پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
گفت‌وگو با عبدالحميد احمدي معاون فرهنگي وزارت ورزش درباره تأثيرات برنامه‌هاي ارزشي در ورزش به بهانه حضور برخي چهره‌هاي ورزشي در پياده‌روي اربعين

ورزشکاران پای ارزش‌ها ایستاده‌اند

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۶
کد مطلب: 563868
حضور قهرمانان ورزش كشورمان در پياده‌روي اربعين سبب شده تا بار ديگر جامعه ورزش نشان دهد كه در راستاي پاسداشت ارزش‌ها و معنويات همگام با مردم است. علاوه بر اين با توجه به ناهنجاري‌هاي فرهنگي كه...
ورزشکاران پای ارزش‌ها ایستاده‌اند
به گزارش جهان نيوز؛ حضور قهرمانان ورزش كشورمان در پياده‌روي اربعين سبب شده تا بار ديگر جامعه ورزش نشان دهد كه در راستاي پاسداشت ارزش‌ها و معنويات همگام با مردم است. علاوه بر اين با توجه به ناهنجاري‌هاي فرهنگي كه در برخي رشته‌هاي ورزشي ديده مي‌شود، به نظر مي‌رسد حضور ورزشكاران در مراسمي مانند پياده‌روي اربعين مي‌تواند پيام مثبتي را از ورزش به جامعه مخابره كند و اثرات خوبي در بهبود فضاي فرهنگي ورزش داشته باشد. در اين راستا در گفت‌وگو با عبدالحميد احمدي، معاون فرهنگي، آموزشي و پژوهشي وزير ورزش و جوانان تأثيرات حضور ورزشكاران در چنين برنامه‌هاي مذهبي را بررسي كرده‌ايم.
   
آقاي دكتر همانطور كه حتماً در جريان هستيد، برخي چهره‌هاي مشهور ورزش كشورمان همپاي مردم اين روزها در پياده‌روي اربعين حاضر هستند، اين حضور چه پيامي مي‌تواند داشته باشد؟
يك بخش در واقع تأثير معنوي است كه روي ورزشكاراني كه در اين پياده‌روي حاضر مي‌شوند، مي‌گذارد و از آن برخوردار مي‌شوند. بالاخره ورزشكار يا مدير ورزشي كه در چنين برنامه هايي شركت مي‌كند، خودش قطعاً تأثيرپذيري معنوي بالايي از حضور در اين برنامه خواهد داشت، به لحاظ روحي اعتقادات و معنويات را در وجود ورزشكار تقويت مي‌كند و بخش دیگر آن است که  اين حضور آثار اجتماعي هم خواهد داشت، به هر حال چهره‌هاي ورزشي به عنوان الگو و مرجع به خصوص براي جوانان و نوجوانان در سطح جامعه مطرح هستند، در واقع پيشتازي جامعه ورزش در اين موقعيت‌ها آثار اجتماعي خودش را دارد و روي مردم تأثيرگذار است و مي‌تواند تشويق و انگيزه بيشتري در مردم براي حضور در چنين مراسم هايي ايجاد كند، لذا حضور ورزشكاران در اين برنامه به نظر من مهم و مؤثر است.
حضور ورزشكاران مطرح در برنامه‌هايي مانند پياده‌روي اربعين، راهيان نور و برنامه‌هايي از اين دست در سال‌هاي اخير گسترش پيدا كرده است، شما در وزارت ورزش چه برنامه‌هایي براي افزايش بعد معنويت و مسائل ارزشي در بين ورزشكاران در نظر گرفته‌ايد؟
در چهار سال گذشته با همكاري ساير نهادها و ارگان‌هاي فرهنگي مانند بسيج، بنياد شهيد و ساير ارگان‌هاي مرتبط در حوزه ايثار و شهادت فعاليت‌هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است. برگزاري يادواره شهداي ورزشكار مانند يادواره 5 هزار شهيد ورزشكار دفاع مقدس، يادواره شهداي ورزشكار مدافع حرم، يادواره شهداي ورزش شاخص كشور كه هر سال يك شهيد شاخص ورزش كشور انتخاب و برنامه ويژه‌اي در اين راستا برگزار مي‌شود و طراحي يادمان شهداي ورزش كشور كه به زودي در مجموعه ورزشي آزادي نصب مي‌شود، از جمله اين برنامه‌هاست. همچنين در همه مناسبت‌ها مانند دهه فجر، روز قدس، هفته دفاع مقدس و راهپيمايي‌هاي مهم، جامعه ورزش هم حضور و مشاركت فعالي دارد. علاوه بر اين در برنامه‌اي مشترك با سازمان بسيج ورزشكاران از ورزشكاران جوانمردي كه با نمايندگان رژيم صهيونيستي روبه‌رو نمي‌شوند و با اين آرمان انقلاب همراه هستند، تجليل مي‌شود. برنامه‌هايي از اين دست را طي سال‌هاي گذشته شاهد بوديم و با جديت دنبال كرديم و اعتقادمان اين است كه در مناسبت‌هاي مختلف و با به كارگيري همه ظرفيت‌هاي ساختاري و فرهنگي، شرايط حضور و مشاركت ورزشكاران را بايد هر چه بيشتر فراهم كنيم.
استقبال ورزشكاران از برنامه‌هاي فرهنگي و ارزشي چطور بوده است؟
فدراسيون‌ها، باشگاه‌ها و چهره‌هاي مطرح ورزشي اين همراهي را داشته‌اند ودر هيچ برنامه‌اي نبوده است كه فراخوان يك برنامه فرهنگي داده شود و ورزشكاران حضور خوبي نداشته باشند. به عنوان نمونه هفته گذشته مرحله نهايي مسابقات قرآن جوانان و ورزشكاران كشور در شيراز برگزار شد، 26 هزار نفر كه آمار قابل توجهي است در اين رويداد شركت كردند، 800 برگزيده به مرحله نهايي راه پيدا كردند و چهره‌هاي برتر معرفي شدند. همچنين از بين ورزشكاران مطرح، سفيران قرآن كريم را انتخاب كرديم كه آقاي اميد نوروزي از كشتي فرنگي، ساره جوانمردي از قهرمانان تيراندازي پارالمپيك و آقاي كيخا از رشته ژيمناستيك، چهره‌هايي بودند كه به عنوان سفير قرآني انتخاب شدند و در شيراز حضور پيدا كردند. در مجموع خوشبختانه شاهد مشاركت بسيار فعال چهره‌هاي ورزشي در برنامه‌هاي فرهنگي هستيم. حتي به صورت خود جوش قهرمانان و مدال‌آوران در برنامه‌هاي خيريه، ساخت‌وساز و ورزشي و كمك به محرومان شركت مي‌كنند، امري كه سبب شده است ورود جامعه ورزش را در چنين برنامه‌هايي فعال ببينيم كه واقعاً قابل تقدير است.
با اين حال اين انتقاد مطرح است كه برخي برنامه‌ها جنبه نمادين و نمايشي دارد و تأثيرگذاري لازم را در بالا بردن سطح مسائل فرهنگي و ارزشي در ورزش كشور ندارد. در وزارت ورزش براي اينكه خروجي اين برنامه‌ها در عملكرد و رفتار ورزشكاران ديده شود، چه راهكارهايي انديشيده‌ايد؟
برگزاري نمادين برنامه‌هاي فرهنگي را هم مقبول مي‌دانم، به هر حال برنامه‌ها با توجه به ماهيتي كه دارند، تأثير خودشان را هم مي‌گذارند، در واقع اين توصيه را از بزرگان داريم كه در ميادين ورزشي كه مورد توجه مردم است، رفتارهاي ارزشي را ترويج دهيم. سجده كردن ورزشكاران، درج نام ائمه، رعايت حجاب و عفاف و ساير كارهايي از اين قبيل در رقابت‌هاي ورزشي از جمله حركت‌هايي است كه در ميادين بين‌المللي اثرگذار است و نمي‌توان اثرات آن را منكر شد.
البته نمي‌شود منكر برخي ناهنجاري‌هاي فرهنگي در بين برخي ورزشكاران هم شد كه سبب شده است خيلي‌ها به كم‌كاري متوليان ورزش در ترويج برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي خرده بگيرند!
اگر يك رفتار ناهنجاري در جامعه ورزش مشاهده مي‌كنيم، قابل تعميم به كل ورزشكاران نيست. اكثريت قريب به اتفاق ورزشكاران رشته‌هاي مختلف ورزشي پايبند به يكسري ارزش‌ها و اصول هستند كه رعايت مي‌كنند. ممكن است در يكي دو  رشته ورزشي برخي رفتارهاي ناهنجار را شاهد باشيم كه قابل تعميم به كل ورزش و رشته‌هاي ورزشي نيست، لذا نبايد حق رشته‌هاي ديگر ورزشي از اين نظر ضايع شود، اينكه در رشته‌اي مانند فوتبال، آن هم در يكي دو باشگاه چارچوب‌هاي ارزشي رعايت نمي‌شود را نبايد به كل ورزش ربط دهيم. در عين حال بايد مراقبت كنيم و تدبيري بينديشيم تا همان مقدار اندك رفتارهاي ناهنجار را هم شاهد نباشيم. در اين رابطه در وزارت ورزش پيگيري‌هايي جدي در سال‌هاي اخير با ايجاد ساختارهاي لازم، تدوين قوانين و مقررات لازم براي بهبود فضاي فرهنگي ورزش داشته‌ايم و اين جديت با توان بيشتري ادامه پيدا خواهد كرد. البته ما بايد ساختارهايمان كامل باشد، باشگاه‌هاي كشور فقط بعد فني را مورد توجه قرار ندهند و در بخش‌هاي فرهنگي هم بايد با توجه به خروجي كه دارند، پاسخگو باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *