جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چرا نقش روحانیت در نهادها و جامعه کمرنگ شد؟

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 561095
کاهش جمعیت روحانیون در بخش های مختلف به معنی عدم اقبال مردم نسبت به روحانیت نیست، بلکه دلیل اصلی آن این است که روحانیون جاه به جا شده اند.
چرا نقش روحانیت در نهادها و جامعه کمرنگ شد؟
به گزارش جهان نيوز؛ چند روز پیش تحلیلی در خصوص چرایی کاسته شدن از حضور فعالانه روحانیت در جامعه ارائه شده بود، تحلیلی که مبتنی بر موضوعاتی نظیر دلایل کنار رفتن روحانیت از بسیاری از مشاغل، کاسته شدن از نشاط و پویایی آنان نسبت به دهه اول انقلاب، تلاش برخی برای کنار گذاشتن روحانیت و یا موضوعی نظیر به روز نبودن روحانیت بود. موضوعاتی که به نظر می رسد بهترین پاسخ را به آن افرادی از بین همین روحانیون می توانند ارائه کنند.

 البته نویسنده در پاسخ به این سئوالات و چرایی کمرنگ شدن نقش روحانیت در جامعه اینگونه نتیجه گیری کرده بود که «مسأله این است که ما از یک مرحله و محیط سیاسی آمدیم به یک مرحله و محیط اجتماعی. در آن محیط سیاسی روحانیت خیلی آماده بود تا سؤالی و اشکالی می شد زود پاسخ می گفت. برای اینکه تئوری قوی داشتیم. حالا آمدیم در یک محیط جدید و اجتماعی. این محیط اجتماعی با محیط سیاسی یک مقدار متفاوت است و تئوری سازان ما هنوز با این ضرورت و ماهیت اُنس نگرفته اند و زمانی با آن اُنس می گیرند که نشاط و شادابی فراهم شود.»

چرا نقش روحانیت در نهادها و جامعه کمرنگ شد؟/ باید به جای مچ‌گیری؛ خودمان را نقد کنیم!
در این تحلیل نتیجه گیری شده بود که «چون نقش روحانیت در ایجاد نظام اجتماعی اسلامی و جامعه سازی مهم تر از دولت سازی است روحانیت در این عرصه باید بیش از دهه اول حرص و جوش بخورد و از بُعد اخلاقی، مسائل خانواده و مسائل اجتماعی، از بعد شهرسازی و فرهنگ و معماری و هنری و از بعد اقتصادی و معیشت مردم و سایر ابعاد عکس العمل نشان بدهد.»

حالا یکی از اعضای با سابقه جامعه روحانیت مبارز که خود 20 سال سابقه نمایندگی مجلس را علاوه بر دیگر مسئولیت هایش در کارنامه دارد، به این موضوع پاسخ داده و معتقد است نقش روحانیت در جامعه به دلایلی مختلفی که در ادامه مورد اشاره قرار می گیرد، نسبت به دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی کمرنگ تر شده است.

مردم امروز را نمی‌توان با 39 سال قبل مقایسه کرد

«حجت الاسلام سید رضا اکرمی» اظهار کرد: قطعا نباید مردم 39 سال پیش یعنی مردم سال ها و دهه ابتدایی پیروزی انقلاب را با مردم امروز یکسان و یکنواخت دانست؛ چرا که این مردم در مسیر آگاهی، اطلاع رسانی و افشاگری قرار گرفته و رشد کرده اند؛ به نحوی که امروز مردم خود را صاحب استدلال، استقلال و تمییز می دانند، لذا نباید آنها را با مردم 39 سال پیش مقایسه کرد.

وی درباره دلایل کاسته شدن از نقش و حضور روحایت در جامعه، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که نهادها اصطلاحا جاگیر و مستقر شدند، روحانیون تغییر مکان دادند و بسیاری از آنها امام جمعه، قاضی، رئیس دفاتر نمایندگی و عقیدتی در دانشگاه ها، نیروهای مسلح، سپاه و ارتش شدند.

چرا جمعیت روحانیت در مجلس امروز به حداقل خود رسیده است؟

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی روحانیت تغییر مکان داد، جمعیت آنها در مجلس دوم نسبت به مجلس اول، در مجلس سوم، نسبت به مجلس دوم و در مجالس مختلف نسبت به دوره های قبل از آن کاهش یافت، تا جایی که امروز تعداد نمایندگان روحانی مجلس به حداقل خود رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش جمعیت روحانیون در بخش های مختلف به معنی عدم اقبال مردم نسبت به روحانیت نیست، بلکه دلیل اصلی آن این است که روحانیون جاه به جا شده اند. مثلا الان 900 امام جمعه در سطح کشور داریم که آنها به دلیل قرار گرفتن در کسوت امامت جمعه نمی توانند، کاندیدای نمایندگی مجلس بشوند. لذا اگر میخواهیم قضاوتی در این باره داشته باشیم باید منصفانه به بررسی این مساله بپردازیم.

نگذاشته‌اند در 39 سال اخیر با فراغت به حل مشکلات مردم فکر کنیم

اکرمی همچنین یادآور شد: باید به یک بعد دیگر از ماجرا هم توجه داشته باشیم؛ اینکه مساله اصلی ما روحانی و غیر روحانی؛ دانشگاهی و غیر دانشگاهی و موضوعاتی از این دست نیست. در حقیقت طی 39 سال اخیر آمریکایی ها، ضد انقلاب و برخی کشورهای مرتجع عرب منطقه نگذاشته اند تا مسئولان ما فارغ البال به حل مشکلات مردم و جامعه فکر کنند و برای رفع ریشه ای آن اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی ادامه داد: شما هنوز اثرات و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی را بر گرده مردم و کشور ملاحظه می کنید و خرابی ها آن در برخی شهرهای جنگ زده همچنان مشکل آفرین است. از طرفی شما ببنید برخی از کشورهایی که به آنها اشاره کردیم با به وجود آوردن تروریست هایی نظیر داعش در حاشیه و کشورهای همجوار ما چه می کنند تا جمهوری اسلامی از طریق سرگرم شدن با این موضوعات که به امنیت مردمش مربوط می شود، نتواند قدم های بیشتری برای رفع مشکلات بر دارد.

باید خودمان را خیلی جدی نقد کنیم

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه جمعیت کشور ما در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب 35 میلیون نفر بود و امروز به 80 میلیون نفر رسیده است، عنوان کرد: بخشی از مشکلات مردم و جامعه منشأ خارجی دارد، اما قطعا بخشی از آن مربوط به خودمان است که برای بر طرف کردن آسیب ها و مشکلات باید خودمان را خیلی جدی نقد کنیم.

وی با انتقاد از فراهم نبودن فضای نقد داخلی از طریق ایجاد فضاهایی مثل اتاق فکر برای مسئولان سابق کشور، گفت: من طلبه ای هستم که 20 سال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده ام. همین الان هم برای ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر پیشنهاد دارم، اما حتی یک اتاق فکر نداریم به با وزیر، استاندار، امام جمعه، نماینده مجلس و ... بنشینیم و اگر فکر و ایده ای در راستای رفع مشکلات مردم و جامعه داریم، آن را مطرح و دنبال کنیم.

روزنامه‌ها را ببنید، هر روز فقط به یکدیگر بد بیراه می‌گویند

اکرمی اضافه کرد: ظرفیت، ابزار و امکانات لازم برای رفع مشکلات جامعه و مردم در کشور زیاد است، اما باید برای رفع مشکل و حل آن اول خودمان را صادقانه و عاقلانه نقد کنیم، نه اینکه صرفا به دنبال مچ گیری از یکدیگر باشیم. شما روزنامه های هر روز صبح کشور را نگاه کنید. این یکی دنبال گرفتن مچ آن یکی است و آن یکی هم به دنبال بد و بیراه گفتن به این یکی است؛ خوب نتیجه این کار هم مشغول شدن به همین مسائل و فراموش کردم رفع مشکلات جامعه است.

وی با اشاره به شعری با این مضمون که «دوست آنست کو معایب دوست/ همچو آیینه روبرو گوید/ نه که چون شانه با هزار زبان/ پشت سر رفته مو به مو گوید» تاکید کرد: ما باید اخلاق و رفتارمان را عوض کنیم. اگر بتوانیم چنین کاری انجام دهیم، حتما بعد از آن هم خواهیم توانست که به یکدیگر کمک کنیم.

هر کسی در هر جایگاهی از جمله روحانیت اگر خطایی کرد باید جبران کند

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: هر کسی در هر جایگاهی؛ از جمله روحانیون، اگر خطا و اشتباهی مرتکب شده باید آن را بپذیرند و برای رفع آن تلاش کنند. متاسفانه برخی تلاش می کنند برای پوشاندن مشکل و عیوب کار خودشان از دیگری عیب یابی کنند و یا به دنبال مچ گیری باشند.
 
تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *