جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵۲

رفتار خاندان‌پهلوی‌با مردم زلزله‌زده طبس چگونه‌بود؟

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۱
کد مطلب: 565308
چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی تصویری از حضور محمدرضا پهلوی و همسرش در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ دست به دست می‌شود، اما واقعیت حضور خاندان پهلوی در میان مردم چه بوده است؟
رفتار خاندان‌پهلوی‌با مردم زلزله‌زده طبس چگونه‌بود؟
به گزارش جهان نيوز؛ چند روزی است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و قلب مردم ایران داغدار است؛ اما در این بین، اذناب آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، با هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به نهادها و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی هستند.
در همین چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، تصویری دست به دست می‌شود که حاکی از حضور محمد رضا پهلوی به همراه فرح دیبا در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ است و به واسطه همین عکس، این چنین به مردم ایران القا می‌کنند که شاه در زلزله طبس میان مردم رفت ولی مقامات مسوؤل در جمهوری اسلامی، میان مردم نمی‌روند، اما اصل ماجرا چه بوده است؟

بعد از حادثه خونین هفده شهریور پنجاه و هفت و کشتار گسترده مردم تهران در میدان شهدا (ژاله سابق)، رژیم پهلوی با انتقادات و مشکلات گسترده ای روبرو می‌شود به نحوی که هیچ کس از درون رژیم مسوؤلیت حادثه هفدهم شهریور را قبول نمی‌کند، در همین اثنا، زلزله طبس در بیست و پنجم شهریور اتفاق می‌افتد و بهترین فرصت برای رژیم پهلوی در جهت سرگرم کردن انقلابیون و مردم خشمگین به وجود می‌آید، اما اینکه شاه و دربار پهلوی چه استفاده از زلزله طبس کردند و چه تفکری درباره کشته شدن مردم ایران در زلزله طبس داشتند، موضوعی است که باید به آن اشاره شود.
"آلبرتو بلیجی" یکی از روزنامه‌نگارانی که شرحی درباره زندگی اشرف نوشته، به وی لقب"ام‌الفساد" داده است؛ وی در قسمتی از شرح حال اشرف، درباره گفتگوی وی با محمدرضا درباره زلزله طبس اشاره می‌کند.
بلیجی در ادامه از شادی «اشرف» از وقوع زلزله در «طبس» خبر می‌دهد و نوار مکالمه «اشرف» و «محمدرضا» که از طریق رابط خود در ساواک به دست آورده را بازگو می‌کند، جایی که اشرف در کمال شقاوت و بی رحمی حادثه زلزله طبس را به برادر تاجدارش تبریک می‌گوید:
«اشرف: داداش من برای شما یک خبر خوب دارم، یک مژده …
شاه: چیه این خبر؟ چی شده؟!
اشرف: (با هیجان) زلزله اومده، طبس با خاک یکسان شده …
شاه (با تعجب): این که مژده نداره!
اشرف: چرا مژده نداره داداش؟! کشتار آنقدر زیاده که هم مذهبی‌ها و هم کمونیست‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید به آنها برسند …
شاه (کمی خوشحال): مگر چقدر کشته شدند؟
اشرف: خیلی، خیلی زیاد (با هیجان) داداش تو خوشحال نیستی؟
شاه (مأیوس): نه گمان نمی‌کنم با خبر این زلزله شورش متوقف بشه … ولی تو راست میگی، زلزله همه رو مشغول می کنه، ما می تونیم فوری دست به کار بشیم.
اشرف (با خوشحالی): دیدی گفتم داداش …
شاه: خبر کی به تو رسید؟
اشرف (با هیجان): همین الان، مژده هم دادم، شما هم باید به من مژدگانی بدهید.»[۱]
بعد از این خبر است که محمدرضاشاه بعد از اعلام عزای عمومی  همراه با دوربین‌های تلویزیونی به طبس می رود تا علاوه بر گمراه ساختن افکار عمومی، با نمایش صحنه‌های تلویزیونی دلجوئی از زلزله‌زدگان، ضلع سوم مثلث شوم خود یعنی تزویر را نیز تکمیل نماید و مردم را برای مدتی از تظاهرات انقلابی منصرف کند و فرصتی برای تجدید قوا و تجدید آرایش سیاسی – نظامی فراهم نماید.
اما حضرت امام خمینی – رحمه الله علیه – پس از این اقدام رژیم، از نجف پیامی صادر نموده و ضمن احساس همدردی با زلزله‌زدگان و فراخوان جهت کمک به آنها، به افشای ماهیت رژیم شاه پرداختند. ایشان دراین پیام فرمودند:[۲]
بسم الله الرحمن الرحیم
 اینجانب از واقعه اسفناکی که موجب مرگ عده کثیری از برادران و خواهران ما شد، در سوگ هستم.
 زلزله طبس هر انسانی را متأثر و متالم می‌کند. مسلمین غیرتمند لازم است مستقیماً به برادران خود کمک کنند و چیزی به دست عمال دولت ندهند که باز راه برای چپاولگران باز شود. لکن در این موقع حساس آنجه لازم است به ملت شریف ایران تذکر دهم آن است که دولت و بوق‌های تبلیغاتی شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال مردم دست زده‌اند. آن‌هایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بیرحمانه قتل عام کرده و ملتی را به عزا نشانده‌اند، امروز برای انحراف اذهان به تعزیه سرایی پرداخته و اشک تمساح برای زلزله زدگان می‌ریزند و عزای ملی اعلام می‌کنند.
آنهائی که مسلمانان عزیز و پیرو قرآن کریم را با رگبار مسلسل درو کردند و از قرار معروف از سربازان اسرائیلی برای کشتار مردم شجاع و بی پناه تهران که تعداد کشتگان را بیش از ۴۰۰۰ نفر نقل می‌کنند، کمک گرفته و پس از قتل عام، آنان را کمونیست و مارکسیست خوانده‌اند، امروز دلسوز ملت شده‌اند. دیروز گفتند مشتی خرابکار از خارج با گذرنامه جعلی آمده‌اند و خرابکاری کرده‌اند و ملت را خارجی معرفی کردند، امروز تظاهر کنندگان شعار ضد دیکتاتوری سراسر کشور را که داده‌اند و از شاه جنایتکار اظهار تنفر کرده‌اند، مشتی مارکسیست و کمونیست خوانده‌اند.
ملت ایران از روحانی تا سیاسی، از تجار و کسبه تا کارگر و دهقان چون شعارشان مرگ بر شاه است، کمونیست‌اند! و فقط شاه و مفتخواران اطراف او که با ملت مسلمان آن کردند و می‌کنند که چنگیز نکرد، مسلمانند و ایرانی! ملت مسلمان ایران! بیدار باشید و زلزله و سیل و سایر عوامل، شما را از مسیر خود منحرف نکند و به تبلیغات اغفال کننده دستگاه شاه گوش ندهید و نهضت اسلامی را ادامه دهید و تا بر چیده شدن دستگاه قلدری و استبداد، از قیام خود دست نکشید.
روحانیون معظم در این موقع حساس که شاه زلزله را بهانه قرارداده و دست به بهره برداری زده است، وظیفه الهی و سنگین خود را عمل فرمایند و به مردم هشدار دهند. سیاسیون و روشنفکران و دانشگاهیان وظیفه اسلامی و ملی خود را بجا آورند و نگذارند نهضت را به وسیله تبلیغات پر سر و صدا منحرف کنند. دولت به پشتیبانی شاه با اینکه صریحاً اعلام می‌کند که عهده‌دار کشتار بیرحمانه سراسر ایران است، امروز دست به تبلیغات مضری زده است ولی ملت ایران گول این تبلیغات را نخورده و از او انتقام خواهد کشید. ملت بزرگ مسلمان ایران باید از اعلام پشتیبانی غارتگران تاریخ ترس و سستی به خود راه ندهند که نمی‌دهند و با اتکاء به خدای بزرگ و حقانیت خود مطمئن باشند که پیروزند.
