سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۴۳

تفاوت موکب‌های ایرانی با عراقی/ چهار آسیب در کمین موکب های ایرانی

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 564861
اینجا وظیفه مان خدمت برای پیاده روی است؛ نه عکس و پوستر پخش کردن. "هویت موکب داری" یعنی خدمت به زوار برای "پیاده روی". موکب محل "رفتن" است نه "ماندن". موکب محل "خدمت دادن" است نه "جلوه کردن". موکب محل "دگرنمائی" است نه "خودنمائی". پیاده روی اربعین خودش بزرگترین کار فرهنگی است، دنبال "کار فرهنگی ضمیمه ای" نباشیم. بزرگترین کار تبلیغی و ترویجی، خادمی زوار و اعتلای این راه پیمائی عظیم است.
تفاوت موکب‌های ایرانی با عراقی/ چهار آسیب در کمین موکب های ایرانی
گروه فرهنگی جهان نيوز، محسن مهدیان: یک اتفاق خوب و قابل اعتنا طی سالهای گذشته رشد موکب های ایرانی در مسیر پیاده روی اربعین است. اما همین حرکت پسندیده نیاز به اعتلا و ارتقا دارد.

موکب داری" عراقی ها نیز شبیه "هیات داری" ما آدابی دارد که باید با اعتنا به همین ادب و سلک و رعایت جزئیات موکب داری، این بیرق را برافراخت.

چهار آسیب در کمین موکب های ایرانی است که باید مراقبت شود. طبیعی است که این آسیب ها برای اقلی است و صدالبته که همگی ماجورند.

1) اما اول از همه پرهیز از دولتی شدن است. هرنوع موکب غیرمردمی در مسیر راه پیمائی یک اشتباه پرآسیب است.
ویژگی بارز موکب های عراقی در مردمی بودنش است. هر نوع "موکب نفتی و وقفی" در این راه خطاست. اگر عزم و هزمیست، مردم را حمایت کنند نه بیشتر.

2) دوم پرکردن چاله های پیش پاست. موکب هدف نیست؛ مسیر "رفتن" شویم. ایرانی ها علمی را بلند کنند که بر زمین است. مثلا برخی ایرانی ها در جمع آوری زباله ها کمک کردند. برخی دیگر در مرزها و غیره. چه اشکالی دارد بجای موکب داری، نهضت حمل و نقل رایگان زوار را تا مرزها راه بیاندازیم؟ و دهها طرح مشابه.

به این فهم، مهمترین وظیفه ما در ایام راه پیمائی، "امتداد خادمی" تا این سوی مرزهاست؛ تا تهران، اصفهان، تبریز... آنسو بی نیاز ازماست.

3) سوم هضم شدن در مناسک عراقی هاست. ما میهمانیم؛ محو شویم. هرآنچه ایرانی نمائی است، خطاست. فرقی نمی کند چای ایرانی یا آش ایرانی. عکس "حاج قاسم" هم اگر با فخرنمائی است؛ خطاست. سال گذشته خبری منتشر شد که رهبری با نصب عکس هایش در مسیر اربعین مخالف است. حق همین است. تنها و تنها آنچه مربوط به جهان اسلام است باید سردست گرفت.
 

 4) در نهایت توجه به اصل راه پیمائی و فلسفه شکل گیری موکب هاست. موکب داری یعنی خدمت رسانی؛ خدمت برای چه؟ برای "راه پیمائی". پوستر امام و رهبری و عکس شهدا و غیره خوب است اما جایش اینجا نیست. ما با امام و شهدا به مسیر "راه پیمائی" رسیدیم اما اینجا وظیفه مان خدمت برای پیاده روی است؛ نه عکس و پوستر پخش کردن.
"هویت موکب داری" یعنی خدمت به زوار برای "پیاده روی". موکب محل "رفتن" است نه "ماندن". موکب محل "خدمت دادن" است نه "جلوه کردن". موکب محل "دگرنمائی" است نه "خودنمائی". پیاده روی اربعین خودش بزرگترین کار فرهنگی است، دنبال "کار فرهنگی ضمیمه ای" نباشیم. بزرگترین کار تبلیغی و ترویجی، خادمی زوار و اعتلای این راه پیمائی عظیم است.

یکی از آداب مهم موکب داری عراقی ها تمرکز در خادمی است. با تمام وجود تلاش می کنند، "راه پیمائی" زوار را نصرت دهند.

واقعیت اینست که اشکال این سبک تربیتی، ریشه ایست. "توزیع بسته فرهنگی" در راه پیمائی اربعین مثل مدل کارفرهنگی ما در انقلاب اسلامی است. حقیقتا فکر می کنیم کار فرهنگی در جمهوری اسلامی منحصر در شعارها و مناسک است. اگر تمرین کنیم که بزرگترین کار فرهنگی در جمهوری اسلامی خدمت رسانی است و بزرگترین کار انقلابی، خادمی مردم است؛ آنگاه در مسیر راه پیمائی اربیعن که "انفجار فرهنگ اسلامی" و "جلوه قیام مظلومین" است، دنبال توزیع بسته فرهنگی نخواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
چرت گفتی، مگر کار فرهنگی خدمت به زوار نیست فقط باید فکر شکم باشند، یعنی آن موکب هایی که چیزایی میدادند که مردم 2متر جلوتر میریختن کنار جاده کارشون درسته ولی اگه یک قرآن بهشون بدن اشتباه است.
نه عزیز تو هنوز موکب و انواع خدمت را نشناختی و فقط به فکر شکم و خوردن بودی که این کارها را آفت می دانی بلکه این کارهاست که ماندگاره
Iran, Islamic Republic of
تند رفتین!
البته بنده با نویسنده متن بیشتر همراهم. چون در اردوهای مختلف دیده ام که به پوسترها و کتابها و کاغذهای بین راه اصلا نمی توان پرداخت. بیشتر، بار اضافی است و زائر فرصت خواندن ندارد.
یعنی برای زائر ایرانی کارایی ندارد.
ولی برای زائر خارجی و غیرعراقی بدنیست که هدفمند کار فرهنگی سبک بار و غیرحجیم انجام دهند.
Iran, Islamic Republic of
آیا اگر پوسترهایی از شهدای خودمان وشهدای عراقی مدافع حرم را بصورت ترکیبی پخش کنیم که حس اتحاد و برادری بین ایرانی ها و عرااقی ها ایجاد کند یا شعار های دینی مثل کل یوم عاشورا وکل عرض کربلا و نظایر آن را پخش کنیم که خود عراقی ها مشابه آن را دارند کار بدی است یا مثلا ما هم بعضی از اقلام مورد نیاز را به همه زوار اعم از ایرانی و عراقی و کشور های دیگر بدهیم بد است شما اگر به موکب ها نگاه کنید ممثلا نوشته اهالی اربیل یا بصره یا فلان شهر خوب ما هم خدمات رسانی کنیم اسم شهر ها وهیات ها را بنویسیم طوری هم نیست زایران غیر ایرانی به وسعت جهان اسلام و عمق اعتقاد ات مردم شیعه پی می برند و جعرافیای تشیع را بطور ملموس درک می کنند
ITMan
Iran, Islamic Republic of
نویسنده درست نوشته جای مهمان و میزبان عوض نشود
موکب های عراقی ساده تر و بی آلایش تر است
ما هنر مهمان نوازی را در شهرهای مرزی داشته باشم
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
برادر من وقتي با كلمه چرت شروع ميكني مشخصه اهل دلايل و عقلانيت نيستي درثاني كار فرهنگي را بايد در داخل كشور براي مردم ايران كه در فرهنگ عمومي و اجتماعي ضعيف هستيم انجام بدهيم....
Iran, Islamic Republic of
به نظرم شما داری اشتباه میکنی
نویسنده عزیز هم شاید نتونسته منظورشو خوب برسونه
به نظر من نباید مراسم اربعین رو از حالت جهانی به حالت ایرانی تقلیل داد
مثلا من امسال دیدم تو راه فریاد میزدن چای ایرانی، قیمه ایرانی خوب این درست نیست
ولی پخش قرآن خوبه ولی یعنی چی قرآن ایرانی؟
ولی پیشنهاد انتقال رایگان زوار خیلی خوبه البته تو ایران اونور بنده های خدا کل سال چشمشون به همین چند وقته
بزارید هر کی هر چی میخاد از این سفره برداره چه رزق این دنیاشو چه اون دنیا
Iran, Islamic Republic of
میشه دوستان بگین معادل موکب در فارسی چیه .بهتر هست به هر قیمت شده از دولتی کردن کد جلو گیری شود چون بعد چند سال حالت معنویی خود را از دست میدهد و فرمایشی میشود
كامياب
Iran, Islamic Republic of
ادب و نزاكت لطفا .اگر نقد هم داريد در چارچوب ادب زيباست....
م م
Iran, Islamic Republic of
منظور نگارنده شکم نبود در اصل پیاده روی و آداب تسهیل سفر بوده بنظر میرسه مهمتراز پخش پوستر و... کمک در نظافت ، حمل و نقل ، رفع موانع پیاده روی ، روی خوش ما ایرانی ها که در ارتباط با عراقی ها کمتر دیده شد ضرورت دارد.....
Iran, Islamic Republic of
کلا کجکی فهمیدی عزیز!!!
محمود
Iran, Islamic Republic of
اگر نقد داری با رعایت ادب نقد کن
Iran, Islamic Republic of
راست و درست است
البته اگر گوش شنوا و چشم بینایی باشد
Iran, Islamic Republic of
احسنت. تمام نکات درست وعالی بود. انشاءالله این نکات را مدنظر قرار دهیم
mohammad
Iran, Islamic Republic of
آقا دم نویسنده گرم، ریز بین و نکته سنج و حکیمانه نوشته، من تمام طول مسیر که داشتم حرکت می کردم واقعا از تک تک این موارد و این آسیب ها داشتم اذیت میشدم، گاهی بعضی رفتارای ما باعث بر انگیخته شدن حس حسادت یا دافعه تو عراقی ها و دیگران میشد، من تو چشم افراد میدیدم که این تجملگرایی و خودبرتر بینی رفتاری ایرانی ها چه اثر مخربی داره میذاره رو حس همدلی که بزرگترین معجزه راهپیمائی اربعینه بنظر من
باید پای این 780 و همراه اول و رایتل و ایرانسل و ... این سرطان های اقتصادی رو از این برنامه بریده بشه. واقعا اگه مرد پیدا میشه می خواد برا امام حسین هزینه کنه، از مرز تا نجف رو تسهیل کنه، نظافت مسیر رو بر عهده بگیره، تامین مواد اولیه موکب های عراقی رو بر عهده بگیره . نجاست اقتصاد و روح جامعه امون رو نبریم تو برنامه اربعین
Iran, Islamic Republic of
خود رهبری گفته از من تو اربعین عکس پخش نکنین. چرا طرفداراش گوش نمیدن؟ نکنه میخواین بگین افراد ضد ولایت فقیه این کارارو میکنن؟
Iran, Islamic Republic of
بسی بسیار زیاد درست می باشد.
شوشی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود جهان
این مطالب فوق العاده مهمه و داره سال به سال شدیدتر میشه
کاشکی مردم بخونن
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما کاملا مخالفم ما باید پیاده روی اربعین رو وسیله ای کنیم برای توسعه تفکر شیعه و انقلاب اسلامی و رسیدن به این هدف کار فرهنگی می خواهد نه فقط پخش آش .یکی از آسیب هایی که در فرهنگ عاشورایی کشور عراق وجود داره و سبب آن شده که شیعیان عراق هیچ وقت نتونن در برابر آسیب ها تهاجم ها و ظلم ها عکس العمل و مقاومتی نشون بدن اینه که اونها به عاشورا و اربیعن فقط به عنوان یک آیین مذهبی صرف نگاه میکنند و نمیتونن فرهنگ عاشورا رو با دنیای امروز تطبیق بدن به قول شهید مطهری یزید و شمر 1400 سال پیش مرد...
كامياب
Iran, Islamic Republic of
عالي بود دقيقا حرف خيلي از زائران اربعين بعد از برگشتن از پياده روي و زيارت همين نكاتي بود كه اشاره شد.
Iran, Islamic Republic of
نباید موکب‌داری که کمترین حق مردم مخلص عراق هست رو با برپایی موکب‌های ایرانی از اونها گرفت. اگه کسی میخواد کاری برای این مراسم انجام بده در ایران فرصتش زیاده.
بعلاوه ثواب زیارت امام رضا(ع) حتی از زیارت اباعبدالله(ع) هم بیشتره.. اگه کسی واقعا دچار جوگیری نشده، بیاد اینجا خدمت کنه(لطفا بدون تقلید ظاهری از مردم و سنت‌های عراقی)
Iran, Islamic Republic of
اگه عراقی ها اعتراض کنن که موکب داری حق ماست فرمایش شما صحیح است بله در شرع مقدس ما می گوید از مهمان نباید کار کشید ولی آیا مهمان باید این را بگیرد و بگوید من وظیفه ندارم در انداختن سفره کمک کنم . صاحبخونه وظیفه خودشو باید بدونه مهمون هم وظیفه خودشو اگر مهمان با رضایت صاحبخانه در بعصی کارها کمک کند کی گفته این بده اگر صاحبخونه نتونه به همه مهمونا خدمت رسانی کنه اتفاقا این کار نشانه جوانمردی مهمانهاست که در کار پذیرائی کمک کنند حتی اگر صاحبخانه فقیر است بطوری که عزت و آبروی او حفظ شود بعضی از مهمونا مثلا میوه یا بعضی اقلام رو بخرند با خودشون بیارند
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوبی بود ، این جور کار ها باز خورد منفی بین مردم دارد
اسکندری
Iran, Islamic Republic of
سلام راستش را بخواهید امسال جای تشنه بودم و فقط موکب ایرانی انجا بود ولی اب نخوردم چرا بوی بیت المال از انها می امد فقط از موکب های عراقی استفاده کردم
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
این نظر قابل توجه است که ما نباید درعرض موکبهای عراقی حرکت کنیم وایرانی بودن آنهارا پر رنگ کرده که خدای ناکرده باعث کدورت خاطر آنان شود
از طرفی ورود بیش از حد ما به موضوع موکبها شاید شبهه کاهش ارزش زحمات عراقیها را ایجاد کند
پس همانطور که فرمودند بهتره ما به سمت کارهایی برویم که آنان نرفته اند یا احتمالا نمی توانند انجام دهند
Iran, Islamic Republic of
چه عجب سایت جهان دوکلمه حرف حساب زده!
Iran, Islamic Republic of
از تفکیک موکب به عراقی و ایرانی بوی کثیف ملی گرایی استشمام میشود. یک کم به خود بیائید.
میبینیم که مردم عراق مجتهدین فارس زبان را بعنوان مرجع انتخاب میکنند ولی ما ایرانی ها چطور؟
در مورد موکب داری هم فارغ از ملیت به عقل رجوع کنید عقل حکم میکند که ارائه خدمت به زوار مسیر نجف تا کربلا برای ساکنین اطراف این مسیر سهل تر و آنان به این امر اولی. جنانجه نذر یا قصد خیری دارید مطابق رسمی که در مراسم و هیئات خود داریم، سهمی از مخارج و یا کالا در موکب های موجود را بعهده بگیرید. یا خدمات بی متولی مانند نظافت، درمان یا هر خدمتی دیگر. چنانچه اعلام نیازی نشد خدمات را در مسیرهای منتهی به این مسیر فارغ از نام کشور ارائه کنید. موانع را بر دارید.
آیا اتوبوسهای ما در طول سال با همین حجم از مسافر در مسیر رفت و برگشت پر هستند که حالا یکباره قیمت بلیط دو برابر میشود؟ خوب چرا دستگاه هایی که دنبال هزینه کردن هستند و علاقمندان به موکب ایرانی به این موضوع ورود نمیکنند؟ باور کنید کار غیر مستقیم فرهنگی آثار بیشتری دارد.
سید حامد
Iran, Islamic Republic of
احسنت- بسیار عالی- حساسیت نسبت به سلامت ماندن این حرکت عظیم اسلامی و قبل از اینکه آسیبی به اون وارد بشه بسیار قابل تحسین است. مواظبت از شیوع خودنمایی، تفرعون و حرکات ضد ارزشی بسیار لازم به نظر میرسد.
سید
Iran, Islamic Republic of
امام زمان (ارواحنا له الفداه):
" لَوْ أَنَ‏ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا
«اگر شیعیان ما-که خدا آنها را بر طاعت خودش موفق بدارد- با هم جمع شوند و قلب‌های‌شان را با هم متحد کنند برای اینکه آن عهدی که با ما دارند وفا کنند، دیگر مژدۀ ملاقات ما به تأخیر نخواهد افتاد و دیدار ما برای آنها سرعت خواهد گرفت؛ (احتجاج/2/499)"
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:
"همان‌طور که امام زمان(عج) فرموده اند؛ آن عاملی که موجب نزدیک شدن ظهور می‌شود «اجتماع قلوب برای وفای به عهد» است!
شرط اینکه خدا کارهای ما را سامان دهد و مساعدت خدا به ما برسد چیست؟ شرطش این است که ما بتوانیم این «اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» را برای وفای به آن عهد، انجام دهیم، و شما در اربعین دقیقاً همین را می‌بینید."
فلذا در اربعین بحث ملّیت و مسائل ناسیونالیستی، خلاف قاعده برای رسیدن به ظهور و بعد از ظهور است؛
فلذا لازم است از منیّتها ، دوئیتها و... بپرهیزیم و به اتحاد و همدلی برای تشکیل امت واحده بیاندیشیم و بپردازیم.
امام حسین (علیه السلام) دریا و محور هستند و در اربعین (زائرین)با ملیتها و زبانهای مختلف ، مانند قطراتی هستند که در سیل جمعیت قرار می گیرند و در مجراها و مسیر های مختلف (به مانند رودخانه های مختلف) به دریا می پیوندند و این منیتها و قطرات ، تبدیل به ما (تحت لوا و بیرق امام حسین علیه السلام) می شوند و این از برکت ولایت و خون شهدا است و در واقع، شبیه معجزه و از نشانه های ظهور است!
يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ﴿سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۳﴾
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
Iran, Islamic Republic of
در جواب کسی که گفته ما باید با کار فرهنگی در این راهپیمایی تفکر شیعه را ترویج دهیم! مگر این راهپیمایی برای کیست؟ غیر از شیعیان؟ تفکر شیعه را برای شیعیان بیان کنیم؟!
به نظر من هم کار فرهنگی در جایی کارایی دارد که نیاز به کار فرهنگی باشد. راهپیمایی اربعین همه اش کار فرهنگی است. این موکب ها بهترین مراکز ترویج فرهنگ شیعه هستند. ترویج فرهنگ انسان دوستی، کمک به دیگران، ایثار و از خود گذشتگی، در طبق اخلاص قرار دادن همه دارایی ات حتی یک خلال دندان یا یک برگ دستمال کاغذی.
مطلبی که یادآوریش دردناک اما عبرت انگیز است اینکه: به راستی کدام یک از ما ایرانی ها این گونه ایثار داریم؟ وضعیت اسفناک مشهد در ایام شهادت امام رضا (ع) را ببینیم. از زواری که به عشق زیارت امام رضا (ع) در دهه آخر صفر به مشهد می روند چگونه پذیرایی می شود؟ من خود چند سال پیش با زن و بچه در هوای سرد مجبور شدم یک اتاق کوچک و کثیف را شبی ده هزار تومان بدهم در حالی که فردای آن شب صاحبخانه هر چه التماس می کرد همان اتاق را شبی هزار تومان کرایه بدهد، کسی اعتنا نمی کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الی
Iran, Islamic Republic of
دقییییقاااا با نویسنده محترم موافقم وتمام این موارد در راهپیمایی امسال مرا اذیت کرد وحرص خوردم😠
Iran, Islamic Republic of
یکی هم که تیزبین بوده وآفت شناسی کرده را تحقیر نکنیم !هیچکس مثل بی کلاس هاوخودشیفته هاونادان های ما نمی تواند مراسم اربعیین را لوث کند.انگلیس برای چی زحمت توطئه بکشد اینطوری پیش برود چندسال دیگر تو همین مسیر درگیری پیش می آید مگر گرمای تابستان که درراه است حضور ایرانی ها را کم کند تا بنشینند ورفتارشناسی خودرا مرور کنند.....خدایش ما اون جا مهمانیم ونباید از عراقی ها جلوتر بزنیم وحرمتشان را نگه داریم وبا برنامه های مکمل مردمی نه دولتی(شنیدم کل خدمات نجف دست استانداری تهران بوده ) به باشکوه ترشدن مراسم کمک کنیم ...
Iraq
سلام با نویسنده موافقم اون کسانی که می گن باید کار فرهنگی کرد بهتر تو کشور خودت این کار را بکنی که بعضی از مردم خودمون هنوز عا شورا را نفهمیدن
مجید
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم با این بخش از متن که ما باید در مناسک عراقی ها هضم شویم مخالفم.بلکه ما باید کاری بکنیم که آن ها در مناسک ما هضم بشوند و بعد این که من امسال آن جا بودم وموکب های ما یک سر و گردن بالا تر از آن ها بود .
سيدرضا
Iran, Islamic Republic of
برادر عزيز ما آنجا براي فخر فروشي ، رقابت و بالاتر بودن نميرويم. فكر ميكنم راهپيمايي و بيعت اربعين را با چيز ديگه اي اشتباه گرفتيد.
الی
Iran, Islamic Republic of
بله قطعا موکب های ما یک سر وگردن ازآنها بالاتر بود اما فقط من باب آفتابه لگن هفت دست،شام وناهار هیچی! شاهد مثال اینکه بنده تو مسیر پیاده روی امسال ندیدم موکبی بگه پذیراییمون تموم شد(بجز غذا). اما یکی از بزرگترین وشایدهم بزرگترین موکب ایرانی کلا 1 ساعت شربت پخش کرد وبعد گفتن تموم شد.این یعنی اینکه ما حالا حالاها باید موکب داری رو مشق کنیم برادران
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام
احسنت
من یک نکته ای را به خادمان موکب حضرت معصومه سلام الله علیها
گفتم و آن اینکه زوار عراقی به هیچ وجه به موکب های ایرانی نمی آیند.
اما ما همه به موکبهای آنان می رویم
بررسی کنید ببینید دلیلش چیست؟
حرفی نداشتند
Iran, Islamic Republic of
دقییییقاااااا به عینه دیدیم
Iran, Islamic Republic of
سبک زندگی ایران که دائم داره غربی تر میشه. می ترسم با این روند یه دلخوشی زیارت سنتی اربعین هم از ما گرفته بشه.
جواد
Iran, Islamic Republic of
لطفا قبل ازماه محرم ، از رسانه ها تبلیغات در راستای عدم اسراف - رعایت احترام به عراقی ها- پرهیز از پرخوری - رعایت نظافت راهها - رعایت بهداشت فردی و اجتماعی - ایجاد فرهنگ درست اربعین شروع بشه و مردم را ساماندهی کنند.
حسین
Iran, Islamic Republic of
به نظر نه تنها کار فرهنگی در موکبها کار بدی نیست بلکه خیلی خیلی هم خوب است . کار فرهنگی فقط پخش کردن عکس نیست. کار فرهنگی گشترده تر از این حرف ها است مثل پاسخگویی به سوالات احکام شبهات اعتقادی پخش مستندهایی چهت افزایش بصیرت مذهبی ، سخنرانی های دینی ، عزادارای مشترک بین عراقی و ایرانی و....
ثانیا اینکه خدمت رسانی از داخل شروع شود و مثلا عده ای نهضت حمل و نقل صلواتی تا مرز را انجام دهند به نظرم خوبه.
Iran, Islamic Republic of
متن بسیار عالی و ارزنده ای بود.
این نوع دید شما قابل تقدیر است
رضا
Iran, Islamic Republic of
باید اعتراف کنیم عراقی ها درخدمات دهی به زائران اربعین صادقانه تر ومهربانانه ترازما عمل میکنن
Iran, Islamic Republic of
عالی بود جهان اسلام باید به این جزئیات توجه کنه ومتحدباشه