کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

17 آبان 1396 ساعت 8:54

اگر دچار آب ریزش بینی، درد و عطسه هستید شما ممکن است یک سرماخوردگی (زکام) یا آلرژی داشته باشید. باید بدانید چه تفاوت های کلیدی بین سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد تا بتوانید چگونه به درستی هر یک از شرایط را درمان کنید. اغلب وقتی کسی زکام است دیگران فکر می کنند که بیماری مسری باشد. با این حال، کسانی که زکام هستند اغلب عامل آن در همه مسری نیست.


به گزارش جهان نیوز، اگر دچار آب ریزش بینی، درد و عطسه هستید شما ممکن است یک سرماخوردگی (زکام) یا آلرژی داشته باشید. باید بدانید چه تفاوت های کلیدی بین سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد تا بتوانید چگونه به درستی هر یک از شرایط را درمان کنید. اغلب وقتی کسی زکام است دیگران فکر می کنند که بیماری مسری باشد. با این حال، کسانی که زکام هستند اغلب عامل آن در همه مسری نیست.

برای کسانی که مبتلا به احتقان، آبریزش بینی، عطسه و سرفه هستند اولین فکر سرماخوردگی است در واقع ممکن است بدن شما با ذرات موجود در هوا مبارزه کند. اگر شما تفاوت بین آلرژی یا سرماخوردگی را نمی دانید، اطلاعات زیر ممکن است مفید باشد.

1

سرماخوردگی چیست؟
عامل سرماخوردگی ویروس است ویروس از کسی که سرفه و یا عطسه میکند در هوا پخش می شود. همچنین می تواند با دست زدن به چیزی است که توسط فرد آلوده لمس شده و یا از طریق دست دادن فرد با فرد دارای ویروس منتقل می شود. بازیابی از یک سرماخوردگی معمولا سریع است بنابراین اگر علائم پس از یک یا دو هفته باقی بماند شخص باید دنبال درمان پزشکی باشد همچنان که ویروس در حال پیشرفت است ممکن است چیزی جدی تر مطرح باشد.

2

آلرژی ها چه هستند؟
هنگامی که یک شخص به مواد خاصی حساس است سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می کند تا با مزاحمان مبارزه کند. مواد حساسیت زا (آلرژن) بستگی به فرد دارد اما هیستامین نشانه هایی مشابه با سرماخوردگی  ایجاد می کند این نشانه ها شامل ( احتقان، آبریزش بینی، عطسه و سرفه) می باشد. با گذشت زمان، شخص آلرژیک بر اساس عوامل مختلف تفاوت بین آلرژی و سرماخوردگی را یاد می گیرد برخی از این عوامل ممکن است تا سال ها ماندگار باشند. در زیر جزئیات بیشتر در مورد تفاوت بین علائم ویروسی و آنهایی که آلرژی دارند بیان می شود.

3

آلرژی در مقابل سرماخوردگی
آلرژی می تواند به درجات مختلف در تمام طول سال وجود داشته باشد برخی از بیماران هر روز صبح با نوعی از احتقان و خارش از خواب بیدار می شوند. برای بسیاری افراد مبتلا به آلرژی، در زمان مشخصی از سال علائم بسیار چشمگیرتر خواهد شد. در بهار، به عنوان مثال، برخی گرده های موجود در هوا می توانند در افراد مبتلا به آلرژی باعث بروز علائم شدید شود.

اگر کسی از نزدیکان شما عطسه و سرفه به علت آلرژی دارد هیچ چیز مسری در مورد واکنش های آلرژیک وجود ندارد .آلرژی به طور کلی باعث کمی خارش، از جمله خارش چشم و خارش گلو به علت ترشح پشت حلق همچنین گلو درد و علائم سرفه در یک فرد حساسیتی با نشانه های سرماخوردگی می شوند.

4

علایم سرماخوردگی، نسبتاً به سرعت بر طرف می شوند. سرماخوردگی اغلب موجب بدن درد، (که در افراد مبتلا به آلرژی وجود ندارد) میشود و گاهی اوقات در سرماخوردگی تب نشانه دیگری است که در افراد دارای آلرژی وجود ندارد. در آلرژی خارش وجود دارد که در سرماخوردگی نیست.
یکی دیگر از شرایط، عفونت سینوس ها است که باکتری ها عامل آن هستند و در هر دو سرماخوردگی و یا آلرژی دیده می شود هر دو باعث ایجاد انسداد حفره های سینوسی می شوند. عفونت های سینوس می تواند در آلرژی شدید و با علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد شوند و در صورت عدم درمان می توانند برای هفته ها و حتی ماه ها باقی بمانند.

5

درمان آلرژی و سرماخوردگی
ضد احتقان ها اغلب برای هر بیماری با احتقان سینوس تجویز می شوند. ضد احتقان سبب رفع احتقان و خشک شدن سینوس ها شود واز طریق کاهش جریان خون در سینوس ها به کاهش التهاب و کاهش تولید ترشحات کمک می کند این اثر ممکن است نشانه ها را از بین برده و از عفونت های سینوسی جلوگیری کند اما ضد احتقان ها برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته می شوند . در واقع اگر طولانی مدت مصرف شوند می توانند موجب بدتر شدن احتقان شوند.

6

آنتی هیستامین ها برای مبارزه با واکنش هیستامین در افراد مبتلا به آلرژی به منظور تخفیف علایم در نظر گرفته شده است. آنها همچنین برای کمک به کسانی که دچار واکنش های آلرژیک به غذا و نیش زنبور به منظور کاهش تورم استفاده می شوند. از آنجا که برخی آنتی هیستامین ها می توانند موجب خواب آلودگی شوند، آنها معمولا برای استفاده روزانه داده نمی شود.

در افراد مبتلا به عفونت های سینوسی به احتمال زیاد برای کمک به مبارزه با عفونت، آنتی بیوتیک هم تجویز می شود و همچنین از ضد احتقان برای کاهش علائم استفاده می شود اگر سینوس ها به طور مکرر دچار عفونت شوند پزشک ممکن است عمل جراحی را برای کمک به تخلیه بهتر سینوس توصیه کند.

منبع:بهداشت نیوز


کد مطلب: 563912

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/563912/تفاوت-آلرژی-سرماخوردگی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com