جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
واکنش به پاسخ وزارت بهداشت درباره خبر یک تخلف

تولید داروی اجباری وزارت بهداشت در انحصار شرکت‌های خاص دارویی است

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب: 564326
دکتر احمدی، داروساز، در واکنش به نخلف وزارت بهداشت گفت: داروی بوپرنورفین و بوپرنورفین نالوکسان هر دو از نظر ترکیب ماده موثره اصلی درمانی یکسان هستند و دارای یک خاصیت درمانی است از طرفی نیز منحصراً توسط شرکت های خاصی تولید می شود.
تولید داروی اجباری وزارت بهداشت در انحصار شرکت‌های خاص دارویی است
به گزارش جهان نيوز، چندی پیش خبری در جهان نيوز منتشر شد مبنی بر اینکه با امضای ۲ معاون وزارت بهداشت، خرید و تجویز داروی خاص با نام بوپرنورفین نالوکسان برای بیماران معتاد اجباری شده است. این اقدام در حالی بود که پیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نامه ای به این وزارتخانه آنچه را حمایت و اجبار وزارت بهداشت از برند خاص دارویی نامیده، غیر قانونی دانسته و خواستار توقف آن شده بود.

در حالی که وزارت بهداشت در پاسخ به خبر جهان مبنی بر الزام به تجویز دارویی با برند خاص مدعی شده بود که این دارو برند نیست، دکتر احمدی، داروساز، در این زمینه به جهان گفت: داروی بوپرنورفین و بوپرنورفین نالوکسان هر دو از نظر ترکیب ماده موثره اصلی درمانی یکسان هستند و دارای یک خاصیت درمانی است از طرفی نیز منحصراً توسط شرکت های خاصی تولید می شود.

دکتر احمدی افزود: ماده موثره درمانی هر دو دارو، بوپرنورفین است و اینکه وزارت بهداشت الزام کرده که حتما سی درصد داروی بوپرنورفین بیمار  باید از نوع بوپرنورفین نالوکسان تهیه شود غیرمرسوم و شائبه برانگیز است و از جنبه درمانی و در علم پزشکی و بر اساس منشور حقوق بیمار ممنوع است. در واقع وقتی می گوییم سی درصد بوپرنورفین بیمار باید بوپرنورفین نالوکسان باشد به معنی آن است که این دو دارو، ماده موثره درمانی و کارکرد یکسان دارند اگر نه مگر می‌شود گفت مثلا سی درصد اموکسی سیلین بیمار استامینوفن باشد؟ یا بگوییم سی درصد پنیر کسی را خرما بدهید؟ درصد و سهم فقط در صورت یکسان بودن دو بخش سهم منطقی است.

این داروساز افزود اگر وزارت بهداشت اصرار کند که این دو دارو متفاوتند به معنی آن است که دو تخلف مرتکب شده؛ یکی الزام بیمار به داروی خاص و دیگر مداخله در امر درمان. اما واقعیت آن است که در درمان اعتیاد، نالوکسان در این ترکیب خاصیت درمانی نداشته و ماده موثره درمانی هر دو دارو بوپرنورفین است لذا با توجه به توضیحات فوق و اینکه بوپرنورفین نالوکسان توسط شرکتهای خاص تهیه می شود عملا دستور وزارت الزام به برند خاص است.

نظر یک حقوقدان: اقدام وزارت بهداشت در نقض قانون محرز است

در همین زمینه دکتر فلاح وکیل دادگستری و حقوقدان درباره الزام عملی وزارت بهداشت به استفاده از برند خاص داروی گفت: مطابق تبصره ۳ بند سوم ماده ۳ قانون حمایت از مصرف کننده الزام به بردن داروی خاص همراه داروی دیگر نقض محرز قانون است.

دکتر فلاح حقوقدان افزود: مطابق این تبصره "فروش اجباری یک یا چند کالا یا خدمت همراه با خدمت یا کالای دیگر ممنوع است"

وی ادامه داد: بنابراین مطابق با این قانون تخلف وزارت بهداشت مشهود و قابل پیگیری است.


نظر ستاد مبارزه با مواد مواد مخدر درباره اجبار به خرید برند خاص

اقدام وزارت بهداشت از نظر شرعی

در همین زمینه و مطابق با فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی اقدامی که وزارت بهداشت انجام داده شرعا حرام است.

سابقه‌ بخشنامه های اجباری مسبوق به سابقه است که در زمان رضا شاه نیز خرید تریاک مالیده و شیره از کشاورزان همدانی اجباری شده بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از ابتدای دولت روحانی سازمان غدادارو. در سیطره و اشراف انجمن داروسازان و‌مافیای دارو‌بوده هست
حتی ریسش را اینها تعیین میکنند