جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۳۴
برخی کارشناسان مذهبی در اظهارات خود دقت بیشتری کنند

اظهاراتی که ناخواسته باعث حاشیه سازی برای دین می شود

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 564531
جمله کارشناس برنامه سمت خدا، به سرعت در شبکه های مجازی و اجتماعی دست به دست شد و صدها هزار نفر بدون آگاهی از اصل ماجرا، به استهزا و تمسخر آن پرداختند. حتی سایت های ضد انقلاب، فعالین سیاسی معاند و شبکه های اجتماعی ضددینی، ضد ایرانی و ضداسلامی، مانور سنگینی بر چنین اظهارنظری دادند.
اظهاراتی که ناخواسته باعث حاشیه سازی برای دین می شود
گروه فرهنگی جهان نيوز: تلویزیون و رادیو با مخاطبانی میلیونی از یک جهت می تواند تبدیل به فرصت شود و در عین حال با طرح مباحثی سطحی و غیرضرور می تواند به تهدید تبدیل شود.

به گزارش جهان نيوز، در یکی از برنامه های سمت خدا، که از برنامه های پرمخاطب و خوب صدا  و سیماست، کارشناس مذهبی برنامه به خواص برخی از غذاها اشاره می کند و زیاده روی را هم نهی می کند. تا اینجای کار هیچ اشکالی در نظرات متنوع این کارشناس وجود ندارد ولی وی ناگهان نامی از بادمجان می آورد و مصرف آن را به مخاطبان به خاطر اینکه اولین گیاهی بوده که ولایت را پذیرفته، توصیه می کند!

وی با نام بردن از بادمجان به عنوان اولین گیاهی که ولایت را می پذیرد از کنار آن عبور می کند و به توضیح کامل این گزاره برای روشن شدن موضوع نمی پردازد. در دین مباحث حساسی وجود دارد که نیاز به روشنگری برای جلوگیری از سواستفاده خناسان و دشمنان است.

همین جمله کارشناس برنامه سمت خدا، به سرعت در شبکه های مجازی و اجتماعی دست به دست شد و صدها هزار نفر بدون آگاهی از اصل ماجرا، به استهزا و تمسخر آن پرداختند. حتی سایت های ضد انقلاب، فعالین سیاسی معاند و شبکه های اجتماعی ضددینی، ضد ایرانی و ضداسلامی، مانور سنگینی بر چنین اظهارنظری دادند.

سواستفاده از نظرات کارشناسان مذهبی در صدا و سیما توسط دشمنان امری معمول است و با گلچین کردن بخشی های شبهه دار یا سربسته اظهارات کارشناسان، آن را به امری تمسخرآمیز تبدیل کرده و در شبکه مجازی پخش می کنند. بدین وسیله دشمنان قصد دارند تا دین اسلام را دینی تهی از معرفت و علم نشان دهند و علماء و کارشناسان آن را نیز افرادی بیسوادی جلوه دهند که به اموری تمسخرآمیزی برای تبلیغ دین پناه آورده اند.

اما باید به این نکته توجه کرد که کارشناسان برنامه های مذهبی به خصوص در برنامه های زنده، پیش از بر زبان آوردن مباحثی که نیاز به توضیح و کالبدشکافی مبسوط تری دارد، تاملی کرده و ضرورت بیان آن را برای مخاطبان میلیونی مورد تفکر قرار دهند و از طرح مباحثی که می تواند مورد سواستفاده قرار گیرد، پرهیز کنند.

ولی آنچه که در برنامه سمت خدا درباره گیاهان ابراز شده، موضوعی بود که نیاز به توضیح داشت و از یکسو نمی بایست به آن صورت بیان شود و درصورت بیان آن، توضیحات تکمیلی نیز لازم بود. روایت مرسلی در این زمینه در برخی از منابع حدیثی وجود دارد: «وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی دَارِ جَابِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَیْهِ الْبَاذَنْجَانَ فَجَعَلَ ص یَأْکُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِیهِ لَحَرَارَةً فَقَالَ ص [یَا جَابِرٍ مَهْ‏] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَةٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَیِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی الْحِکْمَة»؛[طب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، الدعوات، ص 158، قم، مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ اول، 1407ق] پیامبر(ص) در خانه جابر بود، بادنجان برایش آوردند، حضرت شروع به خوردن کرد. جابر عرضه داشت که گویا بادمجان گیاهی گرم است! پیامبر(ص) فرمود: اینگونه نیست اى جابر! بادمجان نخستین گیاهی است که به خدا ایمان آورده؛ آن‌را با روغن زیتون سرخ کنید و بپزید و نرمش کنید که بر حکمت می‌افزاید.

با آنکه این روایت، مرسل بوده و اعتبار چندانی ندارد، اما صرف نظر از سند، محتوای آن، منطقی و توجیه پذیر است؛ زیرا اگر معتقد باشیم که تمام موجودات خدا را تسبیح می‌کنند، بادمجان نیز یکی از موجودات است که در تسبیح خدا می‌کوشد:
آسمان‌هاى هفت‌گانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همه تسبیح او می‌گویند و هر موجودى، تسبیح و حمد او می‌گوید، ولى شما تسبیح آنها را نمی‌فهمید، او بردبار و آمرزنده است. [اسراء، 44]

آیا ندیدى که تمام کسانى که در آسمان‌ها و کسانى که در زمین‌اند براى خدا سجده می‌کنند؟! و (همچنین) خورشید و ماه و ستارگان و کوه‌‏ها و درختان و جنبندگان، و بسیارى از مردم.[ حج، 18]

البته این تسبیح و ایمان به حسب ساختار وجودی آنها است، و چگونگی آن در حیطه رأی و نظر ما نیست و خود پروردگار در ادامه بر همین موضوع تأکید می‌کند: «و لکن لا تفقهون تسبیحهم».. [اسراء، 44]

ولی همانگونه مشاهده می شود استفاده از احادیث و روایات مرسل که اعتبار زیادی ندارند در برنامه های کارشناسی مذهبی به هیچ وجه ضروری نیست و بهتر است پیش از روایت چنین احادیثی، نسبت به معتبر بودن آن تحقیق کرد و درباره لزوم طرح آن نیز بیشتر اندیشید که به نحوی مورد تمسخر واقع نشود.

حال کارشناس محترم برنامه سمت خدا، آیا فرصت توضیحات تکمیلی را داشت یا وقت برنامه چنان تنظیم شده که وی تنها به صورت گذری برخی مباحث را طرح می کند؟ بنابراین زمانیکه طرح مساله می تواند به شبهه و تمسخر بیانجامد، هیچ ضرورتی برای اظهار آن وجود ندارد، الا آنکه توضیحات مبسوط و کاملی برای جلوگیری از سواستفاده ها داده شود.

جای دارد تا برنامه ای چون سمت خدا که از جمله برنامه های مذهبی خوب و دارای سوابق مناسبی در معرفی دین و احکام اسلام است، نسبت به این نکته های ظریف بیشتر تامل کنند و فرصت را دست عده ای فرصت طلب نده اند.
 
https://jahannews.com/vdcbfabs8rhb0sp.uiur.html
jahannews.com/vdcbfabs8rhb0sp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بحث هایی درمیان فضلا و طلاب و علما وجودداره که برای خود آنها جاافتاده و مورد پذیرش است اما هنگامیکه همان عزیزان به برنامه های پرمخاطبی همچون سمت خدا دعوت می شوند مخاطبانشان عمدتا مردم عادی هستند و اطلاعی ازاین احادیث و روایات ندارند و لذا چنین مشکلاتی ایجاد می شود
فقط بایستی قبل از اجرای برنامه به آنان ( با هرمقام و درجه ای از فضل و علم ) یادآوری کرد که دراین برنامه مخاطبان شما عوام هستند و مراقب باشید که هرسخنی را نگویید یا اگر گفتید مستند و مستدرک باشد.
ممنون
سروش
Iran, Islamic Republic of
وقتی برای برنامه های مذهبی فقط طیف خاصی دعوت می شوند، چرا بفکر افزایش بیننده چنین برنامه هایی نیستند؟ چرا این جور برنامه ها پویا و جریان ساز نیستند؟ مثل ماه عسل؟
Iran, Islamic Republic of
خودشون خوب میدونن که عوام‌الناس جلوی تلویزیونن وگرنه این حرفای سخیفو بیان نمیکردن. مثلا رهبری شنونده باشه چی میگه. با شناختی که همه از رهبری داریم، حتما ایشون هم یه تیکه خنده‌دار مینداخت.
Iran, Islamic Republic of
مردم چون مشکلات بسیار زیاد دارند این مسایل را پیراهن عثمان میکنند و چون حل کنده ایی برای مشکلات خود پیدا نمیکنند هر چیز را دستاویز خود میکنند
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جوی درکشورماحاکمه که تاکسی حرف حق میزنه فورامتهم به جنجال وغیره میکنیم اینکه میگهحق مردم ردبده بروزیارت کجاش حاشیه سازی وجنجاله مگرعین فرمان الهی نیست متاسفانه جامعه ماداره به خودسانسوری مطلق اونهم ازطرف خودمون میره درشهرماکسی هست که ازسفرمکه کهبرگشت سریع به اتهام کلاهبردای دستگیرشد ایا اینکار صداقت وظرافت حکومت رونشون میده یانه؟ وازطرفی اون حج مقبول بوده ؟ معلومه که نه الان درحج خودمون عده زیادی تحت عناوین مختلف باماموریت وبدون پرداخت هزینه میرن ایا درسته؟
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
یکی از مواردی که باید آسیب شناسی شود روند و چگونگی ارتباط اعزه روحانی با جوانان در جامعه کنونی و فضای مجازی است که چندان دلگرم کننده نیست .
این ارتباط و همچنین روند پاسخ به سئوالات و شبهات و حتی طرز بیان احکام دینی باید همراه با ابتکار و نوآوری باشد.
اصلاً هم لازم نیست احادیث و روایات ضعیف و غیر دقیق در رسانه گفته شود.
در روزگاری که حرف های دقیق را هم تقطیع می کنند و ذهن مردم را منحرف می کنند ، عزیزان روحانی می بایستی بیشتر مراقب باشند.
خداوند هرکه را که دین خدا را یاری می دهد نصرت عنایت فرماید.
Iran, Islamic Republic of
دین حاشیه نداره این مسئولین کشور هستند که مشکلات مردم را نمی توانند حل کنند به حاشیه می روند .
Iran, Islamic Republic of
البته هر سخن جائی و هر نکته مکانی دارد
Iran, Islamic Republic of
آدم مریض دنبال بهانه است. افراد معتقد این مسائل برایشان عادیست. افراد بی دین هم دنبال بهانه هستند و همیشه همین طور بوده است. خود رسول خدا و دیگر انبیا (ع) را مسخره می کرده اند. دشمن کارش همین است. حالا خوب شد چون باعث می شود عده ای با این مسائل هم آشنا شوند و وسعت عالم خلقت و قبل از آن را هم درک کنند و بفهمند همه عالم زنده است و مطیع و هر چه در عالم طبیعت می بینیم از عالم ملکوت نازل شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صادقانه عرض كنم توجيهات شما خيلي به دلم ننشست. اينكه هر آنچه كه در آسمان و زمين است خداوند را تسبيح مي گويد صحيح و منطبق با نص صريح آيات قرآن كريم است. اما اينكه بگوييم موجودات قبل از بادمجان كافر يا خدانشناس بودند و بادمجان "اولين گياهي است كه به خداوند ايمان آورده" موضوعي عليحده است. مضافاً اينكه ايشان بادمجان را اولين گياهي مي داند كه ولايت اهل بيت را پذيرفته است. متأسفانه خيلي بدتر از اين موارد در شبكه هاي اجتماعي و سايتهايي نظير يوتيوب در مقابل ديدگان فرزندان ما قرار گرفته و ميگيرد و بسيار شبهه آفرين و نگران كننده است.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اگر در حدیث دست نمی برد و عین حدیث رو مطرح می کرد، چه بسا این حواشی ایجاد نمی شد.
متن حدیثی که شما به اون اشاره کردید میگه:
"بادمجان نخستین گیاهی است که به خدا ایمان آورده..."
این خیلی با اینکه گفته بشه اولین گیاهی که به ولایت ما اقرار کرده بادمجان بودن متفاوته!
این ولایت ولایت کردن، شدیدا اثر عکس داره. طوری که انسان حس می کنه ولایت یک دین جدای از اسلامه!
Iran, Islamic Republic of
چطور نفهمیدی که این به ظاهر کارشناس، همین حدیث مرسل را نیز تغییر داده است. در روایت صحبتی از ولایت نیست.
Iran, Islamic Republic of
ما دانش آموز که بودیم مثلا می گفتند امروز میلاد اختر تابناک امامت حضرت علی (ع ) است ....حالا اول باید بگویی ولایت وامامت !بلاخره نفهمیدیم کدام بر کدام ارجحیت دارد...وهی شاخ وبرگ می دهند!!
Iran, Islamic Republic of
اینها مشکل خورده معلومات آقای کارشناسه. اصل دین در توحید و نبوت و عدل و امامت و معاد است. اگر اینها را تمام حل و فصل کرده اند به روایات مرسل بپردازند. چرا راجع به رعایت نماز اول وقت، شرایط صحت نمازو مسائل حق التاس نمی پرزدازند که تا روز قیامت جای گفتن دارد و جایی برای هیچ چیزی از جمله بادنجان نمی گذارد.
کاوش
Iran, Islamic Republic of
...
Canada
يعني الان جهان اين موضوع رو قشنگ با توضيح و تفسير بيان كرد؟!
اينكه همه موجودات حمد خدا رو ميكنن با اين جمله كه بادمجان اولين گياهي ايت كه به ولايت ايمان آورده يكي است؟
چرا همش ماستمااي ميكنين آخه؟ شما حتي تو عكسي كه براي لين خبر گذاشتين بجاي عمس كسي كه اين جمله رو گفته عكس مجري برنامه رو گذاشتين؟
Iran, Islamic Republic of
با مسجد و مناره شهر اسلامی نمیشود
شهرهای اسلامی در درجۀ اول یک تعریف عدالت محور دارند.
شهری که طلاق در آن زیاد باشد اسلامی نیست ، شهری که خانۀ میلیاردی در آن ساخته شود، اما آن طرف هزاران نفر حتی توانایی اجارۀ یک اتاق را نداشته باشند آن شهر اسلامی نیست حتی اگر در روز عاشورا همه جای آن سیاه پوش باشد.
شهری که در آن رباخواری زیاد باشد آن شهر اسلامی نیست حتی اگر همه جایش گنبد و مناره باشد.
شهری که تمام زندان ‌های آن پر باشد اسلامی نیست. حتی اگر همۀ مردمش نماز شب بخوانند.
شهری که در آن دو نفر عاشق نتوانند اتاقی اجاره کنند و ازدواج کنند آن شهر اسلامی نیست حتی اگر آن شهر خود کربلا باشد ...
مدام می‌گوییم که بنیاد خانواده در غرب فرو پاشیده اما تا چند سال دیگر خودمان روی غرب را سفید خواهیم کرد ، بلایی که غرب بعد از ٢٠٠ سال بر سر بنیاد خانواده‌ آورد ، ما در ٣٠ سال آوردیم ...
یک عده فکر می‌کنند تفریح و شادی ، عملی غیر دینی‌ست و انسان فقط باید در دین خلاصه شود.
انسان بدن دارد ، نیاز مادی دارد ، روح دارد ، عقل دارد ، باید نیازش را بشناسیم ، حقوقش را بشناسیم . بین دین و زندگی دیوار کشیدیم و خیال می‌کنیم حالا که جوانان تفریح ندارند می‌آیند پای منبر می‌نشینند .
یک چیزهایی در زیر پوست شهرها در حال اتفاق افتادن است که اگر زودتر نفهمیم به زودی پوسته را می‌شکنند و مثل آتشفشان بیرون می‌زنند...
Iran, Islamic Republic of
حرف دل خیلی هاست خداوندخیرت بدهد
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوب ومستدل بیان فرمودید .....یکی از آفات جدایی مردم از روحانیون ومدعیان حکومت اسلامی همین است که کسی هم در فکر جبران آن نیست ! وبه قول خود امام خمینی که فرمودند بترسید که مردم یک یوم الله دیگر (ایندفعه علیه شما حکومتیان ) بوجود بیاورند.....وقتی نجومی هاو تخم وترکه هاشون هر کاری بخواهند می کنند.فساد رسمی شده باید منتظر آتشفشان بود!دیگر چرا غرب لشکرکشی کند!!ما از درون پوسیدیم !!هروقت برادر روسای اول محاکمه وزندانی واموال به غارت رفته برگشت میشه هنوز امید داشت!!
Iran, Islamic Republic of
بسیار خوب . با فرض قبول ، این حرف ها چه ربطی به ولایت پذیری بادمجان دارد ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
اصلا هر حرفی هر جایی گفتن نداره. یک روحانی این را باید بدونه. این مبحث مگر جاش در تلویزیون هست که هر کسی ممکنه بشنوه؟
مثلا شما یک استاد تمام ریاضی هستید. وقتی طرف هنوز ضرب و جمع بلد نیست بیاید از دیفرانسیل حرف بزنید درسته؟ برخی در اصل حقانیت دین شک دارن اونوقت چنین حرفی گفته بشه بهشون؟
موفق باشید.
Iran, Islamic Republic of
کاش این جدلهای رو هوا یک نتیجه ای هم داشت و مشکلی را حل می کرد.
Iran, Islamic Republic of
ایراد از معاندین نیست. ایراد از این برنامه بی‌محتوا و صدا و سیمای بی انگیزه و تنبل است. کارشناسای این برنامه اکثرا بدون سند و مدرک دقیق حرف میزنن. دوستان مومن من زود قضاوت نکنین. بعضا حرف معاندین درسته متاسفانه. شاید با لحن زشت بیان بشه.
تو این برنامه وقتی حرفی از معصومین میزنن، خیلی زود ازش رد میشن، بعد حرف خودشونو به اون حدیث میچسبونن. یا حرفی رو میزنن از خودشون، بعد حدیثی به اون حرف پیوست میکنن که اثبات حرف خودشون باشه. در واقع این برنامه، برنامه اون کارشناس و نظرهای اون کارشناسه نه برنامه‌ای که شیوه‌ی زندگی معصومین رو بیان کنه. البته در خیلی از مواقع حرفی که میزنن همون حرف معصوصمین هست. منتها با همین شکل زشتی که گفتم. نمونه این مشکل در مثال زدن هست. نمیدونم چه عادتی شده همش مثال میزنن. مثال‌هایی بعضا خنده‌دار، مثل همین بادمجان. به نظر من این کارشناسی که این حرف زده دیگه نباید بیاد تلویزیون. هرچند که بعدا میاد عذرخواهی میکنه.
کارشناسای این برنامه اکثرا شیوه درست تبلیغ رو از یادشون بردن. یادشون نمیاد که استاداشون چطور تبلیغ میکردن. انگار نمیدونن که فقط باید بالای منبر تلیغ دین کرد، نه نظریه پردازی و تز دادن. البته هستند استادایی که شیوه درست رو پیاده میکنن، و از این اشتاهات هم مرتکب نمیشن. مثل استاد رفیعی، استاد قزوینی و مراجع تقلید که حقا و انصافا مبلغ واقعی دین هستن چه رفتارا چه گفتارا.
Iran, Islamic Republic of
اى برادر ! شما هم كه اشتپ ميزنى ؟! حجه الاسلام قزوينى شبكه ولايت رو ميگى ؟! ميدونى اين بزرگوار دكتراى قرآنى شو از بلژيك گرفته ؟! چرندياتى در مباحث مطرح ميكنه كه لنگه شو نديدى، مثلاً : براى فرزند آورى به مردم توصيه ميكرد به نيت پنج تن يا دوازده امام يا چهارده معصوم از همين امشب بسم الله بگيد و دست به كار - ك ... به كار ! - شيد ! چه ميدونى چه آبروئى از شيعه برده، خدا به حق مولاى مظلومان مجازاتشون كنه در همين دنيا البته . اما توجيه مسخره جهان نيوز هم دوهزار پول سياه هم نمى ارزه كه مثلاً اومده درستش كنه خير سرش ، نميدونه كه ... بدترش كرده
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی- عزیز وبزرگوار اول اینکه خودت را خیلی سطح بالا فرض کردی ودوم اینکه از نظر شما بوی خوبی به مشام نمی رسد سوم منظور از ولایت تنها ولایت فقیه یا امام معصوم ویا رسول مکرم اسلام نیست بلکه اولین ولی خود خداوند متعال است انما ولیکم الله ورسوله از آیات قرآنی است چهارم اینکه موجودی از موجودات اولین ها باشد برای اقرار به خداوندی خدا کجایش اشکال دارد کما اینکه ما می گوییم اولین کسی که به رسول الله ایمان اورد حضرت خدیجه وحضرت علی علیه اسلام بودند این آیا منافاتی دارد با ایمان دیگران؟ آنهایی مسخره می کنند که در دلشان مرض است که انشاءالله خداوند شفایشان دهد .
Iran, Islamic Republic of
پس مشخص شد کارشناس محترم به جعل حدیث هم دست زده. ایمان اوردن بادمجان را به اقرار به ولایت تحریف کرده است.
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبی بود کاش یه رونوشت ازش رو بفرستید برای کارشناس مربوطه این کارشناس و کارشناسان دینی لطف کن از اصل مفاهیم دین (احکام اولیه ) اول مردم و آگاه کنن و مطمئن بشن مردم مفاهیم دینی احکام اولیه رو درک کردن بعد برن سراغ مسائل جانبی بادمجان و ...تجربه هم نشون داده از اینجور مطالب به قول شما خناسان بدجوری سوءاستفاده میکنن خب چرا آتو میدن دستشون کم وهابیها و تکفیریها و سلفیها واسه شیعه میزنن حالا کم مونده خود علمای شیعه هم با بی دقتی آتو بدن دستشون
حمید از مشهد
Iran, Islamic Republic of
روایت فوق با فرض درست بودن ارتباطی با آیات تسبیح موجودات عالم و عدم درک آن توسط عامه مردم ندارد . آنچه در برنامه سمت خدا گفته شد و موضوع و دستاویز تمسخر معاندین شد موضوع ولایت پذیری بادنجان بود که بسیار ساده لوحانه مطرح شد . موضوع ولایت امروز هدف اصلی تخریب کنندگان و دشمنان انقلاب است وکسانی که عمدا یا سهوا بهانه دست دشمن میدهند به صورت جدی باید مواخذه و در صورت تقصیر باید مجازات شوند
France
متاسفانه بعضی کارشناسان دینی متوجه نیستن که هر حرفی رو نباید روی آنتن تلویزیون زد چقدر در اسلام و در روایات توصیه شده به به سکوت و به جا حرف زدن ایشون دیگه از آیت الله بهجت که اعلم تر نیستن آیت الله بهجت کی از این حرفا میزد از صدا سیما که دیگه من یکی ناامید شدم اون از استخدام مجریهاش و برنامه هاش و...وگرنه میگفتم صدا سیما فکری برای پخش سخنرانیهای مذهبی و دعوت کارشناسان دینی کنه هر کسی رو نیاره که با گفتن جملاتی که اصلا جاش تو تلویزیون نیست مایه تمسخر شیعه بشه
کارما
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم چرا صدا وسیما از افرادی مثل آقای رفیعی وعالی استفاده نمی کنند حاضرند میلیون میلیون بودجه صرف برنامه ای بی محتوا وکسل کننده کنند ولی خبری از برنامه ای دینی درست وباارزش نیست .بارها شده به سخنرانی های این عزیزان گوش کردم آن هم فقط برای چند دقیقه که سیما خیلی در ماه رمضان صبغه دینی میگیره در روح وروان وعمل انسان تاثیر شگرفی میگذارد وتمام مطالبشان تحقیق کامل علمی شده ومتقن وآرامش دهنده است .متاسفانه باید به حال اتاق فکر وبرنامه ریزی صدا وسیما تاسف خورد .
سید
Iran, Islamic Republic of
باسلام
به هیچ عنوان وهیچ گونه توجیهی قابل قبول نیست این اراجیف باعث تضیف اعتقادات جوانها گردیده مگه در عصر حجر زندگیم میکنیم الان جوانها هوشیار وبا سواد هستند مثال ایشان مانند شیخی بود که در مدینه برای فروش پیازهای تاجر تبلیغ کرد
Iran, Islamic Republic of
اینها کارشناس نیستند یک چیزهایی خوانده اند و همانها را بیان می کنند. بیشتر اوقات هم دلیل عقلانی برای حرفهایشان ندارند.
Iran, Islamic Republic of
البته درتلویزیون مجریان اجازه سخن گفتن به کارشناسان نمیدن واکثرمردم ازاین موضوع رنج میبرن یاحرف طرف روقطع میکنن یا مرتب تیکه میندازن