سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
پرسپوليس– استقلال، ساعت 16:40

دربي با جنگ خارجي‌ها

منبع: روزنامه جوان
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب: 560417
استقلال و پرسپوليس عصر امروز از ساعت 16:40 در حساس‌ترين مسابقه هفته دهم به مصاف هم مي‌روند...
دربي با جنگ خارجي‌ها
به گزارش جهان نيوز؛ استقلال و پرسپوليس از ساعت 16:40 در حساس‌ترين مسابقه هفته دهم به مصاف هم مي‌روند، مسابقه‌اي که پيروزي در آن علاوه بر بازيکنان و هواداران دو تيم، براي دو مربي خارجي سرخابي‌ها هم ارزشي فراتر از يک بازي معمولي دارد و نتيجه ثبت شده روي اسکوربورد آن مي‌تواند آنها را روي سکوها منفور يا محبوب کند!
 
براي 90 دقيقه، عصر امروز خيابان‌هاي تهران و ساير شهرهاي کشورمان، خلوت‌تر از هميشه خواهند بود، بهانه خانه‌نشيني هم تماشاي هشتاد و پنجمين دربي پايتخت است. نبرد آبي و قرمز، بزرگ‌ترين مسابقه باشگاهي ايران که مي‌تواند هواداران ميليوني دو تيم را پاي تلويزيون يا روي سکوها ميخکوب کند. اين‌بار هم استقلال و پرسپوليس در هفته دهم ليگ به هم رسيده‌اند و براي اولين‌بار در تاريخ ليگ برتر است که دو مربي خارجي روي نيمکت دو تيم مي‌نشينند، يک‌سو برانکوي کروات و سوي ديگر وينفرد شفر آلماني. 
   
نقطه جوش فوتبال
دربي‌هاي استقلال – پرسپوليس نقطه جوش فوتبال ايران است، حتي تلاش براي کم کردن حساسيت‌هاي اين بازي که برخي اوقات هم مطرح مي‌شود، نتوانسته دربي را که به جزئي از زندگي ايراني‌ها تبديل شده، کم کند تا آبي و قرمز در جامعه امروز ايران تبديل به نمادهايي شوند که مخالفان و موافقان ميليوني دارند که کري‌خواني بر سر نبردهاي مستقيم دو تيم در روزهاي نزديک به دربي و روز مسابقه در کوچه و خيابان به اوج برسد. حتي اگر مشکلات اقتصادي مردم بيداد کند و آن‌سو فوتباليست‌هاي آبي و قرمزپوش قراردادهاي ميلياردي ببندند، باز هم دربي جايگاه خودش را دارد و کل‌کل‌هاي هواداران دو تيم يکي از جذابيت‌هاي روزهاي نزديک به مسابقه استقلال و پرسپوليس است. در چنين شرايطي است كه شاگردان برانکو و شفر روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند. شرايط دو تيم در جدول طوري است که هر دو تيم به پيروزي و سه امتياز اين ديدار احتياج مبرم دارند، مسابقه‌اي که داور آن يک چهره جديد است و برخلاف سال‌هاي اخير اين‌بار نه فغاني و نه ترکي، بلکه بيژن حيدري که دکتراي ارتوپدي دارد، سوت شروع اين مسابقه حساس را به صدا درمي‌آورد. 
 
پرسپوليس، آماده مثل فصل قبل
پرسپوليسي‌ها پس از ناکامي در صعود به  فینال ليگ قهرمانان آسيا، در ليگ برتر به عنوان مدافع عنوان قهرماني در فصل جاري هم يکي از تيم‌هاي مدعي نشان داده‌اند و پس از انجام هشت بازي با 17 امتياز و با دو بازي کمتر نسبت به پارس جنوبي 22 امتيازي و صدرنشين، در رده سوم قرار گرفته‌اند. قرمزها که هفته گذشته در جام حذفي توانستند با پيروزي دوباره مقابل نفت تهران به يک‌هشتم نهايي جام حذفي صعود کنند، در آخرين بازي ليگ هم 3 بر يک استقلال خوزستان را با شکست بدرقه کردند تا با فراموشي شکست مقابل الهلال شرايط خوبي در ليگ داشته باشند. غيبت مهدي طارمي به علت محروميت و حاشيه‌هايي که حول خبر محروميت محسن مسلمان به دليل کشيدن قليان در اردوي پرسپوليس به وجود آمده از جمله نگراني‌هاي برانکو پيش از بازي امروز بود، اگرچه درخشش منشا و عليپور در بازي‌هاي اخير سبب شده تا سرمربي کروات قرمزها کمتر نگران خط حمله و گلزني تيمش باشد. 
   
استقلال به دنبال فرار از بحران
در طرف ديگر استقلال برخلاف پرسپوليس نتوانسته در ليگ شانزدهم مانند چند سال اخير، در حد يک مدعي ظاهر شود و با نتايجي که آبي‌ها گرفته‌اند، اين تيم نه در بين تيم‌هاي بالاي جدولي، بلکه در نيمه دوم جدول جاي گرفته است. آنها با 9 امتياز از 9 بازي تيم سيزدهم جدول هستند و نتوانسته‌اند تا امروز انتظارات هوادارانشان را به‌رغم هزينه‌هاي چندده ميلياردي برآورده کنند. اين نتايج باعث شد عليرضا منصوريان استعفا دهد و آبي‌ها پس از چند سال دوباره نيمکت‌شان را به يک مربي خارجي بسپارند. استقلال با وينفرد شفر آلماني در دو مسابقه يک تساوي و يک برد به دست آورده و نمايش اين تيم در آخرين بازي که مقابل نساجي در جام حذفي برگزار شد، اميدوارکننده بود. ادامه نيمکت‌نشيني مهدي رحمتي، کاپيتان آبي‌ها مهم‌ترين تغيير نيمکت استقلال در دربي 85 نسبت به دربي قبلي است که با پيروزي آبي‌ها به پايان رسيد. 
 
خط و نشان شفر و برانکو براي هم
پس از 41 سال دربي شاهد رقابت دو مربي خارجي روي نيمکت دو تيم خواهد بود. با سرمربي شدن وينفرد شفر در استقلال اين دومين بار در تاريخ دو باشگاه پرطرفدار پايتخت است که دو تيم به صورت همزمان از سرمربي خارجي استفاده مي‌کنند. اولين باري که هر دو تيم سرمربي خارجي داشتند، سال 55 بود که رايکوف در استقلال و کونوف در پرسپوليس سرمربي بودند. بعد از آن هيچ‌وقت مربيان خارجي دو تيم را به صورت همزمان هدايت نکردند. شفر و برانکو که ديروز براي نشست خبري پيش از بازي خودشان را به سازمان ليگ در ميدان شيخ بهايي تهران رسانده بودند، هرچند برخورد بسيار گرمي با هم داشتند، اما تا توانستند براي يکديگر کري خواندند تا نشان دهند که هم استقلال و هم پرسپوليس در بازي امروز تنها به پيروزي فكر مي‌كنند.
 
برانکو ديروز گفت: «ما به چيزي جز برد فکر نمي‌کنيم. برد، برد و فقط برد. مي‌دانيم که برد برابر هر تيمي سخت است. در اين بازي انگيزه‌هاي زيادي وجود دارد و فردا بايد قلب‌ها داغ و ذهن و مغز خنک باشد. نتيجه و تعداد گل خيلي مهم نيست و تنها به دنبال برد هستيم و حتي نيم به صفر هم خوب است.» شفر هم در کري‌خواني کم نياورد و گفت: «من هم مانند هواداران مي‌خواهم برنده باشم. ما به زمين نمي‌رويم تا خواهش کنيم بازي مساوي شود. اميدوارم هواداران همگي خوشحال باشند، اما استقلالي‌ها فردا خوشحال‌تر باشند. ما يک گروهي داريم که فرماندهان و بزرگ‌ترهاي تيم من هستند. بايد با اعتماد به نفس به داخل زمين برويم و سپس نتيجه را ببينم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *