پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پناهیان: راهپیمایی اربعین خواسته دل مردم است

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 564290
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: رشد زیارت اربعین نه نقشه سیاسی و نه تدبیر فرهنگی که فقط کار دلها و اندیشه مردم است و هیچ برنامه‌ریز و تدبیرکننده‌ای غیر از مردم نداشت.
پناهیان: راهپیمایی اربعین خواسته دل مردم است
به گزارش جهان نيوز به نقل از  فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مورد راهپیمایی عظیم اربعین، اظهار داشت: به زیارت با عظمت اربعین به عنوان یک رسم و مناسک دینی خاص نباید نگاه کرد.

وی ادامه داد:مناسک دینی دستورات عبادی هستند که در صورت ترک مورد عقاب پروردگار قرار می‌گیرد. زیارت اباعبدالله الحسین بروز محبت به آل‌الله و اباعبدالله است. البته برای این زیارت که خودش به عبادت موصوف و متصل است ثواب بسیاری نیز در نظر گرفته شده است.  

پناهیان با تأکید بر اینکه شاید پرشورترین عبادت ما همین زیارت اباعبدالله باشد، گفت: در برخی روایات عبادت زیارت اربعین آن هم به صورت پیاده ثوابش بالاتر از شهادت در راه خدا ذکر شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان این پرسش که چرا زیارت اربعین در سال‌های اخیر اوج گرفته است، اظهار داشت: زیارت اربعین اصلش یک تحول در دلها و ابراز عاشقی در عبادت است. بعضی متهم می‌کنند نظام چه نفعی در تبلیغ اربعین دارد؟ اینها تحلیل سیاسی روی این مسأله می‌گذارند و نابخردانه می خواهند از زیارت اربعین بکاهند. برخی نیز به همکاری دولت در زیارت اربعین اعتراض می‌کنند.  

وی در این باره خاطرنشان کرد: رشد زیارت اربعین نه نقشه سیاسی و نه تدبیر فرهنگی که فقط کار دلها و اندیشه مردم است، حتی ذاکرین منبری‌ها نیز مروجان زیارت اربعین نبودند. نهادهای فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، خود حوزه علمیه قم و نجف و مراجع اعزام نقش آن چنانی در شکل‌گیری زیارت اربعین نداشتند. البته هر کدام به سهم خود این موضوع را تحسین می‌کردند.

پناهیان اضافه کرد: من با خود آقای سیستانی سخن گفتم حتی با علمای نجف نیز صحبت کردم و یکی از آنها از من سؤال کرد چرا این گونه شده است؟ از طرف حوزه‌ای که تهییجی نشده است، پاسخ دادم پدیدآورنده زیارت اربعین خود مردم بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: زیارت اربعین ابتدا در عراق و سپس موجش به ایران رسید؛ هیچ برنامه‌ریز و تدبیرکننده‌ای غیر از مردم نداشت. اینجا غرض باطل افرادی که تحلیل سیاسی غلط دارند را پای اربعین می‌گذارند و مشخص می‌شود این تحلیل‌ها از سر بیماری و افسردگی اندیشه آنها است.
وی در مورد اینکه چرا مردم این زیارت اربعین را پدید آوردند، تصریح کرد: حضرت امام (ره) تحلیلی پیرامون به وجود آمدن انقلاب اسلامی دارند که آن را 24 بار تکرار کردند. این تحلیل مصداق توضیح در مورد این است که چرا مردم زیارت اربعین را پدید آوردند؟  

پناهیان در مورد تحلیل امام (ره) از انقلاب اسلامی، گفت: امام فرمودند «من آن وقتی قبل از انقلاب وقتی فهمیدم که پیروز می‌شویم که حرف‌هایی از دل یک روستا در مورد انقلاب بیرون آید، اینکه خدا همه دل‌ها را به یکباره متوجه این موضوع می‌کند این فقط کار خود خداست و کار این و آن نیست و دستگاه‌های تبلیغاتی نمی‌تواند دل همه ملت را به سمت موضوعی بکشاند».

این استاد حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: یک دلیل تجربی هم عرض می‌کنم؛ اگر کسی فکر می‌کند که مردم با تبلیغات به یک سو حرکت می‌کنند همه دستگاه‌های تبلیغات بزرگ دنیا دست صهیونیست‌ها است؛ یک همچنین حرکتی نه در 80 کیلومتر بلکه در یک کیلومتر راه‌اندازی کنند.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های تبلیغاتی چنین قدرتی برای تهییج مردم ندارند، خاطرنشان کرد: این موضوع را هر نادانی می‌داند الا نادان‌هایی که علیه اربعین حرف می‌زنند.  
پناهیان بیان کرد: وقتی دولت محترم رسماً از مردم خواستند از یارانه‌ها انصراف دهند و حتی برخی مراجع هم این موضوع را توصیه کردند و صدا و سیما هم در خدمت قرار گرفت اما مردم گوش نکردند، مردم برده دستگاه‌های تبلیغاتی نیستند.  
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه منبری‌ها، علمای حوزه و مداحان گرامی هم در تهییج مردم نسبت به اربعین نقش برجسته‌ای نداشتند خاطرنشان کرد: مداحانی هستند که سال‌ها بعد از حضور مردم توجه‌شان به اربعین معطوف شد اما ظاهراً خداوند هم نمی‌تواند جلوی یاوه‌سرایی برخی‌ها را بگیرد خداوند در قرآن به مؤمنین و پیامبر می‌فرمایند از این مسائل محزون نباشید.

وی اضافه کرد: یاوه‌سرایان می‌گویند این حرکت را مداحان و منبری‌ها راه انداختند، خودم که فعال در زمینه اربعین بودم حتی توصیه اکید هم به مردم نکردم که به این مراسم بیایند چون امکانات و ظرفیت‌ مرزها وجود ندارد.
پناهیان ادامه داد: اگر روایات را در مورد زیارت پیاده اباعبدالله بگوییم آن وقت خواهید دید مردم چه خواهند کرد. یکی از روایات در این زمینه این است که اگر مردم بدانند برای زیارت اباعبدالله (ع) چه گنجی نهفته است سر زیارت جنگ خواهند کرد. ما برای هیأتی‌های خودمان هم کار تبلیغاتی نکردیم.  

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: این چه موجی است که مردم در تهران و قم نیز به خیابان‌ها می‌ریزند، هیچ روایت و توصیه‌ای نداریم اما مردم از میدان امام حسین به زیارت شاه‌عبدالعظیم در روز اربعین می‌روند، این موضوع صرفاً بی‌قراری آدم‌ها است. ما قدرت سازماندهی دل‌های شیدا را نداریم.  
وی بیان داشت: اگر کسی می‌گوید این کارها توسط دستگاهی صورت می‌گیرد خب دستگاه‌ مشابه دیگر هم این کار را انجام دهند. موج زیارت اربعین نمی‌تواند کار کسی باشد.  

پناهیان خطاب به نق‌زنندگان حسود که حرکت عظیم مردمی اربعین را زیر سؤال می‌برند، گفت: می‌دانید چرا خدا الان دل‌ها را متوجه اربعین کرده برای اینکه الان شیعه می‌تواند از خودش دفاع کند. 15 سال پیش اگر چنین کاری را انجام می‌دادیم نیمی از آنها قلع و قمع می‌شدند. طبیعی است که دلها را در این زمان که خود شیعه می‌تواند امنیت خودش را تأمین کند متوجه کرده است.  

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: روشنفکر کسی است که سؤال خوب، تحلیل خوب و تفکر خوب کند، عقده‌های روانی را اگر کسی با اصطلاحات جامعه‌شناسی نوشت بی‌احترامی به جامعه‌شناسی است.  
وی افزود: گویا برخی صدام را فراموش کردند سینه زدن در حرم امام حسین (ع) ممنوع بود قبل از آن هم بهتر از دوران صدام نبود. مگر کور هستید که قدرت مؤمنین را در منطقه نمی‌بینید. تازه پس از 1400 سال مؤمنین می‌توانند از خودشان دفاع کنند.

پناهیان در مورد این سؤال که چرا این اجتماع تنها در اربعین انجام می‌شود و در ایام دیگر سال این گونه نیست، گفت: این موضوع هم اشاره روایی دارد، هم تصریح تحلیل عقلانی است. الحمدالله موشک‌های سپاه اسلام از ما حمایت می‌کند و ما به این پیاده‌روی می‌رویم.  

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پیاده‌روندگان اربعین وقتی به سمت کربلا می‌روند آنجا کسی منتظر آنها است اگر تصمیم به تبلیغ کنیم مسئولین برای سال دیگر باید امکانات را برای 10 میلیون زائر مقدمه‌سازی کنند. حال باید ببینیم تبلیغ مصلحت است یا نه.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *