چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

"صفا آقاجانزاده" به حضور بازیگران وارداتی انتقاد کرد

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 561870
صفا آقاجانزاده بازیگر با سابقه تئاتر و تلویزیون و گوینده رادیو با اشاره به کلیشه‌ای شدن اکثر نقش‌های زنان، از اینکه نقش‌های خوب به چند چهره خاص که ایران زندگی نمی‌کنند سپرده می‌شود انتقاد کرد.
"صفا آقاجانزاده" به حضور بازیگران وارداتی انتقاد کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم ، صفا آقاجانزاده که این روزها مشغول بازی در سریال «دیوار شیشه‌ای» مقابل دوربین احمد معظمی است، با انتقاد از حاکم شدن فرهنگ  اولویت منافع شخصی به منافع جمعی در سینما و تلویزیون گفت: هنر یک مسئله فردی است ولی نگاه نسل ما یک نگاه فرهنگی جمعی بود. متاسفانه امروز این فرهنگ فردی شده است. به این شکل که من نوعی تنها به خودم فکر می‌کنم و برای پیشرفت حتی حاضرم  پایم را روی سر و قلب دیگران بگذارم.

این بازیگر با سابقه تئاتر و تلویزیون درباره موضوع شخصیت‌ پردازی زن در سینما و تلویزیون که این روزها به شکل کلیشه درآمده است، گفت: هر از ما که نقش مادر، خواهر یا همسر را بازی می‌کنیم  اول یک زن هستیم. زنان در طول زندگی موقعیت‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند ولی اگر حتی در فیلمی بخواهد به این موقعیت‌ها پرداخته شود، آنها را به غیر از سه چهار نفر به کس دیگری نمی‌دهند. ما شاهد این هستیم که عده ای ناگهان سر و کله شان از اروپا یا آمریکا پیدا می‌شود و در یک بازه زمانی کوتاه، چندین سینمایی و سریال را بازی می‌کنند ولی بقیه یا بیکارند یا اینکه همچنان در همان کلیشه‌ها به بازی گرفته می‌شوند.

آقاجانزاده یکی دیگر از دلایل وجود کلیشه در سناریوها را هنر فرمایشی دانست و گفت: مناسبات فرهنگی داخلی یک کشور مسیر هنر را تعیین میکند. اما امروز حتی در بخش خصوصی سینما به نظر می‌رسد یک فرمایش کلی وجود دارد تا خط فکری تولیدات را رقم بزند. اگر هنر سفارشی نباشد تا حدود زیادی می‌توان امیدوار بود که این کلیشه‌ها راجع به کاراکتر شکسته شود. از طرفی برخی ممیزی‌ها هم مانع از باز بودن دست نویسنده شده است. متاسفانه هنرمند درباره هر موضوعی که بخواهد اثری بسازد و مسئله‌ای را نقد کند، به عده‌ای بر می‌خورد و جلوی کار گرفته می‌شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *