پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اصلا حق‌با شورای نگهبان!/ رییس مجلس اقدام کند

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب: 561097
بیایید فرض بگیریم نظر فقهی شورای نگهبان کاملا مطابق شرع است و در چارچوب اختیارات این شورا. بیایید فرض کنیم قاعده فقهی نفی سبیل، از اصول مسلم اسلام است (که نیست). بیایید قبول کنیم شورای نگهبان حتی چندسال بعد از تایید یک قانون، می تواند نظر جدیدی بدهد و فقهای جدید و قدیمی که وارد می شوند بخواهند قوانین تایید شده قبل از خود را تا ابتدای دوران قانون گذاری بازبینی و خلاف شرع تشخیص دهند. (که نمی توانند).
اصلا حق‌با شورای نگهبان!/ رییس مجلس اقدام کند
به گزارش جهان نيوز؛ بیایید قبول کنیم که شورای نگهبان اصلا قائل به عنصر زمان و مکان نباشد و بخواهد بر اساس همان ظواهر آیات و روایات حکم به حرام و حلال دهد و به یک سخنرانی اول انقلاب امام خمینی استناد کند. سلمنا!
 
خب! روش حکومتداری امام خمینی (ره) چگونه بود؟ او همین چیزها را می دید که دستور به تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داد. و مگر وظیفه تشخیص مصلحت جواز دادن به قوانین به زعم شورای نگهبان، خلاف شرع نیست؟ امام خمینی مگر نگفت: «مصلحت نظام از امور مهمه ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می شود»؟ امام می دانست که آبروی نظام اسلامی در دنیا از هرچیزی مهمتر است و بی آبرو کردن آن یعنی «تبلیغ علیه نظام» و مستوجب عقوبت!

مگر همین آقایان شورای نگهبان با استناد به همین عنصر مصلحت از نگاه امام نمی گویند که حکومت اسلامی می تواند نماز و روزه و حج را تعطیل کند؟ خب، حکومتی که می تواند واجبات را برای خروج از بن بست حکومتداری تعطیل کند نمی تواند قاعده نفی سبیل را به کناری نهد؟ بر فرض که قاعده نفی سبیل درست و واجب و مورد اخیر مشمول این قاعده، نعوذ بالله از نماز و حج که بالاتر نیست.

خب چاره چیست؟ تهدید مخالفان به عدم ایستادگی در برابر شورای نگهبان؟ اگر چنین بود که تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط امام، خود بزرگترین منکر و ایستادن در برابر شرع مبین و نظام اسلامی بود!

راه حل تن دادن به نظر امام و بهتر است بگوییم همان قانون است. بر فرض که حق با شورای نگهبان باشد، اکنون وظیفه مجمع تشخیص، عبور کردن بی سروصدا از نظر فقهی شورای نگهبان برای رعایت مصلحت و حفظ آبروی جمهوری اسلامی و حتی مهمتر حفظ آبروی شورای نگهبان است.
حال با توجه به اصرار شورای نگهبان و بن بست ایجاد شده، شایسته است رئیس مجلس در نامه ای به رهبر انقلاب، خواستار بررسی موضوع در مجمع تشخیص مصلحت و رفع مشکل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *