پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آمریکا رکورددار تیراندازی در مدارس

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 562104
بررسی نظام آموزش و پرورش ۱۰ کشور مختلف نشان داد، خشونت در مدارس کشورهای مختلف رو به افزایش است و دانش‌آ‌موزان نه تنها از نظر فیزیکی، بلکه از نظر روانی نیز در امنیت قرار ندارند و به طور مداوم در معرض خطر هستند.
آمریکا رکورددار تیراندازی در مدارس
به گزارش جهان نيوزبه نقل از فارس، در هر جامعه‌ای قشر نوجوان و نظام تعلیم و تربیت آن مورد توجه ویژه قرار دارد؛ چرا که زیربنایی‌ترین دستگاه در هر کشوری نظام آموزش و پرورش است که زیرساخت‌های آن جامعه را می‌سازد و به همین دلیل باید به آن توجه ویژه کرد.

فراهم کردن فضای ایمن، سلامت و همراه با آرامش، استلزامات یک شرایط تحصیلی متعادل برای دانش‌آموزان است؛ در شرایطی که کشورهای غربی خشونت‌های مدارس ایران را بزرگ جلوه‌نمایی می‌کنند، خود آنها نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر درگیر مسائل خشونت علیه دانش‌آموزان‌شان هستند.

بر اساس آمار و ارقام موجود، خشونت در مدارس آمریکا و به طور کل کشورهای اروپایی رو به افزایش است و این در حالی است که اکثر مدارس با دوربین مدار بسته پوشش داده شده‌اند و بسیاری از آنها نیز نگهبان مسلح دارند.
در زیر به بخشی از حوادثی که در مدارس کشور‌های مختلف رخ داده و امنیت دانش‌آموزان را به خطر انداخته است، اشاره می‌کنیم:

1- آمریکا
دسترسی آزادانه به سلاح‌های گرم و سرد یکی از عواملی است که موجب افزایش آمار قتل می‌شود؛ تیراندازی در کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به علت دسترسی آسان به سلاح سرد و گرم بسیار بالاست و به عبارتی این سه کشور بالاترین نرخ تیراندازی در مدارس سطح جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
حدود 7 ماه پیش در یک حادثه تیراندازی در دبستانی در شهر «سن‌برناردینو» در ایالت کالیفرنیا، 4 نفر کشته شدند که از این تعداد 2 نفر دانش‌آموز بودند.

حدود 2 ماه پیش نیز در یکی از مدرسه‌های شهر «اسپوکان» در واشنگتن تیراندازی رخ داد که در جریان این حادثه 6 نفر آسیب دیدند و 2 دانش‌آموز به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند.
اول آبان سال 93 نیز یک دانش‌آموز دبیرستانی در شهر «سیاتل» در ایالت واشنگتن یک دانش‌آموز را کشت و 4 دانش‌آموز دیگر را به ضرب گلوله زخمی کرد که از این تعداد 2 نفر به علت شدت جراحات جانشان را از دست دادند.
در اواخر آذر ماه سال 91، بر اثر تیراندازی توسط یک مهاجم در مدرسه‌ «سندی‌هوک» در شهر «نیوتاون» ایالت کانتیکت، 30 نفر کشته شدند که حدود 20 نفر آنها دانش‌آموز دبستانی بودند.
ا
ز سال 2000 تا 8 ماه نخست سال 2017 بیش از 150 دانش‌آموز در ایالات متحده آمریکا به علت تیراندازی با سلاح گرم یا در اثر آسیب‌دیدگی توسط سلاح سرد جان باخته‌اند
.
جدا از تیراندازی‌هایی که تقریباً هر 2 الی 3 هفته یکبار امنیت دانش‌آموزان آمریکایی را به خطر می‌اندازد، آمار آزار و اذیت جنسی نیز در مدارس این کشور شدیداً رو به افزایش است.

در اولین ماه سال 2016، یک معلم آمریکایی به علت تعرض به دو دانش‌آموز پسر خود دستگیر شد؛ این حادثه منجر شد تا پایگاه "world net daily" از فساد معلمان و رفتارهای غیراخلاقی آنها گزارش تهیه کند و در این گزارش نام بیش از 400 معلم فاسد را افشا کند.

بحران اخلاقی در سیستم آموزش و پرورش آمریکا منجر شده تا هر روز دانش‌آموزان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گیرند و به علت عدم برخورد قانونی با بسیاری از آنها، خشونت در مدارس آمریکا با روند صعودی عجیبی روبه‌رو باشد.
اداره اطلاعات جنایی فدرال آمریکا اعلام کرده است: از سال 2013 تا سه ماهه اول 2017، 17 هزار تجاوز و اذیت و آزار جنسی در مدارس کشورهای آمریکایی ثبت شده است؛ این آمار در حالی منتشر شده که آمریکا باوجود مسائل خشونت‌طلبی در مدارس برای این معضل اهمیتی قائل نیست.
 
2- برزیل
در آوریل 2011، مهاجم جوانی که قبلاً از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در برزیل بود، به سمت 12 دانش‌آموز همان مدرسه شلیک کرد و تمام آنها را به قتل رساند.
بر اساس آمار اداره ملی بهداشت برزیل، بیش از 5 هزار آزار و اذیت جنسی در مدارس این کشور در سال 2016 رخ داده است.

3- نیجر
در 6 جولای 2013، بر اثر تیراندازی در مدرسه‌ «یوب‌‌استیک» در نیجر، 42 دانش‌آموز کشته شدند؛ در این حادثه که فرد مهاجم به دانش‌آموزان مدرسه حمله کرده بود بیش از 20 دانش‌آموز دیگر به شدت زخمی شدند.
بر اساس آمار اداره ملی بهداشت نیجریه، در سال 2016، بیش از 678 مورد آزار و اذیت جنسی در مدارس این کشور گزارش شده است که به گفته پلیس، آمار آزار و اذیت جنسی در مدارس این کشور بسیار بالاتر از آنچه که منتشر شده، است.
 
4- چین
بر اساس گزارشی که رسانه ملی چین منتشر کرده است، آمار خشونت در مدارس این کشور رو به افزایش است.
مُدرس قانون سیاسی دانشگاه چین، می‌گوید: «طی سال‌های اخیر خشونت در مدارس این کشور با افزایش عجیبی روبه‌رو بوده و بیشتر این حوادث مربوط به آزمون‌هایی می‌شود که مدارس برگزار می‌کنند».
بیش از 40 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی چین در سال 2016 گزارش داده‌اند که به علت عملکرد ضعیف در امتحانات توسط معلم خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
 
5- مالزی
بر اساس گزارشی که به تازگی توسط مرکز آمار ملی مالزی منتشر شده بیش از 9 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور قربانی خشونت توسط معلم خود شده‌اند و حدود 6 دانش‌آموزان نیز در درگیری با همکلاسی‌هایشان به شدت مجروح و راهی بیمارستان شده‌اند.
کارشناسان بهداشتی این کشور باور دارند، بروز رفتارهای خشونت‌آمیز میان دانش‌آموزان از استعمال سیگار، مواد مخدر و احساس ناامیدی نشأت می‌گیرد.

6- ژاپن
آمار دولتی کشور ژاپن بیانگر این موضوع است که نرخ خشونت در مدارس ابتدایی این کشور شدیداً رو به افزایش است و این در حالی است که سیستم آموزشی این کشور طوری برنامه‌ریزی شده که در آن دانش‌آموزان به دقت تمرین می‌کنند، همگی با هم به سؤال‌های معلمان پاسخ می‌دهند و همگی نیز موظف هستند تا به آموزگار خود احترام بگذارند.
در سال تحصیلی گذشته بر اساس آمار، 1890 مورد خشونت در داخل مدارس ژاپن گزارش شده است؛ سخنگوی دولت ژاپن افزایش خشونت در این مقطع تحصیلی را به ناتوانایی کودکان در بیان احساساتشان مربوط می‌دانند.

7- کانادا
وزارت آموزش و پرورش کانادا گزارش داده است که حمل سلاح سرد و سوءاستفاده جنسی در مدارس این کشور از سال 2011 شدیداً افزایش یافته است.
بر اساس داده‌های هیأت مدیره نظام آموزشی این کشور، از ابتدای 2011 تا پایان 2012، 2659 حادثه در مدارس کانادا گزارش شده و از سال 2013 نیز تعداد حوادث در این کشور با بیش از 2 برابر رشد روبه‌رو بوده است.
حمله با سلاح سرد و آزار و اذیت جنسی در صدر خشونت‌های مدارس کشور کانادا است.

8- آلمان
بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش کشور آلمان، از هر 6 دانش‌آموز آلمانی، یک نفر مرتباً مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته است.

بیش از 15 درصد دانش‌آموزان 15 ساله آلمانی دائما قربانی قلدرهای مدرسه خود هستند؛ تقریباً یک نفر در هر 10 دانش‌آموز نیز گزارش داده‌اند که هدف فحاشی و توهین قرار گرفته‌اند و 7 درصد نیز اعلام کرده‌اند «شایعات تند و زننده» در مورد آنها در مدرسه شایع شده است.
 
9- انگلیس
بر اساس آمار دولتی طی یک سال اخیر تحصیلی، 4500 خشونت فیزیکی در مدارس انگلیس رخ داده است.
بر اساس همین آمار، 15 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی معلول نیز توسط معلمان خود خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند؛ این رقم برای دانش‌آموزان عادی حدود 7 درصد است.

این گزارش تأکید می‌کند که پسران انگلیسی دو برابر بیش از دختران خشونت فیزیکی را تجربه می‌کنند.
گزارش پلیس انگلیس نشان می‌دهد، آزار و اذیت جنسی دانش‌آموزان به یکدیگر 71 درصد رشد یافته است و از 4603 مورد در سال 2011 الی 2013 به 7866 مورد در سال جاری رسیده است.گزارش پلیس همچنین حکایت از آن دارد که آمار تجاوز در مدارس انگلیس از 386 مورد در سال 2014 به 922 مورد تا اول سال 2017 رسیده است.
 
10- فیلیپن
نتیجه یک بررسی که از دانش‌آموزان فیلیپین صورت گرفته، نشان داد، تقریبا بیش از 90 درصد آنها خشونت در مدارس را حداقل یکبار تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از این مطالعه، 66.3 درصد دانش‌آموزان خشونت فیزیکی، 62.8 درصد آنها خشونت روانشناختی و حدود 21.5 درصد دانش‌‌‌آموزان نیز خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *