جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۱۰۵

کلام های نازیبای زیباکلام / 14 سؤال اربعینی از استادی که راه خانه اش را هم گم می کند

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 564507
در این متن سعی شده است با ذکر 14 سؤال در خصوص پرسش اخیر صادق زیباکلام درباره اربعین، نگاه روشنگرانه ای ارائه شود.
کلام های نازیبای زیباکلام / 14 سؤال اربعینی از استادی که راه خانه اش را هم گم می کند
گروه سیاسی جهان نيوز، سید مهدی سیدی:صادق زیباکلام در اینستاگرام خود می نویسد: «به دخترم سارا که عازم کربلا بود گفتم انشاءالله زیارتت مقبول، اما در بین راه، این پرسش را هم از خودت بکن که چه شد بعد از ۱۴۰۰سال، ما ایرانی‌ها سه، چهار سال است که دفعتاً به فکر راهپیمایی اربعین افتاده‌ایم (البته با تشویق و حمایت تمام و کمال نظام)
زیباکلام، عادت به پرسیدن دارد، البته رک و راحت و جهت دار و آغشته به غرض؛ بد نیست گاهی ما هم از او سؤالاتی بپرسیم:

1.  آیا نمی شود اینقدر تلاش مجاهدانه شما برای تردید افکنی و ایجاد دودلی نسبت به نظام اسلامی، صرف کارهای مهم تر مثل کمک به فقرا، امور خیریه، نخصص در رشته دانشگاهی، مطالعه عمیق تاریخ، حمایت از دین و یا هرچیز نافع دیگری شود؟

2.  آیا نمی شود روزی چند ساعت هم که شده، محض رضای خدا، تولید و توزیع شبهه را متوقف کنید، یا حداقل به گوشه ای پناه برده و از فضیلت های سکوت و خلوت برخوردار شوید؟

3.  آیا نمی شود حداقل، با سارا، دختر خود، مثل مخاطبان بی پناه رسانه برخورد نکنید و او را زیر گیوتین ناجوانمردانه شبهات، به خونریزی و قتل عام نکشانید؟

4.  آیا می شود پاسخ دخترتان را در جواب این پرسش پدرانه، برای ما هم توئیت کنید؟

5.  آیا می شود مشاهدات دخترتان را پس از سفر اربعین برای ما هم روایت کنید؟ (البته اگر ناخلف بوده باشد و بر خلاف تردیدافکنی پدر، بازهم به زیارت حسین (ع) رفته باشد!)

6.  کجای تربیت شما مشکل داشته که سارا، دخترتان، باز به این سؤالات بدیهی حضرت پدر، بی توجه مانده و مثل میلیون ها نفر، به این حرکت دفعی، رسانه ای و سیاسی تن داده است؟

7.  آیا نمی شود یک درصد از مقداری که به آمریکا و شاید اسرائیل، خوشبین هستید، به حکومت ایران هم خوشبین باشید؟ مثلا اینقدر که درباره حمله ناو وینسنس آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی، توجیه تراشیدید و گفته اید آنها تعمدی نداشته و ما خیلی وقت ها بی جهت آمریکا را دشمن خود می پنداریم؛ کاش به همان میزان با اربعین هم مهربان و خوشبین می بودید!)

8.  آیا نمی شود برای حکومت ایران نیز قدری از صداقت و حق، فرض بگیرید و در پرسشگری هاتان او را معادل حکومت کفر و طاغوت نپندارید؟

9.  آیا نمی شد از رسانه های جمهوری اسلامی دست می شستید، در روزنانه های آن نمی نوشتید و هرگز بر آنتن تلویزیون او ظاهر نمی شدید؟ آن وقت سنجش می کردیم که زیباکلام در کجای نظام معرفتی و روشنگرانه این مرز و بوم، وزن و اندازه ای دارد؟

10.  آیا به ما اجازه می دهید حداقل به خاطر همین سؤال خام و کتمان جسورانه تاریخ که پیاده روی اربعین را ثمره تلاش نظام حاکم ایران می دانید، در بقیه روایت های تاریخی و ژست های متفکرانه شما شک کنیم و بدبین شویم که سؤالات او نتیجه تاریخ ندانی و تاریخ نخوانی است؟

11.  در آخرین پست اینستاگرامی، خودتان گفته اید استادی هستید که گاهی مسیر منزلش را گم می کند، و تعجب کرده اید که چطور اینستاگرام شما به مرز نیم میلیون عضو رسیده است، آقای استاد می شود گزارشی تحلیلی از کامنت های همین اعضاء به رسانه ها ارائه کنید؟ و البته یادمان باشد بی تفاوتی به مرزهای عقیدتی و آزادانگاری در پرسشگری و ولنگاری در نقد، به سادگی آدم ها را برجسته و رسانه ای می کند.

12.  صادق خان! آیا می دانید بیست و اندی میلیون نفر آدم، یعنی چه مقدار حجم انسانی، در حالیکه فقط چهار پنج میلیون نفر از آنان ایرانی هستند، آیا همه این کثرت آدم ها تحت تسلط و نفوذ نظام حاکم ایران هستند؟

13.  شما ویترین جذاب اندیشه های دگراندیش در ایران هستید، خودتان بگویید چرا اربعین اینقدر جریان فکری شما را به عصبانیت واداشته و همه کار برای ندیدن یا بد دیدن آن انجام می دهید؟

14.  سؤال آخر، خودتان پاسخ دهید چرا ما در این چهار پنج سال، یک دفعه ای یاد اربعین افتادیم؟ مگر اربعین قرار است برای حکومت ایران چه کند؟ و اگر هم قرار است کاری کند شما چرا دلخورید؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سوال استاد سوال خيلي از ماست راستي اين راهپيمايي از چه جهت شروع شد؟
حمید
پیشنهاد میکنم یکبار به این سفر بروید بعد اظهار نظر نمایید
گذری کوتاه
Iran, Islamic Republic of
این راهپیمایی تا جایی که من دیدم حداقل از صد سال پیش بوده
اما غالبا بصورت مخفی و در تعداد کم
با رشد جمعیت و باز شدن فضای مذهبی و در کنار آن رسانه ای شدن مردم زیادی به این حرکت علاقه نشون دادن تا جایی که شاهدیم مسیحیان نیز در این راهپیمایی شرکت می کنن

از زمانی که صدام توی عراق روی کار آمد بشدت با این حرکت مقابله می کرد تا جایی که مردم اندکی شبانه و از بیراهه ها خودشون رو به کربلا می رسوندن و اگر دستگیر می شدن مجازات شون مرگ بود

دوران رضاشاه در ایران هم یکی از سیاه ترین ایام برای راهپیمایی تا کربلا بود. رضاشاه ابتدا با گرفتن ژست مذهبی در ماه محرم و صفر عزاداری و سینه زنی می کرد و هیئت عزاداری قزاق ها رو راه انداخته بود اما همینکه پایه های قدرتش محکم شد حتی با ساده ترین مراسم روضه خوانی بشدت بخورد می کرد!
Iran, Islamic Republic of
در تایید وتکمیل صحبتهای این عزیز میگویم رضا خان وقتی هنوز فرمانده گارد قزاق بود و شاه نشده بود نیروهای قزاق تحت امر خود را در روز عاشورا تحت عنوان دسته عزاداری راه می انداخت و همگی گل به سر می مالیدند و عزاداری می کردند وشعری را نیز به عنوان نوحه سر می دادند و می گفتند((اگر در کربلا قزاق بودی حسین فاطمه تنها نبودی))یعنی اگر ما لشکر قزاق در کربلا بودیم با دشمنان حسین می جنگیدیم وبا این روشها ی عوامفریبانه زمینه چینی کردند تا توانستند به کمک سرنیزه و کمک استعمار انگلیس حکومت قاجار را ساقط و حکومت جدید پهلوی را پایه گداری کنند طولی نکشید که وقتی خیالش از پایه های قدرت و مخالفین داخلی راحت شد دست به کشف حجاب زد طوری زنان این مرز وبوم جرات نداشتند با حجاب در کوچه وخیابان رفت و آمد کنند ماموران رضاخان به زور حجاب از سر آنها می کشیدند وقتی چنین شد مردم شعار قزاقها را که سالها قبل در روز عاشورا می دادند به این شکل تغییر دادند ((اگر در کربلا قزاق بودی حجاب از روی زینب در ربودی ))قابل توجه جوانان این مملکت اینکه همین آقای زیبا کلام دو سه سال پیش از این رضا خان قلدر کافر تجلبل کرد
Iran, Islamic Republic of
یکیش اینکه به بربرهای وهابی بگوئیم گذشت آن زمان که توسر شیعه بزنید وفرارکنید! قدرت ما را ببین !!وامام حسین دوباره وعمیق تر به دل عاشقان وآزاد مردان چهان جای دارد!دوم به قول امام اینها از محرم وصفر ما می ترسند!! من خودم به راهپیمایی تا حرم شاه عبدالعظیم رفتم با توشه خودم ونه به اجبار کسی !کاش زودتر به یاد شیعه می آمد!!
شاهد
Iran, Islamic Republic of
جواب این است که این راهپیمایی از اولین اربعین شعادت امام حسین توسط جابربن عبدالله انصاری شروع شده و به جهت عرض ارادت به حضور حضرتش بوده است. البته با مدیریت خود امام حسین و حضرت ولی عصر تا به امروز ادامه داشته و هر سال نیز بر ابهت و عظمت آن افزوده می گردد.
البته اهمیت این موضوع برای ایرانیان چند سالی است بیشتر شده وگرنه خود عراقی ها از همان سال تا کنون در حال انجام این مراسم هستند. هر چند با فراز و نشیب که در دوران خفقان صدام با مشکلات زیادی انجام می شد.
پس اگر شما از تاریخ خبر ندارید، تقصیر دیگران نیست. کمی مطالعه تاریخ خودتان را زیاد کنید.
Iran, Islamic Republic of
كاش از زبان خدا و امام حسين و ديگران اظهار نظر نمي كرديد
با مديريت خود امام حسين
در طول تاريخ دائما به جاي خدا هم اظهار نظر مي كنيد
Iran, Islamic Republic of
الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا
کسانی که در راه ما تلاش کنند هر آینه و حتما حتما ، به راه هایمان هدایتشان می کنیم
راه رفتن برای زیارت امام حسین علیه السلام ، جهاد و تلاش فی سبیل الله نیست ؟
امام قادر به عنایت به زوارش نیست ؟
کم عنایت از جانب حضرتش شده ؟
امام حی و میت دارد ؟
ائمه هدی من جمله امام حسین علیهم السلام مجاری عنایت الهی نیستند ؟
111
هزاران لایک و مثبت برای شما
به جای مردم خدا پیغمبر همه و همه میگن و سو استفاده می کنن
شما بفرمایید چرا نشود ؟ اینطوری حداقل خوتان را بهتر بشناسید
علیاصفهانی
Iran, Islamic Republic of
ایشان همشه مخالف عقائد امام خمینی بوده وهم اکنون هم مخالف عقائد رهبریست حماسه امام حسین مرز وسر زمین را شامل نمی شود بنابر این پیروزی مارا می زساند که در مملکتی روزی سلاح بر روی مامی کشیدند اکنون رویما اغوش می گشایند این یعنی اسلام رحمانی .
Iran, Islamic Republic of
راحت در مورد دیگران قضاوت نکنید. کمی هم به فکر پاسخ قیامت باشید.
سروش
Iran, Islamic Republic of
ما در این دنیا چه اندازه قدرت ثروت و تعداد هستیم که پاسخگوی همه آسیب ها باشیم؟ خلاصه عنصر مهم دکتر حمله است و فرار یا سروصدا به پا کردن و تمسخر، در این چند سال در تمامی مناظره ها همیشه از این اسلحه استفاده کرده، دکتر است اما از سلاح بداخلاقی بهره می برد.
Iran, Islamic Republic of
تو که سوالت اینه از چه جهت این راهپیمایی شروع شد برای ولادت و شهادت امام رضا نمی بینی چطور مردم پای پیاده خودشون و میرسونن مشهد امام حسین که سیدالشهدا و سید الشباب اهل الجنه است شمایی که همیشه به هر بهانه ای میخواید نظام ایران و زیر سوال ببرید از ایرانیها بگذریم به نظرت چرا یه عده از اروپا میان پیاده روی اینم کار دولت و نظام ایران بوده ؟ اهل سنتی که میرن پیاده روی اربعین چی اونا رو هم دولت کشونده ؟
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
لطفا اندکی مطالعه فرمایید قبل از این که دهان به پرسش باز کنید! مکر نگفته اند خوب پرسیدن هم پاره ای از پاسخ است! چرا ما هرگز به خود زحمت نمی دهیم درباره خود پرسش ها فکر کنیم؟
پیاده روی اربعین چیز تازه ای نیست اگر تاریخ را مطالعه بفرمایید می بینید که شیعیان از هزار و سیصد سال قبل برای این زیارت اقدام می کردند! روایات ما نشان می دهد زیارت اربعین از زمان ائمه علیهم السلام سفارش شده! خب بهترین عبادت هم آن است که سخت ترین باشد! پدر گرامی بنده پنجاه سال قبل به پیاده روی اربعین رفته است! و مثل ایشان هزاران نفر دیگر سالها قبل و سالها بعد رفته اند حال اگر بنده و شما خبر نداریم چرا باید همصدا با دشمن شویم! دشمن از زیارت اربعین می ترسد همانگونه که شیطان از عبادت بندگان برای خداوند!
صدام ملعون این پیاده روی را ممنوع کرده بود گویا او هم مثل آقای زیبا کلام می اندیشیده!!!!!!
مردم عراق بسیار بیشتر ما ایرانی ها در پیاده روی اربعین شرکت می کنند! لطفا لطفا اندکی فقط اندکی مطالعه کنیم! پرسیدن عیب نیست ولی تا کی باید دیگران برای ما پرسش بسازند و ما طوطی وار تکرار کنیم!
Iran, Islamic Republic of
باسلام
شما ، استاد شما و بالاتر از استاد شما با این تفکرهیچگاه پی به عظمت اهلبیت(ع) نخواهید برد !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
در میان آموزه های تشیع زیارت قبر شریف امام حسین علیه السلام در طول سال پنج زمان مخصوص دارد. اول رجب، نیمه رجب، نیمه شعبان، ایام عرفه و اربعین پنج موعد مورد سفارش اهل بیت علیهم السلام برای زیارت امام (ع) است. بر اساس نقل های تاریخی نیز از گذشته های بسیار دور و در دوره حیات ائمه هدی (ع) نیز در این ایام خاص سنت پیاده روی به قصد زیارت وجود داشته است. سنتی که معمولا از نجف و با زیارت امام علی علیه السلام آغاز می شد.

بسیاری از فشارهای دستگاه های حاکم علیه شیعیان و زوار نیز در همین مقاطع زمانی در طول سال صورت می گرفت که برجسته ترین آنها توسط دستگاه عباسی و در دوره خلافت متوکل در نیمه قرن سوم هجری صورت گرفت. «در سال 247 هجری قمری بار دیگر به متوکل خبر رسید که مردم و اهل سواد و کوفه دوباره به سمت کربلا برای زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) روانه شده اند و جمعیت فراوانی بدین منظور گرد هم آمده و کاروان بزرگی به راه افتاده است. او نیز سپاه بزرگی به همراه یکی از سرلشگرانش به سمت آنها گسیل ساخت و دستور داد بین مردم به بیزاری از زائران قبر مطهر امام (ع) جار بزنند و یک بار دیگر نبش قبر کرد و زمین آنجا را شخم زد و مردم را از رفتن به زیارت بازداشت و به تعقیب خاندان أبی طالب و شیعیان پرداخت و تعداد بیشماری از آنان را به قتل رساند. چهارمین اقدام متوکل برای تخریب قبر مطهر امام حسین (ع) مصادف بود با زیارت نیمه شعبان، همان زمانی که افراد زیادی مشتاقانه برای زیارت در کربلا حضور به عمل می آورند.»

متوکل همان فردی است که در تاریخ به تعیین مجازات های سخت علیه زوار امام حسین (ع) مشهور است. او این دستور را در سال 236 هجری قمری صادر کرد و بر اساس آن بسیاری از شیعیان و زوار امام (ع) قطع عضو شدند. بر اساس یک روایت تاریخی با ایجاد این شرایط سخت، امام هادی علیه السلام به شیعیان امر می کنند تا برای مدتی به زیارت امام (ع) نروند و به جای آن حضرت عبدالعظیم حسنی در ری را زیارت کنند.

تاج الدین در کتاب «اخبار الخلفا» و قرمانی در «اخبار الدول» معتقدند: «متوکل دستور داد به سال 237 قبر امام حسین (ع) و خانه های مجاور را خراب کنند و از رفت و آمد مردم جلوگیری نمایند و تکرار این عمل فجیع در فاصله های کم چنان دلها را جریحه دار و موجب تنفر و انزجار مسلمین گردید که طبقات مختلف بغداد در مساجد، دیوارها، کوچه ها، بازارها و معابر و مجامع عمومی فحش و ناسزا بر متوکل نوشتند و شعرا در هجو و توبیخ متوکل شعر سرودند.»

نهضت عاشورا در طول دو قرن تا زمان متوکل عالم گیر شده بود و هر گونه تغییر و تحول در کربلا و بارگاه امام (ع) در سراسر جهان اسلام منتشر می شد به طوری که اقدام متوکل در سال 236 هجری به گوش شیعیان در آفریقا هم رسید. زید مجنون نام عالم اهل فضلی است که پس از شنیدن اقدامات متوکل از مصر با پای پیاده راهی عراق می شود. او در سال 237 به کوفه می رسد و از آنجا به همراهی بهلول حکیم پیاده به زیارت امام (ع) می روند.

از ماجرای زید مجنون روایتی شنیدنی در بحارالانوار نقل شده که مراجعه به آن بسیار خواندنی است: مردی که سالها بود در اطراف آرامگاه امام (ع) مامور کشت و زراعت بود، پیش زید آمد و گفت: تو از کجا آمده ای؟ زید جواب داد: از مصر. کشاورز گفت: برای چه آمده ای؟ من بسیار وحشت دارم که تو را بکشند. زید سخت گریه کرد و گفت: شنیدم که قبر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله را خراب کرده، کشت کاری می کنند.

در این هنگام مرد کشاورز خود را به قدم های زید انداخت و داشت می بوسید و می گفت: پدر و مادرم به قربانت! از لحظه ای که تو را دیده ام قلب من نورانی شده و من خدا را شاهد می گیرم. سالها است که من در این سرزمین کشت کاری می کنم. هر وقت آب بر قبر امام حسین (ع) بستم آب می ایستاد و بالای هم می زد و حیران می ماند و دور می زد، قطره ای به قبر مطهر نزدیک نمی گردید و من گویا تا به حال مست بودم به برکت قدم های تو بیدار شدم.

زید سخنان مرد کشاورز را شنید، هر دو اشک ریختند. وی گفت: من الان به شهر سامرا پیش متوکل می روم و حقایق را به وی کشف می کنم، خواه مرا بکشد یا آزاد کند. زید گفت: من هم با تو می آیم. هر دو با هم پیش متوکل آمدند، مرد کشاورز قضیه را کشف کرد، متوکل چنان خشمش گرفت و دستور داد مرد زارع را کشتند و طناب به پایش ‌بستند در کوچه و بازار به رویش می کشیدند، سپس به دار آویختند.

در ادامه این روایت نقل شده که زید چند روز منتظر ماند تا جنازه این کشاورز از دار پایین آورده شود تا آن را دفن کند. پس از پایین آوردن جنازه آن را در دجله غسل داد، کفن نمود، نماز خواند و آن را دفن کرد. چند روز بر مزار کشاورز آمد و قرآن تلاوت کرد. در روز سوم جمعیتی را دید که برای مرده ای نوحه سرایی می کنند و با مراسم با شکوهی در پی تدفین آن هستند. زید از فردی نسب متوفا را می پرسد. به او می گویند که این جسد ریحانه یکی از کنیزان متوکل است که علاقه فراوانی به او داشته و دستور داده در بارگاه اختصاصی خود او را دفن کنند.

علامه مجلسی می نویسد: «زید مجنون وقتی اینها را دید، خاک بر سر خود ریخت و داشت می نالید و می گفت: قبر پسر پیامبر (ص) را ویران می کنند، برای یک کنیز زنازاده قبه و بارگاه بنا می کنند. آنقدر می گریست که مردم به حال او رقت می کردند.»

سخت گیری بر زوار امام (ع) در طول تاریخ ادامه داشته است. هر چند در دوره های آل بویه و پس از مدتی در دوره صفوی نشر تشیع مانع سخت گیری بر زوار شد؛ اما در دوران معاصر با شکل گیری موازنه جدید قوا و روی کار آمدن عثمانی و پس از آن حکومت های مستبد و دست نشانده، سخت گیری بر زوار امام (ع) در موسم اربعین بار دیگر افزایش پیدا کرد. سنت پیاده روی اربعین در دوره معاصر به شیخ انصاری نسبت داده می شود که احیاگر این سنت نامیده شده و پس از آن محدث نوری این شعار عظیم را بر عهده می گیرد.

بر اساس خاطراتی که علمای معاصر ارائه کردند، سنت پیاده روی اربعین در طول 50 سال گذشته به طور مستمر پا بر جا بوده است. مرحوم احمد کافی از پیاده روی های اربعین در دهه سی شمسی سخن گفته است که به همراه گروه های معدودی از طلاب و علما طی مراسم خاصی پس از زیارت امام علی (ع) در نجف وسایل و آذوقه های خود را فراهم می کردند و در طول سه روز پیاده روی در روز اربعین خود را به بارگاه امام حسین (ع) می رساندند.

خونین شدن زیارت اربعین در دوره معاصر با روی کار آمدن حزب بعث عراق کلید می خورد. دوره حکومت احمد حسن البکر با خشونت های شدیدی علیه زواری که در اربعین عازم کربلا بودند مقارن می گردد. سال های 1390، 1395، 1396 و 1397 هجری قمری به صورت پیاپی زوار اربعین از جانب حکومت بعث با سلاح های زمینی و هوایی مورد تهاجم قرار گرفته و در مسیر نجف تا کربلا تعداد بسیاری از آنها به شهادت می رسیدند.

مهمترین و دردناک ترین وقایع در این دوره در سال 1397 هجری مطابق با 1356 شمسی است. رعد الموسوی که خود شاهد این واقعه بوده است می نویسد: نجف آن سال بسیج کننده این نیروی عظیم مردمی بود که از کنار مرقد امیرالمؤمنین (ع) به راه افتاد و پس از چهار روز پیاده روی به کربلا رسید. حرکت موکب های پیاده و شعارهای طول راه و سخنرانی های متعدد، همه نوعی معارضه با حکومت بعث بود.»

الموسوی به شعار معروف «ابد والله ما ننسی حسینا»، (به خدا قسم، هرگز حسین را فراموش نخواهیم کرد)، که در این سال در میان جمعیت انبوه زوار سر داده می شد اشاره می کند و ادامه می دهد: «نیروهای دولتی برای جلوگیری از رسیدن زائران به کربلا، برنامه های مختلفی داشتند و درگیری هایی نیز پیش آمد و به شهادت عده ای از عزاداران انجامید. وقتی هم که به کربلا رسیدند، حوادثی شدیدتر پیش آمد و عده دیگری شهید و جمع بسیاری دستگیر شدند و نهضت شیعی اربعین آن سال، در خاطره تاریخ ثبت شد و مبدا الهام و شور و حال برای سال های بعد گردید.»
منبع: مشرق
البته عکسهای مختلفی از این مراسم در صد سال گذشته وجود دارد که به یک جستجوی ساده قابل مشاهده است .
البته بعضی ها هم نمی خواهند ببینن و فقط بر انکار پافشاری دارند که آن خود دلیل دیگری دارد
Netherlands
زحمت کشیدید. خدا متعال بشما جزای خیر عطابفرماید
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و مستدل و عالمانه بود . امید اینکه جناب اقای زیبا کلام و کسانی که احیانا سئوالات و شبهاتی در این مورد داشته باشند به دقت و منصفانه این مطلب را بخوانند .
Iran, Islamic Republic of
شما و استادتون تقصیر ندارید، وقتی گرفتار: صمٌ، بکمٌ، عمیٌ و هم لایعقلون هستید
Iran, Islamic Republic of
این استاد که میگی منظورت همین زشت کلامه ؟
جوابت رو هم که بدهند تو باز نمی فهمی
Iran, Islamic Republic of
زیبا مغز جان، تا چند سال پیش که عراق دست دیکتاتوری به نام صدام حسین گماشته امریکا بود، همون امریکایی که جنابعالی می پرستیش. بعد از اون هم گرفتار اشغال و کشتار خود امریکایی ها شد و بعد هم داعش. تازه عراقی ها دارن یه نفس راحت می کشن و فضا اماده شده. یعنی تو با این همه قلدرم پلدرمت اینا رو نمی دونی
Iran, Islamic Republic of
جلب توجه کردن یا نکردن ، مسئله این است
دقیقا
م
Romania
اگر دین نداری .حداقل مطالعه کن وسواد داشته باش
احسنت
Iran, Islamic Republic of
هر وقت شما خوشتون نيومد طرف دين نداره
كسي دين نداره كه به اسم دين هزار تا كاره ناصواب مي كنه از جمله تا دلش مي خواد مي زنه و مي بره
Iran, Islamic Republic of
راهپیمایی اربعین در این سه چهار سال اخیر بیشتر جنبه سیاسی مذهبی داشته تا مذهبی مذهبی . ایران و شیعیان عراق بیشتر قصدشان مانور قدرت است . البته این موضوع به خودی خود بد نیست اما در شرایط بحران زده منطقه می تواند بحرانی را روی بحرانهای حل نشده دیگر بگذارد .
Iran, Islamic Republic of
اسلام هرگز از سیاست جدا نبوده و نیست
Iran, Islamic Republic of
الان اسلام در خدمت سیاست است یا سیاست در خدمت اسلام ؟
disgruntled
دقیقا
حسین
Netherlands
بد خلق عزیزم
جوابت را در خوش خلقی می توانی بیابی.
اگر برداشتت نارضایتی است ، رضایت را بجو.
چون این حرکت از هر بعدی خدائی است. بعنوان نمونه تمام ارتش آمریکا و کمک های بین المللی در کشور های طوفان زده یک دهم این نبوده و این افتخار و تظمین برای ما ، وحشت برای دشمن است.
مطمئنا جاهلان خوشحال همیشه وجود داشته ( این خاصیت جهل است که خطر را نمی بیند) اما دوران خوشحالی شان همیشگی نبوده و نمی تواند باشد.
بیائیم زحمات دیگران را انکار نکنیم. همه یک هدف داریم و از عزت خود حراست می کنیم هر کس در کار خودش.
در کنف حمایت قادر متعال باشید و با آرزوی دعای خیر
Netherlands
disgruntled یعنی بدخلق یا ناراضی
Iran, Islamic Republic of
:)) عزیزم ! بحران ؟! بحران توی قلب کسانیست که از عاشورا وخون اباعبدالله توسری خورده اند ،ولی برای پیرو عاشورا ، این تازه اول بسم الله است که هر چه بیشتر عاشورا وامام حسین علیه السلام را در زندگی خود ،وارد کند.
عربی
Iran, Islamic Republic of
با دیپلماسی دولت متبوع شما مگه بحرانی هم مانده????
حمید
United Arab Emirates
من به آقای زیبا کلام حق میدم چون در منابع غربی از اربعین خبری نیست.نه کتاب نه خبر گزاری نه رادیو نه
ماهواره (کانالهایی که ایشان دوست دارن )تلویزیون ملی هم که تو خونه ندارن خلاصه خیلی بی خبرن.
amir
Iran, Islamic Republic of
با سلام،
جناب آقای سید مهدی سیدی عزیز،
ضمن تشکر از سوالات بسیار منطقی، بجا و شایسته جنابعالی که حرف دل امثال بنده هم هست، در یک پاسخ کلی به سوالات فوق عرض میکنم، در شقاوت این فرد! همین بس که به دلیل طرز فکر فاسد خود، از مهر مادری و عنایت مادر مکرمه اش برای همیشه محروم شده و آن بانوی بزرگوار حاضر به دیدن فرزند خود نیست!
از این طرف هم که اخیرا دخترخانم فاضله ایشان، با درک معرفت مکتب عاشورا، و با شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، پدر واقعی امت را به رخ ایشان کشیده است!
بالاخره عاقبت در افتادن با آل علی (ع) و سر سپردن در راه شیطان چیزی جز این نخواهد بود، و ماندن از هر طرف سرنوشت شومی است که امثال افساد طلبان، هر یک بطریقی گرفتار آن خواهند شد انشاء الله..
یا علی
Iran, Islamic Republic of
افساد طلب
كاسبان جنگ و تحريمند
به قيمت خون و توان ضعبفان اين مملكت
Iran, Islamic Republic of
ایشان سوالی از فرزندشان پرسیده است .. بهتر است ایشان را نویسنده مطلب دعودت کند موضوع بحث را با ایشان در میان بگذارد چند روزی برای مطلالعه فرصت بدهند و فقط در رابطه با موضوع مناظره کنند تا خروجی ان رضایت مندانه باشد تا همه از ان استفاده بکنیم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز صحبت شما را خواندم زیاد به ایشان خوس بینی ایشان آنقدر کج بحث است که به قواعد مناظره هرگز پایبند نیست مناظره های ایشان را دیده ام
حسین
Netherlands
ایشان بسیار بسیار زیادی مطرح است.
مشکل این حقیر این استکه نمی توانم بفهمم چرا؟
یا حق
Iran, Islamic Republic of
« صادق زیباکلام در اینستاگرام خود می نویسد: «به دخترم سارا که عازم کربلا بود گفتم ... »

برای فرزند و توی اینستاگرام ؟!

استفهام ایشان انکاریست
و با مطرح کردن در فضای مجازی
می خواهد شبهه و تردید را گسترش دهد

فرصت مطالعه ؟!
ایشان در موضع انکارند
نه تحقیق

البته روشنگری خوب است
و لازم نیست در قالب
مناظره باشد
sda
آقای زیبا کلام را الکی بزرگ کرده اند در صورتی که خلیلی از افراد آلزایمری بهتر از ایشان تز می دهند
ایشان فقط با حرفهای....... سعی در مطرح کردن خود دارد وگرنه ایشان ....... است
سینا
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
داستان ... چیه که اکثر پیامها دیده میشود تازه نظر مثبت هم میگیرد
رامین
Iran, Islamic Republic of
این ... کلام کی حرفاش به در مردم و کشور خورده که این دومیش باشه
ج
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
ج
Iran, Islamic Republic of
سئوالات شما از زیبا کلام عالی و بجا و حرف دل همه بود
Iran, Islamic Republic of
از كي تا حالا حداكثر 5 درصد مملكت شدن همه
اگه فقط شهامت يك نظر سنجي وجود داشت انوقت نه همه بلكه شما پنج درصدي ها بايد پلاستون جمع مي كردين
Iran, Islamic Republic of
کشته ومرده اون امارسازیهاتونم داداش گلم!این 5درصد از کجا دراومد ؟؟؟؟؟؟
شیعه
سلام ، جناب آقای زیبا کلام من همین سوال شما را ازخودتان می پرسم وفکرمی کنم در جواب شما نکاتی باشد که وجوه فکرواندیشه ملی و مذهبی شما را بسیار خوب نشان دهد وهمه را از تردید خارج کند.
ازآقای زیبا کلام خواهش می کنماینکار را بکنند و جواب سوالشان را خوشان بدهند.
...
Iran, Islamic Republic of
اگر نظام اسلامی به حمایت و پشتیبانی از شعائر حسینی ع بپردازد و هر سال در صدد با شکوهتر کردن این مراسم حماسی و معنوی اقدام نماید باید به چنین نظامی افرین گفت و به ان افتخار کرد . و از جان ودل از ان حمایت کرد . اصلا برپایی نظام برای احیای مکتب نجات بخش و توحیدی اهلبیت علیهم السلام است . علیرغم اشکالات و انتقاداتی که به بعضی از مسئولین نظام وارد است اما وقتی ما مشاهده میکنیم اقای ظریف و اقای لاریجانی و دیگر مسئولین محترم نظام در ایام عزاداری ائمه ع مخصوصا محرم و صفر حتی در سفر خارجی سیاه میپوشند و در عزاداری شرکت میکنند به خود می بالیم و افتخار میکنیم و افرین میگوییم .
و بعد اختلاس هزار میلیاردی...افنخار کن
Iran, Islamic Republic of
یکی از محلهای حضور ظریف در عزاداریها را به ما بگی ؛ممنونت میشیم.در ضمن اینها نان ومقام وهمه دک وپزشان را از اسلام دارند ، برای همین این تشکرها که برشمردی ،منتی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز گرچه من هم مثل شما با روش و منش اقای ظریف در سیاست خارجی مخصوصا دربرخورد با غرب و امریکائیهای شیطان در قضیه مذاکرات هسته ا ی موافق نیستم . اما این که سئوال کردید ایشان در کجا در عزاداری شرکت کرده اند حد اقل در مراسم شهادت امام علی (ع) هنگامی که در یکی از کشورهای اروپایی بودند با لباس سیاه شرکت داشتند و همین امسال نیز در یکی از مراسم عزاداری بیت رهبر معظم انقلاب شرکت داشتند و...ودر باره مطلب دیگر که فرمودید اینها پزشان را به اسلام می دهند / اگر معنای پز دادن افتخار کردن است این که خیلی قابل تقدیر است
حسین
Netherlands
نظر شما بسیار محکم و بجاست و نامبردگان جائی در این نظر نداشتند، تعجب انگیز!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خیییلی جالب بود. سپاس
حامد
...
Iran, Islamic Republic of
خیلی دوست دارم از آقای زیبا کلام بپرسم نظرشون در مورد مهدویت چیست
مصطفی
زیبا کلام گندکلان ترین ادم هستی
Iran, Islamic Republic of
اینگونه سخن گفتن دور از ادب اسلامی و مکتب اهلبیت ع است .
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم. ناسزاگویی در اسلام نداریم. ولو به دشمن
آریایی
صادق جان من بعنوان برادر کوچکت از شما دعوت می کنم سال آینده همتی کنید تا جواب سئوالتان را بی واسطه بیابیدو برای یکبار هم که شده مثل محققین واقعی خودتان را در شرایط زائرین اربعین قرار دهید.آنگاه نظرتان را بفرمایید.
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا مادرشان ایشان را نمیپذیرند احسن به این مادر گرامی که امتحان ا لهیش را خوب پس میدهد
عاشق وطن
آقا صادق : این ره که تو میروی به ترکستان است
دانشجو
بقول استاد : نشستن با جوانان برجای به از نشستن با پیران نه بر جای..... حاشا به شما اگر که نگویی هنوز شعور دریافت حقایق را به اندازه دختران ندارید.
؟؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا به بار هم که شده این اقایان منتقد ،به سفرهای تایلند وپاتایا وده میلیون ایرانی که سالیانه به زیارت غرب یا کشورهای غرب زده ای مثل ترکیه ودوبی میروند ، گریزی نمیزنند وبرای مخارج این سفرها اشک نمیریزند که میتواند سر سفره فقرا بیاید؟!
محسن
Iran, Islamic Republic of
این خورشید دارد هرروز درخشانتر می شود و اینجا است که خفاشان که در تاریکی به عیش و عشرت بودند بساتشان بر هم ریخته ÷س چرا ناله و شیون نکنند
اربعین راه روشنی است که کورها هرگز آنرا نخواهند دید .
Iran, Islamic Republic of
آقای زیبا کلام ناراحت است و حق دارد چرا ۱_سفره داعش تحت تاثیر فرهنگ عاشورا و راهپیمایی اربعین جمع شد ۲_انقلاب و فرهنگ انقلاب بود که بساط حکومت رضاخانی و محمد رضا خانی و مشابه آن را در ایران جمع کرده و در این سی چهل ساله عراق سوریه لبنان و اخیرا یمن را نیز و موجودیت اسرائیل را نیز با خطر جدی مواجه کرده (جوانان عزیز بدانند که همین دکترصادق خان حدود دوسال پیش از رضاخان ضد دین ضد حجاب کافر تجلیل کرد) ۳_فرهنگ اربعین و عاشورا عرصه را بر روشنفکر نمایان لیبرال تنگ نموده و نمی گذارد آینها به راحتی قبله آمال خود یعنی تمدن مغرب زمین را در کلاس درس مطرح نموده و تبلیغ کنند چرا که دانشجویان متهعد با منطق روشن زیرآب مغلطه های ایشان را زده و رشته های اینها را پنبه می کنند ۴-بعضی وقتها حرفهائی می زند که حتی جوانان طرفدار جناح چپ نیز نمی توانند از ایشن دفاع کنند و مجبور می شوند از ایشان بیزاری بجویند .....و...
Iran, Islamic Republic of
سلام
این چه مدل برخورد کرذن است.
این سوال خیلی از ادم هاست.
ایا باید درب فکر کردن را بست؟
ایا بهتر نبود شما به جای این سوال جدید ایجاد کردن پاسخ می دادید؟
Iran, Islamic Republic of
تو یکی دیگه خیلی پرتی.
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا خودش خبر نداره که تبدیل به ویترین جمهوری اسلامی برای آزادی بیان شده. اگر حالیش بود تا الان پناهنده میشد که بگه اپوزیسیون در تبعیده. ضمنا خیال همه راحت باشه وقتی دخترش حرفشو رو قبول نداره چه جای نگرانی.
برد کشتی آنجا که خواهد خدا
وگر جامه بر تن درد ناخدا
Iran, Islamic Republic of
خب معمولا ایشون پاسخ نمیدن فقط سوال میکنن. خب سوال کردن و ایراد تراشیدن از درز دیوار هم که کار عجیب غریبی نیست از همه چیز میشه اینطور طرح تردید و سوال کرد.
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
این اقا عجب اسم وفامیل بی مسمایی دارد چون نه صادق است ونه زیباکلام .از کچل پرسیدند نامت چیست گفت زلفعلی.
فوق تخصص سگ شناسی
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
اين آقا مي خواسته بگه كه آمريكا با جنگ در عراق و كشتن صدام راه كربلا را اينگونه باز كرد تا بسياري از انسانها بتوانند به زيارت اربابشان امام حسين بروند منتهي به صورت غير مستقيم گفته آخه ايشان و دوستانش كه در بدنه دولت هم هستند آمريكا بليس و دوستدار نظام استكباري آمريكا هستند. همين دوستانشان رفتند با جماعت كفار و مستكبر خنديدند و گپ زدند و برايمان از فرنگ برجام به ارمغان آوردند.
سیدحامد
Iran, Islamic Republic of
اولا که آقای زیباکلام از این 1400سالی که میفرمایید حدود 37 سالش در اختیار نظام جمهوری اسلامی بوده و 1363 سال دیگه رو بایدحکام دیگه نظیر پهلوی، قاجار، زندیه، افشار و ... جواب بدهند.
دوماً در این سی و هفت سال نظام نوپای انقلاب مدام در حال حرکت به سمت بهتر شدن و استقبال از جریانات خوب و مفید و ارزشمند نظیر پیاده روی اربعین بوده و هست و باید باشد.
سوماً خیلی ناراحتی به جای کربلا سارا خانم رو راهی کن بره آنکارا، پاتایا، ارمنستان، دبی یا هرجای دیگه‌ای که به نظرت باید اونجا باشه... ولی بیا این دمای آخری که از عمرت باقی مونده پدری کن براش بذار به فطرتش پشت نکنه و چون ذره‌ای که به اقیانوس ملحق شده مسیر رستگاری رو طی کنه.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
این طور ادما این طوری میخواهند خود را مطرح کنند که ما متاسفانه داریم اینکار را میکنیم اینها ادمهای ترسو هستند اگر متاسفانه اقدام کردی خودرا مظلوم جلوه میدهند وبد تر میشود پس تنها راه محل نگذاشتن به حرفای اوست چون اکثر حرفا ش ضد نظام واسلام وانقلاب است
عماد
Iran, Islamic Republic of
خیلی دوست دارم از آقای زیباکلام این سوال پرسیده شود که نظرشون در مورد مهدویت چیست
Iran, Islamic Republic of
شاید کسانی مانند ایشان که متهم به زیبایی کلام هم هستند از آن سوی آب مامورند که در اغلب موارد شبه افکنی کنند.بسیاری از مواضع ایشان را دنبال کرده ام؛متاسفانه هر چه می گذرد ظن انسان تقویت می شود
Iran, Islamic Republic of
آقای استاد! در مورد سابقه راهپیمایی اربعین اندکی مطالعه کنید.ضمنا راهپیمایی اربعین حرکت نرم عاشقان راه حسین(ع)در مقابل جنگ داعش آدم کش است.
Iran, Islamic Republic of
خيلى بيچاره ايد بابا. لااقل چهار تا كامنت مخالف( خودتون ) هم ميذاشتيد تا باور پذير تر باشيد ! اينطور كه شما از نظرات مخالف وحشت داريد شاه هم از انقلابيون نداشت ! اگر سانسور جوابگو بود كه نوبت به شما نمى رسيد !
رامین
Iran, Islamic Republic of
شما خیلی بیچاره اید که متوجه نیستید کسی چرندیات جناب زیبا کلام را قبول نمیکنه تا نظر موافق هم بده
سعید
Iran, Islamic Republic of
کاذب(همیشه مخالف صادق) جان!!! هر که با آل علی در افتاد ور افتاد
حواست باشه، از این چرندیات در طول تاریخ زیاد گفته شده ولی همه شان ور افتادند، از ما گفتن بود خواه پند گیر و خواه ملال...
احدی
Iran, Islamic Republic of
این آقا اسم استاد دانشگاه را یدک میکشد اندازه یک نفر ... که دل بخدا داده و عاشق امام حسینه ... بره از دختر خودش بپرسه خدارو چه دیدی شاید فهمید
Iran, Islamic Republic of
آقای صادق زیبا کلام شما
نه صادق هستید ونه زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
جواب سوال زیبا کلام از دخترش: چون سالهاست که هارون الرشید راه کربلا را بسته بود و الان هم امثال شما می خواهند ببندند برا همین ! همینکه صدام سقوط کرد همون روزای اول جنگ امریکا با صدام رفتیم کربلا! اگه نمی فهمی بفهم و حرف دیگه نزن!
Iran, Islamic Republic of
آخه با ما چیکار دارید ما امام حسین دوست داریم
اگه محبت غول بی شاخ و دم آمریکا کل قلب شما رو گرفته
نور خدا رو می خان با دهنهاشون خاموش کنند ولی خدا نورش رو تمام میکنه
متوکل ها و صدام ها به درک رفتند ولی نتونستند زیارت امام حسین رو از بین ببرند
خودتون رو پیش اونها قرار ندید
ظهیر
Iran, Islamic Republic of
احسن . واقعا جای تعجب است این مرد با اینهمه حرف های بی پایه دنبال چی می گردد . وقتی نمی تواند دختر یا برادر یا مادر خود را با خود همراه کند . انوقت چه بیچاره هایی که سنگ او را سینه میزنند.
Iran, Islamic Republic of
اگر همه ما ی کم فکر کنیم و با نصاف قضیه رو نگاه کنیم شاید بهتر بتونیم کلامی بر زبان بیاوریم امام باقر علیه السلام از نشانه های ایمان را اینگونه فرموده اند لا یجوز منطقک علمک یعنی زبانت جلو تر از علمت کلامی نگوید آیا ما کل واقعیات را عالمیم؟! البته جناب زیبا کلام سخن بجایی فرموده اند که نشان از این دارد چقدر حاکمان می خواهند این نهضت حسینی که امام حسین علیه السلام بر پا کرد در پایین ترین سطح در افکار قرار گیرد چرا که باعث متزلزل شدن پایه های منکر و ظالمانه حاکمان هست و می بینیم نظرات مسئولین وحاکمان را در این شور نهضت حسینی حتی از کسانی که لباس تشیع را یدک می کشند اما معرفت به این لباس ندارند سوال اینست آیا حکومت در دستان چه کسانی بوده در کل 1400 سال و آیا مجاز بوده اند چنین حرکتی بکنند؟! این سوال خوبی است که جناب دکتر زیبا کلام کرده برای معرفت بیشتر عاشقان حسینی
رامین
Iran, Islamic Republic of
خداییش شما دیگه خیلی نوبری شبیه اون فردی هستی که در آخر قصه گفته بود لیلی زن بود یا مرد
Iran, Islamic Republic of
اینم از افاضات بی خردانه صادق نا صادق
France
چیزی ‌که زیباکلام و امثالش نمیفهمن حب الحسینِ ، که باعث شده از اروپا و آمریکا و حتی مسیحیا برن پیاده روی اربعین ایشون بهتره بره اسراییل و به رسمیت بشناسه
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
استاد حرف هاي بجايي زدن
صبیحا
Iran, Islamic Republic of
اگر این پیاده روی به سمت آمریکا بود حتما زیبا کلام خودش با پای برهنه که نه، با سر اون مسیر رو طی می کرد و برای واجب بودن آن هزار توجیح شرعی و دلیل تاریخی و سیاسی بیان می کرد.
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
بیائید به خاطردختر خوبش «سارای زهرایی؛ سارای زینبی، سارای حسینی و سارای ولایی» آقای زیبا کلام را دعا کنیم: بار الها، پروردگارا؛‌ به آقا زیبا کلام بصیرت، دل حقگرا ؛ زبان حقگو و شجاعت بازگشتن از بیراهه را عنایت بفرما.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
انصافا کار سختیست
من سه ساله می روم سال اول برگشت بارندگی شد و من و همراهان با وسیله شخصی رفته بودم و خیس شدیم باد شدید می وزید مرگ را جلوی چشمانم به وضوح دیدم وقتی رفتیم با هزار زحمت پیش ماشین نمی شد ماشین را از گل در بیاری خلاصه .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت
صادق!!!!زیبا!!!!کلام!!!!
هیچکس
United States
راست میگه مگه قبل راهپیمایی بود؟ این کار دکان جدید برای بعضیا یه منبع درآمد برای عراق بیشتر نیس فردا یه راهپیمای راه میندازن طرف مشهد ببینید کی گفتم.میدونم پخش نمیکنید ولی حرف دلم زدم
یه سوال ازاقای زیباکلام بعد از اینکه امریکا کمک های ایرانیان مقیم امریکابه زلزله زدگان رو مصادره کرد از خودت شرمنده نشدی که چرا پا رو پرچم امریکا نذاشتی.در حالی که خود امریکاییها در جریان تبعیض نژادی سیاه پوستان پرچم امریکا رو اتش زدند .