شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

لزوم تک نرخی شدن ارز از نگاه فعالان اقتصادی

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 559926
شماری از مدیران و فعالان اقتصادی در استان مرزی خراسان جنوبی بر این باور هستند که برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و از بین رفتن رانت های موجود در این عرصه نرخ ارز باید تک نرخی و ثابت شود.
لزوم تک نرخی شدن ارز از نگاه فعالان اقتصادی
به گزارش جهان نيوز، اقتصاد ایران در دهه 70 برای چند سالی ارز تک نرخی را تجربه کرد؛ بعدها ارز، چندین نرخ پیدا کرد و در دولت گذشته برای چند سالی ارز سه نرخی عرضه شد، بخشی با نرخ مرجع یا دولتی، بخشی با نرخ مبادله ای و بخشی نیز با نرخ آزاد.
از زمانی که ارز مرجع از عرصه بازار حذف شد، ارز دو نرخی میدان داری می کند و اکنون ارز یا مبادله ای است که نرخ آن را روزانه بانک مرکزی اعلام می کند و تنها در اختیار بازرگانان و تجار قرار می گیرد یا با نرخ آزاد روزانه به فروش می رسد.
دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود، تک نرخی کردن ارز را در دستور کار قرار داد، فضای ثبات به اقتصاد کشور بخشید و قدرت پیش بینی به صادرکننده داد.
فعالان و کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی تک نرخی کردن قیمت ارز را یکی از ضروری ترین نیازها برای بهبود وضعیت صادرات، تولید و ... عنوان می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ثبات بخشیدن به فضای کسب و کار و کاهش تورم از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.
محسن احتشام می گوید: تک نرخی شدن ارز موجب ایجاد ثبات در فعالیت های اقتصادی می شود و از بسیاری رانت ها و تبعیض هایی که موجب لطمه زدن به صادرات است، جلوگیری می شود.
وی اظهار کرد: نرخ ارز باید واقعی شود، یعنی 40 هزار ریال باشد که به نفع اقتصاد ملی و تولید داخلی است.
وی گفت: در بحث ارزاق عمومی ممکن است کالا گران تر شود که دولت می تواند در مقابل به مصرف کننده نوعی یارانه پرداخت کند ولی تثبیت نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور و مردم است و از بسیاری تبعیض ها جلوگیری می کند.
این صادر کننده نمونه زعفران کشور بر این باور است: اگر نرخ دلار کمتر از 40 هزار ریال باشد به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند و پایین بودن نرخ ارز به نفع تولید داخلی نیست، هرچه نرخ ارز پایین بیاید به تولید داخل ضرر می زند و به واردات کمک می کند چون کالای خارجی برای ما ارزان تر تمام می شود و رقابت تولیدات داخلی را مشکل می کند.

**ارز تک نرخی به نفع اقتصاد کشور است
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: اگر ارز تک نرخی شود، به نفع اقتصاد کشور است اما باید مراقب بود تک نرخی شدن برای مدت چند سال ثابت باشد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند برنامه ریزی های مشخص و شفافی داشته باشند، نه اینکه قیمت ارز در کوتاه مدت تغییر کند که موجب ایجاد تبعات نامناسب در اقتصاد شود.
مرتضی یزدان شناس افزود: تثبیت نرخ ارز از بسیاری رانت خواری ها و تبعیض هایی که در عرصه اقتصادی کشور رواج دارد، جلوگیری می کند.
وی اظهار کرد: نرخ ارز نباید افزایش زیادی یابد چون به واحدهای تولیدی هزینه تحمیل می کند و به ضرر آنهاست، هرچند افزایش نرخ ارز به نفع صادرکنندگان کالاست.
وی گفت: مدیریت نرخ ارز باید به گونه ای باشد که هم بازار داخلی آسیب نبیند و هم صادرات توسعه یابد، نباید تولید داخلی فدای صادرات شود و باید به هر دو بخش توجه شود، مبارزه با رانت خواری و ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از تولید داخل و صادرات موجب شکوفایی اقتصاد می شود.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: مسئولان مربوط نرخی را برای ارز تثبیت کنند که هم به نفع تولید کننده و هم صادر کننده و مصرف کننده باشد، و رانت خواران را هم ناامید کند.

**چند نرخی بودن ارز عامل فساد مالی است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز دو یا چند نرخی بودن ارز را عامل ایجاد فساد مالی در جامعه دانست و گفت: ارز باید تک نرخی باشد تا از هر نوع رانت و ویژه خواری جلوگیری شود.
عباس جرجانی افزود: اگر ارز با نرخ منطقی تک نرخی شود، بسیار مناسب است و جلو قاچاق را گرفته و به تولید کننده واقعی کمک می کند.
وی اظهار کرد: تولید ملی اگر درست ارتقا یابد می تواند به تثبیت قیمت ارز کمک کند زیرا اگر قیمت ارز پایین بیاید خیلی از موارد درآمد دولت هم کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: در دولت قبلی نرخ ارز در مدت 24 ساعت دو برابر شد و بسیاری از واحد های صنعتی کشور در آن زمان تعطیل شدند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی گفت: باید مدیران واحدهای صنعتی کشور بتوانند براساس قیمت دلار برنامه ریزی کنند و بدانند در یک بازه زمانی قیمت دلار ثابت است.

**ارز تک نرخی باعث شفافیت مالی می شود
صادر کننده خراسان جنوبی و فعال اقتصادی هم اظهار کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز باعث ایجاد شفافیت در سیستم مالی کشور می شود و از بسیاری از رانت خواری ها جلوگیری می کند.
علیرضا خامه زر افزود: در حال حاضر نرخ دولتی و آزاد زمینه ایجاد فساد و رانت در جامعه شده و تک نرخی کردن نرخ ارز برای رشد اقتصاد کشور ضروری است.
وی گفت: اگر دولت بخواهد به پول ملی لطمه نخورد نرخ ارز بهتر است 30 هزار ریال باشد یا حتی این نرخ پایین تر بیاید.
وی اضافه کرد: دولت یازدهم نرخ ارز را ثابت کرد در صورتی که در دولت قبل نرخ ارز نوسان بسیاری داشت و باید این نرخ برای مدت چند سال ثابت باشد.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *