شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
تلاش دشمنان برای تخریب بقاع متبرکه

زیارت و به خطر افتادن موقعیت دستگاه ظلم

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 562376
در طول سالیان، مخالفین ائمه، هرچه راکه ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیم با اهل‌بیت (ع) داشته، مورد تعرض خود قرار می‌دادند.
زیارت و به خطر افتادن موقعیت دستگاه ظلم
به گزارش جهان نيوز، دشمنان دین همواره درصدد زدودن آثار مربوط به صاحبان دین بوده‌اند؛ چراکه اقبال مردم به آن آثار را باعث به خطر افتادن موقعیت و جایگاه خویش می‌دیدند. در طول سالیان، مخالفین ائمه، هرچه را که ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیم با اهل‌بیت (ع) داشته، مورد تعرض خود قرار می‌دادند.
 
یکی از این آثار، بقاع متبرکه و توجه به آستان مقدس معصومین (ع) است که مردم را به سمت خود دعوت می‌کند و خطری جدی برای بنیان دستگاه‌های ظلم و مخالفین اهل‌بیت (ع) محسوب می‌شود .

 افرادی مانند متوکل ملعون به مدت بیست سال، همواره امر به شخم زدن و از بین بردن قبر مطهر سیدالشهدا (ع) می‌کردند[۱] ولی جز بر بزرگی و رفعت جایگاه آن افزوده نشد و این وعده‌ای است که خداوند متعال داده است: یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون‏.[۲]این نکته را در سخنان حضرت زینب (س) می‌توان به‌خوبی مشاهده نمود. آن زمانی که امام سجاد (ع) در کربلا، با دیدن بدن‌های آغشته به خون و بدون لباس، نزدیک بود جان دهد، حضرت زینب (س) در جهت دلداری ایشان فرمود:

«عده‌ای که از آنان پیمان گرفته شده، این بدن‌ها را دفن کرده و در این سرزمین برای پدرت، سیدالشهدا (ع)، نشانه‏ای نصب می کنند که اثرش هیچ‌گاه کهنه و مندرس نشده و گذشت شب و روز آن را محو نمی ‏کند و علی‌رغم تلاش بسیاری از رهبران کفر و الحاد و گمراهی در جهت نابود کردن آن، رسم و نشانه و بلندی جایگاهش روزبه‌روز ظاهرتر و آشکارتر می‌گردد..»[۳]

به امر متوکل، هفده بار قبر امام حسین‏ (ع) را خراب کردند. در یکی از این نوبت‎ها، «دیزج یهودی‏» را مأمور تغییر و تبدیل ‏و تخریب قبر مطهر کرد. او نیز با غلامان خویش سراغ قبر رفت و حتی قبر را شکافت و به‏ بوریایی که پیکر امام در آن بود برخورد کرد که از آن بوی مشک می ‏آمد. دوباره خاک ‏روی آن ریختند و آب بستند و می‏‌خواستند آن زمین را  با گاو، شخم بزنند که گاوها پیشروی نمی ‏کردند.

بنابراین یکی از اسرار زیارت، این است که اقبال به امام، توجه به‌حق و خداوند متعال است و زمینه‌ای برای پشت سر انداختن باطل و جلوه‌های آن می‌باشد.
دشمنان اهل‌بیت هیچ‌گاه از این ازدحام و اجتماع در حرم اهل‌بیت (ع) خوشنود نبوده و نیستند و درصدد از بین بردن این مکان‌های مقدس می‌باشند که در دوران معاصر هم این خواسته را  در تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) و حرمین عسکریین (ع) مشاهده کردیم.

اهل‌بیت (ع) همواره تأکید و اصرار بر زیارت مشاهد مشرفه ائمه (ع) داشته‌اند و در این میان، کربلا به لحاظ خون سیدالشهدا (ع) و مظلومیت خاصی که داشتند، در نزد دشمنان، مهم‌تر جلوه کرده است و اهل‌بیت (ع) هم از این ‌روی، در میان همه زیارات، توجه به زیارت سیدالشهدا (ع) را مورد تأکید قرار می‌دادند.

 پی نوشت:
[1] علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 45، ص 405. به امر متوکل، هفده بار قبر امام حسین‏ (ع) را خراب کردند. (تتمه المنتهی، ص 241) در یکی از این نوبت‎ها، «دیزج یهودی‏» را مأمور تغییر و تبدیل ‏و تخریب قبر مطهر کرد. او نیز با غلامان خویش سراغ قبر رفت و حتی قبر را شکافت و به‏ بوریایی که پیکر امام در آن بود برخورد کرد که از آن بوی مشک می‏آمد. دوباره خاک ‏روی آن ریختند و آب بستند و آن زمین را می‏خواستند با گاو، شخم بزنند که گاوها پیشروی نمی‏کردند. (بحارالانوار، ج 45، ص 394) همچنین برای مطالعه بیش‌تر در این زمینه، می‌توان به کتاب بحارالانوار، باب 50، جور الخلفاء علی قبره الشریف و ما ظهر من المعجزات عند ضریحه و من تربته و زیارته (‌صلوات‌الله‌علیه‌) مراجعه نمود.

[2] سوره صف، آیه 8
[3] ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 262
منبع: سایت «با حسین تا بینهایت»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *