جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه +عکس

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 562573
سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته، که البته در مقایسه با سه سال قبل با افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است.
آخرین وضعیت دریاچه ارومیه +عکس
به گزارش جهان نيوز؛ با مروری بر فهرست وسیع‌ترین دریاچه‌های جهان متوجه می‌شویم که دریاچه ارومیه در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار گرفته است.
این دریاچه در شمال غربی کشورمان و میان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده و بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا به حساب می‌آید.
دریاچه ارومیه از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهر چای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود. مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ در حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود.
از اواسط دهه ۸۰ تا به امروز در خطر خشک شدن قرار گرفته و از دلایل احتمالی خشک شدن آن می‌توان به احداث بزرگراه روی دریاچه و استفاده بی‌رویه از منابع اب حوزه آبریز دریاچه اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند؛ در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست‌محیط منطقه را تغییر خواهد داد.
در این میان باید گفت: نجات دریاچه ارومیه از بحران کنونی پس از شکل‌گیری دولت حسن روحانی مورد تأکید قرار گرفت و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد. موضوعاتی همچون مقابله با ریزگردها، وضعیت کشاورزی و الگوی کشت در منطقه و تعداد زیاد چاه‌های آب مورد بررسی قرار گرفته‌است.
حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی درباره وضعیت فعلی دریاچه ارومیه به خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هم‌اکنون آب دریاچه با گذر از فصل تابستان تبخیر شده و هنوز بارندگی نداشته‌ایم.
وی افزود: امروزه سطح آب دریاچه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته، که البته در مقایسه با ۳ سال قبل با افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی اظهار داشت: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه از آنجا نشأت می‌گیرد که آبگیری دریاچه در فصل آبی گذشته به خوبی انجام نشده است.

جباری در بخش دیگری از سخنانش به تشریح هر آنچه که تا به امروز برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده، پرداخت و تصریح کرد: ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ۴ سال قبل در تهران تشکیل شد و برنامه‌هایی را در خصوص احیای این دریاچه در دستور کار خودش قرار داد. امروزه بخشی از این برنامه‌ها اجرایی شده‌اند و بخش دیگرشان نیز در دست اجرا هستند.
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه نیازمند بارندگی نرمال در حوزه آبریز است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی هم کارهایی انجام شده، اما سرعت عمل کم بود و متأسفانه اعتبار کمی به این بخش اختصاص داده شده است.

دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات لازم است
جلیل جباری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی درباره نقش دریاچه ارومیه در جذب گردشگر، گفت: دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه بوده و هم‌اکنون نیز کارهایی برای احیای آن انجام می‌شود.
وی افزود: قطعا کم‌آبی دریاچه ارومیه تأثیری روی گردشگری استان آذربایجان غربی گذاشته و به نظر می‌رسد ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری با هدف استفاده از امکانات فعلی دریاچه فراهم کنیم. همچنین باید شرایط را برای افرادی که حاضر هستند در شرایط فعلی روی دریاچه ارومیه سرمایه‌گذاری کنند، آسان کنیم.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات لازم است
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *