جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

جزئیات بازداشت سعد حریری در ریاض

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 564096
یک روزنامه لبنانی جزئیات دقیقی را از بازداشت نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ریاض منتشر کرد.
جزئیات بازداشت سعد حریری در ریاض
به گزارش جهان نيوز، روزنامه الاخبار چاپ لبنان به‌نقل از منابع آگاه نزدیک به سعد حریری جزئیات دقیقی را از بازداشت او در ریاض منتشر کرد.

طبق این گزارش، بامداد شنبه سعد حریری وارد فرودگاه بین‌المللی ریاض شد. در آنجا از حریری خواسته شد پیش از رفتن به دیدار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای یک جلسه به هتل ریتز کارلتون برود.

الاخبار نوشت: «حریری بعد از رسیدن به هتل و مشاهده تدابیر فوق‌العاده امنیتی متوجه شد که بازداشت شده است. او به یک ویلای مربوط به هتل منتقل شد و دستگاه امنیتی عربستان، موبایل‌های حریری و محافظان و همراهانش را ضبط کردند. سپس مسئولان سعودی از محافظان و همراهان حریری خواستند یا همراه حریری بمانند یا به بیروت بازگردند، اما در صورت خروج حق بازگشت مجدد ندارند.»

این روزنامه لبنانی می‌افزاید:‌ «به درخواست حریری، چهار نفر از همراهانش به ریاست محمد دیاب به خانه حریری در ریاض رفتند تا کنار همسر و فرزندانش بمانند. عبدالعرب، رئیس لبنانی تیم حفاظت حریری و یکی از دستیاران شخصی‌اش در ویلا ماندند. سپس مقام‌های امنیتی سعودی دستورالعمل اقامت در ویلا را به اطلاع حریری و همراهانش رساندند.»

طبق گزارش این روزنامه لبنان، نخست‌وزیر لبنان و همراهانش حق ارتباط با کارمندان هتل و نیروهای امنیتی را نداشتند و تنها ارتباطشان با افسر امنیتی سعودی بود که در اتاقی در مجاورت آنان حضور داشت. موبایل حریری و همراهان در اتاق افسر سعودی قرار داشت و در روز فقط چند بار حق چک کردن تماس‌ها را داشتند. به آن‌ها تنها حق پاسخ به برخی پیام‌های رسیده از شبکه اجتماعی واتس‌آپ داده شده بود.

الاخبار با بیان اینکه هرگونه تماس درباره اوضاع محل اقامت آنان ممنوع شده بود، نوشت:‌ «پس از دیدار با یک مقام امنیتی عالی‌رتبه و دیدار با ثامر سبهان، وزیر امور خلیج (فارس) عربستان متن استعفا به حریری داده شد. متن استعفا که از سوی دیوان پادشاهی آماده شده بود، دو بار پیش از ضبط از سوی حریری تمرین شد.»

طبق این گزارش، سبهان به حریری گفت که به‌طور شخصی موضوع را به مقام‌های لبنانی توضیح خواهد داد. سبهان همچنین به حریری گفت نزدیکانش حق آمدن به ریاض را برای دیدار با وی ندارند.

الاخبار می‌نویسد: «پس از پخش مراسم قرائت استعفانامه، بازجویی از حریری درباره پرونده کمک یک میلیاردی ملک عبدالله به نیروهای امنیتی لبنان و پورسانت حریری از آن، فساد در شرکت اوجیه و قروض بانکی گرفته شده از سوی حریری از بانک‌های سعودی و بازنگرداندن آن‌ها آغاز شد. پس از آن بود که تلاش‌هایی در لبنان برای میانجی‌گری فرانسه آغاز که با شکست مواجه شد. لندن نیز تلاش کرد تا یکی از دیپلمات‌هایش به دیدار حریری برود که با مخالفت ریاض مواجه شد.»

این روزنامه می‌نویسد: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت تا زمانی که حریری تعهد ندهد که موضعش را (در زمینه تحولات منطقه) عوض نکند، حق خروج ندارد و خانواده‌اش به عنوان گروگان در ریاض خواهند بود. در نهایت، حریری به کاخ پادشاه عربستان رفت و با سلمان دیدار کرد تا القاء شود که حال وی خوب است و وی بازداشت نیست.»

منبع:العالم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وابستگی تا کجا ؟!
و نتیجه آن که چیزی جز ذلت و خواری ...


این بود نحوه رابطه ی ! نخست وزیر لبنان با عربستان


بعد ادعای دخالت ایران در لبنان می کنند
حزب الله و دیگر دولتمردان لبنانی با کمال عزت و آزادی با مسئولان ایرانی به رایزنی می پردازند

وقتی واقعیتها آشکار می شوند
دغلبازیها رنگ می بازند
Iran, Islamic Republic of
این گزارش عقلانی نیست بیشتر به یک خیال بافی شبیه است تا گزارش
United States
شاید هم بعد از ..... و ...... دعوت کنند