجايع انساني كه جنبه ملي دارند، فعاليت‌هاي سياسي را كليد نمي‌زنند. كشته و مجروح‌شدن و نيز بي‌خانماني و درد بخشي از مردم ايران دستاويز مناسبي براي تسويه‌حساب‌هاي سياسي نيست. رويكردهاي پوپوليستي به عالم سياست هر وقت در فضاي اجتماعي يك كشور غلبه پيدا كند، رسانه‌هاي آن كشور به هر رويدادي به عنوان طعمه‌اي سياسي براي تسويه‌حساب سياسي نگاه مي‌كنند و در اين شرايط همواره حقيقت ذبح‌شده و باطل فرصت جولان دادن پيدا مي‌كند. قرباني‌كردن منافع ملي پاي منافع حزبي و جناحي اگر در فضاي سياسي و اجتماعي كشور مهار نشود و گسترش يابد منجر به از ميان رفتن كامل اخلاق در جامعه‌ می‌شود و از اين وضعيت هيچ‌كس سودی نخواهد برد. مراكز آموزش علم رسانه لازم است بيش و پيش از هر چيز به علاقه‌مندان اين عرصه ضرورت رعايت اصول اخلاقي و صداقت را آموزش دهند، مطالبه‌اي كه البته رعايت آن را از رسانه‌هاي معاند و ضدانقلاب نمي‌توان انتظار داشت. صداوسيما فاقد ابزارها و نيروهاى خبرنگارى بحران است، براى همين مردم حتى در هنگام زلزله نيز به شبكه هاى غيررسمى و شايعات روى مى آورند. تا زمانى كه خبرنگارى بحران را جدى نگيريم، تكرار جمله به رسانه‌هاى رسمى اعتماد كنيد، دردى را دوا نمي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بالاخره تا زمانی که افساد طلب جماعت وجود دارد هر هرزگی و خیانت و وطن فروشی نیز وجود خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
تا جاییکه من میدونم زمان پیغمبر هم زلزله میومد سوره هم که نازل شد چه ربطی داره اگر کسی نباید بگه بخاطر اربعین بوده یا میندازن گردن احمدی نژاد و مسکن مهر یا از این چرت و پرتا میگن فقط خواهشا جماعتی که میگن مسکن مهر مقصر بوده یه نگاهی به ساختمانها بندازن بیشتر خونه های یه طبقه بوده اصلا مسکن مهر نبود که عوض اینجور حرفا به فکر مردم باشید جناب ظریف هم لطف کنن کمکهای بین المللی رو بگیرن کمکها رایگانه مگه ما خودمون به زلزله زدگان کشورهای دیگه یا سر سیل پاکستان به پاکستانیها کمک نکردیم خب الانم کمک بگیریم دیگه وام نیست که بخوایم پس بدیم جناب ظریف
حقیقت جو
تو رو خدا بسه دروغ بسه تکذیب. ولله مردم عاقل هستن میفهمن...
پس این همه عکس که توسط مردم از قبرستانهای مهر در اینترنت هست اینا هم دروغه؟
Iran, Islamic Republic of
اینکه واضح ترین خدمت یک دولتی که همانا مسکن مهر باشد که در این زلزله هم تلفاتی نداشته توسط رسانه نماها بدل به هدفی برای انتقام کثیف بشود بیانگر اوج رذالت آن رسانه نماهاست و تکرار همان لجن پراکنی ها توسط افراد ساده دل اثبات کننده سطحی بودن تفکر و بازیچه بودنشان است. عزیزم بخاطر خودت میگم: تکرار نکن
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این ها بگه که زلزله بیش از 7 ریشتری یعنی چه ؟
Iran, Islamic Republic of
لجن بازی اصلاح طلبان.
Iran, Islamic Republic of
دروغ گو دشمن خداست، وای بحال کسی که با نام خدا دروغ بگوید، زلزله خیلی چیزها را از بین برده است، اینکه شما می آیید قسم جلاله میخورید و گزینه مورد نظر خود را برجسته می کنید برای سوء استفاده، خیانت به عزیزانمان است که دست یاری به سوی ما دراز کرده اند و ما خود را مشغول این کثیف کاری کرده ایم.
Moldova, Republic of
اشتباه مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
... بزرگانتان شبیه شما مشغولند، جهانگیری: ساختمان های تخریب شده متعلق به مسکن مهر بود.
مدیرکل مسکن کرمانشاه: فقط 2 نفر از 500 قربانی زلزله در مسکن مهر بودند!
Iran, Islamic Republic of
حرف حق همیشه تلخه . حالا از هر کسی که باشد . جهان نیوز شما هم که شدید بلبل مجازی . حتما باید از کلمه اصلاحات استفاده کنید . یاشار سلطانی حرف درستی را زده . لطفا تشریف ببرید به کرمانشاه و از نزدیک مسکن های مهر را با چشمان زیبای خودتان ببینید .
Iran, Islamic Republic of
یه چی بگو بگنجه مسکن مهر کرمانشاه رو که تحویل ندادن
Iran, Islamic Republic of
مگر خیال می کنی میخواسته راست بگه؟
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
وقتی شهر مطبوعات بی صاحب شد قورباغه توش هفت تیر کش می شه!
آدمهای مغرض و بی سواد و بعضاً خائن با آزادی کامل مطلب می نویسند ولی کیهان که حرف مجاهدین یمنی را نقل می کند می شود ضد امنیت ملی!!!
لاشخورهای سیاسی از آزادی های بیان بی حساب و کتاب از خوشحالی جفتک می اندازند!!!
Iran, Islamic Republic of
از کا آمدنیوز نباید تعجب کرد چون یک لاشخور سیاسی است از کسانی باید تعجب کرد که سر سفره این لاشخور میشینن (اعضای کانال) و متعجب تر از دولتی که حتی در این لحظات تلخ حاضر به مقابله با این لاشخور نیست
Iran, Islamic Republic of
پاسخ مدیرکل شهرسازی کرمانشاه به ادعای جهانگیری
پس از این اظهارات معاون اول رئیس جمهور، مسعود شریفی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه واکنش نشان داده و گفت:‌ در شهرستان سرپل ذهاب 2 پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن‌مهر وجود دارد که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن روی گسل آسیب جدی دیده‌ است و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن‌مهر نیست بلکه تمام ساختمان‌ها و سازه‌های آن منطقه حتی اداره راه و شهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه است آسیب دیده‌اند. بدین ترتیب مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تلویحا اظهارات جهانگیری را تکذیب می‌کند چرا که هیچ مسکن‌مهری فرو نریخته و تنها دیواره‌های آن آسیب دیده است اما همین مساله سوژه کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و همچنین رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شد. جالب اینکه هیچ خبری از جان‌باختگانی که در مسکن‌مهر سکونت داشتند منتشر نشده است.
Iran, Islamic Republic of
خانه های شهر خراب شد
اما اسکلت مسکن مهر با زلزله 7ریشتری ویران نشد و الا هزاران کشته میداد
Iran, Islamic Republic of
این در حالی است که زلزله ما عراق را لرزانده است نه زلزله عراق...
در ضمن موسسه زلزله نگاری ایران تحت نظر هر سازمانی باشد، اشتباه تشخیص داد و متاسفانه تاوان این اشتباه را صدا و سیما پرداخت. در فضای مجازی از همان اول گفتند که شبکه خبر ایران کانون زلزله را عراق و شبکه خبر عراق کانون زلزله را ایران می داند و ممکن است داعش برعهده بگیرد....
Iran, Islamic Republic of
لطفا لاشخور ها و کفتارها را بد نام نکنید زیرا در طبیعت نقش مثبت دارند و باعث پاک سازی طبیعت از آشغال اضافه می شوند ولی این افراد و روزنامه ها و جریانهای سیاسی که شما گفتید خودشان آشغال پراکنی می کنند....
Iran, Islamic Republic of
...
Canada
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی:
مسکن مهر تخریب شده زلزله کرمانشاه ۲ سال پیش ساخته شد

Iran, Islamic Republic of
کار خوب وبی عیب مسکن اجتماعی اخوندی است که با زلزله صدمیلیون ریشتری واصولا با خود صحنه قیامت هم نابود نشدنیست ،چون فقط در روی زبان ایشان وجودخارجی پیدا کرد.
Iran, Islamic Republic of
دست از این بازی های سیاسی چندش آور احمقانه بر نمیداریم دعا میکنیم که مردم آوار بر سرشان بیاید و ما بیخردان بی وجدان شروع کنیم و طناب کشی راه بیندازیم !! چقدر بی وجدانی و بی انصافی و نامردی ؟؟؟/ خسته نشده اید ؟؟؟ مردم دارند تف بشماها میندازند و پوزخند به شماها ها میندازند !! خوب خدا قهر کرده و زلزله ای آمده < انهم 7/3 ریشتر بر بر و بوم اسقاطی و داعان اینمملکت ؟؟ و مردمی گرفتار گرفتار تر شده اند و بی خانمان و عزیز از دست داده !! بس کنید این شارلاتانیزم را !! بروید ضمن برنامه ریزی برای رسیدگی به مردم !! خفت آن پیمانکاران پدرسوخته مفتخور حقه باز ناکس ... را با آن شتلی بگیرانی که این ساختمانها را تایید کرده اند !!بگیرید مادرشان را به عزایشان بنشانید !!دزد حاضر و بز هم حاضر !!! مردم هرچی بگویند حق دارند !! چون شماها همه دنبال بی خانمان شده ن مردمید تا از آب گل الود ماهی بگیرید ؟؟؟ همین !!
Iran, Islamic Republic of
این روزنامه های اصلاح طلب بقدری پست وکثیف هستن که نام گذا ری انها به عنوان لاشخور ستم به این حیوان است
سینا
Iran, Islamic Republic of
بیمارستان سرپل ذهاب را هم احمدی نژاد در سال 1394 ساخته بود !!!!! و خراب شد !!!!! آن هم مسکن مهری بود .خ خخخخخخخ