اکنون که برادران ما در کشتار سراسر ایران و مناطق زلزله زده بی‌خانمان و بی سرپرست شده‌اند، اکنون که شهر از گل ساخته شده طبس بر سر برادران ما خراب شده است، اکنون که مجروحین تظاهرات سراسری ایران از بی‌دارویی و بی‌غذائی در رنجند، بر برادران ایمانی لازم است هر چه بیشتر به سرپرستی بازماندگان و تهیه وسایل آسایش برای آنان بشتابند و به جار و جنجال دولت اکتفا نکنند و به صندوق اعانه آنان کمک نکنند که جز زراندوزی برای مجریان امور هیچ حاصلی نمی‌تواند داشته باشد و پیام تأثر بار اینجانب را در تسلیت مصیبت بزرگ، به بازماندگان آنان برسانند. از خداوند تعالی آزادی و استقلال کشور و صلاح حال مسلمین را خواستار است. والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی
 در پی آن شهید آیت الله صدوقی، شهید علم الهدی، شهید باقری و آیت الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی و فیروز آبادی و دها تن ازفعالان انقلاب در منطقه حضور می‌یابند و به ساماندهی آسیب دیدگان می‌پردازند و کمک‌هایی که مساجد و سایر انقلابیون در سراسر ایران جمع می‌کنند را به مردم طبس می‌رسانند. پل هوایی که شاه قول آنرا برای کمک به زلزله زدگان طبس داده بود بعد از ۵ روز هنوز زده نشده است. شایعه می‌شود هزاران چادر برقی برای زلزله زدگان قبل از ارسال به طبس مفقود می‌شود.
نیروهای انقلابی نیز با پرپایی تظاهرات مردمی ضد شاه و تنویر افکار عمومی می‌پردازند تا آنجا که  وقتی شاه در روز پنجم زلزله (۳۰ شهیور ۱۳۵۷) به طرف زلزله زدگان طبس رفت، مردم در فرودگاه تجمع و علیه شاه شعار دادند. شاه پس از آن با شعارهای مردم مجبور به ترک فرودگاه  و شهر طبس شد. این برنامه در سفر فرح به طبس نیز رخ داد.
 
 
دانلود
 
[۱] - کتاب «زندگی و عیاشی‌های اشرف» نوشته «آلبرتو بلیجی»- اسفند ۱۳۵۷- صفحه ۱۲۰
[۲] - صحیفه نور ج ۲ صفحه ۱۰۶

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


China
دروغ که حناق نیست گلو رو بگیره ولی ان شاء الله گلوی شما رو بگیره ...
جیره خورای کثیف
Iran, Islamic Republic of
من در زلزله طبس بودم. احساس خاصی ندارم که رژیم شاه کمک خاصی کرده بود. فرح آمد ولی سنگباران مردم او را فراری داد. مردم از دزدی اموال توسط ارتش و ژاندارمری ناراضی بودند و همانموقع تظاهرات بود. شاه مردمی نبود. این متن با اونها هم خوان است هر چند ساختگی باشد
Iran, Islamic Republic of
خوانندگان عزیز این چیزهایی بود که در زمان بچگی دیده بودم. اون موقع هیچ تحلیلی نداشتم فقط می دیدم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مردم ما تا بخوان این حقایق رو بدونند با دروغ های اون ها نابود شدند....
امیر
Iran, Islamic Republic of
آفرین. متن بسیار خوب و روشنگری است.
Iran, Islamic Republic of
کاری به فساد خاندان پهلوی ندارم اما مکالمه اشرف و شاه واقعی است؟
پس چرا دراین 39 سال منتشرنشده است؟!
Iran, Islamic Republic of
همیشه این اصولگراها دیر عمل می کنند، بخاطر همین بهشون می گن عقب مانده، مثل صداو سیمای ما که هنوز مستندات خباثت شاه را بطور کامل نشان نداده، و منتظر حمله و حرکت اونور آب است، همیشه اسلوموشن عمل می کنند.
Iran, Islamic Republic of
بخاطر جفتک زدن های مواد مخدری و جنسی اشرف و برای کنترل او شاه به ساواک دستور شنود مکالمات اشرف رو داده بود که نوار این مکالمه هم توی همون راستاست
این مطلب در کتاب خاطرات حسین فردوست اومده
شهاب
Iran, Islamic Republic of
فردوست در زندان این کتاب را نوشته ، به نظر شما آیا می توان بهش استناد کرد ؟
Iran, Islamic Republic of
این مکالمه توسط حاج حسین شریعتمداری درتاریکخانه اشباح از ذهن کثیف اشرف پهلوی استخراج شده و مدارک مستند و مستدلش هم نزد ایشان محفوظ است به هیچکی هم نمیدهد فقط مال خودشه .
Iran, Islamic Republic of
کسی که خواب باشد می شود بیدارش کرد ولی کسی که خود را به خواب زده هیچ کس نمی تواند او را بیدار کند اینها فقط با صور اسرافیل در قیامت بیدار می شوند
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز شما راست می گی اما ساختمان های پهلوی هنوز سرپاست اما ساختمانهای رفیق گرما به و گلستانتان همون معجزه هزاره سوم ریخته رو سر هم وطن های ما البته هم وطن های ما نه شما چون رغیق شما برای هم وطن های شما تو سوریه و لبنان و فلسطین و ونزوئلا ساختمانهایی ساخته اند که با زلزله خراب نمی شه راستی وطن شما کجاست جهان نیوز ؟ اصلا شما وطن داری ؟
Iran, Islamic Republic of
ساختمان های مسکن مهر کرمانشاه فقط 2 نفر کشته داشته و در برابر زلزله 3/7 ریشتری خوب مقاومت کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
احسن
سروش
Iran, Islamic Republic of
اون ساختمان های پهلوی نیست بچه، وقتی یه محله در تهران یه نفر تلفن داشت، اونا تونستن همچون ساختمان هایی بسازند.یه محله یه حموم و... متاسفانه بنده یه چیزایی از قبل از انقلاب یادم هست، درضمن خدارو شکر هالو نیستم.
Netherlands
کتاب خدمتگزار تخت طاووس رو بخون نویسنده کتاب از دوستان مذکر اشرف بوده که بعد از انقلاب هم فرار کرد و تو خارج خاطراتش و منتشر کرد از روابط همه جانبه اش با والاحضرت اشرف نوشته در مورد کمک خاندان پهلوی هم اتفاقا زلزله طبس یکی از دلایل انتقادات به پهلویها بود چون علیاحضرت فرح که تشریف بردن طبس ظرف چند ساعت براش چادر صحرایی و توالت فرنگی زدن تا در هنگام بازدید خدای نکرده مجبور نشه مثل مردم عادی اجابت مزاج کنه انقدر ساده نباشید... پهلوی انقدر خوب نبود که الان سلطنت طلبان ادعا میکنن پهلوی اگر خوب بود مردم انقلاب نمیکردن
Iran, Islamic Republic of
همه اینا رو گفتید اما همچنان ابهام در واقعیت مکالمه کذایی اشرف و شاه که در مقاله آمده باقی مانده است
تکرارمیکنم که اگراین مکالمه واقعی است چرا دراین 39 سال منتشرنشد؟!
ضمنا این سئوال ارتباطی با فسادخاندان پهلوی ندارد و جهت حمایت ازآنان نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مگه شما از همه اتفاقاتی که در زمان شاه و هر زمان دیگه افتاده خبر دارید که حالا میگید چرا تا حالا مطرح نشده؟ دوما بی اطلاعی شماست وگرنه در جای خودش بیان شده سوما خیلی طبیعیه که خیلی چیزها هست که کمتر بین مردم بیان شده اما با یک مناسبتی که پیش میاد روی زبانها میفته
رر
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
سیاسی کاری در همه دوره ها هست خدا مارو به را راست هدایت کند
Iran, Islamic Republic of
آره همه دروغ میگن تو راست میگی فقط یادت رفت تو مکالمه از استیکرها استفاده کنی
کاش حداقل با این اوضاع نابسامان ... برای سیاه کاری هم که شده به مناطق میرفتند و به مردم رسیدگی می کردند اما ظاهرا چنان به صندلی قدرت چسبیده اند که نیازی به این کار هم نمی بینند
Iran, Islamic Republic of
مردم بهترین قاضی هستند خداوند هر کسی را دلش برای سلامتی آیران و ایرانی میتپد سالم و سلامت نگهدارد تاریخ بهترین گواه قضاوت است
تو راست میگی
Iran, Islamic Republic of
...
سروش
Iran, Islamic Republic of
باز هم اونا خبیث ها یک قدم جلوتر از ما و زودتر از ما عمل کردند چرا؟ چرا همیشه دفاعی بازی می کنید؟ چرا از همه توان بخصوص از عالمان واقعی استفاده نمی کنند؟
Iran, Islamic Republic of
داستان مسخره ای بود ...خود نویسنده هم به این امر اعتقاد ندارد
علی
Iran, Islamic Republic of
دزدها
Iran, Islamic Republic of
سلام.خیلی عالی بود.ممنون
امیر
Iran, Islamic Republic of
شما که راست میگی ......ای خدا
Iran, Islamic Republic of
خوب با این تفاسیر امروز مسولین با این قضایای پر هرج و مرج منطقه و آشفتگی ذهنی ملت ، باید از این اتفاق خوشحال باشند چون ملت منطقه را ول میکنند و به اداخل نگاه میکنند..این تفسیر میتواند معکوس هم استفاده شود پس مراقب مقاله ها و نظریات خود باشید. همانطور که کار دولت فعلی در مقصر جلوه دادن احمدی نژاد در همه موضوعات درست نیست.. نسبت دادن هر رفتار حیوانی و شیطانی به رژیم قبل هم کار درستی نیست و همانطور که در پیامها میتوان دید تاثیر معکوس دارد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اتفاقات تاریخ را باید در نوشته های مورخین و نویسندگان مطالعه کرد نه با حدس و گمان خودت خوشبختانه دوستان نزدیک دربار پهلوی خاطرات خود را از فساد های پهلوی نوشته اند کتابهای حسین فردوست دوست صمیمی شاه از دوران ولیعهدی تا آخر حکومت و کتاب احمدعلی مسعود انصاری پسرخاله فرح دیبا (همسرشاه)که همیشه در دربار با آنها محشور بوده اند و دیگران که یا کتاب نوشته اند یا خاطره نقل کرده اند یا خبرنگار مجلات خارجی مثل لوموند فرانسه بوده اند یا سفیر آمدیکا و انگلیس و ... بوده اند و با شاه ارتباط داشته اند بخون تا روشن بشی و حدس و گمان را رها کنی
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست که چرا سایت جهان خود را مجبور به پاسخگویی می داند؟
1- این دیگر برای مردم کاملا مشخص شده که مسیولان دربین مردم نیستند . انهایی را هم که با انها ملاقات می کنند افراد دستچین شده ای هستند که همه چیز را اروم و روبراه نشان می دهند.
Iran, Islamic Republic of
عجب عادت و رفتار تاصواب و بدی را ما بسیاری از ایرانی ها درمغز خود پرورش داده ایم ؟؟؟ حالا جای این حرفها و حدیث هاست و سنگ واکندن ها که تو کی هستی و من که میباشم و شاه چه کرد و علم الهدی چه راهی در پیش گرفت ؟؟ تاکی ؟؟؟] خسته نشده اید تا خبری میشه و متاسفانه حادثه ای رخ میدهد و بسیاری گرفتار و بی خانمان میشوند و گرفتار !! شماها شروع میکنید باین سفسطه بازی ها و همه آنهائیکه مثل شماها هستند چه اینطرفی و چه آنطرفی ؟؟؟ در این اوضاع باید وحدت را حفظ کرد و چبید به چاک کار و مشکلی را از جلوی پای مردم گرفتار برداشت ؟؟؟ یک عده ای کوته فکر بی هنر هذله گوی بی انصاف نشسته اند همه را بجان هم میندازند که سپاه چه کرد و ارتشی ها چه میکنند و خانه های فلانجا خراب شد و فلانکس چه اشتباهاتی کرد ؟؟ چرا دست بر نمیدارید ؟؟ هرکه خوب کرد خدا بیامرزد پدر و مادر و اموات و اجداد و آباء اش را و هر که بد کرده و میکند به درک و فنار سقوط کند و خدا اگر اهل نشود و دست از کینه جوئی و سنگ واکنی ها دست برندارند خدا خوار و ذلیل و همه امواتش را هم در صف بهشت تا میتواند معطل نگهدارد !!خسته شدیم از دست یک مشت جماعت بی هنر بی مسئولیت کینه توز بخیل بی شرم و حیاء و بی نفکر !! این مصیبت را باید همهددست بهم داده بر طرف کنیم !! تا کی مثل سگ و وگربه ها بهم خواهیم پرید !!؟؟ سگ و گربه ها هم باهم در این زمانه دوست و رفیق شده اند و قربان صدقه هم میروند !! امان از دست ما بشر دوپا ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگه باید وحدت را حفظ کرد و دست از این به هم پریدن ها برداشت و چسبید به چاک کار .بسم الله... چرا خود شما طولانی ترین مطلب را نوشته ای آیا وقت داشتی این همه بنویسی وحدت را بچسب وقتت را صرف چسبیدن به چاک کار و کمک به زلزله زدگان کن دیگران که دو سه خط نوشته اند رو ملامت می کنی ولی کسی نیست خودت را ملامت کنه حکایت آن افرادی که نماز می خواندند اولی کلمه ای را اشتباه گفت دومی گفت اشتباه خوندی نمازت باطل شد سومی گفت خودت هم در نماز حرف زدی نماز خودت هم باطل شد چهارمی گفت نماز همه تون باطل شد پنجمی گفت خوش به حال خودم که چیزی نگفتم که نمازم باطل بشه
Iran, Islamic Republic of
درجریان زلزله طبس کمک موثری ازسوی دولت نشدبلکه این مردم بودندکه ازهمان ساعات اولیه به کمک مردم شتافتندبعنوان مثال پسرحضرت آیت الله گلپایگانی ستادی تشکیل دادوباتمام قوابرای کمک به طبس رفت این عمل دولت شاه رازیربارانتقادات مردم بردوموقعیت رژیم رابیشترمتزلل کردبه همین جهت دریک تصادف ساختگی ایشان رادرجاده طبس به شهادت می رساند
Iran, Islamic Republic of
...
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
احسنت یادم آمد
Iran, Islamic Republic of
اف بر شما که به خاطر پول حاضر می شوید شکم عریان یک زن را (روشهای کاهش وزن)در نشریه خود تبلیغ کنید. به عنوان یک نشریه آرمانگرا! چگونه پاسخگوی این ننگ در پیشگاه الهی و مؤمنین هستید؟ پس فرق شما باکسانی که ادعاهای شما را یدک نمی کشند چیست؟ خداوند خود در این فتنه های آخر الزمان عاقبت ها را به خیر کند.
رامیــــــــن
United Arab Emirates
دوستان چرا راه دور میرید مگه یادتون رفته مقام معظم رهبری در جریان زلزله بم با لباس مبدل حاضر شدند و از نزدیک با مردم عزیز زلزله زده بم در مورد نحوه کمک رسانی گفتگو کرده و در جریان اوضاع و احوال قرار گرفتند؟ بعدشم شاه و فرح با تظاهر به میان مردم آمدند ولی رهبر معظم انقلاب در خفا و بدون هر گونه تظاهر و حرکت نمایشی و تبلیغی در بین مردم حاضر شدند.
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
ای کاش واکنش مردم زلزله زده بعد از شنیدن دو نهاد خاص از زبان روحانی رو هم قرار می دادید
شریف
Moldova, Republic of
که چی
واکنش کدوم مردم؟؟؟
من یکی که باور ندارم اونایی که دور ماشین روحانی بودن مردم کرمانشاه بوده باشند
کسی که عزیز از دست داده، کسی که اموالش رو از دست داده، در کمال خرسندی می‌ایسته و برای حرفهای.... رئیس جمهور سوت و کف میزنه!!! یا به نفع یه نهاد سر و صدا راه میاندازد!!!
برید بابا ما خودمون ذغال فروشیم
بعدشم سپاه کیه؟؟؟ ارتش کیه؟؟؟؟
غیر از اینه که دو تا نهاد انقلابی هستن که جوونای خودمون، بچه های همین آب و خاک به عضویتشون دراومدن؟؟؟؟
خواهشا حرفی که از حلقوم نجس دشمن میاد رو تکرار نکنید، دشمن به خیال خودش میخواد سپاه و جایگاه ولایت رو بزنه در صورتیکه اینقدددددددر احمقن که یادشون رفته که فرماندهان ارتش هم مستقیما توسط رهبر انتخاب میشن.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جالبه.. وقتی مردم دچار غم و یا هیجان منفی میشن سایتتون یهویی و کاملا خود جوش نظرات رو کمتر سانسور میکنه... چرا؟ اثر روانشناسی داره؟
Iran, Islamic Republic of
...
شهروند دهه 40
Iran, Islamic Republic of
...
شما بگو چند سالته؟/ کمال بالایی
امیر عباس
Netherlands
اینها همه بهانه است اگر شاه جانیتکار مردم را قتل عام کرد اینان با پذیرش ذلت و امضا برجام غرور ملی دهها میلیون ایرانی را نابود کردند ؛ خوب بود جناب روحانی از ماشین ضد گلوله اش پیاده می شد و در بین مردم داغدار می رفت تا التیامی باشد برننگ نامه برجام و حادثه زلزله ؛ بجای توجیه این را بگویم ما از نسل خمینی هستیم وخدمتگزار مردم و انرا در عمل ثابت کنیم
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
والا ما که زمان شاه نبودیم چیزی هم که شما درباره شاه و زلزله طبس گفتین رو ما الان شنیدیم و توی این 39 سال نشنیده بودیم. چیزی که ما الان داریم میبینیم اینه که مردم اطمینان ندارن و مطمئن نیستن که کمکهاشون به دست مردم زلزله زده برسه. من خودم یه دونه چادر نو توی خونه دارم ولی هنوز اطمینان ندارم که بفرستمش. واقعا اطمینان ندارم مخصوصا کمک های نقدی رو ...
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
چندتا کلمه توی نظر بنده بود که همونا رو درآووردین روح جمله کلاً عوض شد. سانسور نظرات مردم واقعاً نوبره!!!!!!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
اقا جان من با شاه ملعون كاري ندارم و به شدت هم انقلابي هستم ولي دولت در اين مواقع كم كاري ميكنه ستاد هاي بحران بي خاصيت شده اگه كمك هاي مردمي نبود الان مردم از گرسنگي و سرما ار بين رفته بودن چي ميشه در اين مواقع وزرا نمايندگان حتي رئيس جمهور تا پايان كار در محل بمونن ؟؟؟؟ واقعا چي ميشه
ای که دستت می رسد کاری بکن. فرقی ندارد اصولگرا یا اصلاح طلب . اینقدر هم سنگ خاندان پهلوی را به سینه نزنید اونا امتحانشون را پس دادند
Iran, Islamic Republic of
الان بعضی مسئولین ما ظاهری اسلامی دارندودرونشان ...(خداوپیغمبررا اگر قبول داشتند حق الناس نمی کردند با اون حقوق های نجومی وویلاهاوشرکت هاشون وپچه های ازگل تر از خودشون )! کسی منکرش هست !!