پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آنچه در باره مواد غذایی کنسروی باید بدانید

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 561629
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: رشد 100 گرم از میکروب کلستریدیم یولتولیوم در مواد غذایی کم اسید کنسرو ها، می تواند منجر به مرگ بسیاری از مردم شود.
آنچه در باره مواد غذایی کنسروی باید بدانید
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم ، نسترن محمدی گفت: همواره تأمین و نگهداری غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بوده است. نیاز دسترسی به غذای سالم انسان را بر آن داشته است که زمانی را به بررسی درباره چگونگی حفظ مواد غذایی اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی، کنسور کردن آن‌ها با بهره گیری از حرارت است این روش، اقدام موثری در جهت نابودی کلیه عواملی است که ممکن است در حین نگهداری و حمل و نقل، به طریقی مواد غذایی را فاسد کند. در واقع کنسرو کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: به طور کلی کنسرو کردن مواد غذایی به منظور ایجاد شرایطی است که محصول کنسرو شده را بتوان برای یک مدت طولانی نگهداری کرد بنابراین باید همه شرایط و نگهداری مواد غذایی که شامل استفاده از حرارت، سرد کردن، خشک کردن، اشعه دادن، استفاده از مواد نگهدارنده و.. را نیز در نظر گرفت.

وی عنوان کرد: براساس کنسرواسیون، فساد میکروبی، فساد شیمیایی، فساد بیولوژیک از جمله عوامل تغییرات در مواد غذایی محسوب می‌شوند. این در حالی است که میکرو ارگانیسم با فساد میکروبی، اکسیژن هوا منجر به فساد شیمیایی و آنزیم‌ها که باعث فساد بیوشیمیایی می‌شود.

محمدی اذعان داشت: غیر فعال شدن آنزیم‌ها و متصاعد شدن اکسیژن (ام. او)، در نهایت منجر به فساد مواد غذایی می‌شود که در این صورت با ایجاد گرما محلول نیز از سطح قوطی خارج می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت ماده در ظرف غیرقابل ترکیب با ماده غذایی مقاوم در برابر عوامل خارجی بسته بندی می‌شود و حرارت کافی می‌بیند دیگر دلیلی برای تغییر فساد نخواد ماند. تنها ممکن است در مدت طولاتی در اثر واکنش‌های شیمیایی جزئی که نیازی به آنزیم ندارد تغییر حالت دهند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: برای از بین بردن آنزیم‌ها در کنسرواسیون از حرارت استفاده می‌شود. در این روش به منظور حفظ سلامت مواد غذایی، هوا را از داخل قوطی خارج کرده و از بسته بندی غیرقابل نفوذ برای ممانعت از نفوذ هوا و جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود.

وی افزود: کلستریدیم یولتولیوم، خطرناک‌ترین میکروب در غذاهای کم اسید است که با فعالیت خود می‌تواند نسبت به حرارت از خود مقاومت نشان دهد. این باکتری، اسپورزا و بیماری زا بوده و به صورت بی هوازی در داخل کنسرو رشد می‌کند. این فرآیند منجر به رشد سم آنس روتوکسیمی می‌شود که حدودد ۱۰۰ گرم آن کافی است تا کل مردم روی زمین را از بین ببرد.
محمدی خاطرنشان کرد: در کنسرو کردن مواد غذایی باید اصول لازم رعایت شود تا کمتر دچار مشکل و مسمومیت های ناشی از آن شد. بنابراین کنسرو خودسرانه مواد غذایی می تواند خطرساز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *