جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جانسون انگلیسی با بسته «زیاده‌خواهی حقوق‌بشری» به تهران می‌آید

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۱
کد مطلب: 564719
حمید بعیدی‌نژاد مذاكره‌كننده ارشد ایرانی یك سال بعد از توافق هسته‌ای به عنوان سفیر ایران در لندن منصوب شد.
جانسون انگلیسی با بسته «زیاده‌خواهی حقوق‌بشری» به تهران می‌آید
به گزارش جهان نيوز؛ حمید بعیدی‌نژاد مذاكره‌كننده ارشد ایرانی یك سال بعد از توافق هسته‌ای به عنوان سفیر ایران در لندن منصوب شد. بعیدی‌نژاد طی یك سال زمینه‌ای فراهم كرده تا وزیر خارجه انگلیس به تهران بیاید و حالا هم روزنامه گاردین می‌گوید كه وزارت خارجه انگلیس مشغول تهیه بسته پیشنهادی با هدف بهبود روابط با ایران است كه ظاهراً مسائل تجاری، نقش قدرتمندتری در آن دارد.
 
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگیس كه هفته قبل در یك موضع‌گیری غیرمعمول نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریكا در مورد خروج از برجام را به چالش کشید‌، قرار است به زودی به تهران سفر کند. در آستانه سفر جانسون، وزارت خارجه این کشور در حال بررسی یک سری اقدامات برای بهبود روابط با ایران است. روزنامه گاردین بدون اشاره به جزئیات این مجموعه اقدامات كه ظاهراً در قالب یك بسته تهیه شده، از اینکه در تهیه آن توجهی به تبعات اظهارنظر اخیر «جانسون» درباره یک محکوم امنیتی نشده، انتقاد کرده است. سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 طی اطلاعیه‌ای از دستگیری «نازنین زاغری‌» به‌ عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد. جانسون چهار‌شنبه دو هفته پیش در اظهاراتی كه به نظر می‌رسد ملاحظه «بهبود روابط با ایران‌» نیز چاشنی آن بوده، در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس درباره «نازنین زاغری‌» گفته بود: «وقتی کار‌هایی را که نازنین زاغری انجام می‌داده بررسی می‌کنم می‌بینم که او تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری [در ایران] بوده است. ‌» بعد از این اظهارات‌، موجی از انتقادات در داخل انگلیس به سمت جانسون نشانه‌گیری شد.
 
منتقدان می‌گویند كه جانسون در رابطه با زاغری برخورد قاطعانه‌ای با ایران نداشته و مدعی هستند قوه قضائیه ایران با «‌سوءاستفاده‌» از سخنان جانسون توانسته از آن برای محكومیت زاغری بهره بگیرد ولی بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، جانسون گفته كه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی به او اطمینان داده كه اتهامات جدیدی که در ایران متوجه نازنین زاغری شده، ارتباطی با سخنان او ندارد. رویترز در بیانیه‌ای اظهارات «جانسون» را «اشتباهی جدی‌» توصیف کرده و از وی خواسته آن را تصحیح کند. رویترز مدعی شده است: «[زاغری] برای ملاقات دخترش گابریل با پدربزرگ و مادربزرگش به ایران سفر کرده بود که در فرودگاه تهران دستگیر شد.» گاردین نوشته كه لازم است وزارت خارجه انگلیس درباره گام‌های بعدی در قبال روابط خود با ایران با تأملی مجدد بازبینی كند، زیرا که بسته پیشنهادی جدید بدون در نظر گرفتن «اشتباه جانسون» تهیه شده‌است. این روزنامه می‌نویسد: «خطر سیاسی موجود آن است که این پیشنهادات از طرف ایران ممکن است به عنوان تلاشی برای خریداری آزادی نازنین زاغری و کاستن از بار فشار‌ها روی جانسون دیده شوند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *