پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
گفتگو با «محسن رفیق‌دوست»

حقیقت ماجرای «دیوید دج» چه بود؟/ من مامور CIA را به سوریه نبردم/ اختلافی بین «محسن رضایی» و «حاج احمد متوسلیان» وجود نداشت

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 564125
اینکه گفته شده «دیوید دج» را به سوریه برده‌ام، دروغ است، هیچ‌کس به‌ اندازه من برای آزادی متوسلیان تلاش نکرد، در مورد «دیوید دج» و افراد دیگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت، رفیق‌دوست، رضایی و حتی سپاه نمی‌توانند تصمیم سر خود بگیرند و اختلافی بین «محسن رضایی» و «حاج احمد متوسلیان» وجود نداشت مهمترین بخش های مصاحبه «سردار محسن رفیق‌دوست» است.
حقیقت ماجرای «دیوید دج» چه بود؟/ من مامور CIA را به سوریه نبردم/ اختلافی بین «محسن رضایی» و «حاج احمد متوسلیان» وجود نداشت
به گزارش جهان نيوز؛ «سردار محسن رفیق‌دوست» 77 ساله و متولد تهران است. او از سال 1362 تا 1368 عهده دار وزارت سپاه بود. پس از این مسئولیت او به مدت 10 سال ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان را بر عهده گرفت. رفیق‌دوست از نظر سیاسی عضو حزب موتلفه اسلامی شناخته می شود که البته به دلیل عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عضویت در این حزب کناره گیری کرد.

اخیرا «قاسم میرزایی نکو» نماینده اصلاح طلب دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم طی گفت و گویی با یکی از روزنامه ها از نقش «محسن رفیق‌دوست» در ماجرای واگذاری «دیوید دج» عضو بلند پایه CIA و رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت به مقامات سوری سخن گفته و این موضوع را باعث عدم آزادی جاوید الاثر «حاج احمد متوسلیان» خوانده است.
 
هرچند میرزایی نکو بخشی از مصاحبه منتشر شده خود در روزنامه قانون را خلاف واقع و نادرست خوانده و درج این عبارات ناصحیح را به دلیل عدم روئیت مصاحبه قبل از انتشار علیرغم قرار قبلی در این زمینه خوانده است، اما «محسن رفیق‌دوست» 2 بخش از مصاحبه اخیر پاسخ داده و برخی زوایای موضوع را روشن کرده است.
 
این مقام ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» توضیحاتی را در خصوص ماجرای «دیوید دج» و جاوید الاثر «حاج احمد متوسلیان» ارائه می کند که دقیقا بر خلاف موضوعاتی است که اخیرا مطرح شده و در رسانه ها نیز بازتاب یافته است.
 
آنچه در ادامه می خوانید، متن کامل گفت و گوی «تابناک» با «سردار محسن رفیق‌دوست» است.

اخیرا آقای میرزایی نکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس طی گفت و گویی عنوان کرده «دیوید دج» عضو ارشد CIA و رئیس پیشین دانشگاه آمریکایی بیروت که قرار بوده به واسطه او جاویدالاثر «احمد متوسلیان» آزاد شود، توسط شما به سوریه برده شد و تحویل مقامات سوری شده و بدینوسیله تلاش برای آزادی متوسلیان ناکام مانده است. روایت شما از این ماجرا چیست؟
اینکه گفته شده «دیوید دج» را به سوریه برده‌ام، دروغ است
- ببنید، این مطلبی که ایشان گفته چند جواب اولیه دارد و بعد از آن یک صحبت. اصل خبری اعلام شده، دروغ است. من با همچین شخصی (دیوید دج) به سوریه سفر نکردم و به دلیل اینکه چنین سفری در کار نبوده، طبیعی است که کسی هم همراه من نبوده است. اینکه گفته شده من ایشان (دیوید دج) را تحویل گرفته ام و همراه چند نفر دیگر او را به سوریه برده ام، درست نیست.
ایشان (میرزایی نکو) که آنقدر آدم سیاسی سطح بالایی است که توانسته نماینده مجلس بشود،حتما می دانید که اینطور کارها در اختیار بنده، آقای رضایی و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست. اگر تصمیمی در این حد گرفته بشود، حتما در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد.
هیچ‌کس به‌ اندازه من برای آزادی متوسلیان تلاش نکرد
بازهم تاکید می کنم که در ماجرای بردن ایشان (دیوید دج) از ایران بنده نه اطلاعی دارم و نه این سفر را انجام داده ام، لذا موضوعاتی که اخیرا در این خصوص عنوان شده را تکذیب می کنم.
مساله بعدی این است که به نظرم وقتی عده ای در این روزها چنین مسائلی را مطرح می کنند، حتما می خواهند یک نان سیاسی از آن بخورند که الان خیلی وارد این موضوع نمی شوم. در مورد جاویدالاثر آقای متوسلیان باید اشاره کنم که هیچکس تا الان شاید برای آزادی ایشان و اینکه بتواند خبری از او بگیرد، به اندازه من تلاش نکرده است.
طبق آنچه شما اشاره کردید، یعنی هیچکدام از موضوعاتی که آقای میرزایی نکو به عنوان روایت تاریخی عنوان کرده، صحت ندارد؟
- ایشان را که اتفاقا خیلی هم اظهار خصوصیت و نزدیکی می کند را بنده اصلا نمی شناسم، ولی این مسائلی که ایشان ادعا کرده است را می توان تعیین تکلیف کرد؛ مثلا همان تاریخ مورد نظر درباره خروج من از کشور را می توان از هواپیمایی استعلام کرد؛ بنابراین ادعاهای اخیر را در مورد نقشم در خروج «دیوید دج» از کشور را تکذیب می کنم. این شخص را به من نداده اند و من هم او را از کشور خارج نکرده و به سوری ها تحویل نداده ام.
شما اطلاعی از سرنوشت «دیوید دج» دارید که چه تصمیمی در خصوص او گرفته شد؟
در مورد «دیوید دج» و افراد دیگر شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت
- اینها چند تا بودند که شورای عالی امنیت ملی تصمیماتی گرفت و در خصوص آنها اقداماتی کرد که چه در اجرا و چه در دیگر موضوعات در مورد این کیس مشخص (دیوید دج) من اطلاعی ندارم.
در مورد آن افراد دیگر که اشاره کردید، چه؟
- دیگر حالا شاید تکرار بعضی از مسائل مربوط به این موضوع جالب نباشد. مشخصا در مورد «دیوید دج» من اطلاعی ندارم.
رفیق‌دوست، رضایی و حتی سپاه نمی‌توانند تصمیم سر خود بگیرند
پس اصل این خبری که اعلام شده، تکذیب می شود. بنده هرگز «دیوید دج» را به همراه چند نفر برادر سپاهی به سوریه نبردم و من نمی دانم این خبر دروغ را از کجا جعل کرده اند.
اصولا این گونه تصمیم گیری ها بر عهده و در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است و یک سیاستمدار باید خبر داشته باشد که رفیق‌دوست، رضایی و حتی سپاه نمی توانند چنین تصمیماتی را سر خود بگیرند.
در یک بخش از این مصاحبه هم ادعا شده که اختلافاتی فی مابین «سردار محسن رضایی» و جاویدالاثر «حاج احمد متوسلیان» وجود داشته است، شما از کم کیف این موضوع خبر دارید؟
اختلافی بین «محسن رضایی» و «حاج احمد متوسلیان» وجود نداشت
- من برای اولین بار این موضوع را شنیدم. تا قبل از سفر جاوید الاثر «حاج احمد متوسلیان» من شاهد دوستی و مودت این دو و اطاعت پذیری «احمد» از فرمانده سپاه بودم.
پس ماجرای اختلاف نظر «محسن رضایی» و جاویدالاثر «حاج احمد متوسلیان» هم خلاف واقع است؟
- بله، متاسفانه برخی در این روزها دنبال مقاصد و منافع سیاسی خودشان هستند برای همین نسبت به بیان و درج چنین مسائل بدون پایه و اساس و بدون سند و مدرکی اقدام می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *