پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۷

درباره دادگاه دیروز احمد توکلی/ دادگاهی برای اظهارنظر مخاطبان

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب: 563317
نظام حقوقی ما باید بین دو عنوان تفاوت قائل شود؛ یکی سهم رسانه و دیگری سهم مخاطب. مدل ارزیابی این دو نیز باید متفاوت باشد. نمی‌شود همان روش ارزیابی محتوای رسانه‌ای در قبال محتوای اظهار نظر مخاطب نیز تکرار شود. رسانه در قبال صدق و کذب محتوایش تکلیف دارد اما این حکم نمی‌تواند برای مخاطب نیز صادق باشد.
درباره دادگاه دیروز احمد توکلی/ دادگاهی برای اظهارنظر مخاطبان
گروه سیاسی جهان نيوز، محسن مهدیان: دادگاه سایت خبری الف دیروز برگزار شد. اتهام آقای احمد توکلی به عنوان مدیرمسوول سایت الف، انتشار مطالب کذب و دفاع از سران فتنه بود که بعد از دفاعیه، هیات منصفه مطبوعات حکم تبرئه از اتهامات مطروحه را صادر کرد.

اما فارغ از این اتهام و دادگاه برگزار شده، یک نکته قابل توجه وجود دارد که باید نسبت بدان تأمل بیشتری داشت. اتهام الف، اظهارنظرها و کامنت های مخاطبان بود نه اخبار یا مقالاتی که منتشر کرده است. پیش‌تر نیز بسیاری از مدیران رسانه‌ای به همین بهانه متهم و در دادگاه حاضر شدند. نکته قابل اعتنا، تعریفی است که ما از رسانه داریم و لازم است نسبت بدان تأمل کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

احمدتوکلی در دادگاه دیروز تلاش کرد از «حق‌مخاطب» دفاع کند تا از محتوای اظهارنظرش. او تاکید داشت مخاطب الف حق دارد اظهارنظر کند ولو اینکه نظرش خلاف واقع باشد.

واقعیت این است که رسانه امروز، رسانه‌ای کاربر محورست. نمی‌شود کاربر را از رسانه حذف کرد واگرنه مرجعیت رسانه زیر سؤال می‌رود. حذف کاربر از یک رسانه در دنیای امروز، مثل حذف جزئی از بدن است؛ رسانه از کارکرد خودش خارج می‌شود. اصرار بر حذف بخش کلیدی رسانه‌ها در نهایت به تضعیف رسانه‌ها منجر می‌شود، آنهم رسانه‌ای که قرار است در جنگ فرهنگی دنیای امروز پیشگام باشد.

نظام حقوقی ما باید بین دو عنوان تفاوت قائل شود؛ یکی سهم رسانه و دیگری سهم مخاطب. مدل ارزیابی این دو نیز باید متفاوت باشد. نمی‌شود همان روش ارزیابی محتوای رسانه‌ای در قبال محتوای اظهار نظر مخاطب نیز تکرار شود. رسانه در قبال صدق و کذب محتوایش تکلیف دارد اما این حکم نمی‌تواند برای مخاطب نیز صادق باشد. آنچه درباره اظهارنظر مخاطب حکم می‌کند، صدق و کذب محتوا نیست، اصل اظهارنظر اهمیت دارد. 

مخاطب نظرش را می‌گوید و البته این اظهارنظر می‌تواند خلاف واقع باشد. رسانه اصالتش به صدق بودن مطالبش است ولی مخاطب، اصالت حضورش به اظهارنظرش است نه صدق و کذب سخنانش.

مثلاً ممکن است یک رسانه از وقوع یک فساد در جامعه بگوید و مخاطبی ذیل آن بنویسند: «همه کشور شده است دزدی» طبیعی است که این حرف غلط است ولی احساس یک مخاطب از وضعیت فساد در کشور است. یا مخاطبی دیگر ذیل مطلبی در ضرورت حصر از سران فتنه دفاع کند. باید پذیرفت که اصل در ارائه کامنت، اظهارنظر است نه صدق بودن آن. اصل حضور مردم است نه همراهی‌شان. وظیفه یک رسانه اصلاح همین برداشت‌های غلط است نه حذف آن.

تفکیک این دو موضوع بسیار کلیدی است. مخاطب نیاز دارد اظهار نظر کند ولو خلاف واقع. اگر انعکاس حرف‌هایش را نتواند در رسانه‌های رسمی ببینید، به رسانه‌های غیررسمی پناه می‌برد و آنجا مدیریت محتوا میسر نیست. اگر اجازه ندهیم مردم نظراتشان را در رسانه‌های قابل مدیریت بیان کنند، جائی می‌برند که تدبیرش دست کسی نخواهد بود، بدتر اینکه قدرت اثرگذاری رسانه‌های رسمی نیز از بین می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هموطن ایرانی
Iran, Islamic Republic of
بله حاج احمد توکلی اگر به خاطر مخاطب به دادگاه رفت نباید با او برخورد شود مخاطب باید خود را در برابر خبر تخلیه کند اگر در جامعه مخاطب خود را تخلیه نکند سلامت جامعه به مخاطره می افتد و همان چیزی که در مقاله جناب مهدیان بیان شده به رسانه بیگانه پناه می برد ونتیجه می شود آن که خوراک رسانه های غرب بیشتر شده و علیه ما استفاده می کند چرا باید جلوی اظهار نظر کاربران را گرفت ؟ بگذاریم نظرات شنیده شود بعد تفکیک نظرات که در الف انجام می شود.
سرور
Iran, Islamic Republic of
احمد توکلی با لاریجانی ها فامیل است.همین.
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر توکلی را انسانی شریف و مردی از خطه انقلابیون اصیل می دانم ،اعمال نظرات کاربران لبیک به فرمان آتش به اختیار بودن جوانان مقام معظم رهبری است..آیا جز این سایت ها جایی برای اظهار نظر وجود دارد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بارها به سایت الف مراجعه می کردم و می دیدم که چقدر مخاطبان به مسئولان نظام یا هر فردی که خبر درباره وی بود ، هتاکی می کنند و این درحالیست که نمی توان نافی مسئولیت سایت در انتشار نظرات شد . امیدوارم محکوم شوید و جریمه سنگینی بایت هتاکی به افرادیکه نمی توانستند درباره یک یک نظرات از خودشون دفاع کنن بپردازید
Iran, Islamic Republic of
اگه تحمل شنیدن انتقاد داشته باشید کشور اصلاح میشه انهم کشوری که تااین درجه سوئ مدیریت داره.ضمنا اقای توکلی اگه فامیل لاریجانی هم باشه باز از حق دفاع می کنه فقط ده تا مسوول مثل ایشان بود کشور درست می شد.
شریف
Iran, Islamic Republic of
کاش اولا شما انقدر ظرفیت داشته باشید که نظرات مخالفتون رو هم بذاریدچون در سالهی گذشته بیشتر سعه صدر داشتید..(البته من به ازادی بیان در رسانه ها و سایت های اصلاح طلب طبق تجربه چندین ساله ام اصلا اعتقادی ندارم) .
واما حرف اصلی :کاش همه ما و مردم مثل اقای توکلی پسر خاله های ذی نفوذی در قوا داشتیم والا اقای داوری بر اساس نظرات افرادی در پاسخ به مطلبش به دو سال زندان محکوم می شود و اقای توکلی هر بار می رود و چند توصیه هم به دادگاه میکند و بر میگردد.البته کار درست حکومت با ظرفیت و مردمی همینه که اجازه بده حرف درست زده بشه اما تبعیض پدر قضاوت و حکومت رو در میاره.
Iran, Islamic Republic of
اگر در میان اصولگرایان یک نفر مانند توکلی درد مردم را می دانست....