سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

بررسی عملکرد سازه‌های مسکن مهر در زلزله

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۲۳
کد مطلب: 565324
بررسی عملکرد سازه‌های مسکن مهر در زلزله
به گزارش جهان نيوز؛ کانال صدکلمه طی یادداشتی به بررسی موضوع خرابی مسکن مهر در زلزله کرمانشاه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
در غالب آیین نامه های دنیا، فلسفه و باطن طراحی سازه ها در برابر زلزله بر اساس طراحی عملکردی میباشد.
به بیان ساده میزان مقاومت و رفتار ساختمان ها ی مختلف در برابر ارتعاشات زلزله  بر اساس کاربری آن ها متفاوت طراحی میشود.
به عنوان مثال ما انتظار داریم ساختمان یک بیمارستان در برابر زلزله با دوره بازگشت  ۴۷۵ ساله دارای قابلیت استفاده بی وقفه باشد.
ولی طراحی ساختمان های مسکونی باید در برابر زلزله های با دوره بازگشت ۴۷۵ ساله ، قابلیت ایمنی جانی را داشته باشد. یعنی اگر زلزله بزرگی اتفاق افتاد، اجزای سازه ای مثل دال های سقف، تیرها، ستون ها و بطور کلی اجزای باربر آسیب جدی نبیند ولی اجزای غیر سازه ای مثل دیوارهای جدا کننده ایرادی ندارد تخریب شود البته درحدی که آسیب جانی به حداقل برسد.  طراحی بگونه ای است که در زلزله های بزرگ و نادر احتمالا امکان استفاده مجدد از ساختمان وجود ندارد.
با توجه به عمق زلزله و قدرت ۷.۴ ریشتری آن این زلزله در دسته زلزله های بزرگ با دوره های بازگشت زیاد است.
از بررسی تصاویر مسکن مهر استنباط می شود که اجزای سازه ای به خوبی طراحی و اجرا شده است و به احتمال بسیار زیاد میزان خسارات جانی در مساکن مهر باید بسیار پایین باشد.
ولی متاسفانه اجزای غیرسازه ای مانند تیغ ها و دیوارهای جدا کننده بیش از حد انتظار تخریب شده است که نشان دهنده ضعف در اجرا و نه طراحی آن هاست.
نکته آخر و بسیار مهم این است اگر  تصور کنید این حجم از افرادی که در مساکن مهر زندگی میکردند در مساکن روستایی و بنایی در هنگام زلزله ساکن بودند، حجم خسارت جانی بسیار زیادتر از این بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *