جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
«البناء» لبنان:

تغییرات در عربستان بلوفی بیش نیست

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 564011
روزنامه البناء لبنان در یادداشتی تصفیه حساب درونی آل سعود و کشمکش آن با قطر را امتداد قانون جنگل دوره جاهلیت توصیف کرد و گفت عربستان زمانی به واقع تغییر می‌کند که دست از حمایت از تروریسم در سوریه و عراق و کشتار یمنی‌ها بردارد.
تغییرات در عربستان بلوفی بیش نیست
به گزارش جهان نيوز، روزنامه «البناء» لبنان در یادداشتی به قلم «معن حمیه»، مسئول اطلاع رسانی حزب سوی، قومی اجتماعی با عنوان «تغییر در عربستان...تاکتیک‌های ضربه با ابزار زور» رفتارهای حکومت سعودی برای ایجاد تغییر را مبتنی بر باورهای دوره جاهلیت دانست.

در این یادداشت آمده است که رسانه‌های غربی به نقل از یک وزیر سعودی که نامش فاش نشده، گفتند:« عربستان این پیام را مخابره می‌کند که آنچه که بوده از این بعد نخواهد بود.»

این مقام سعودی موج عزل و بازداشت مقامات سعودی را در چارچوب  آنچه «مدیریت تغییر و تاکتیک‌های ضربه» خواند و گفت: «مردم به این وضع عادت خواهند کرد و مجبور به قبول آن می‌شوند.»

حمیه تاکید کرد: ابزارهای تغییری که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و دار و دسته وی بکار می‌گیرند ابزار جبر و خشونت و متکی بر غریزه تروریستی است چرا که ما می‌دانیم تحول واقعی معمولا در خط مشی و سیاست‌های یک نظام روی می‌دهد اما عربستان هنوز همان خط مشی و رویکرد سیاسی همیشگی خود را دنبال می‌کند.

نویسنده ادامه داد: بنابراین آنچه که امروز در عربستان روی می‌دهد بازگشت به شانزده قرن پیش است یعنی زمان جنگ‌های قبیله‌ای و ماجراهای آنها برگشته است بخصوص جنگ بسوس که بین عمو زاده‌ها جریان داشت، نشانه‌های بازگشت به 1600 سال قبل با بر طبل جنگ کوبیدن محمد بن سلمان و متحدانش علیه قطر آغاز شد آن هم به دلیل اختلافی که بر سر مدیریت مسائل مربوط به تروریسم داشتند تا برسد به اعلام جنگ ولی عهد سعودی علیه رقبای خود در خاندان واحدی که تحت عنوان مبارزه با فساد صورت گرفته است اما دلیل واقعی آن تلاش بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت متزلزل آل سعود است.

امروز بحران بین قطر و کشورهایی عربی به محوریت عربستان ما را به یاد جنگ قبیله‌ای بسوس در دوره جاهلیت انداخت که در آن 2 طرف تقریبا در کشتار و رویارویی با یکدیگر برابر بودند،  این جنگ سال‌ها به طول انجامید و هم اینک نیز در سایه حمایت‌های همزمان آمریکا از عربستان و قطر مناقشه این 2 کشور برای مدت طولانی‌تری بدون درگیری مستقیم ادامه خواهد یافت..

اما در جنگی که بن سلمان علیه عموزاده‌های سعودی به راه انداخته 2 طرف برابر نیستند از همین رو بن سلمان حکم دستگیری آنها را داد تا رقبای خود را در بازداشت و اقامت اجباری قرار دهد.

جنگ‌های بین قبایل در طول تاریخ با هدف ایجاد تغییر نبوده و به نفع عموم مردم هم محسوب نمی‌شد جنگ بسوس بر سر یک ناقه (شتر جوان) بوده و جنگ «داحس و غبراء» هم علت آن مسابقه بین 2 اسب با نام‌های داحس و غبراء بود (جنگ‌های مشهور و طولانی اعراب در دوره جاهلیت) اما در روزگار ما دلیل جنگ بین عربستان و قطر اختلاف بر سر مدیریت تروریسم و بین خود سعودی‌ها هم که بر سر رسیدن به قدرت است.
بنابراین نمی توان چیزی را که این روزها در عربستان اتفاق افتاده است تغییر نامید، بلکه امتداد قانون جنگل در دوره جاهلیت است.

تغییر زمانی رخ می‌دهد که عربستان خط مشی جدید و متفاوتی را در پیش بگیرد و توقف حمایت خود از تروریسم را اعلام کند و به دلیل جنایات خود در کشتار، تخریب و آلامی که با حمایت از تروریست‌ها بر سر سوری‌ها و عراقی‌ها آورده است، عذرخواهی کند.

تغییر زمانی رخ می‌دهد که عربستان تصمیم به توقف جنگ علیه یمن بگیرد و کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان یمنی را متوقف کند.

تا زمانی که عربستان از این خط مشی خونباری که در پیش گرفته و آن را با خط مشی دیگر و متفاوتی جایگزین نمی‌کند معنایش این است که هنوز در دوره جاهلیت به سر می‌برد و همان گناهان و جرم و جنایات آن زمان را مرتکب می‌شود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *