شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

زندگی نامه شهید مظاهری

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 564042
گوشه‌ای از زندگی‌نامه شهید مظاهری از شهدای هشت سال دفاع مقدس را در اینجا بخوانید.
زندگی نامه شهید مظاهری
به گزارش جهان نيوز، شهید ابراهیم مظاهری سال 1341 در روستای یکان علیا ، از توابع شهرستان مرند به دنیا آمد . پدرش به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال داشت . ابراهیم تحصیلات ابتدایی را از سال 1349 در دبستان ایرانشهر زادگاه خود شروع کرد و پس از اتمام این مقطع تحصیلی به دلیل نبود مدرسه راهنمایی در یکان علیا او را به مرند فرستادند تا مقطع راهنمایی را در آن شهر بگذراند .

اواخر تحصیل در مقطع راهنمایی مصادف با اوجگیری انقلاب اسلامی بود ، او فعالیتهای مذهبی را تحت نظر و تعلیمات معلمش (آقای حسین علی پور) شروع و با شکل دهی به گرایشات و علایق دینی وارد صحنه های انقلاب شد . با وجود کمی سن ، در دوران شکوفایی انقلاب اعلامیه های حضرت امام (ره) را در سطح شهر پخش می کرد . در کلاسهای درس آیت الله میرزا علی مرندی هم شرکت می کرد و اعلامیه های امام را از ایشان می گرفت و به مردم مرند و روستاهای اطراف می رساند .

برادرش اسماعیل مظاهری می گوید : « چند بار او را دیدم که سراسیمه در کوچه ها و خیابانها اعلامیه های امام را نصب می کرد. پس از مدتی در کمیته انقلاب اسلامی مشغول به کار شد و به محض تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 20 فروردین 1359 به سپاه پیوست و مسیولیت دبیرخانه سپاه مرند را بر عهده گرفت . با پیوستن به سپاه و انجام فعالیتهای انقلابی مجبور شد تحصیلات خود را شبانه ادامه دهد . از ابتدا در مقابله با ضد انقلاب بسیار کوشا بود .

دوستش می گوید : برای پاکسازی به منطقه ای در نزدیکی مرند ، شهرک زنوز رفته بودیم . این شهرک قبل از انقلاب اسلامی مرکز فعالیت بهاییت بود . گروههایی از چپ و راست در آنجا پایگاه داشته و فعالیت می کردند . با جمعی از دوستان از جمله مظاهری برای سرکوبی عوامل نفاق به آنجا رفتیم . بعد از عملیات وقتی تعداد دستگیر شدگان را می شمردیم فعالیت مظاهری از همه بیشتر بود .

همچنین در سرکوبی عوامل حزب خلق مسلمان در تبریز و مرند نقش برجسته ای داشت . مظاهری در تاریخ 4 فروردین 1361 به دنبال فعالیتهای بسیار از سپاه مرند عازم شهرستان مهاباد شد و در آن شهر با قبول مسیولیت دفتر فرماندهی و عضویت شورای فرماندهی به خدمت پرداخت . علاوه بر آن با شرکت در کلاسهای متفرقه سوم و چهارم دبیرستان دیپلم خود را در رشته ادبیات اخذ کرد .

در سال 1363 خانواده اش به شهرستان ارومیه مهاجرت کردند . شهید پس از چند سال حضور در مهاباد و مناطق دیگر در 25 شهریور 1364 به شهرستان پیرانشهر عازم شد و ضمن قبول مسیولیت ستاد سپاه پیرانشهر ، به مقابله با احزاب دمکرات و منافقین خلق پرداخت و در پاتکهای عملیاتی حاج عمران و کربلای 2 کوششهای بسیاری را به انجام رساند . سال 1365 ، سپاه پیرانشهر هم درگیر جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق بود و هم با عناصر و گروهکهای دمکرات و کومله مقابله می کرد . شهر دایم زیر بمباران های شدید و توپخانه های عراق قرار داشت و گروهکها نیز در شهر و روستاهای اطراف و پایگاه های سپاه دست به عملیات می زدند .

در چنین موقعیتی ابراهیم ، ریاست ستاد پیرانشهر را بر عهده داشت و عملاً تمام امور مربوط به سپاه را اداره می کرد . با وجود اینکه پیرانشهر در خط مقدم جنگ با عراق قرار داشت مظاهری در تمامی محدوده های اصلی و فرعی پیرانشهر به مهاباد و سردشت به احداث پایگاههای مردمی اقدام کرد . در حالی که در این ایام سپاه پاسداران پیرانشهر شبها با ضد انقلابیون داخلی اعم از کومله ، منافق و دمکرات و روزها با بمبارانهای متعدد هواپیماهای عراقی مواجه بود .

کا ر به جایی رسیده بود که عموم مردم شهر فرار کرده بودند و فقط افراد بی بضاعت و فقیر حدود سه هزار نفر مانده بودند که مظاهری و دوستانش به آنها رسیدگی می کردند و دو وعده غذای گرم به آنها می دادند . مظاهری از سجایای اخلاقی و جذابیت معنوی ویژه ای برخوردار بود. در طول مدت حضور در جبهه و هشت سال سمتهای فرماندهی کمتر از مرخصی استفاده می کرد و مادرش و سایر افراد خانواده همیشه از وی به خاطر این امر گله مند بودنداصغر خلیل زاده از همرزمان وی نیز درباره ویژگیها و خصوصیات ابراهیم می گوید : « مظاهری در انجام مأموریتی که تقبل می کرد ، تردیدی به خود راه نمی داد . در پیگیری امر یا مصوبات مهم جلسات دقیق بود ... پشتکار و روحیه ای بی نظیر داشت و تا پاسی از شب امور یگانهای تحت امر و یا رده مافوق را پیگیری می کرد و صبح نیز پیش از اذان بیدار بود » سرانجام شهید مظاهری در ساعت 11 صبح 4 مرداد 1367 در منطقه حسین آباد سنندج هنگام جمع آوری مینهای کار گذاشته شده دشمن بر اثر برخورد با مین و اصابت ترکش به شهادت رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *